گرایش‌های مهندسی صنایع

گرایش‌های مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی ارشد

گرایش‌های مهندسی صنایع
گرایش‌های مهندسی صنایع

مهندسی صنایع از جمله رشته‌هایی است که ضمن داشتن گرایش‌های مختلف در حوزه‌های مختلف کاری و تکنولوژی، هر کدام از این گرایش‌ها بازار کار خوبی را برای علاقه‌‌مندان خود ایجاد کرده است. در این مقاله سعی داریم ضمن معرفی گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دروس و بازار کار هر کدام را هم معرفی کنیم.

طبق مصوبه‌ی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری دارای مهندسی صنایع گرایش‌های زیر را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد:

بهینه‌سازی سیستم‌ها

کیفیت و بهره‌وری

مدیریت پروژه

سیستم‌های مالی

لجستیک و زنجیره‌تأمین سیستم‌های کلان

سیستم‌های کلان

سیستم‌های اطلاعاتی

مدیریت مهندسی

آینده پژوهشی

مدیریت فن‌آوری و نوآوری

 

برخی از گرایش‌های مهندسی صنایع هنوز در دانشگاه‌های کشور ارائه نمی‌شوند؛ مانند گرایش سیستم‌های اطلاعاتی و کیفیت و بهره‌وری

در تمامی این گرایش‌ها دانشجویان باید از چارت دروس مصوب 8 درس 3 واحدی را با نظر استاد راهنمای خود انتخاب کرده که از این 8 درس یکی از درس‌ها را می‌توانند از گرایش‌های دیگر و درس دیگر را می‌تواند از مباحث منتخب باشد. 2 واحد سمینار و 6 واحد پایان‌نامه جز واحد‌های اجباری در تمامی گرایش‌ها است.

در ادامه به معرفی تجمیعی گرایش‌های می‌پردازیم.


گرایش بهینه‌سازی سیستم‌ها

بهینه‌سازی سیستم‌ها/گرایش‌های مهندسی صنایع

گرایش بهینه‌سازی سیستم‌ها از قدیمی‌ترین گرایش‌های مهندسی صنایع بوده و اولین بار دانشگاه تربیت مدرس آن را ارائه داده است، به همین دلیل این رشته در تمام دانشگاه‌ها بالاترین ظرفیت را در بین گرایش‌های ارشد در مهندسی صنایع دارد. در سر فصل‌های این گرایش 4 درس اجباری اقتصاد مهندسی پیشرفته، روش‌های آماری(آمار پیشرفته)، طراحی سیستم‌های صنعتی و تئوری صف ارائه می‌شود.

دانشجویان موظف هستند از بین دروس اختیاری نیز 4 درس 3 واحدی را انتخاب کنند. طبق سر فصل‌های ارائه شده از بین دروس زیر دانشجویان باید 3 درس  را به اختیار انتخاب کنند:

نظریه صف، طراح آزمایش‌ها، فرآیندهای تصادفی، آمار چند متغیره و طراحی سیستم‌های صنعتی

همچنین از بین دروس زیر نیز حداقل باید یک درس را انتخاب کنند:

برنامه‌ریزی خطی

برنامه‌ریزی غیر خطی

برنامه‌ریزی پویا

برنامه‌ریزی عدد صحیح

واحد‌های باقی‌مانده نیز باید از بین سیستم‌ها تولیدی و تحقیق عملیات انتخاب شود. یکی از مزیت‌های این گرایش آزاد بودن در دانشجویان در انتخاب موضوع پایان‌نامه است.


معرفی پویایی شناسی سیستم‌ها | رویکرد و ساختار را در کاسپین بخوانید.


گرایش سیستم‌های سلامت

گرایش‌ی پیچیده است که هزینه‌های آن قسمت بزرگی از هزینه‌های دولتی را شامل می‌شود، بنابراین نیاز به داشتن یک دید سیستمی در این گرایش احساس می‌شود. با استفاده از این گرایش در سیستم‌های سلامت باعث می‌شود از تحلیل و آنالیز داده‌ها برای بهبود عملکرد سیستم‌ها استفاده کرد که در نتیجه سیستمی پویا را به وجود می‌آورد.

توسط مباحثی که دانشجویان در این گرایش‌ها می‌خوانند می‌توان در زمان‌های صف، زمان‌بندی و صف اتاق عمل، زمان‌بندی حمل‌ونقل‌هآی مربوطه و برنامه‌ریزی برای شیف‌های پرستاران کارآمدی را ایجاد کرد.

دروس این گرایش شامل:

تحقیق در عملیات در حوزه سلامت، بهبود فرآیند و کیفیت در حوزه سلامت، داده کاوی در حوزه سلامت و کارورزی در حوزه سلامت و…

برای آشنایی دانشجویان با مباحث آموزش داده شده لازم است دو دوره کارورزی را در صنعت سلامت بگذرانند تا بتوانند پایان‌نامه‌ها خود را با موضوعاتی نزدیک به واقعیت ارائه دهند.


مهندسی لجستیک و زنجیره‌تأمین

مهندسی لجستیک/گرایش‌های مهندسی صنایع
مهندسی لجستیک

برای ادامه فعالیت در عرصه تولید ارائه خدمت و رقابت در بازار لازم است آنچه که مدنظر مشتری است پیاده‌سازی شده و خدماتی ارائه شود که موجب جذب و ماندگاری مشتری می‌شود؛ گرایش مهندسی لجستیک و زنجیره‌تأمین (SCM) گرایشی است که می‎‌تواند تولیدکنندگان را در این عرصه یاری کند.

این گرایش می‌توانند متخصصان را در ایجاد برنامه‌ریزی‌های بهینه‌ به منظور برای افزایش کیفیت در تولید و همچنین افزایش فروش کمک کند؛ به نوعی این گرایش به برنامه‌ریزی برای تمام فعالیت‌های زنجیره‌تأمین از تأمین‌کننده تا مشتری را می‌پردازد. فعالیت‌های عمده این گرایش به شرح زیر است:

مدیریت اطلاعات

مدیریت لجستیک

مدیریت روابط


پیشنهاد ویژه: ورود به بازار کار لجستیک و زنجیره تامین | مصاحبه با مدیر عامل شرکت SupChainEra


این گرایش برای اولین بار در سال 1388 در دانشگاه امیر کبیر توسط دکتر بهروز کریمی تأسیس شد. دروس ارائه شده در این گرایش شامل:

اصول مهندسی لجستیک و زنجیره‌‎تأمین

تحلیل و طراحی سیستم‌های لجستیکی

بهینه‌سازی حمل ‌و نقل

مدیریت تدارکات

مدیریت درآمد و تقاضا

طراحی انبار و جابه‌جایی و بسته‌بندی


گرایش سیستم‌های مالی

مهندسی مالی شامل طراحی، توسعه و نوآوری در ابزارها و سیستم‌های مالی است که به ارائه راه‌حل‌هایی برای بهبود مشکلات و کاهش ریسک می‌باشد. این گرایش ترکیبی از مباحث: ریاضیات مالی، ریاضیات کاربردی، علوم کامپیوتر، مدیریت مالی و مخاطره(ریسک)، انبارش داده‌های مالی محاسبات رایان‌های مالی و فن‌آوری و اطلاعات

سیستم‌های مالی در حوزه‌های مختلفی نظیر بانکداری و مؤسسات مالی و بازرگانی کاربرد دارد. فارغ‌التحصیلان این گرایش قابلیت درک همزمان مسائل مالی و صنعتی را دارا هستند.

دروسی که در این گرایش ارائه می‌شود شامل:

اصول مهندسی مالی

انتخاب سبد سرمایه‌گذاری

مدیریت و تحلیل ریسک

اقتصاد سنجی

بازارهای مالی اسلامی

بازارهای مالی نوظهور


هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


گرایش مدیریت پروژه

 

مدیریت پروژه/گرایش های مهندسی صنایع
مدیریت پروژه

مدیریت پروژه، برنامه‌ریزی و هدایت پروژه را در چهارچوب‌های مختلف انجام می‌دهد که برای این کار از برنامه‌ریزی و کنترل پروژه استفاده می‌شود. این گرایش اولین بار در سال 1392 در دانشگاه تهران و امیرکبیر تأسیس شد. از دروس این رشته به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

استانداردهای مدیریت پروژه

برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پروژه

کنترل هزینه پروژه

مدیریت و تحلیل ریسک پروژه

مدیریت قراردادهای پروژه

دانشجویان این گرایش ضمن آموزش دروس گفته باید به نرم‌افزارهایی مانند MSP, COMFAR و PRIMAVERA مسلط باشند.


گرایش سیستم‌های کلان

این گرایش به تحقیق و برنامه‌ریزی و طرح سیستم‌های مورد نیاز جامعه پرداخته و به مطالعه‌ی مدل‌سازی و تحلیل سیستم‌ها دانشجویان را آشنا می‌کند. دروس این گرایش شامل:

مدل‌سازی پویایی‌های سیستم

برنامه‌ریزی ریاضی

نظریه تصمیم‌گیری

مهندسی سیستم


گرایش مدیریت مهندسی

این گرایش با هدف آموزش مسائل واقعی در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و مدیریتی با بهره‌گیری از اصول مدیریت تأسیس شده است. دروس این گرایش شامل:

نظریه تصمیم‌گیری

بازاریابی

اصول مهندسی مالی

لجستیک و زنجیره‌تأمین

برنامه‌ریزی و کنترل پروژه

مدیریت کیفیت جامع

مدیریت درآمد و تقاضا


گرایش مدیریت و نو‌آوری

این گرایش اولین بار در سال 1388 در دانشگاه امیر کبیر آغاز به فعالیت کرد. این گرایش با تمرکز به تجاری‌سازی با پیشرفته‌‌ترین فناوری‌ها به آموزش دروس زیر می‌پردازد:

مبانی مدیریت فناوری

مدیریت نوآوری و خلاقیت

توسعه محصولات و فرآیندهای جدید

استراتژی تولید و خدمات


گرایش آینده پژوهی

این گرایش رشته‌ای مستقل است که با تصویر کردن آینده، فرصت ایجاد تصمیمی کارآمد را در اختیار قرار می‌دهد. از دروس این گرایش می‌توان موارد زیر را نام برد:

روش‌های پیش‌بینی

مطالعات علم‌ و فناوری

مدیریت داده‌کاوی

رویکرد سیستمی در آینده پژوهی


کلام پایانی

با توجه به اینکه هر کدام از گرایش‌ها مهندسی صنایع بازار کار خوبی دارد، بنابراین تمرکز اصلی دانشجویان در انتخاب گرایش باید بر روی علاقه خود به دروسی که در گرایش‌ها ارائه می‌شود باشد و از علاقه خود به محیط کاری و مباحث آموزشی هر گرایش مطمئن باشند.


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


تولید شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: سیده فاطمه حوائجی | منابع: آشنایی با گرایش‌های مهندسی صنایع دکتر مجید ایوزیان


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید