جایگاه شبکه سازی در ارتباطات کاری

برای برخی افراد، شبکه سازی (انسانی) صرفا به معنای ملاقات، تشکیل جلسات و یا ارتباط با اشخاص جدید برای همکاری و مذاکره است.

در این تعریف ، شبکه سازی محدود به برقراری یک ارتباط تجاری بین دو طرف می باشد که در آن هر یک از طرفین در جستجوی منافعی برای خود هستند و حاصل این ارتباط یا به نوعی همکاری منجر میگردد و یا طرفین از برقراری ارتباط مجدد با یکدیگر منصرف می شوند.

چنین تصوری باعث می شود تا از اهمیت شبکه سازی غافل شویم. در حقیقت شبکه سازی یک مهارت عمده و مهم در زندگی و کسب و کار است و از این مهارت می توان در امور تجاری ، سازمانی و یا شخصی استفاده نمود.

شبکه و برقراری ارتباطات

منظور از برقراری ارتباطات بین افراد در شبکه سازی ، ایجاد یک ارتباط و تعهد بلند مدت است که موجب می شود افراد نسبت به خود و سایرین شناخت بهتری پیدا نموده و کارهایی را با کمک دیگران انجام دهند که به تنهایی از عهده ی انجام آن بر نمی آیند. بنابراین در این کتاب می خواهیم نشان دهیم که چگونه یک نفر می تواند به صورت سازمان یافته ، شبکه سازی موثر را به عنوان استراتژی و سیاست فردی خود انتخاب نماید.

شبکه سازی دارای نقش کلیدی در برقراری ارتباط با طیف وسیعی از افرادی است که میتوانند شما را جهت کسب اهداف و موفقیت های بیشتر یاری دهند. اهداف و موفقیت هایی که برای شما اهمیت زیادی دارند.

 

مفهوم شبکه سازی

بسیاری از تعاریف شبکه که در صفحه ی بعد آمده است ممکن است باعث تعجب شما شود ، زیرا بر اسا س این تعاریف ، حضور در شبکه به عنوان نوعی از خود گذشتگی مطرح شده ، که در آن افراد بیشتر ارائه کننده و به اشتراک گذارنده خدمات هستند تا اینکه صرفا بخواهند گیرنده خدمات باشند.

تعاریف شبکه سازی

  • قدرتی است که از روحیه همکاری و به اشتراک گذاشتن توانمندی ها حاصل می شود.
  • تمایل اینکه به خودمان ، ارتباطاتمان و افرادی که با ما ارتباط دارند احترام بگذاریم.
  • راهی است تا آنچه را که داریم و یا از آن اطلاعاتی دارین به سیستم عرضه کنیم و این امکان را فراهم کنیم تا این اطلاعات به طور مداوم در شبکه جریان داشته باشد.
  • یک راه سازمان یافته برای ایجاد ارتباط بین افرادی است که ما میشناسیم با افرادی که دیگران آنها را میشناسند ،این ارتباط با اهداف و منظور خاص شکل میگیرد.
  • ارائه کردن و اهدا کردن ، به اشتراک گذاشتن و حمایت از دیگران است بدون اینکه بخواهیم امتیازی به دست آوریم زیرا ما ، خواهان سعادت دیگران نیز هستیم.
  • تشویق برای کمک به خود مبادله اطلاعات ، تلاش برای تغییر دادن جامعه و یا محیط های کاری و به اشتراک گذاشتن منابع.
  • اطمینان از اینکه می توانید بدون دردسر از دیگران کمک بخواهید.

مزایای شبکه سازی

شبکه سازی موثر مزایای بسیاری دارد ، برخی از مهمترین آنها عبارتند از :

  • کم هزینه ترین و موثرترین ابزار بازاریابی است.
  • اگر ارتباطات شبکه ای را جایگزین تماس های تلفنی ساده و بی روح کنید در ۸۰ درصد موارد ، نتایج بهتری خواهید گرفت.
  • ۷۰ الی ۸۰ درصد افراد شغل مورد نظر خود را از طریق این گونه شبکه ها پیدا میکنند.
  • هر شخصی که با او ارتباط دارید حداقل با ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر دیگر ارتباط دارد و این افراد به صورت بالقوه میتوانند شمارانیز یاری دهند.
  • هر شخصی در جهان که مایل به ملاقات یا تماس با او باشید ، حداکثر از طریق پنج یا شش ارتباط شبکه ای در دسترس شما خواهد بود.
هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی

مزایای شبکه

اگرچه ممکن است دلایل ذکر شده کافی نباشند ، اما بدانید هنگامی که یک ارتباط سالم و فعال در شبکه برقرار می نمایید ، منابع وسیعی با حداقل قیمت در اختیار شما قرار میگیرد.این ارتباط خوب میتواند شما را در رسیدن به اهدافتان کمک نماید ، اهدافی که رسیدن به آنها ، به تنهایی کار بسیار مشکل و دور از دسترسی است. نکته کلیدی این است که شبکه سازی ، هزینه انجام کار ها را کاهش میدهد.

به خاطر داشته باشید ، شبکه سازی یک راه سریع و آسان برای بهتر کردن اوضاع در کوتاه مدت نیست ، اما میتواند برای افرادی که انرژی و زمان خود را صرف سرمایه گذاری در این راه نموده اند ، نتایج بسیار سودمندی داشته باشد.

 

مراحل چهارگانه

شبکه سازی موثر شامل چهار مرحله زیر می باشد :

۱)      سرمایه گذاری investing

۲)      نگهداری keeping

۳)      یادگیری learning

۴)      پرورش nurturing

 

اگر حرف اول کلمات انگلیسی معادل این مراحل را کنار هم بگذاریم لغت (link) و یا (ارتباط) درست می شود که به خاطر سپردن آن بسیار آسان است. به طور کلی آنچه در شبکه سازی بیان می شود (ارتباط موفقیت آمیز افراد با یکدیگر است).

 

 


تهیه شده توسط گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | برگرفته از سایت lynda.com


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید