آموزش و مشاوره تضمینی!

جستجو کردن

ضرورت اکسل در مهندسی صنایع

اکسل یکی از نرم افزارهای مجموعه آفیس است که در همه‌ی شاخه‌ها کاربرد دارد، ضرورت اکسل در مهندسی صنایع هم از کسی پوشیده نیست. استفاده از این نرم افزار در رشته صنایع مثل یک آچار فرانسه عمل کرده و عدم آشنایی و کار نکردن با آن باعث جا ماندن از فضای رقابتی در رشته مهندسی صنایع می‌شود.

با ما همراه باشید تا به ضرورت اکسل در مهندسی صنایع آشنا شویم.


ضرورت اکسل در مهندسی صنایع

ضرورت اکسل در مهندسی صنایع
ضرورت اکسل در مهندسی صنایع

با توجه به اینکه رشته صنایع رشته‌ای است که با گزارشات و تحلیل داده‌ها سروکار دارد، اکسل پایه‌ای ترین نرم افزاری است که به کمک مهندسان صنایع می‌آید. ضرورت اکسل در مهندسی صنایع ار آنجا شروع می‌شود که در تمام حوزه‌هایی که صنایع استفاده می‌شود و تمام دروس این رشته کاربرد دارد.

اکسل در مهندسی صنایع، یکی از پارامترهایی است که افراد برای اشتغال در موقعیت‌های مختلف باید به آن آشنایی داشته باشند. تسلط به اکسل به ویژه بخش کد نویسی (VBA) آن و داشبرود نویسی مناسب برای افرادی است که قصد دارند در حوزه‌های داده کاوی، تحلیل اطلاعات و مدیریت از آن استفاده کنند.

در ادامه ضرورت اکسل در مهندسی صنایع و کاربرد آن در درس‌های مختلف این رشته مطرح خواهد شد.


اکسل در مدیریت و کنترل پروژه

ایجاد داشبوردهای مدیریتی برای برنامه‌ریزی پروژه یکی از اصلی‌ترین کاربردهای اکسل در مهندسی صنایع است؛ ایجاد ساختار WBS، تعریف فعالیت‌ها، تعیین مدت زمان فعالیت‌ها، تقویم پروژه‌ها، گروه بندی فعالیت‌ها و تعریف منابع پروژه از جمله استفاده‌هایی است که از اکسل در حوزه مدیریت پروژه می‌شود.

نتایجی از که از ورودی‌های گفته شده بدست می‌آید در نهایت به ایجاد گانت چرات، ارزش وزنی فعالیت‌ها، P-Value و دیگر خروجی‌ها منجر می‌شود.


مقاله پیشنهادی: روش های اجرای پروژه


اکسل در کنترل کیفیت

استفاده از توابع تعریف شده در اکسل مانند: VLOOKUP، INDEX، MATCH و… باعث می‌شود تا داشبوردهای مورد نیاز برای کنترل کیفیت ایجاد شده تا محاسبات مورد نیاز به سرعت انجام شود.


اکسل در ایزو

اکسل در ایزو/نرم افزار
اکسل در ایزو

در فایل‌های اکسل می‌توان شاخص‌های کیفی که در متن استنانداردهای ایزو آورده شده را، در قالب نمودارها و جداول به نمایش گذاشت. با استفاده از فرمول نویسی در اکسل می‌توان نتایج حاصل از بکارگیری این استانداردها در کسب و کارها را نیز ارائه کرد.


اکسل در تحقیق در عملیات (Operations Research)

انتخاب بهترین راه از میان راه حل‌های موجود اصلی‌ترین هدف در تحقیق در عملیات است. نرم افزار اکسل در کنار دیگر نرم افزارها مانند: LINGO،GINO  ،  GAMS و… می‌تواند در این راه کمک کننده باشد. استفاده از ابزار Solver برای حل ملتریس‌ها و جداول سیمپلکس روشی برای حل سریع‌تر مسائل مدلسازی و بهنیه‌سازی است.


اکسل در برنامه ریزی تولید

برنامه‌ریزی تولید یکی از دروس تخصصی و مهم در رشته مهندسی صنایع است که به حل مسائل مختلف در زمینه تولید و بهنیه‌سازی می‌پردازد. حل مسائل برنامه‌ریزی خطی و غیر خطی، مسائل مربوط به مدلسازی خطوط تولید، حل مسئله تخصیص، برنامه‌ریزی برای انبار و کنترل موجودی، به وسیله نرم افزار اکسل قابل انجام است.

در کنار استفاده از نرم افزارهایی مانند: MRP،OPT ،FLB  اکسل هم می‌تواند به اجرا و پیاده‌سازی برنامه‌ریزی احتیاجات مواد بپردازد. ضرورت اکسل در مهندسی صنایع را می‌توان در طراحی فرم و سیستم کدینگ انبار کارخانه‌ها دانست.


اکسل در طرح‌ ریزی واحدهای صنعتی

اکسل با استفاده از ابزار ماکرونویسی، الگورتیم‌های طراحی چیدمان مانند آلدپ و کرفت را بررسی می‌شود؛ در این صورت بهترین چیدمان برای کارخانه تأیید می‌شود. این کار نه تنها بهره‌وری در استفاده از امکانات برای چیدمان را موجب می‌شود، بلکه هزینه‌های واحد تولید را هم حداقل می‌کند.


برای اطلاعات بیشتر توصیه میشود : BSC چیست؟+ اجرا و پیاده‌سازی


اکسل در مدیریت مالی

گزارش‌گیری با اکسل/نرم افزار
گزارش‌گیری با اکسل

محاسبه‌ی اقساط، بهره‌ها، میزان خرید و فروش، اوراق قرضه، استهلاک دارایی‌ها، سرمایه در گردش، صورت‌های مالی و… به وسیله اکسل در رشته صنایع انجام می‌شود.


اکسل در اقتصاد مهندسی

برای استفاده سریع‌تر از نرخ ارزش فعلی، میزان استهلاک، محاسبه نرخ بهره، نقطه سر به سر، آنالیز حساسیت طرح، نرخ بازگشت سرمایه و…، بکارگیری اکسل بهترین گزینه است؛ محاسبه این فرآیندها در اکسل با توابع مالی و اقتصادی موجود در این نرم افزار انجام می‌شود.


اکسل در نگهداری و تعمیرات

برای انجام مأموریت‌ها و محاسبات مربوط به نگهداری و تعمیر تجهیزات، اکسل ابزاری است که می‌تواند به کمک مهندسان آمده و زمان مناسب برای رسیدگی به تجهیزات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. اکسل با محاسبه‌ی شاخص‌های OEE و TEEP، کارایی و عملکرد تجهیزات را بررسی می‌کنند.

این در حالی است که متأسفانه هنوز بسیاری از شرکت‌ها از این شاخص‌ها در برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات خود استفاده نمی‌کنند.


اکسل در آمار مهندسی

ایجاد انواع میانگین‌ها، ایجاد اعداد تصادفی و استفاده از تابع Random، چندک‌ها، واریانس و انحراف معیار، انجام آزمون‌های آماری، طراحی شاخص‌های پراکندگی، بکارگیری توابعی مانند پواسون، نرمال، یکنواخت، برنولی، دو جمله‌ای و…. اینها نمونه‌هایی از استفاده اکسل در آمار مهندسی است.


کلام پایانی

یادگیری اکسل برای مهندسان صنایع یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه داشته باشند، چرا که به ضرورت اکسل در مهندسی صنایع روز‌به‌روز در حال گسترش است و به تمام بخش‌ها وارد شده است. استفاده از این نرم افزار در همه‌ی سطوح سازمانی به مدیران و کارشناسان پیشنهاد شده است، به همین دلیل نباید نگران موقعیت شغلی در این زمینه بود.

می‌توان گفت اگر فقط به اکسل مسلط باشید، باز هم فرصت‌های شغلی خوبی در انتظار شما خواهد بود هر چند که یادگیری اکسل برای یک مهندس صنایع تنها اول مسیر است.

 

 


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


تولید شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: سیده فاطمه حوائجی | منبع: pooyeshpaydar.com, sanayeshocollege.ir


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید