زنجیره تامین چیست؟

زنجیره تامین چیست؟

وجود رقابت در بازار کسب و کار هر روز شکل جدیدی به خود می گیرد. این تغییرات باعث می شود تا شرکت ها و سازمان ها به تلاش برای  ایجاد تغییرات در جهت موفقیت در صحنه رقابت تلاش بیشتری داشته باشند. زنجیره تامین عبارت از کارهایی است که بر اساس  الگوی مناسب شکل می گیرد تا سازمان و شرکت ها را به موفقیت برساند. در حقیقت زنجیره تامین و مدیریت آن باعث انطباق و انعطاف بیشتر  شرکت ها با شرایط بازار می شود. این زنجیره گروه و شبکه ای از افراد، سازمان ها، منابع ، فعالیت و فناوری است که در تولید و فروش کالاهای یک سازمان نقش مهمی دارد.

تاثیر زنجیره تامین در صنعت چیست

  • کاهش هزینه ها
  • افزایش سرعت کار
  • افزایش سود شرکت یا سازمان

چه کارهایی در زنجیره تامین انجام می شود

زنجیره تامین در حقیقت به تمام کارهایی گفته می شود که باعث تبدیل مواد اولیه به کالای نهایی می شود تا به دست مشتری برسد و می توانیم در مراحل زیر آنها را تقسیم بندی کنیم .

  • تامین مواد اولیه
  • حمل و جا به جایی مواد اولیه
  • انبار کردن مواد
  • استفاده از مواد برای تولید کالا
  • توزیع کالا های تولید شده
  • رسیدن کالا به دست مصرف کننده نهایی

 

 

یک پیشنهاد دوستانه:برای مدیریت زنجیره تامین، ارزیابی تامین کنندگان و برون سپاری فعالیت های تخصصی سازمان خود روی ما حساب کنیدجهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو جلسه مشاوره، به توضیحات زنجیره تامین در بخش خدمات مشاوره ای مراجعه کنید.

آیا  افراد در زنجیره تامین تاثیرگذار هستند

هر برنامه ریزی برای اینکه بتواند به موفقیت دست پیدا کند باید هماهنگی بین افرادی که با هم کار می کنند وجود داشته باشد. به طور کلی گروههایی که در این زنجیره تاثیرگذار هستند شامل افراد زیر می باشند:

  • تامین کننده مواد اولیه
  • سرمایه گذار
  • تولید کننده
  • توزیع کننده
  • عمده فروش
  • خرده فروش
  • نیرو های ستادی

 

بخش اصلی زنجیره تامین چیست

بخش  اصلی زنجیره تامین مدیریت آن می باشد که خود به چند بخش دیگر تقسیم می شود:

  • برنامه ریزی

در بخش برنامه ریزی مدیریت باید برنامه ریزی و اطلاعاتی که از بازار به دست می آید با کیفیت و به صرفه باشد و بتواند نیاز مشتری را برطرف کند

  • منابع

انتخاب تامین کنندگان محصولات و خدماتی که مورد نیاز است در این بخش انجام می شود

  • تولید

در بخش تولید برنامه ریزی برای کنترل کیفیت ، بسته بندی و ارسال بسته ها برای مشتریان مورد بررسی قرار می گیرد

  • ارسال و ارجاع

تدارکات یک شرکت وظیفه دارد که هماهنگی برای ارسال سفارش مشتریان و همچنین دریافت کالاهای معیوب از طرف مشتریان را انجام دهد و اشکالات سیستم را که باعث بوجود آمدن بخش های معیوب شده است را نیز بررسی و برطرف کند

 

زنجیره تامین

اهداف زنجیره تامین چیست

  • کاهش هزینه
  • کاهش موجودی های کالا
  • افزایش مسئولیت پذیری نیروهای درگیر در پروژه ها
  • بهبود ارتباطات در زنجیره تامین
  • کاهش زمان چرخه تولید
  • افزایش هماهنگی بین افراد مختلف

 

مشکلات زنجیره تامین چیست

در دنیای تجارت تعداد زیادی از شرکت ها و موسسات نمی توانند به سطح تقاضایی که از آنها انتظار می رود برسند و همین علت باعث افزایش هزینه ها و مشکلات در اجرای پروژه ها خواهد شد. مشکلات شامل دو بخش اصلی می شود:

  • عدم اطمینان

اگر پیش بینی تقاضا به درستی انجام نشود، یعنی مسائلی مانند رقابت، قیمت ها، شرایط حال شرکت و توسعه تکنولوژی به درستی مورد بررسی قرار نگیرد در انجام درست زنجیره تامین تاثیر گذار است. همچنین اگر زمان تحویل  محصولات با تاخیر صورت پذیرد باعث بوجود آمدن عدم اطمینان و دلسردی مشتریان خواهد شد که در موفقیت و پیشرفت شرکت تاثیرگذار می باشد.

  • عدم هماهنگی

اگر یک بخش شرکت با دیگر بخش ها هماهنگ نباشد و ارتباط مناسبی با یکدیگر نداشته باشند در روند پیشرفت تاثیر گذار است و شرکتها و موسسات را با مشکل مواجه خواهد کرد.

 

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین

برای اطلاع از آخرین اخبار، آموزش ها و مقالات هلدینگ کاسپین، به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید: