آموزش و مشاوره تضمینی!

جستجو کردن

10 مهارت که به عنوان مدیر پروژه باید در آن متخصص باشید

10 مهارت مدیریت پروژه که باید در آن متخصص باشید

آنچه در ادامه می آید خلاصه ای از 10 مهارت مدیریتی است که هر مدیر پروژه موفقی برای اینکه مهارت و تخصص خود را نشان دهد، باید داشته باشد. این حوزه ها بر اساس استانداردهای بین المللی مدیریت پروژه شناسایی شده اند. آنها را یاد بگیرد تا متخصص و کارا باشید.

 

یکپارچه سازی پروژه

این حوزه شامل تهیه یک برنامه منسجم برای پروژه، و سپس مدیریت اجرای این برنامه و نظارت بر آن می باشد تا بتوانید به عنوان یک مدیر پروژه هر کجا که لازم است برنامه را به منظور رسیدن به خروجی نهایی پروژه تغییر دهید.

 

مدیریت محدوده

محدوده پروژه شامل اقداماتی می شود که لازم است اجرا شوند تا هدف نهایی پروژه (مثلا تحویل محصول نهایی) به دست آیند. مدیریت محدوده در این رابطه است که اطمینان حاصل شوند هیچ یک از اقدامات لازم جهت دستیابی به هدف نهایی پروژه از قلم نیفتاده باشند و هم اینکه تضمین شود هیچ کاری اضافه تر از چارچوب تعیین شده برای دستیابی به هدف انجام نشود.


هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


مدیریت زمان

به عنوان یک مدیر پروژه شما مسئول ایجاد فرایندهای مورد نیاز جهت تضمین اینکه پروژه در زمان مقرر به پایان برسد هستید. همچنان که نظارت بر پروژه مهم است، راه حل واقعی برای یک مدیریت پروژه موفق تعریف فرایندهای صحیح، و ایجاد سیستمی مناسب می باشد، که اگر به درستی انتخاب و اجرا شوند، و به آنها اجازه داده شود که تحت نظارت دقیق آزادانه کارشان را انجام دهند، بهترین نتایج را برای پروژه به همراه خواهند داشت.

 

مدیریت هزینه

برای یک مدیر پروژه، مدیریت هزینه از فاز برنامه ریزی شروع شده و درست تا زمان بستن پروژه ادامه خواهد داشت. تخمین دقیق هزینه ها پایه اصلی یک مدیریت هزینه خوب است.  در کنترل ها و بازخوردهای بعدی به کار می آید. در حین اجرای پروژه، کنترل و نظارت بر هزینه تمرکز مدیر پروژه می باشد که از طریق یک حسابداری منظم و دقیق قابل دستیابی می باشد. استفاده مقرون به صرفه از منابع محدود هدف مدیریتی مدیریت هزینه می باشد.

 

مدیریت کیفیت

مدیریت کیفیت همان کنترل کیفیت نیست. در بحث کنترل کیفیت بیشتر به کنترل خروج نهایی (مثلا محصول نهایی) می پردازیم که خرابی نداشته باشد. اما خرابی در مورد یک پروژه متناظر با شکست پروژه می باشد! در واقع مدیریت کیفیت در مدیریت پروژه فرایندی مستمر در حین اجرای پروژه می باشد با هدف اینکه در مورد هر چیزی که ممکن است روی هزینه، زمان یا محدوده پروژه اثر منفی بگذارد، اقدام پیشگیرانه صورت پذیرد. مدیریت کیفیت روشی برای تضمین بهبود مستمر همه فرایندها در حین اجرای پروژه است تا بهترین نتیجه ممکن جهت رضایت ذینفعان به دست آید.

 

مدیریت ارتباطات

هیچ سازمانی بدون ارتباطات موثر نمی تواند فعالیت کند. بعنوان یک مدیر پروژه ارتباط با تیم پروژه و دیگر افراد موثر خارج از تیم باید اولویت شما باشد. مسئولیت مدیر پروژه ایجاد و نظارت بر استراتژی های ارتباطی و بهبود مستمر آنها می باشد. این بدان معناست که در مورد ابزارها و تکنولوژی های ارتباطی که می توانند به شما کمک کنند لازم است به روز باشید.

 

مدیریت منابع انسانی

به سادگی انتخاب افراد مناسب برای تیم پروژه و راضی و بهره ور نگه داشتن آنهاست. البته همچنین بدین معنا نیز می باشد که همیشه کادر کافی در تیم برای اجرای کارها باید در دسترس باشد و یا اینکه تیم پروژه بیش از حد نیاز پروژه بزرگ نباشد. زمانبندی و برنامه ریزی حرفه ای تیم پروژه رمز موفقیت است. همچنین اطمینان از اینکه آموزش فرایندهای مورد نیاز و مرتبط به پروژه محول شده در زمان مناسب به تیم پروژه داده شود وظیفه غایی یک مدیر پروژه است.


برای دریافت مشاوره منابع سازمانی کلیک کنید

هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


مدیریت ریسک

این مهارت مدیریتی شامل شناسایی، تحلیل، پیگیری و توسعه استراتژی هایی برای تعامل با رویدادهای غیرمنتظره ای می شود که ممکن است اثر منفی روی پروژه تان داشته باشد. مدیریت ریسک همچنین شامل اولویت بندی حوزه هایی که بعنوان ریسک بالقوه شناسایی شده اند نیز می شود. استقرار یک فرایند کارای گزارشگیری و پاسخگویی بخش اصلی مدیریت پروژه است.

 

مدیریت تدارکات

خرید مواد، تجهیزات، و استخدام پیمانکاران فرعی یا برون سپاری برخی از بخش های پروژه همه در بخش تدارکات قرار می گیرد. بعنوان یک مدیر پروژه ورودی هایی که دریافت می کنید و تجربه تان برای تصمیم گیری های موفق در این حوزه حیاتی خواهد بود. این تصمیمات شامل مشخص کردن اینکه آیا یک محصول یا سرویس خریداری شود و اگر بله در چه زمانی، تعیین نیازمندی ها و مشخصات محصول یا سرویس مورد نظر، انتخاب تامین کننده، و تعامل در نکات قراردادی خرید یا برون سپاری می باشد.

 

مدیریت ذینفعان

بعنوان یک مدیر پروژه، راضی نگه داشتن ذینفعان مختلف پروژه بر عهده شما خواهد بودو این ذینفعان ممکن است کارفرمایان شما، مشتریانتان، تیم پروژه تان، و دیگرانی باشند که با سازمان شما روابط کاری دارند یا شریک تجاری شرکت تان هستند. در برآورد نهایی لازم است همه ذینفعان تا آنجا که ممکن است راضی باشند این بدان معناست که پروژه باید در موعد مقرر، مطابق با بودجه به پایان برسد و نتیجه نهایی یا محصول نهایی پروژه باید همه نیازمندی های تعهد شده را داشته باشد.

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید