آموزش و مشاوره تضمینی!

جستجو کردن

روش کایزن چیست و چه کمکی به بهبود سازمان میکند

روش کایزن چیست و چه کمکی به بهبود سازمان میکند

روش کایزن ( یا بهبود مستمر ) روشی است که با ایجاد و افزایش تغییرات کوچک اما مستمر در یک کسب و کار، به بهبود کیفیت و کارایی بالای آن بسیار کمک می کند.

در این روش فرض می شود که کارمندان بهترین افراد برای شناسایی فضای پیشرفت هستند چرا که به شکل مستمر، فرایند های یک پروسه تولید را از نزدیک تجربه می کنند.

بنابراین شرکتی که از روش کایزن استفاده می کند، باید فرهنگ سازمانی خود را به گونه ای طراحی کند که در آن کارکنان به دلیل مشارکت در پیشرفت سازمان، تشویق شده و پاداش دریافت کنند.


کایزن چیست

ویژگی های اصلی روش کایزن:

  • ایده های تغییر، کوچک اما متنوع هستند و معمولا خود کارمندان و کارگران پیشنهاد دهنده اصلی آن ها هستند. بنابراین ایده ها معمولا با یکدیگر تفاوت بنیادی دارند و اجرای آن ها نیز بسیار آسان خواهد بود.
  • این ایده ها بسیار کوچک و جزئی، اما مفید هستند و بنابراین برای اجرای آن ها به تخصیص بودجه های بزرگ احتیاجی نیست.
  • ایده ها ناشی از استعداد ذاتی نیروی کار موجود است و برای دستیابی به آن ها احتیاجی به مشاوران و یا تجهیزات بزرگ و همچنین صرف هزینه های هنگفت بابت تحقیق و توسعه نیست.
  • از آنجایی که تمامی کارمندان به طور مداوم به دنبال راه حل هایی برای بهبود عملکرد خود و در نتیجه سازمان هستند، انگیزه آنها برای کار تیمی و بهبود عملکردشان بالا می رود و این امر راندمان کلی سازمان را بهبود می بخشد.

 


مشاوره هلدینگ کاسپین

جهت دریافت مشاوره در خصوص بهبود فرایندی کلیک کنید.


 

روش کایزن و بهبود سازمان در جنبه های مختلف

 

روش کایزن بیشتر بر روی مشتری تمرکز می کند:

با پیاده سازی این روش، سازمان به شکل خودکار بر روی اهداف اصلی تجارت، یعنی خدمات به مشتری و بهبود کیفیت کالای خروجی، متمرکز می شود.

با دریافت بازخورد مشتری، سازمان شما می تواند خروجی با کیفیت تری را تولید کند و در نتیجه میزان ضایعات و نقص خروجی به شکل قابل قبولی کاهش پیدا می کند.

بالا رفتن کیفیت محصولات خروجی و تبدیل شدن آن ها به یک نمونه خاص، که در ارتباط مستمر با مشتری شکل گرفته اند، رضایت مشتری و موفقیت سازمان را در ارائه کالا و خدمات به دنبال دارد.

کایزن و بهبود کار تیمی:

زمانی که اطلاعات لازم برای انجام یک پروژه به شکلی آزاد با گروه بزرگی از کارمندان به اشتراک گذاشته می شود، کار تیمی در تمامی سطوح بهبود پیدا می کند.

در چنین شرایطی، زمان بسیار کمتری برای به روز رسانی نیروی کار صرف می شود.

افراد به رغم تمامی اختلافات خود تلاش می کنند تا برای حل مشکل با یکدیگر همکاری کنند و در زمانی واحد، افراد بیشتری برای برطرف کردن مشکل همفکری می کنند.

کایزن و ارتقای خلاقیت نیروی کار:

یکی از بزرگترین دلایل موفقیت روش کایزن در ارتقای خلاقیت کل سازمان، آموزش نیروی کار در زمینه مواجه با مشکلات است.

در حالی که بسیاری از شرکت ها در مدت زمانی محدود، تنها از گروهی از کارمندان خود می خواهند که راه حل های احتمالی را ارائه دهند، شرکت های مبتنی بر روش کایزن از کارمندان با رده های شغلی مختلف و در بازه زمانی طولانی تر، می خواهند تا به حل مشکل کمک کنند.

با کمک روش کایزن، افراد از تجربه یکدیگر می آموزند و در نتیجه رشد فردی نیز در مجموعه به شکل پیوسته میسر است.

کارمندان در جلسات حل مشکل معمولا با پرسش های مختلفی روبرو می شوند. این پرسش ها از قبیل:

می خواهید چه مشکلی را حل کنید؟

مشتری ها چه مشکلاتی را تجربه می کنند؟

چگونه می توانید کالا و یا راه حلی را خلق کنید که دقیقاً به آن مشکلات پاسخ دهد؟

پاسخ مستقیم کارمندان به این سوالات امکان حل پیوسته مشکلات را فراهم می کند.

این روش به کارمندان و کارگران یاد می دهد تا از منظر راه حل ها به فرایند های مختلف نگاه کنند. این امر خلاقیت نیروی کار را به شکل قابل قبولی ارتقا می دهد.

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین | برگرفته از: ایران آکادمی


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید