آموزش و مشاوره تضمینی!

جستجو کردن

آشنایی با برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن

آخرین اخبار و مقالات

دسته بندی‌ها

برای اطلاع از جدیدترین اخبار میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید

تعریف برنامه بازاریابی

برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن ( Marketing Plan ) یکی از بخش‌های مهم طرح کسب و کار به شمار می‌آید. از این رو فرایند برنامه‌ریزی بازاریابی بخش مهمی از فرایند برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی سازمان‌ها تلقی می‌شود. طرح بازاریابی اهداف بازاریابی را تعیین می‌کند و راهبردهای دستیابی به آنها را پیشنهاد می‌دهد. گرچه این طرح تمام اهداف و راهبردهای سازمان را در بر نمی‌گیرد.

در واقع طرح یا برنامه بازاریابی (Marketing Plan) یک برنامه جامع (کمپین) تبلیغاتی است که به نحوه اجرای استراتژی بازاریابی شرکت کمک می کند. اصطلاح طرح بازاریابی برای تشریح روش‌های به کارگیری منابع بازاریابی برای رسیدن به اهداف بازاریابی به کار می‌رود. تقسیم بندی بازار، شناخت جایگاه بازار، پیش بینی اندازه بازار و برنامه‌ریزی سهم عملی بازار در مفهوم طرح بازاریابی جای می‌گیرند.

برنامه بازاریابی

شروع فعالیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری همیشه با مطالعه و برنامه‌ریزی علمی همراه است. در شرکتهای بزرگ قبل از شروع عملیات تولید، گروه تحقیقات و بازاریابی برای امکان سنجی در مورد مقبولیت کالا و نیاز بازار فعالیتهای خود را آغاز می‌کند. همچنین در شرایطی که کالاهای تولید شده، فروش نمی‌روند و یا در رقابت با کالاهای مشابه، از بازار مناسبی برخوردار نیستند لازم است تا گروه تحقیقات و بازاریابی وارد عمل شده و برنامه ریزی ها و مطالعات لازم را برای دست یابی به اطلاعاتی در مورد موقعیت بازار و کالا انجام دهد.

تمامی فعالیت‌های گروهی و انفرادی برای بازاریابی یک کالا باید حساب شده و در قالب‌های مشخصی تدوین شود و فعالیت‌های بدون مطالعه و برنامه‌ریزی باید حذف گردد. برای این منظور در بازاریابی هر کالا باید برنامه مربوط به آن کالا را با دقت و مطالعه فراوان تهیه کرد و در اختیار مدیران گذاشت تا تصمیم گیری های لازم را بر اساس آن انجام دهند.

اهداف برنامه بازاریابی

برخی از صاحبان تجارت و شرکت ها برنامه بازاریابی را ایجاد و در گوشه ای قرار میدهند. برنامه بازاریابی نقشه راه تجارت برای رسیدن به اهداف خود میباشد. برنامه بازاریابی مرتبا برای اهدافی که از طریق اجرای آن بدست آمده است باید مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد.

در تجارت های کوچک هدف مارکتینگ پلن اغلب با اهداف شرکت یکی است و در واقع برنامه بازاریابی نقش برنامه شرکت را بازی می کند. بازاریابی بخش مهمی از فعالیت های یک شرکت کوچک است. اما اگر نمیخواهید برنامه بازاریابی کل برنامه شرکت شما باشد. آنرا به عنوان بخش مهمی از برنامه کلی شرکت خود استفاده کنید.

برنامه بازاریابی و ویژگی های آن - برنامه بازاریابی - بازاریابی - مشاوره بازاریابی

مزایای برنامه بازاریابی

اهمیت بالای برنامه بازاریابی نمیتواند امری اشتباه باشد. بازاریابی برای عرضه محصولات و خدمات بسیار اهمیت دارد. بدون بازاریابی مشتریان و خریداران از وجود ما آگاه نشده و امکان خرید از ما از بین میرود. بدون خریدار فروشی وجود ندارد.

