توسعه شخصی چیست؟

توسعه شخصی چیست؟

توسعه شخصی یا خودسازی شامل فعالیت‌هایی است که توانایی‌ها و پتانسیل‌های فرد را توسعه می‌دهد، سرمایه انسانی را ایجاد می‌کند، قابلیت اشتغال را تسهیل می‌کند، کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد و تحقق رویاها و آرزوها را تسهیل می‌کند.

توسعه شخصی یک فرآیند مادام العمر است. این روشی است که افراد می‌توانند مهارت‌ها و ویژگی‌های خود را ارزیابی کنند، اهداف خود را در زندگی در نظر بگیرند و اهدافی را تعیین کنند تا توانایی‌های بالقوه خود را به فعلیت برسانند و به حداکثر برسانند. این مقاله به شما کمک می‌کند تا مهارت‌هایی را که برای تعیین اهداف زندگی نیاز دارید، شناسایی کنید که می‌تواند چشم‌انداز اشتغال شما را افزایش دهد، اعتماد به نفس شما را بالا ببرد، و منجر به زندگی رضایت‌بخش‌تر و با کیفیت‌تر شود. برنامه‌ریزی کنید تا انتخاب‌ها و تصمیم‌های مرتبط، مثبت و مؤثر زندگی را برای آینده خود اتخاذ کنید تا توانمندسازی شخصی را امکان‌پذیر کنید.

اگرچه رشد اولیه زندگی و تجربیات اولیه در خانواده، در مدرسه و غیره می تواند به شکل گیری ما به عنوان بزرگسال کمک کند، رشد شخصی نباید بعداً در زندگی متوقف شود.

«توسعه شخصی» و «توانمندسازی شخصی» دو حوزه ای هستند که همپوشانی دارند و در هم تنیده می شوند.

چرا توسعه شخصی مهم است؟

ایده های زیادی پیرامون توسعه شخصی وجود دارد که یکی از آنها فرآیند خودشکوفایی آبراهام مزلو است. خودشکوفایی مزلو (1970) پیشنهاد می کند که همه افراد نیاز درونی به رشد شخصی دارند که از طریق فرآیندی به نام خودشکوفایی رخ می دهد. میزان توانایی افراد برای توسعه بستگی به برآورده شدن نیازهای خاصی دارد و این نیازها سلسله مراتبی را تشکیل می دهند. تنها زمانی که یک سطح از نیاز ارضا شود می توان سطح بالاتری را توسعه داد. با این حال، همانطور که تغییر در طول زندگی رخ می دهد، سطح نیاز به انگیزه رفتار یک فرد در هر زمان نیز تغییر خواهد کرد.

 

توسعه شخصی

 

سلسله مراتب نیازهای مزلو. نیازهای فیزیولوژیکی، نیازهای ایمنی، عشق و تعلق، نیازهای عزت، نیازهای شناختی، نیازهای زیبایی شناختی و خودشکوفایی. در انتهای این سلسله مراتب نیازهای فیزیولوژیکی اولیه برای غذا، نوشیدنی، رابطه جنسی و خواب، یعنی اصول اولیه بقا وجود دارد. دوم نیاز به ایمنی و امنیت در هر دو مفهوم فیزیکی و اقتصادی است. ثالثاً، می توان پیشرفت کرد تا نیاز به عشق و تعلق را ارضا کند. سطح چهارم به رفع نیاز به عزت نفس و عزت نفس اشاره دارد. این سطحی است که بیشترین ارتباط را با «خودتوانمندسازی» دارد. سطح پنجم به نیاز به درک مربوط می شود. این سطح شامل ایده های انتزاعی تر مانند کنجکاوی و جستجوی معنا یا هدف و درک عمیق تر است. ششم به نیازهای زیبایی شناختی زیبایی، تقارن و نظم مربوط می شود.در نهایت، در بالای سلسله مراتب مزلو، نیاز به خودشکوفایی است.

مزلو (1970، p.383) می گوید که همه افراد نیاز دارند که خود را صالح و مستقل ببینند، همچنین هر فرد فضای نامحدودی برای رشد دارد. خودشکوفایی به تمایلی اشاره دارد که هر کس «برای تبدیل شدن به هر چیزی که قادر به تبدیل شدن است» دارد. به عبارت دیگر، به خودشکوفایی و نیاز به دستیابی به پتانسیل کامل به عنوان یک انسان منحصر به فرد اشاره دارد. برای مزلو، مسیر خودشکوفایی شامل تماس با احساسات، تجربه زندگی کامل و با تمرکز کامل است.

 

مدیریت توسعه شخصی

شمابرای مدیریت توسعه شخصی باید چند قدم بردارید.

 1. توسعه چشم انداز شخصی

توسعه شخصی می تواند به سادگی برای سرگرمی باشد. با این حال، بسیاری از ما اگر هدفی از این کار داشته باشیم، ایجاد انگیزه برای یادگیری و پیشرفت در خود آسان‌تر است. توسعه چشم انداز شخصی شما – یک ایده روشن از اینکه می خواهید در چند ماه یا چند سال کجا باشید و چرا – بخش مهمی از توسعه این هدف است. در صفحات ما در مورد توسعه چشم انداز شخصی، اصلاح و محدود کردن دید خود و تعیین اهداف شخصی در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری وجود دارد.

2. برنامه ریزی برای توسعه شخصی

زمانی که مشخص کردید کجا می خواهید باشید، می توانید برنامه ریزی کنید که چگونه به آنجا برسید. تهیه یک برنامه توسعه شخصی ضروری نیست، اما فرآیند برنامه ریزی را واقعی تر می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این بخش از فرآیند، به صفحه ما در برنامه ریزی توسعه شخصی خود نگاهی بیندازید. اگر برای شناسایی مناطقی که باید برای توسعه و بهبود هدف قرار دهید مشکل دارید، ممکن است خواندن صفحات ما در مورد تجزیه و تحلیل SWOT شخصی و شناسایی مناطق برای بهبود مفید باشد.

3. شروع فرآیند بهبود

راه های مختلفی وجود دارد که از طریق آنها می توانید یاد بگیرید و پیشرفت کنید. صفحه ما در بهبود عملکرد – برخی از تکنیک های خاص، برخی از روش های یادگیری، از جمله تکنیکی به نام انتقال تخصص را توضیح می دهد. صفحه ما در ترجیحات یادگیری نشان می دهد که چگونه انواع مختلف فرآیند یادگیری ممکن است برای افراد خاص موثرتر باشد. همچنین ممکن است صفحه ما در مورد سبک های یادگیری برای درک نحوه یادگیری شما مفید باشد.

4. ثبت توسعه شخصی شما

اغلب ایده خوبی است که پیشرفت شخصی خود را یادداشت کنید. با یادداشت کردن پیشرفت‌های کلیدی در یادگیری و پیشرفت خود به محض وقوع و زمانی که اتفاق می‌افتد، می‌توانید موفقیت‌های خود را در تاریخ بعدی تأمل کنید. اطلاعات بیشتری در مورد این در صفحه ما، ثبت توسعه شخصی شما وجود دارد. این بازتاب ممکن است به شما کمک کند تا در آینده مهارت های بیشتری را بیاموزید. سعی کنید در حین توسعه مهارت ها و دانش خود، یک گزارش یا مجله یادگیری داشته باشید. برای چند ایده در مورد نحوه انجام این کار به صفحه ما در تمرین بازتابی مراجعه کنید.

5. بررسی و بازنگری برنامه های توسعه شخصی

صفحه ما در سبک های یادگیری از چرخه یادگیری تجربی Kolb استفاده می کند تا نشان دهد که یادگیری یک چرخه است. برای یادگیری مؤثرتر، مهم است که در تجربه خود تأمل کنید و آنچه را که از آن آموخته اید در نظر بگیرید. بررسی منظم برنامه‌های توسعه شخصی و فعالیت‌های توسعه‌تان، این اطمینان را خواهد داد که از کارهایی که انجام داده‌اید، درس می‌گیرید. همچنین تضمین می‌کند که فعالیت‌های شما همچنان شما را به سمت اهدافتان سوق می‌دهد و اهداف یا چشم‌انداز شما مرتبط با شما باقی می‌ماند.

 

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین / منبع : https://www.skillsyouneed.com/ps/personal-development.html


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید