آموزش و مشاوره تضمینی!

جستجو کردن

با HSE آشنا شوید | سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست

آخرین اخبار و مقالات

دسته بندی‌ها

برای اطلاع از جدیدترین اخبار میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید

در این مقاله می خواهیم با یکی از سیستم های مدیریتی پرکاربرد و مهم در صنعت یعنی سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست یا HSE صحبت کنیم.

به این سیستم HSE می گویند که قطعا اسمش به گوشتان آشناست و اصلا دلیل این که به این مقاله جذب شدید همین است… برویم بیشتر با HSE آشنا شویم:

HSE چیست ؟

HSE از حروف اول کلمات  Health (سلامت)، Safety (ایمنی) و  Enviroment (محیط زیست)  تشکیل شده است. به طور کلی  HSE شامل قوانین، مقررات و فرآیندهایی که جهت ایمنی کارگران و پیمانکاران در محیط کار، آتش نشانی، حفاظت از محیط زیست و همچنین حفاظت از محیط پیرامون در برابر خطرات است.

یک محیط کاری ایمن، بدون خطرات و حوادث با استفاده از سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی(HSE)  می تواند در سراسر کشور پیاده سازی شود؛ چیزی که در این رابطه بسیار حائز اهمیت است، آموزش کارکنان در مورد بهداشت و ایمنی مطابق با استانداردهای HSE است.

این داستان از کجا شروع شد؟

از زمان انقلاب صنعتی، بحث ها و راهکارها و حتی جریان های اجتماعی مختلفی برای ایمنی کارگران، بهداشت محیط کار و مسائل زیست محیطی در ارتباط با صنایع مختلف بوجود آمده بود و در نهایت در سال ۱۹۷۰میلادی قانونی جهت حمایت از حقوق کارگران و کارمندان تصویب شد تحت این عنوان که کارفرما مکلف است، تمام خطرات ناشی از کار را برای کارگران خود شرح داده تا آن ها بدانند در چه محیطی کار میکنند و این شروعی بود برای ایجاد این سیستم…

هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی

تاریخچه HSE  در ایران

تاریخچه HSE در ایران به سال ۱۳۵۳ شمسی برمیگردد در آن زمان طبق بند ۲۶ قانون، شرکت ملی نفت ایران را مکلف می کند در جریان عملیات مربوط به هر قرار داد ، دقت و مراقبت کامل را جهت حفظ منابع ثروت طبیعی و همچنین جلوگیری از آلودگی محیط (هوا آب زمین)به عمل آورد.

شاکله و هدف این سیستم

هدف از ارائه سیستم مدیریت سلامت و ایمنی HSE  یک چارچوب استاندارد بر اساس  ISO 14001  و ISO45001  است که حفظ سلامت، بهداشت، ایمنی و محیط زیست را در برابر خطرات تضمین کند. سیستم مدیریت HSE  باید به عنوان بخشی از فعالیت‌های سازمان اجرا شود.

 

و اما به چه مواردی توجه دارد؟

به صورت خلاصه و تیتروار مواردی که این سیستم برای رسیدگی به آنها تدوین شده است را مرور کنیم:

بهداشت (Health)

بهداشت شامل نظارت بر سلامتی کارکنانی است که در محیط‌های آلوده و خطرناک مثل کار با اشعه یا قرار داشتن در محیط‌هایی با هوای آلوده که در معرض خطرات متفاوت اند، می‌باشد.


مزایای نظارت بهداشتی

  • تشخیص به موقع عوامل نامطلوب، با تشخیص به موقع کارفرما راحت‌تر می تواند کنترل‌هایی انجام دهد و ازشیوع آن عواملی که برای سلامتی خطر دارند جلوگیری کند.
  • کسب اطلاعاتی جهت ارزیابی خطرات و ریسک‌های بهداشتی برای کمک به کارکنان.
  • آگاه سازی بیش‌تر کارمندان از خطرات احتمالی موجود در محیط پیرامون.
  • ایجاد فرصت جهت آموزش مسائل مرتبط با بهداشت و سلامتی به کارکنان.

ایمنی ( Safety)

 

کارکرد ایمنی شامل حفاظت از کارمندان در برابر خطرات موجود عملیات‌های مختلف کاری است. برخی از مشاغل پر خطر هستند و در معرض حوادث مختلف هستند. به طور مثال کار در ارتفاع، جوشکاری، حفاری و … که اگر ایمنی به درستی رعایت نشود، سلامتی کارکنان به خطر می‌افتد. استفاده از تجهیزات ایمنی برای کارکنان جهت حفظ سلامتی، از کاربردهای ایمنی در HSE است. همچنین ایمن سازی محیط کار، مدیریت حریق و … برای جلوگیری از خطرات احتمالی از کارهای ایمنی در HSE می باشد.


محیط زیست (Environment)

هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی

کارکرد زیست محیطی بر تاثیرات منفی فعالیت‌های نفتی در طبیعت کنترل دارد. محیط زیست به نظارت بر  آلودگی‌های ناشی از ماشین آلات صنعتی که شامل انتشار گازهای هیدروکربن، گازوئیل و موارد این چنینی مربوط می‌شود.

هدف از مسائل محیط زیستی کاهش پسماند مواد زائد، کاهش آلودگی‌های مخرب محیط زیست می باشد. هدف کلی ارائه خدماتی جهت جلوگیری یا کاهش این موارد مخرب است.


ایمنی فنی

ایمنی فنی در تمام فعالیت‌های نفتی لحاظ می‌شود. چیزی که برای ایمنی فنی بسیار حائز اهمیت است اعمال ایمنی در مرحله طراحی است.  در مرحله طراحی خطرات احتمالی باید شناسایی و حذف شوند؛ شناسایی خطرات در زمان طراحی بسیار اقتصادی‌تر و عملی‌تر از زمانی ‌است که به افراد یا دارایی‌ها آسیب رسیده باشد.

تیم متخصصی که در زمینه ایمنی فنی فعالیت می‌کند باید قدرت ارزیابی خطرات و ریسک‌های احتمالی را داشته باشد و این نظارت به سیستم مدیریت HSE یا همان HSE- MS مربوط می‌شود.

 

 


برای ثبت نام در دوره آموزشی سیستم مدیریت HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) با مشاورین ما در ارتباط باشید.

 


مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت HSE

  • بهبود سلامتی و ایمنی و افزایش کارایی کسب و کار با توجه به کاهش میزان حوادث
  • بهبود روابط و ایجاد صمیمیت بیش‌تر. وقتی کارکنان متوجه نگرانی شما نسبت به سلامتی‌شان می‌شوند.
  • حس مهم بودن می‌کنند، انرژی مثبتی در فضای کاری برقرار می‌شود که موجب افزایش بهره وری در کار می‌شود.
  • اعتماد بانک‌ها و سرمایه‌گذاران و شرکای تجاری را برای همکاری بهتر جلب می‌کنید.
  • هدفمند بود و ایجاد یکپارچگی در کل سازمان.
  • آمادگی برای شرایط بحرانی.

 

 


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


تهیه شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین/ اینستاگرام هلدینگ کاسپین


 

برای اطلاع از جدیدترین اخبار میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
0