مزایای برنامه بازاریابی را میتوان بصورت زیر بیان کرد:

  • تشریح کامل بازار: بدون شناخت دقیق مشتری امکان فروش در بازار وجود ندارد.
  • کمک به ایجاد شعار تبلیغاتی موثر: بازاریابی درباره شناخت دقیق کالا ها و خدمات خود و شناخت نیازهایی است که این کالا ها و خدمات برطرف می کنند. شعارهای تبلیغاتی باید برای مخاطبان ما در بازار هدف نوشته شود.
  • تعیین تمرکز و میسر حرکت : با ایجاد نقشه بازاریابی، میتوانیم نحوه استفاده و میزان استفاده از هرکدام از روشهای بازاریابی، مانند: بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه های اجتماعی را تبیین و بر اساس نتایج حاصله از هر کدام، نقشه بازاریابی خود را اصلاح و باز نویسی کنیم.

برنامه بازاریابی چگونه تدوین میشود؟

پیش از بحث در چگونگی تدوین برنامه بازرگانی باید یادآور شویم که برنامه بازاریابی یک برنامه ایستا برای یک سال نیست بلکه کاملا پویاست، بلکه باید در طول سال مورد بازنگری و بروز رسانی قرار گیرد.

یک برنامه بازاریابی برای صنایع کوچک عناصر بسیاری را در بر میگیرد. این عناصر شامل رقبا، تقاضا برای محصول و خدمات ارائه شده و نقاط قوت و نقاط ضعف از دید بازار برای تجارت و رقبا میباشد.

یک برنامه بازاریابی یک ابزار برای رفع نیازهای بازاریابی شما است، که بصورت روزانه به شما برای رسیدن به بازار هدف و سود مد نظرتان کمک می کند. برای تهیه برنامه بازاریابی باید موارد زیر را بدانیم.

 


برای تدوین برنامه بازاریابی چه مواردی را باید مد نظر داشته باشیم

جزئیات تجارت خود ، وضعیت فعلی تجارت : کالا و محصولات شما چیست؟ برای افزایش تعداد مشتریان و جذب مشتری جدید چه کارهایی باید انجام دهید و در این راه با چه مشکلاتی مواجه هستید. برای سال آینده با چه مشکلاتی روبرو خواهید شد. مشکلاتی مانند عدم توان کار، تغییر قوانین تجارت و غیره؟

  1. بازار هدف شما را چه کسانی تشکیل میدهند؟ بیشترین اشخاصی که ممکن است کالا و یا خدمات شما را تهیه کنند چه کسانی هستند؟ پاسخ شما نمی تواند همه باشد. برای کمک به تعریف بازار هدف خود به این سوال پاسخ دهید: کالا و خدمات شما چگونه به مردم کمک می کند؟ پاسخ این سوال موجب میشود راحتتر به توانید به سوال چه کسی به این کالا و خدمات نیاز دارد پاسخ دهید. ممکن است چندین گروه مخاطب کالا و خدمات شما باشد. برای مثال اگر تجارت شما برای کاهش وزن به مردم کمک می کند. بازار هدف شما میتواند مادرهایی باشد که میخواهند کودکانشان وزن کم کنند و یا افراد چاقی باشند که نگران سلامتی خود هستند. شناختن بازار هدف میتواند برای ایجاد پیام تبلیغاتی به شما کمک کند. (با نیچ مارکتینگ و اقیانوس آبی آشنا شوید)

 

هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی

 

  1. اهداف شما در طول زمان برنامه بازاریابی چیست؟ اهداف خود را کاملا مشخص کنید. مثلا تعداد افزایش ایمیل های خود به N عدد در ظرف یکسال. یافتن N عدد مشتری جدید. تعیین دقیق تعداد در تعین اهداف بسیار مهم است.
  2. کدام تاکتیک های بازاریابی را برای رسیدن به بازار و اهداف مورد استفاده قرار خواهید داد؟ شناخت بازار هدف به شما برای تعیین استراتژی های بازاریابی در بازار هدف کمک خواهد کرد.
  3. محل تجمع بازار شما کجاست؟ چگونه میتوان این بازار را برای محصولات خود بررسی کرد؟ برای مثال: اگر مخاطبین شما در بازار زمان زیادی را در فیس بوک صرف می کنند. شما میتوانید یک صفحه اینستاگرام ایجاد کنید. شاید هم بخواهید تبلیغات اینستاگرامی خریداری کنید. اگر کسب و کار شما در ارتباط مستقیم با تجارت های دیگر است. شاید بهترین کار نوشتن یک آگهی رپورتاژ در مجله های صنعتی برای کالا و خدماتتان است. تا با کمک آن بازار هدف خود را تحت تاثیر قرار دهید.
  4. هزینه بازاریابی چقدر است؟ آخرین موردی که برای تهیه یک نقشه بازاریابی باید برای آن اهمیت قائلی شویم هزینه های بازاریابی است. هزینه بازاریابی بسیار مهم است. همه ما برند هایی را میشناسیم که تبلیغات بسیار وسیعی را در ابتدای شروع کار خود انجام داده و ناگهان از صفحه روزگار محو شده اند. اغلب این شرکت ها در محاسبه میزان هزینه و نحوه تامین این هزینه با مشکل روبرو بوده اند. یک طرح بازاریابی، باید میزان هزینه های بازاریابی و نحوه تامین آن را مشخص کند.

 


آیا میخواهید استراتژی خوبی برای کارتان بچینید؟ مقاله ما در مورد تحلیل ماتریس SWOT را حتما مطالعه کنید.


مراحل ایجاد برنامه بازاریابی

برای ایجاد یک برنامه بازاریابی یا همان مارکتینگ پلن، می بایست بسیار زیرکانه عمل کرد. مشاوران بازاریابی و تبلیغات، غالباً مشتریان خود را ترغیب می‌کنند تا در بازارهای رقابت با حریفان با صرف هزینه‌های زیاد رقابت کنند. این رقابت اگر بر اساس یک برنامه دقیق و مدون اجرا نشود، می‌تواند تمام هزینه‌های انجام شده برای بازاریابی را از بین ببرد.

 

برنامه‌ریزی، مارکتینگ پلن برای شرکت‌های بزرگ

  • نوشتن برنامه کلی برای کسب و کار
  • تعیین مشتریان هدف
  • قیمت‌گذاری دقیق محصولات و تعیین جایگاه آنها
  • ایجاد یک مزیت رقابتی ارزشمند برای محصول
  • مشخص کردن سیستم پخش محصول مورد نظر
  • وجه تمایز و مزیت رقابتی را در خدماتتان هم مشخص کنید (مثل: ارسال رایگان، تضمین بازگشت وجه)
  • اقلام مورد نیاز را برای اجرای بازاریابی فراهم کنید
  • یک کمپین تبلیغاتی موثر تعریف کنید
  • استراتژی تبلیغات آنلاین را دقیق مشخص کنید
  • مراقب ROI باشید
  • سعی کنید برای تضمین بازگشت هزینه‌های انجام شده، ترفندی را در برنامه بگنجانید
  • برنامه‌های وفاداری مشتری داشته باشید
  • هزینه‌های (حتی جزئی) خرید و تراکنش هایش را محاسبه کنید
  • برای مشتریان حتی بعد از خرید هم برنامه داشته باشید
  • بودجه بنویسید

آیا می دانستید خدمات و آموزش های هلدینگ کاسپین دارای تضمین بازگشت وجه می باشد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید


البته قابل ذکر است که یک مارکتینگ پلن، نباید شما را محدود به انجام فعالیت‌ها کند، بلکه این برنامه قابل اصلاح نیز هست.

و اما برنامه‌ریزی برای استارت آپ ها، یعنی اجرای یک مارکتینگ پلن که جزئیاتی مانند کسب و کارهای بزرگ ندارد و تا حد زیادی در بازار ناشناخته به سر می برد، قطعاً ساده‌تر از توضیحات بالا خواهد بود.

 

برنامه‌ریزی، مارکتینگ پلن برای استارت آپ ها

آنالیز وضعیت کسب و کار: وضعیت کسب و کار را بررسی کنید و با نمونه‌های انجام شده خارجی بسنجید

مشتریان را هدف بگیرید: در دفتر کارتان شرح بند به بندی درباره مشتریانتان داشته باشید تا الگوی حرکتتان باشد

تعریف اهداف: اهدافتان را برای 1 سال آینده بنویسید. البته اهداف باید مشخص و دقیق باشند نه کلی گویی: به عنوان مثال: افزایش 22% فروش

تعریف استراتژی ها: می بایست مشخص کنید که هر بخش از سرمایه برای چه دسته‌ای فعالیت‌ها هدف‌گیری شود! چه بخشی آنلاین، چه بخشی آفلاین و …

بودجه بندی دقیق: باید تمام رویدادها را در قالب یک تقویم داشته باشید تا بتوانید میزان هزینه‌های مورد نیاز را در کسب و کار تأمین کنید.

 

 


تهیه شده توسط گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | برگرفته از کتب


 

برای اطلاع از جدیدترین اخبار میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
0