توانایی مالی چیست؟

قصد داریم در سلسله مقالاتی با عنوان پله پله از توانایی مالی تا فراوانی مالی ، مراحل مختلف رشد مالی را خدمتتان ارائه دهیم.

با ما همراه باشید…

جهت مشاهده مقالات کلیک کنید.


توانایی مالی

توانایی مالی ترکیبی از نگرش ، دانش ، مهارت ها و خودکارآمدی است که برای تصمیم گیری و مدیریت پول که به بهترین نحو با شرایط زندگی فرد مناسب است و در محیطی توانمند که شامل ، اما محدود به آن نمی شود ، دسترسی به منابع مالی مناسب است. خدمات.

توانایی مالی تنها آن چیزی نیست که می دانید ، بلکه این است که آیا تمایل ، اعتماد به نفس و فرصت عمل برای رسیدن به آن را دارید. این تعریف عمق و وسعت بیشتری نسبت به ایده سنتی و آشنای سواد مالی با تمرکز محدود بر کسب دانش و توسعه مهارت دارد. البته ، برای اینکه کسی بتواند توانایی داشته باشد ، باید از شیوه های مفید مدیریت پول ، مانند ردیابی پول یا پس انداز ، آگاهی داشته باشد. علاوه بر این ، افراد به مهارت هایی نیاز دارند تا بتوانند این دانش را به کار گیرند ، مانند ثبت درآمد و هزینه ها در دو ستون برای کمک به ردیابی پول ، یا نگهداری یک پاکت مشخص شده که در آن پول خود را برای یک هدف خاص پس انداز می کند.

با این وجود ، در حالی که کسب دانش و توسعه مهارت ها نقش مهمی در ایجاد ظرفیت فرد برای انجام عمل دارد ، در توضیح قدرت قصد یا انگیزه لازم برای عمل و موانع احتمالی عمل کوتاهی می کند. با توجه به توانایی مالی ، نگرش و خودکارآمدی مفاهیم کلیدی روانی-اجتماعی هستند که به طور کلی به ارزیابی مثبت یا منفی فرد از ارزش مدیریت فعالانه پول (نگرش) و اعتقاد یا اطمینان آنها به توانایی آنها در انجام این کار اشاره دارد.

 

توانایی مالی

 

تعریف ما از توانایی مالی نیز بیانگر شرایطی است که فرد در آن زندگی می کند. عبارت “تصمیماتی که به بهترین شکل با شرایط زندگی فرد سازگار است” بیانگر این واقعیت است که افراد در جوامع و اقتصادهای مختلف و در مراحل مختلف زندگی با چالش های بسیار متفاوتی در زمینه مدیریت پول روبرو هستند. تصمیم یک شخص ممکن است بسیار متفاوت و به همان اندازه مناسب تصمیم دیگران با توجه به شرایط خاص آنها باشد. هر دو ممکن است از نظر مالی توانایی داشته باشند ، اما توانایی های خود را به روش های مختلف به کار گیرند.

این امر با آخرین بخش تعریف ، که بر محیط مناسب تمرکز می کند ، تقویت می شود: زمینه های رسمی و غیر رسمی اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فیزیکی که مردم در آن زندگی می کنند. که کسی می تواند از نظر مالی توانمند باشد آنها فرصت های متفاوتی برای عمل ارائه می دهند. علاوه بر این ، قصد یا انگیزه فرد برای عمل تحت تأثیر نحوه فکر او از دیگران از او و تجربه قبلی او از فشار اجتماعی برای انجام یک روش خاص است. همچنین تحت تأثیر ارزیابی آنها از موانع یا موانع بیرونی مدیریت فعال پول است.

یک فرد دارای توانایی مالی شخصی است که: ارزش مدیریت فعالانه پول را می بیند (نگرش). همچنین می داند که برای اتخاذ تصمیمات مناسب در مورد مدیریت پول و عمل به آنها ، به چه مواردی نیاز است. دارای مهارت برای تبدیل این دانش به عمل است. اعتقاد دارد و اطمینان دارد که می تواند بر اساس آن میل عمل کند (خودکارآمدی) ؛ ودسترسی به محیطی دارد که آنها را قادر می سازد تا به این خواسته عمل کنند.

توانایی مالی به افراد قدرت و اعتماد به نفس می دهد تا از پول خود نهایت استفاده را ببرند و زندگی خود را بهبود بخشند.

توانایی مالی توانایی مدیریت خوب پول است – هم در روز و هم از طریق رویدادهای مهم زندگی مانند بچه دار شدن، طلاق گرفتن یا نقل مکان به خانه.

توانایی مالی به این معنی است که شما انعطاف پذیری لازم را برای تحمل زمان هایی دارید که زندگی از نظر مالی دشوار است. مانند زمانی که به طور غیر منتظره شغل خود را از دست می دهید یا به دلیل بیماری نمی توانید کار کنید.

اما توان مالی فراتر از این است. همچنین این یک نگرش است که چیزی فراتر از زندگی کردن برای امروز است – داشتن اعتماد به نفس برای به کارگیری مهارت های پولی خود و درک ارزش انجام این کار.


مقاله پیشنهادی : خودشکوفایی، پله کلیدی نردبان تعالی مازلو


MFO آموزش مالی را به روش زیر تعریف می کند: آموزش مالی افراد را به دانش و مهارت مجهز می کند و نگرش و اعتقاد آنها را نسبت به خود تقویت می کند تا تصمیمات آگاهانه ، مطمئن و به موقع در مورد مدیریت پول گرفته و اعمال کند. به عبارت دیگر ، آموزش مالی می تواند بر نگرش ، دانش ، مهارت ها و خودکارآمدی تأثیر بگذارد. اما نمی تواند بر محیط فعال کننده ، حداقل به طور مستقیم ، تأثیر بگذارد. بنابراین کسانی که از آموزش مالی استفاده می کنند ، باید دست به دست هم دهند که هدف آنها بهبود محیط مطلوب است. خواه ارائه دهندگان خدمات مالی ، مروجین گروه پس انداز. فعالان در تلاش برای تغییر “قوانین بازی” ، تنظیم کننده هایی که این قوانین یا سایر ذینفعان در یک اقتصاد و جامعه خاص.

ثانیاً ، تعریف ما از توانایی مالی نشان می دهد که ابتکاراتی مانند آموزش مالی و مشارکت مالی وسیله ای برای رسیدن به اهداف است. هدف توسعه توان مالی است. ارائه اطلاعات جدید در مورد مدیریت پول و خدمات مالی برای مردم کافی نیست. کسانی که آموزش مالی ارائه می دهند باید این کار را به گونه ای انجام دهند که رفتار افراد را تغییر دهد. علاوه بر این ، دسترسی به سیستم های مالی رسمی و نیمه رسمی کافی نیست ، و حتی ممکن است ضد تولید نیز باشد. آنچه نیاز است ایجاد محیطی مناسب است که از تصمیمات و اقدامات مناسب مدیریت پول افراد حاشیه نشین و محروم پشتیبانی کند.

فرصت های خرد مالی ایده ها و راه حل هایی را ارائه می دهد که به جامعه مالی کمک می کند تا به مصرف کنندگان کم درآمد خدمات بهتری ارائه دهد.

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین / منبع : https://www.centerforfinancialinclusion.org


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید