خط مشی کیفیت یا بیانیه مدیریت کیفیت

بر اساس  تعریف ویکی پدیا، خط مشی کیفیت یا بیانیه مدیریت کیفیت (انگلیسی: Quality policy‎)، سندی است که در سیستم مدیریت کیفیت توسط مدیریت ارشد سازمان تدوین می‌شود و رهنمودها و سیاستهای سازمان را در مورد کیفیت بیان می‌کند. این سند یکی از موارد مدیریت استراتژیک است.

 

خط مشی کیفیت ، یکی از مدارک سیستم مدیریت کیفیت می‌باشد که سیاست‌های کلی مدیریت ارشد در خصوص کیفیت را بیان می‌نماید سازمان‌هایی که سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 را استقرار نمودند باید کارکنانشان خط مشی را درک نموده و در فعالیت‌هایشان بکار گیرند. ما در این مطلب موضوعات مهم در تدوین خط مشی کیفیت را تشریح می‌نماییم.


خط مشی کیفیت آزمایشگاه کالیبراسیون دقت آزمای کارا


تدوین خط مشی کیفیت

خط مشی کیفیت متناسب با استراتژی ها و اهداف کلان سازمان

سیاست‌ها، به‌عنوان بازتابی از اهداف کلان سازمانی، در جهت تصمیم‌گیری کسب‌وکار شما است سیاست‌های شما می‌تواند در جهت بهبود مداوم فرآیندها و بهره‌وری سازمان باشد.

 

توجه به الزامات استاندارد و سازمان

خط مشی کیفیت ایزو باید نیاز به تعهد به الزامات استاندارد و تطابق با الزامات سازمان و همچنین بهبود اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت را مشخص شود.

 

ارتباط خط مشی با الزامات مشتری و قوانین و مقرراتی

در هر سیستم مدیریتی باید مطمئن شویم که نیازهای مشتری را درک نموده‌ایم. محصول یا خدمات شما ممکن است الزامات قانونی داشته باشد شما می‌توانید در خط مشی به برآورده سازی الزامات قانونی مرتبط با محصول یا خدمات خود اشاره نمایید. جهت شناسایی نیازهای مشتریان (نظیر زمان تحویل) ممکن است نیاز به ارتباط مستمر با مشتریان داشته باشید.

بهتر است الزامات قانونی مرتبط با محصول خود را از سازمان ذیصلاح نظیر موسسه استاندارد ایران و… استعلام نموده و در صورت داشتن الزام قانونی در خط مشی لحاظ نمایید.

 

استفاده از نظرات و بازخورد کارکنان و ذی نفعان در تدوین خط مشی 

نظرات و بازخورد کارکنان را باید پس از بررسی در تدوین خط مشی ایزو استفاده نمود کارکنان نقش مهمی را در تحقق خط مشی در سازمان ایفا می‌نمایند.

درصورتی‌که ارتباط خط مشی با شغل کارکنان مشخص نشود خط مشی فقط یک شعار بر روی دیوار باقی می‌ماند ارتباط خط مشی کیفیت با شغل کارکنان و تأثیر مستقیم آنها در زمان تحویل به مشتری می‌تواند نقش آنها را در تحقق خط مشی مشخص نماید.

 

تعهد به خط مشی 

تمامی سیاست‌ها در ذهن مدیریت ارشد سازمان، نیاز به تدوین دارد فقط آگاهی کارکنان از خط مشی ایزو کافی نمی‌باشد بلکه درک آنها از خط مشی و به‌کارگیری آن در شغلشان از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد.

معمولاً مدیریت ارشد در انتهای خط مشی، تعهد خود را به اجرای بیانیه خط مشی را به صورت شفاف اعلام می‌نماید.

 

یک خط مشی خوب باید :

  •  روشن، ساده و مختصر.
  • مرتبط با اندازه و ماهیت سازمان باشد
  • چه می‌کنیم و چگونه به بهبود مداوم دست می‌یابیم.
  • بین بیانیه خط مشی ایزو و جزییات فعالیت‌هایی که سازمان انجام می دهد، تعادل باشد
  • سازمان به آن چیزی که قابل دستیابی نمی باشد تعهد نکند.

 


تهیه شده توسط گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: مهندس خرازیان


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید