استرس خود را به بهره وری تبدیل کنید

تبدیل استرس به بهره وری

تبدیل استرس به بهره وری در واقع تبدیل نیرویی مخرب به نیروی سازنده و اثربخش است. ولی چقدر استرس برای این تبدیل لازم است. در این نوشتار به چگونگی تبدیل استرس به بهره وری پرداخته می شود.

همه‌ی ما می‌دانیم استرس برای‌مان بد است، درست است؟ اما شاید بد نباشد. امروزه هم کارشناسان مدیریت و هم پژوهش‌گران دریافته‌اند کمی استرس می‌تواند واقعا برای‌مان خوب هم باشد.

 

درست است؛ کمی استرس می‌تواند به بهبود عملکرد، و بهره‌وری بهتر منجر شود و ما را قادر سازد وظایف و پروژه‌هایی را به اتمام برسانیم که فکر می‌کردیم غیرممکن هستند.

بنابراین برای مهار استرس و بدل کردن آن به بهره‌وری چه کارهایی می‌توانیم بکنیم؟

میزان بالای استرس

قبل از هر چیز، خبر بد را بگویم. این روزها همه‌ی ما در مجموع استرس بیش‌تری را در کار حس می‌کنیم.

شرکت نیلسن، یک شرکت نظرسنجی در امریکا، اخیرا پژوهشی انجام داده‌است که نشان می‌دهد ۸۰ درصد کارکنان امریکایی میزان استرس کاری زیادی را گزارش می‌کنند.

بخشی از این استرس مستقیما با رکود اقتصادی فعلی و نیاز شرکت‌ها به کار بیش‌تر در ازای پرداخت کم‌تر ارتباط دارد. اما بخشی از آن نیز بازتاب فشارهایی است که آدم‌ها تحمل می‌کنند تا بتوانند بین وظایف‌شان و درخواست‌هایی که در محیط کار و خانواده از آنها می‌شود توازن ایجاد کنند.

این استرس مضاعف یقینا چندان خوب نیست، و تاثیر آن در سرتاسر محیط کار حس می‌شود، چون بیش‌تر کارمندان احساس فرسودگی می‌کنند یا از یکی از مشکلات و بیماری‌های متعددی رنج می‌برند که ناشی از استرس‌ زیاد است.

این بیماری‌ها و مشکلات شامل افزایش احتمال بیماری قلبی و سکته، اضطراب، افسردگی بالینی و بیماری‌های روحی دیگر می‌شود. استرس‌ زیاد به‌طور واضح و مستقیم هم برای سلامت کارمندان و هم برای درآمد خالص کسب‌وکار هزینه دارد.

 

استرس کم=بهره‌وری

خبر خوب این است که مطمئنا کمی از این استرس‌ شاید در واقع محرک تولید بهتر و بهره‌وری بیش‌تر برای همان شرکت‌هایی باشد که کارکنان‌شان استرس‌ زیاد را گزارش کرده‌اند.

دانشمندان مدت‌ها است می‌دانند بشر ظرفیت عملکرد بهینه را دارد، و اگر آموزش ببیند و تمرین کند که به آن حد برسد، می‌تواند کارهای باورناپذیری انجام دهد. آنها هم‌چنین دریافته‌اند اگر آدم‌ها از آن حد بگذرند، مانند ورزش‌کاری که بیش از حد مجاز تمرین می‌کند، اثربخشی‌شان را از دست می‌دهند و ممکن است عواقب شدیدی را متحمل شوند.

بیش از ۱۰۰ سال قبل، ۲ روان‌شناس، رابرت یرکس و جان دادسون، این ایده‌ها را به صورت قانون درآوردند که به نام خودشان نام‌گذاری شده‌است. قانون یرکس-دادسون را می‌توان در قالب یک نمودار نشان داد که عملکرد بهینه را در هر شرایطی پیش‌بینی می‌کند.

حالا پژوهش‌گران دارند سعی می‌کنند این قانون را به شکل الگوهای رفتاری در بیاورند، که نه‌تنها ورزش‌کاران برجسته، بلکه همه‌ی ما بتوانیم با کمک آن بهترین عملکرد را در کارمان داشته‌باشیم. اساس این الگوهای رفتاری این است که استرس‌ و اضطراب‌مان را تحت کنترل بگیریم تا بتوانیم بهترین تلاش‌مان را برای دست یافتن به عملکرد بهینه به کار بگیریم.

 

هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی

 

یافتن بهترین ترکیب

در عمل، این یعنی ما باید ترکیب مناسب را برای دست‌یافتن به نتیجه‌ی مطلوب پیدا کنیم. بیش‌تر ما برای یافتن چنین ترکیبی یک فرآیند آزمون و خطا را پشت سر خواهیم گذاشت. ما باید خودمان را محک بزنیم تا بفهمیم چه میزان فشار می‌تواند انگیزه‌مان را حفظ کند و آستانه‌ی تحمل‌مان را، یعنی مرزی که اگر از آن عبور کنیم کم‌کم انگیزه‌مان را از دست خواهیم داد، شناسایی کنیم،

هم‌چنین این ترکیب مستلزم بررسی و به‌روزسانی مرتب است، چون روی‌دادها و چالش‌های جدیدی ظاهر می‌شوند. اما به مرور زمان پی‌می‌بریم چه‌چیزی کمک‌مان می‌کند به عملکرد بهینه دست پیدا کنیم و این عملکرد را تا حد امکان حفظ کنیم.

اما تشخیص موانع و چیزهایی که باعث عقب ماندن‌مان می‌شوند، به اندازه‌ی پیدا کردن چیزهایی که کمک‌مان می‌کنند مهم است. برای بسیاری از ما این یعنی باید سعی کنیم از استرس ‌غیرضروری و مضر، که به راحتی هم در خانه و هم در محیط کار ایجاد می‌شوند، خلاص شویم یا آن را کاهش دهیم.

 

مهار و کاهش استرس

ما باید اطمینان پیدا کنیم در پایان روز هنگامی‌که محیط کار را ترک می‌کنیم، محیط آرامش‌بخش و راحت در خانه منتظر ما است. این خیلی مهم است، چون یک استراحت سرسری و ساده کافی نیست، چون در اثر رسیدن به عملکرد بهینه به شدت خسته شده‌ایم و باید قوای از دست رفته را بازبیابیم.

هم‌چنین، برای دست یافتن به آن عملکرد بهینه باید هنگامی که در محیط کار نیستیم باید مراقب جسم‌مان باشیم. مانند ورزش‌کاران حرفه‌ای، باید مرتب تمرین کنیم تا جسم و روح‌مان را در بهترین وضعیت نگه‌داریم.

این مراقبت به ما اجازه می‌دهد عوامل استرس‌زا را مهار کنیم که انرژی‌مان را در کار می‌گیرند و این فشار را خیلی راحت‌تر تبدیل به انرژی کنیم، می‌توانیم بعدها با هدف بهره‌وری و تولید این انرژی را تحت کنترل بگیریم.

مراقبت از جسم مستلزم فراهم کردن مقدمات کاهش استرس‌ بد شامل رژیم غذایی مناسب، پرهیز از افراط در مصرف الکل، و یافتن راهی به جز تماشای تلویزیون برای تمدد اعصاب است.

اگر بتوانیم همه‌ی این کارها را مرتب انجام بدهیم، نه‌تنها می‌توانیم با استرس‌ و فشار کار به زندگی ادامه دهیم بلکه می‌توانیم واقعا از آن لذت ببریم. شما مجبور هستید برای این‌که از استرس‌ نفع ببرید کمی تلاش کنید، اما در درازمدت هم شما و هم رییس‌تان از این بابت بیش‌تر احساس خوشحالی خواهد کرد.

 

 


تهیه شده توسط گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین

منبع: لایف هک – lifehack

نویسنده: مایک مارتین

ترجمه: مینا بنادکوکی


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید