آموزش و مشاوره تضمینی!

جستجو کردن

آشنایی با بازاریابی ویروسی

ویروس کلمه‌ای است که امروزه زیاد به گوش می‌خورد و بازاریابی ویروسی نیز از این قضیه خارج نیست. در استراتژی‌ها و سیاست‌هایی که برای فعالیت‌های بازاریابی به ویژه بازاریابی دیجیتال تعریف می‌کنند، به کار بستن انواع بازاریابی ویروسی از تصمیمات مهم برای وایرال یا همه گیری و رشد در فروش و اراده خدمات و محصولات مورد نظر به مشتری و مخاطب محتوا می‌باشد.

بازاریابی ویروسی به یکی از دغدغه‌های مدیران کسب و کارها برای قرارگیری در ذهن مخاطب تبدیل شده است. با ما همراه باشید تا از این نوع بازاریابی بیشتر بدانید.


بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی/وایرال
بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی با نام دیگر وایرال مارکتینگ (viral marketing) وقتی به وقوع می‌پیوندد که مدیران کسب و کار به دنبال آن باشند تا مخاطب آن‌ها محتوای مورد نظر را به دیگران منتقل کنند. مهم‌ترین نکته در موفقیت بازاریابی ویروسی این است که محتوای مربوطه مانند ویروس در همه جا منتشر شود و توسط افراد مختلف در بسترهای متفاوت تکثیر گردد.

استفاده عمده از این نوع بازاریابی بیشتر در کسب و کارهای دیجیتال و مدرن دیده شده که با بکارگیری اینترنت و فراهم کردن بسترهای مناسب برای انتشار، محتوا را به صورت ویروسی یا وایرال توزیع می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت ابزار اصلی برای این نوع بازاریابی اینترنت و بسترهای دیجیتالی است.

جنس محتوایی که در بازاریابی ویروسی منتشر می‌شود چندان اهمیتی ندارد، اما اصل مهم آن در این است که افراد در مواجه با آن به اشتراک‌گذاری آن تشویق شوند؛ هر چقدر این اشتراک گذاری بیشتر باشد محتوا خاصیت ویروسی بیشتری پیدا می‌کند. زمانی که مخاطبان با دریافت محتوای شما احساس لذت بکنند و این مسئله ادامه داشته باشد، زنچیره ویروسی قطع نخواهد شد.


هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


بازاریابی ویروسی موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای آن که بتوان در این بازاریابی به موفقیت رسید باید به ویژگی‌های آن توجه داشت و آن‌ها را به درستی به کار گرفت؛ ویژگی‌هایی که این روش باید از آن‌ها برخوردار باشند عبارتند از:

  1. ارائه خدمات و محصولات با ارزش

به طور معمول مشتریان به دنبال آن هستند تا خدمات و محصول مورد نظر خود را به صورت رایگان یا با درصد تخفیفی دریافت بکنند، به همین دلیل استفاده از کلمه رایگان در جذب مخاطب تأثیر زیادی خواهد داشت به طوری که موجب می‌شود مشتریان جدید را نیز به مشتریان دائمی تبدیل کند.

با ارائه این مطلب شاید به خود فکر کنید که ای موضوع دیگر سودآوری برای شما نخواهد داشت، اما باید توجه داشته باشید که برای پیاده کردن بازاریابی ویروسی لازم نیست که تمام محصولات خود را رایگان عرضه کنید، تنها کافی بخشی را به عنوان نمونه به صورت رایگان در اختیار مشتری قرار دهید تا فعالیت‌های خود را با آنان به اشتراک بگذارید.


در کاسپین بخوانید: وظایف واحد مدیریت بازاریابی چیست؟


این کار باعث می‌شود نه تنها خود را به افراد مختلف معرفی کنید بلکه با جلب نظر و افزایش اعتماد در مشتری، از فروش سایر محصولات و خدمات خود به سودآوری برسید؛ این روند موجب افزایش فروش و در نهایت افزایش سودآوری می‌شود.

  1. انتشار راحت محتوای ویروسی

با ایجاد شرایط و بسترهای مناسب برای محتوای مورد نظر دیگر نباید نگران انتشار آن بود، چرا که محتوا با استفاده از اینترنت و قرار گیری در بستری درست به راحتی در مسیر انتشار و وایرال شدن قرار می‌گیرد. اگر بسترسازی به درستی صورت گرفته باشد، انتشار محتوا تنها در سایت یا ایمیل انجام نشده بلکه در شبکه‌های اجتماعی نیز به دست مخاطبان خواهد رسید.

البته باید به نکته توجه ویژه داشت که راحتی در انتشار به راحتی در دانلود و بارگزاری محتوای ویروسی وابسته است.

  1. توجه به رفتارها و انگیزه‌‎های مشترک

توجه به این ویژگی از بازاریابی ویروسی اهمیت زیادی دارد تا با استفاده از رفتارهای مشترک انسانی، محتوایی تولید شود که احساسات مخاطب را تحریک می‌کند؛ همین مسئله باعث می‌شود تا محتوای مورد نظر اشتراک میلیونی داشته باشد.

  1. استفاده از شبکه‌های ارتباطی برای انتشار ویروسی

می‌توان گفت امروزه اکثر افراد در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و از طریق راههای مختلف ارتباطی با افراد از شهرها و کشورهای دیگر در ارتباط هستند، این ارتباط باعث می‌شود تا محتوایی را که توسط آن‌ها تولید می‌شود را دریافت کرده و به اشتراک بگذارند.

این راه‌های ارتباطی تنها به شبکه‌های اجتماعی و دیجیتالی محدود نمی‌شود بلکه در ارتباط با دوستان و آشنایان نیز وجود دارد و محتوا می‌تواند به صورت دهان به دهان بین صد تا هزاران نفر وایرال شود.

وایرال شدن محتوا در اینگونه ارتباطات خیلی به تصمیم‌گیری‌ها و استارتژی‌های بازاریابی شما وابسته نیست و گاها اتفاقاتی برنامه‌ریزی نشده هم رخ می‌دهد، اما بازاریابی ویروسی در دنیای دیجیتال به این دلیل که بستر این اشتراک‌گذاری و نحوه آن برعهده شما می‌باشد، حجم محتوا هم قابل برنامه‌ریزی بوده می‌توانید مخاطب هدف خود را انتخاب کنید.


محتوای ویروسی چه ویژگی دارد؟

محتوای ویروسی/وایرال
محتوای ویروسی

محتوای ویروسی علاوه بر اینکه باید متفاوت باشد تا برای مخاطب جذاب بوده و رغبت آن را داشته باشد که به اشتراک بگذارد، باید خلاق باشد و می‌توان گفت خلاقیت شاخصه اصلی یک محتوای ویروسی می‌باشد. بنابراین خلاقیت در محتوا سرمایه‌ای اصلی در وایرال کردن آن در شبکه‌های اجتماعی می‌باشد.

برای آن که بتوانید محتوای ویروسی خود خلاقیت به کار ببرید، باید با آنچه در کسب و کارهای دیگر اتفاق می‌افتد آشنایی داشته باشید به نوعی رفتار رقیب خود در وایرال کردن محتواها را بدانید تا در نوشتن استراتژی برای محتوا، سیاستی تکراری و شکست خورده را به کار نگیرید.


نحوه انتشار محتوای ویروسی

شاید مفهوم کارایی و اثربخشی به گوشتان خورده باشد؛ کارایی و اثربخشی به معنای کار درست انجام دادن و کار را درست انجام دادن است، اما ربط آن به محتوای ویروسی چیست؟ زمانی که شما محتوای صحیحی را برای انتشار انتخاب کرده باشید در واقع بخش کارایی را محقق کرده و اگر بستری صحیح برای انتشار آن انتخاب کرده باشید اثربخشی را ایجاد کرده‌اید.

مطابق با این مسیر هر محتوا برای انتشار و به دنبال آن وایرال شدن باید دارای پیام‌رسان، پیام و محیط باشد. پیام‌رسان شامل متخصصین بازار، افراد تأثیرگذار و فروشندگان می‌باشند که پیام مورد نظر را با اعمال تغییراتی کم، آن را در عین ساده بودن به پرمخاطب بودن تبدیل می‌کند.


از بازاریابی برونگرا و تفاوت با بازاریابی درونگرا چه می‌دانید؟


پس انتخاب پیام‌رسان و نوع پیام ارسالی محیط نقش اصلی را موفقیت بازاریابی ویروسی ایفا می‌کند؛ محیطی باید به گونه‌ای انتخاب شود تا محتوا با ارزش‌های و نگرش‌های رایج در آن همخوانی داشته باشد.

از جمله این محیط‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دهان به دهان
  • ایمیل
  • شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، توییتر و…
  • سایت‌هایی مانند یوتیوب
  • انجمن‌های موجود در اینترنت

تبلیغات دهان به دهان بر خلاف نوع سنتی آن در حالت دیجیتال از سرعت انتشار بالایی برخوردار است و می‌تواند ماندگاری بیشتری را نسبت به سایر محیط‌های انتشار داشته باشد.


ارزیابی موفقیت در بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی در کنار تمام مزیت‌هایی که دارد عیب بزرگ آن این است که نمی‌تواند میزان موفقیت محتوا در وایرال شدن را بسنجد البته می‌توان از طریق بازخوردها و تعداد لایک‌ها تا حدودی میزان اثرگذاری را تعیین کرد، اما این‌که این نوع بازاریابی چقدر در میزان معرفی و افزایش فروش و ایجاد مشتریان ثابت مؤثر بوده است، اطلاعات دقیقی بدست نمی‌دهد.


کلام پایانی

با خواندن این مقاله امیدواریم که به اهمیت بازاریابی ویروسی در محتواها پی برده باشید که چقدر میزان اشتراک‌گذاری و لایک‌ها در دانستن نقاط قوت و ضعف هر کسب و کارها مؤثر هستند؛ پس شما هم با اشتراک‌‌گذاری و ثبت نظرات خود در این  محتوا، ما در پیدا کردن نقاط ضعفمان یاری کنید.

 

 

 


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


تهیه شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: سیده فاطمه حوائجی | منبع: www.novin.com


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید