آموزش و مشاوره تضمینی!

جستجو کردن

تعریف فرهنگ سازمانی | چرایی اهمیت به آن؟

فرهنگ سازمانی چیست و چرا باید به آن اهمیت دهیم؟

فرهنگ سازمانی موضوعی بسیار داغ در بسیاری از محافل علمی و حرفه ای این روزها است. در حالی که بسیاری معتقد هستند فرهنگ سازمانی وجود دارد و می تواند نقش مهمی را در شکل گیری سازمان ها ایفا کند، عده ی کمی در خصوص ماهیت اصلی این فرهنگ و نقش رهبران در تغییر آن مطلع هستند. فرهنگ سازمانی به مجموعه باورها، اهداف، ارزش ها و روش های برقراری ارتباط یک مجموعه اجتماعی و روانی مشخص، تحت عنوان سازمان، گفته می شود.

همانطور که از تعریف این عبارت بر میاید، فرهنگ سازمانی ساز و کار رفتار اعضای یک سازمان و در نتیجه خط مشی نهایی آن را تبیین می کند. بدیهی است که فرهنگ سازمانی، در کوتاه و طولانی مدت، بر روی عملکرد و موفقیتش در میان سایر رقبا نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کند؛

 

اما از منظر مدیریتی، چرا باید به فرهنگ سازمانی اهمیت داد؟

 

فرهنگ سازمانی

 

فرهنگ سازمانی: پارامتری مهم در تعیین عملکرد یک سازمان

  • فرهنگ سازمانی یعنی نحوه انجام دادن وظایف و امور توسط سازمان:

فرهنگ سازمانی شامل کارهایی است که یک سازمان به طور مکرر آن را انجام می دهد و به واسطه آن معرفی می شود. این دیدگاه سبب می شود تا به عادات تکراری یک سازمان توجه ویژه ای شود تا به عنوان هسته فرهنگی مجموعه در نظر گرفته شوند. در چنین شرایطی، فرهنگ سازمان بیشتر عامل خروجی موثر و یا مخرب یک سازمان است. رهبران یک سازمان تنها با بازنگری فرایندهای پایه و تکراری مجموعه می توانند هسته فرهنگی سازمان را تغییر دهند.

  • فرهنگ سازمانی مجموعه ای از ارزش‌ها و باور‌هایی است که مانند چسب اعضای سازمان را یکپارچه در کنار یکدیگر نگه می دارد:

فرهنگ معنای هر عمل را با خود حمل می کند. فرهنگ سازمانی نه تنها معرف مجموعه است بلکه در خصوص علل شکل گیری و حضور سازمان نیز اطلاعات زیادی را ارائه می کند. در چنین دیدگاهی، فرهنگ، داستان نهفته افرادی است که در سازمان فعالیت می کنند، ارزش ها و آیین های سازمان را پاس می دارند و آن را داستان مشترک خود و همکارانشان می دانند. به عنوان مثال، به افراد شاغل در هلال احمر فکر کنید. فرهنگ مشترک تمامی این افراد، کمک به بشریت در مواقع حساس و همچنین خدمت رسانی به افراد نیازمند است. چنین دیدگاهی وجه مشترک تمامی کارمندان این مجموعه است و آن ها را حتی در سخت ترین شرایط نیز، هماهنگ در کنار هم نگه می دارد.

 

  • فرهنگ سیستم دفاعی یک سازمان است:

فرهنگ سازمانی یک شکل از دفاع است که به مرور زمان و در اثر فشارهای های مختلفی که به سازمان وارد شده است، شکل گرفته است. فرهنگ از ورود افراد غلط به یک سازمان جلوگیری می‌کند. عده ای معتقد هستند که فرهنگ سازمانی مانند سیستم دفاعی بدن انسان در برابر ویروس ها و باکتری است.

مشکل اینجاست که گاهی این سیستم ایمنی سازمانی ممکن است نسبت به تغییراتی که لازم به اجرا هستند نیز واکنشی مشابه نشان دهد و در نتیجه رشد و ورود استعداد های جدید به سیستم را مختل کند. به همین سبب است که رهبران موفق همواره کنترل خوبی بر روی هسته فرهنگی سازمان دارند.

 

برای رزرو جلسه با مشاوران هلدینگ کاسپین کلیک کنید

 

هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی

جمع بندی

فرهنگ سازمانی معمولا بر پایه فرهنگ اصلی جامعه ای که در آن زندگی می کنیم، شکل می گیرد. در سازمان های موفق، این فرهنگ معمولا چندگانه و پویا است و همپوشانی خوبی با بسیاری از جنبه های زندگی کارمندان آن سیستم دارد. البته این موضوع می تواند بر روی عملکرد شرکت های بین المللی و به ویژه فعالیت آن ها در مناطقی خارج از حوزه فرهنگی بومی خود، تاثیر منفی بگذارد.

به همین سبب است که متعادل سازی فرهنگ سازمانی با فرهنگ یک منطقه، در بسیاری از سازمان های بین المللی، چالشی بزرگ و مهم پیش روی مدیران است. اولین و مهمترین قدم در این راه، شناخت بهتر فرهنگ سازمان، المان های اصلی آن و کارکرد های آن ها است. در چنین شرایطی است که کنترل هسته فرهنگی و در نتیجه مدیریت سازمان به شکل بهینه تحقق پیدا می کند.

 

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین | جهت اطلاع از آخرین اخبار و مقالات، صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید