اصول مهم در ایده پردازی

برای شروع یک کسب و کار و کارآفرینی یا رشد توسعه بیزینس خود و تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق نیاز داریم که یا ایده پرداز خوبی باشیم یا در تیم خود ایده پردازان خوبی داشته باشیم؛

در این مطلب همراه ما باشید تا به برخی از نکات مهم در پیدا کردن ایده و ایده پردازی برای کارآفرینی بپردازیم.

 

1- تفکر واگرا را تقویت کنید.

وقتی صحبت از خلاقیت و ایده می شود، گوشه چشمی هم به تفکر واگرا و همگرا باید داشت، تفکر همگرا این است که ما برای یک مسئله خاص، صرفاً یک پاسخ خاص و مشخص می دهیم و اگر بخواهیم پاسخ را بهبود بدهیم، همان پاسخ اولیه را کم و زیاد می کنیم.


هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


اما تفکر واگرا می خواهد ذهن را از یک چارچوب کلی خارج کنیم و بدنبال پاسخ های خلاقانه تری باشیم.

یکی از اصلی ترین تکنیک های تفکر واگرا، روش طوفان فکری هست که به احتمال زیاد با آن آشنایی دارید یا حداقل اسمش را شنیده اید.

 

2- به اطرافتان بیشتر دقت کنید.

خیلی اوقات، خیلی از ایده ها، از یافتن یک مشکل و مسئله در زندگی روزمره به وجود آمده اند که فردی در آن مسئله تفکر کرده و راه حلی برای برطرف کردن پیدا کرده است. بعنوان مثال فردی که به این فکر کرده که خیلی ها حوصله رفتن تا کارواش را برای شستن ماشین ندارند و به همین جهت تجهیزاتی را ساخته تا بتواند ماشین مشتریان را دم خانه آنها بشورد. این نگاه می تواند به شما کمک کند تا ایده های فراوانی را پیدا کنید.

 

3- به کمیت ایده ها هم فکر کنید.

می توان گفت داشتن یک ایده خوب و پیدا کردن ایده ای که بتواند کسب و کار شما بشود و برایتان درآمدزایی داشته باشد، خیلی اوقات نتیجه یافتن ایده های مختلف در زمینه های مختلف است. این کار به شما کمک می کند مدام ایده بدهید و بالاخره ایده ای را بیابید که به خواسته ها و علاقه های شما و همچنین توانمندی های شما نزدیک تر باشد.

 

4- از روزمرگی فرار کنید.

روزمرگی دشمن ایده پردازی برای کارآفرینی است. درگیر روزمرگی شدن ذهن شما را قفل می کند و نمی توانید آنگونه که باید به اطرافتان نگاه کنید تا ایده هایی مناسب کارآفرینی را ایجاد کنید.

با اقدام های کوچک از روزمرگی فرار کنید، می توانید از مسیرهای دیگر به خانه تان بروید، غذای متفاوت بخورید، ساعتتان را به دست راست ببندید و ….

 

5- به توانمندی های خودتان توجه کنید.

هر فردی می تواند یک توانمندی یا یک مهارت داشته باشد که می تواند مشکلی را از دیگران حل کند. هنر ایده پردازی برای کارآفرینی این است که باید به این بیاندیشیم که چگونه مهارت و توانمندی ما می تواند مشکل دیگران را سریع تر و بهتر حل کند و اینکه چگونه می توان از این توانمندی ها کسب درآمد کرد و کسب و کاری را راه اندازی کرد.

 

6- پیچیدگی ها را ساده کنید.

کسانی که سعی کرده اند کارهای پیچیده را ساده کنند، معمولاً کارآفرینان موفقی بوده اند. کسانی که خرید اینترنتی را راه انداختند، کسانی که تاکسی اینترنتی را ایجاد کردند و هزاران ایده دیگر که توانسته زندگی مردم را آسان تر کند. ایده پردازی برای کار آفرینی می تواند تنها ساده کردن کارهایی باشد که تا به امروز انجام آنها برای مردم کمی سخت بوده است.

 

7- با دیگران مشورت کنید.

خیلی ها ایده هایی دارند اما حاضر نیستند آن را به هیچ کسی مطرح کنند و در مورد آن مشورت بگیرند، آنهم با این ترس که مبادا ایده ما دزدیده شود. فراموش نکنید این ترس یکی از بدترین ترس ها و یکی از بزرگترین موانع رشد یک ایده پردازی برای کارآفرینی است.

اگر نتوانید با دیگران مشورت کنید نمی توانید تمام جنبه های ایده خودتان را بررسی کنید و نقاط قوت و ضعف آن را بخوبی بشناسید.

 

9- این بازار است که می گوید ایده شما خوب است یا بد

خیلی ها فکر می کنند ایده ای که دارند بهترین ایده دنیا است و می تواند دنیا را متحول کند. اما مسئله اینجاست که این بازار و مردمان آن هستند که تصمیم می گیرند به ایده کارآفرینانه شما توجه کنند و یا آن را کنار بگذارند. مهم بازار است که ایده شما را بپذیرد. پس سعی کنید ایده خودتان را با ملاک های بازار بسنجید.

 

پیتر دراکر پدر علم بازاریابی مدرن می گوید: «ملاک سنجش یک نوآوری، تازه و بی‌سابقه بودن، محتوای علمی و نبوغ آن نیست بلکه موفقیت آن در بازار است»


هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی

 

 


تهیه شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | برگرفته از آکادمی ایران


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید