چگونه جلوی ضرر را بگیریم؟

چند روش و راهکار پیشگیری از خرابی ماشین ها و تجهیزات

پیشگیری بهتر از درمان است…!

به عنوان یک مدیر و یا یکی از پرسنل کارخانه قطعا بارها و بارها خرابی تجهیزات مشکلات و ضررهای هنگفت (تعمیرات اساسی و تعویض ماشین ها، از دست دادن بازار، آسیب جانی کارکنان) را به چشم دیده و لمس کرده اید. چگونه جلوی ضرر را بگیریم؟ برای جلوگیری از این مخاطرات، راهکارهایی همچون تحلیل FMEA و SWOT و طرح ریزی راهبرد مناسب برای آنها همچنین ارائه طرح های اقتضایی و… پیشنهاد می شود که توصیه میکنیم حتما انجام دهید.

 


اگر نیاز به مشاوره داشتید هم میتوانید روی ما حساب کنید.

 

هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


 

علاوه بر نیروی کار حرفه ای و با استعداد، تجهیزات دومین عنصر بسیار مهم در ساختار یک کسب و کار است. ماشین آلات با تمام قطعات متحرک خود مستعد شکستن و خرابی هستن. تجهیزات آسیب دیده می توانند تولید یک محصول را برای ساعت ها، روز ها یا هفته ها نابود کنند و دارایی های شما را در هر حرکت عقربه ساعت دود کرده و به هوا بفرستند.

اگرچه راه‌های موثر مختلفی برای جلوگیری از خرابی ماشین آلات وجود دارد، اما گاهی تجهیزات با وجود تمام تلاش شما، ناکارآمد می‌شوند. وقتی خرابی به وجود می‌آید، بسیار مهم است که تجهیزات بلافاصله تعمیر شوند. کار با تجهیزات آسیب دیده باعث از بین رفتن محصول شده و کارکنان شما را در معرض آسیب های مختلف قرار می دهد.

چگونه می توان از آسیب دیدن تجهیزات گران قیمت جلوگیری کرد؟ روش های پیشگیری از خرابی کدامند؟ در این مطلب به برخی از مهمترین موارد می پردازیم:


نگهداری و تعمیرات


1- تعمیر و نگهداری منظم

بیشتر تجهیزات صنعتی، به منظور بازده بالا به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارند اما زمان های لازم برای انجام این فرایند، برای هر قطعه ای ممکن است متفاوت باشد. برخی از ماشین ها بعد از هر چرخه تولید، به تعمیر و نگهداری نیاز دارند.

این در حالیست که قطعات دیگر به سرویس هفتگی یا ماهانه ممکن است احتیاج داشته باشند. برای همه قطعات موجود در کارگاه خود، یک برنامه دقیق نگهداری تهیه کنید و مطمئن شوید که هر کارگر مسئول بخش، یک نسخه از این برنامه را داشته باشد.

همچنین می توانید برخی یا تمام مسئولیت نگهداری مجموعه خود را به یک شرکت شخص ثالث برون سپاری کنید. برخی از تولیدکنندگان تجهیزات، خدمات تعمیر و نگهداری رایگان را در اختیار خریداران خود قرار می دهند.


همون PM خودمونه خلاصه و به زبان ساده 😃


چگونه جلوی ضرر را بگیریم؟


2- تمیزکاری و جلوگیری از انسداد و نشت مواد

انسداد و تجمع محصول از عوامل خرابی ماشین آلات است. وقتی مواد آزادانه در داخل تجهیزات شما حرکت نمی کنند، چرخ دنده ها ممکن است بشکنند، شیارها باز شوند و تسمه ها در بروند. خط تولید خود را متوقف کنید تا مواد مسدود شده را تمیز کنید.

این فرآیند می تواند زمان بر باشد. بهتر است برای تمیز کردن از یک پمپ هوا استفاده کنید تا به طور خودکار تمام موارد مسدود شده را از بین ببرد. این پمپ ها به ویژه برای عملیات کشاورزی و تولید مواد غذایی که با مواد فله ای سرو کار دارند، بسیار مفید هستند.

 

3- آموزش کارکنان

دسته‌ای از افراد در کارخانه مسئول کار با دستگاه هایی هستند که تاثیری بسیار زیادی بر عملکرد کلی خط تولید دارد. همانطور که اشاره کردیم، کارگران شما در خط تولید اولین خط دفاعی شما در برابر صدمات تجهیزات هستند.

کارکنان خود را برای نگهداری تجهیزات هنگام کار آموزش دهید. برگزاری جلسه های آموزشی را به طور منظم در نظر بگیرید تا حافظه کارگران را تازه کنید. مطمئن شوید که نیروهای جدید به خوبی آموزش دیده اند و توصیه های جدید و به روز شده را به آن ها نیز ارائه دهید. اگرچه آموزش باعث صرف وقت و منابع می شود، اما شما در نهایت با کاهش زمان خرابی و هزینه های تعمیرات، این وقت از دست رفته را در دراز مدت جبران خواهید کرد.

 


توصیه دوستانه تیم هلدینگ کاسپین به شما: روی آموزش نیروی انسانی خود سرمایه گذاری کنید.

در مسیر آموزش پرسنل سازمانتان در کنار شما خواهیم بود


برای اطلاع و بررسی آموزش های مورد نیاز کارکنان کلیک کنید

چگونه جلوی ضرر را بگیریم؟


سوال مخاطبین: برای شغلی که دنبالشم چه آموزش هایی باعث ارتقای واقعی شغلی من میشه؟

پاسخ کاسپین: دوست خوبم اتفاقا تمرکز ما روی افزایش دانش و پیشرفت شماست؛ مصاحبه های ما با افراد موفق تو زمینه های مختلف داخل پیج اینستاگراممون و همینطور بخش کاسپین فیلم سایت بارگذاری شدن. علاوه بر این از طریق صفحه اینستاگرام با ما در تماس باش.

لینکشونم برات گذاشتم امیدوارم برات مفید باشه:

صفحه اینستاگرام | بخش کاسپین فیلم سایت


بریم سراغ مورد آخر…

هرچقدرم نیروی انسانی خوب نگهداری کنن و تعمیرات پیشگیرانه و همه چی درست انجام بشه  اگه از اول دستگاه خوبی رو نداشته باشیم چی؟

4- انتخاب تجهیزات با کیفیت

یکی از بهترین راههای جلوگیری از آسیب دیدن ماشین آلات، سرمایه گذاری در تجهیزات با کیفیت از تولیدکنندگان قوی و شناخته شده است. با خرید تجهیزات ارزان ممکن است صرفه جویی کوتاه مدتی داشته باشد، اما هزینه خرید ماشین آلات بدون مارک و معامله با افراد زیر زمینی می‌تواند هزینه بیشتری به همراه داشته باشد . اگر توانایی خرید تجهیزات مورد نیاز خود را ندارید، آنها را اجاره کنید.

تجهیزات می توانند غیر قابل پیش بینی باشند و در آنها خرابی اتفاق می افتد. کارمندان مرتکب اشتباه می شوند، قطعات قدیمی می شوند و گاهی اوقات تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، در یک روز کاری شلوغ چندان امکان پذیر نیست. با این حال شما می‌توانید با آموزش اپراتورها، اجرای تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه یا مبتنی بر شرایط در زمان مناسب و همچنین با تلاش برای اشاعه فرهنگ بهتر در مجموعه، از احتمال بروز خرابی و خسارت های ناشی از آن، به شکل قابل قبولی پیشگیری کندی.

 


تهیه شده توسط گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید