9 راه برای بهبود مهارت های توسعه فردی

9 راه برای بهبود مهارت های توسعه فردی

مهارت های توسعه فردی چیست؟

مهارت‌های توسعه فردی ویژگی‌ها و توانایی‌هایی هستند که به رشد شخصی و حرفه‌ای شما کمک می‌کنند. به عبارت دیگر، آنها مهارت هایی هستند که به شما کمک می کنند تا پیشرفت شخصی خود را پرورش دهید. درک و بهبود این مهارت ها می تواند به شما کمک کند تا پتانسیل خود را به حداکثر برسانید. این فرآیند به عنوان خودسازی یا رشد شخصی نیز شناخته می شود.

مهارت های توسعه فردی می تواند مهارت های نرم یا فنی باشد. با انجام خود تحلیلی در زمینه های مورد نظر خود برای بهبود مهارت های لازم برای پیشرفت در حرفه یا صنعت خود، انتخاب کنید که کدام مهارت ها را توسعه دهید. بر مهارت های قابل انتقالی تمرکز کنید که شما را به یک نامزد رقابتی در هر شغلی تبدیل می کند.

توسعه شخصی عمل مستمر ارزیابی اهداف و ارزش‌های زندگی و ایجاد مهارت‌ها و ویژگی‌های شما برای رسیدن به پتانسیل است. آنها می توانند به بلوغ، موفقیت و رضایت شما کمک کنند. بسیاری از افراد مهارت های توسعه فردی خود را در طول زندگی تقویت می کنند تا خود را بهتر کنند و به اهداف خود برسند. آنها می توانند این کار را از طریق آموزش، مشاوره از یک مربی، خودیاری و موارد دیگر انجام دهند.

در این مقاله، ما برخی از مهم ترین مهارت های توسعه شخصی را شرح خواهیم داد که می تواند در گامهای شما به سمت توانایی و اعتماد به نفس بیشتر کمک کند.

مهارت های توسعه فردی

 

چرا مهارت های توسعه فردی مهم هستند؟

مهارت‌های توسعه شخصی مهم هستند زیرا به شما اجازه می‌دهند تا برنامه‌های استراتژیک و تاکتیکی برای رشد شخصی و حرفه‌ای به سمت اهداف خود ایجاد کنید. تقویت مهارت‌های توسعه شخصی می‌تواند مفید باشد تا بتوانید به طور طبیعی آنها را در برنامه‌های روزمره خود قرار دهید و از آنها برای موارد زیر استفاده کنید: دستیابی به اهداف شخصی و شغلیدر حرفه خود پیشرفت کنیدنقاط قوت و استعدادهای خود را بهبود بخشیدخودت بهترهرضایت و رضایت را بیابید

 

نمونه هایی از مهارت های توسعه فردی

مهارت‌های توسعه شخصی می‌تواند ویژگی‌ها یا ویژگی‌هایی باشد که قبلاً دارید یا می‌توانید از طریق آموزش و پرورش به دست آورید. افراد بسته به اهداف خود به مهارت‌های مختلف توسعه شخصی ارزش می‌دهند، اما در اینجا چند نمونه از مهارت‌هایی که معمولاً افراد برای تسهیل رشد شخصی تمرین می‌کنند آورده شده است:

ارتباط درون فردی

سازمان

حل مسئله

اعتماد به نفس

تطبیق پذیری

تمامیت

اخلاق کاری

رهبری

ارتباط

ارتباط شامل توانایی شما در صحبت کردن، نوشتن و گوش دادن است. با این مهارت ها می توانید آنچه را که دیگران می گویند و احساس می کنند درک کنید و همچنین ایده ها و احساسات خود را منتقل کنید. افراد ارتباط خوب می توانند با استفاده از لحنی مثبت و مناسب با موقعیت، واضح و با اطمینان صحبت کنند.درون فردیمهارت های بین فردی که به آن ها مهارت های مردمی یا مهارت های اجتماعی نیز گفته می شود به رفتارها و واکنش های کلامی و غیرکلامی به تعامل با افراد دیگر گفته می شود. آنها بر توانایی شما در ایجاد روابط و تأثیر گذاشتن بر دیگران در موقعیت های اجتماعی تأثیر می گذارند.

سازمان

مهارت های سازمانی شامل مرتب بودن فضاهای فیزیکی و دیجیتالی شما و همچنین توانایی شما در برنامه ریزی، برنامه ریزی و اولویت بندی است. سازماندهی خوب می تواند به صرفه جویی در زمان، جلوگیری از ارتباطات نادرست و بهبود کارایی کمک کند.

حل مسئله

حل مسئله توانایی شما برای مدیریت موقعیت های چالش برانگیز یا غافلگیرکننده است. حلال های خوب می توانند وقتی با موانعی روبرو می شوند آرام بمانند و همه گزینه های خود را برای یافتن بهترین راه حل ارزیابی کنند.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس، باور به توانایی ها، اعمال و تصمیمات شماست. اگر به خود اعتماد دارید، احتمالاً اهداف بلندپروازانه ای را دنبال می کنید، چیزهای جدید را امتحان می کنید و باور دارید که می توانید موفق شوید.

تطبیق پذیری

سازگاری توانایی شما برای سازگاری سریع و آسان با چیزهای جدید است. افرادی که تغییرات را به خوبی مدیریت می کنند، اغلب با شخصیت های مختلف کنار می آیند و در هر محیطی پیشرفت می کنند. آنها همچنین می توانند در موقعیت های غافلگیر کننده آرام بمانند.

تمامیت

مردم تمایل دارند به کسانی اعتماد کنند که صادق هستند و بر ارزش های خود می ایستند. صداقت به معنای انجام آنچه درست است و گفتن حقیقت است، حتی اگر انجام این کار با چالش هایی همراه باشد. داشتن صداقت می تواند به شهرت خوب و فرصت های پیشرفت منجر شود.

اخلاق کاری

اخلاق کاری نه تنها شامل سخت کوشی، بلکه قابلیت اطمینان، مسئولیت پذیری، کیفیت، عزم و انضباط است. افرادی که دارای اخلاق کاری خوب هستند، مولد هستند و نگرش مثبتی دارند.

رهبری

رهبری توانایی هدایت افراد است. رهبران خوب می توانند به دیگران انگیزه دهند و به آنها کمک کنند تا به یک هدف مشترک برسند. آنها اعتماد به نفس ایجاد می کنند و روحیه را بهبود می بخشند.

 

چگونه مهارت های توسعه فردی خود را بهبود بخشید

شما می توانید مهارت های توسعه فردی خود را با شرکت در کلاس ها، یادگیری از افراد اطراف خود، به دست آوردن استعدادهای جدید و بهبود استعدادهای موجود افزایش دهید. این دستورالعمل ها را دنبال کنید تا خود را به طور شخصی توسعه دهید:

بر ترس های خود غلبه کنید ترس می تواند مانع از رشد و پیشرفت شما شود. برای مثال، اگر از سخنرانی عمومی می ترسید، در کلاس شرکت کنید یا به گروهی بپیوندید که به افراد کمک می کند سخنرانان عمومی بهتری شوند.

اگر از ریسک کردن می ترسید، یک مربی پیدا کنید که بتواند به شما کمک کند تصمیمات خوبی بگیرید و اعتماد به نفس شما را تقویت کند. با امتحان کردن چیزهایی که ممکن است در انجام آنها راحت نباشید، رشد کنید و یاد بگیرید.

اگر خجالتی هستید، سعی کنید مکالمه ای را شروع کنید یا خود را در یک پذیرایی یا کارگاه به افراد جدید معرفی کنید. خواندن. خواندن می تواند دانش و دایره لغات شما را گسترش دهد و شما را در جریان قرار دهد. همچنین می تواند ذهن شما را تحریک کند و می تواند مهارت های تفکر انتقادی شما را بهبود بخشد. سعی کنید حداقل یک مقاله آموزشی یا انگیزشی در روز یا یک کتاب در ماه بخوانید.

چیز جدیدی یاد بگیرید یک مهارت یا موضوع جدید را یاد بگیرید، خواه خودتان آن را انجام دهید یا در یک کلاس ثبت نام کنید. برای مثال، ممکن است دوره‌هایی را برای یادگیری زبان دیگر، یک برنامه نرم‌افزاری جدید یا نحوه نوشتن خلاقانه بگذرانید.

تماشای یک وبینار در مورد موضوعات توسعه حرفه ای مانند کارآفرینی یا بازاریابی رسانه های اجتماعی را در نظر بگیرید.

 

بازخورد بخواهید

به یکی از اعضای خانواده، دوست، همکار یا مدیر نزدیک شوید و از آنها بخواهید درباره یک پروژه یا دستاورد اخیر به شما بازخورد بدهند. از نظرات مثبت و همچنین انتقاد سازنده آنها برای یافتن راه هایی برای بهبود استفاده کنید. گاهی اوقات برای به دست آوردن دیدگاهی متفاوت به یک نظر بیرونی و بی طرفانه نیاز دارید.

دیگران را رصد کنید. تماشا کنید و از افرادی که الهام بخش شما هستند بیاموزید. این ممکن است شخصی باشد که شما می شناسید، مانند سرپرست، عضو خانواده یا شخصیت عمومی. ویژگی هایی را که در آنها تحسین می کنید شناسایی کنید و سعی کنید آنها را در خودتان تکرار کنید.

شبکه. با تعامل با انواع مختلف افراد، می توانید ایده های جدیدی را یاد بگیرید و نحوه برقراری ارتباط و کار با تیپ های شخصیتی مختلف را درک کنید.

همچنین می توانید با افراد ملاقات کنید و روابطی را ایجاد کنید که ممکن است در آینده به شما کمک کند. از طریق سازمان‌های صنعتی و گروه‌های ذینفع مشترک شبکه‌سازی کنید یا در کنفرانس‌ها و رویدادهایی در مورد موضوعات مورد علاقه خود شرکت کنید.


مقاله پیشنهادی : خودشکوفایی، پله کلیدی نردبان تعالی مازلو


نگه داشتن یک مجله. نوشتن هر روز یا هفته در یک مجله می تواند به شما کمک کند تا خودآگاهی داشته باشید و در مورد رویدادها، تصمیمات و گفتگوهای اخیر فکر کنید. ممکن است یک مجله دست نویس و خصوصی داشته باشید، یا ممکن است انتخاب کنید که افکار و تجربیات خود را با وبلاگ نویسی به اشتراک بگذارید. از آن برای تعیین و ارزیابی اهداف و پیشرفت استفاده کنید.

مدیتیشن کنید. بسیاری از افراد برای به دست آوردن وضوح و آگاهی و کاهش استرس و اضطراب مدیتیشن می کنند. مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا به شیوه ای سالم، مثبت و آرام بر روی خودسازی و اهداف خود تمرکز کنید.

حتی برنامه ریزی یک استراحت از محل کار یا زمان آرام برای خودتان می تواند به آرامش و تمرکز شما کمک کند.

یک مربی بگیرید. اگر برای شناسایی راه‌هایی برای ایجاد مهارت‌های خودسازی به کمک نیاز دارید، با یک مربی صحبت کنید. این فرد می‌تواند یک مدیر، استاد، شخصی که شما را تحسین می‌کنید یا یک مربی حرفه‌ای رشد شخصی باشد.

 

مهارت های توسعه فردی در محیط کار

در حالی که مهارت‌های توسعه فردی می‌تواند برای تمام بخش‌های زندگی شما مفید باشد، این شیوه‌های خاص ممکن است در محل کار مفید باشد و به شما در پیشرفت شغلی کمک کند:

شنونده فعالی باشید بخشی از ارتباط خوب بودن، توجه به صحبت های دیگران است. بر درک آنچه همکاران و مشتریان خود می گویند تمرکز کنید تا بتوانید آن اطلاعات را به خاطر بسپارید و به خوبی پاسخ دهید. از مهارت های گوش دادن و ارتباط موثر و حرفه ای در همه چیز از مکالمه تلفنی گرفته تا مصاحبه شغلی استفاده کنید.

با دیگران خوب کار کنید. مهارت های افراد خوب شما را به عضوی ارزشمند در تیم تبدیل می کند. شما باید بتوانید با دیگران همکاری کنید و به آنها انگیزه دهید. مهارت های اجتماعی خود را برای ایجاد روابط با همکاران، مشتریان، مشتریان و آشنایان از هر نوع و پیشینه ای پرورش دهید.

زمان، کار و مواد خود را سازماندهی کنید. وظایف را برنامه ریزی کنید تا بتوانید آنها را سریع و آسان انجام دهید. بدانید اگر بیش از یک پروژه را مدیریت می کنید، چه پروژه هایی را اولویت بندی کنید. اگر به خوبی سازماندهی شده باشید، ممکن است بهتر بتوانید ضرب الاجل های خود را رعایت کنید و به طور موثر با دیگران همکاری کنید.

در موقعیت های چالش برانگیز کار کنید. هنگام برخورد با یک مشکل، گزینه های خود را ارزیابی کنید و بهترین راه حل را تعیین کنید.

بدانید چه زمانی از شما مشاوره بخواهید یا در مورد سناریوهای مختلف تحقیق کنید. افرادی که می توانند انتقادی فکر کنند و مشکلات پیچیده را حل کنند، احتمالاً هم در زندگی و هم در کار تصمیمات خوبی می گیرند.

خودت را باور کن. اگر به تصمیمات خود اطمینان دارید، ممکن است دیگران نیز به شما اعتماد کنند. این انرژی مثبت می تواند به ایجاد انگیزه و القای اعتماد به اطرافیان شما کمک کند. اگر با اعتماد به نفس به جای شک و تردید به آنها نزدیک شوید، بهتر می توانید از پس چالش ها برآیید و به اهداف برسید. با تغییر سازگار شوید.

انعطاف پذیر باشید تا بتوانید به راحتی با تغییرات کار و زندگی کنار بیایید. افراد سازگار می توانند به تنهایی و در یک تیم به خوبی کار کنند، چندین پروژه را مدیریت کنند، تحت شرایط مختلف کار کنند، ایده های جدید را بپذیرند و موارد دیگر. توانایی پاسخگویی مناسب به تغییرات نیز می‌تواند این موقعیت‌ها را برای همه افراد درگیر کم‌تر کند.

راستگو باش صداقت پایه و اساس یک رابطه مثبت با همکاران و سرپرستان است. اخلاق خوب را تمرین کنید و بر ارزش های خود بایستید. صداقت می تواند برای شما احترام، رضایت و شهرت خوبی در کار به ارمغان بیاورد.

نسبت به شغل خود متعهد و مشتاق باشید. افرادی که دارای اخلاق کاری خوب هستند معمولاً سازنده، قابل اعتماد و مصمم برای انجام کار با کیفیت هستند. این فداکاری می تواند به شما کمک کند وظایف را به موقع انجام دهید و به همسالان خود انگیزه دهید.

اطرافیان خود را راهنمایی کنید. رهبر خوب بودن مستلزم اعتماد به نفس، بینش و ارتباط است. افرادی که این مهارت‌های رهبری را ایجاد می‌کنند، می‌توانند به پیشرفت تیم خود کمک کنند و بدون اینکه کنترل داشته باشند، سازنده باشند.

 

1. مهارت های توسعه شخصی را در رزومه خود برجسته کنید

در رزومه خود بخشی با عنوان “مهارت ها” ایجاد کنید که شامل مهارت های سخت و نرم باشد. فقط مهارت‌های توسعه شخصی را که در آن شغل کاربرد دارند فهرست کنید. اگر انواع مهارت های زیادی دارید، می توانید آنها را بر اساس دسته بندی در بخش مهارت های رزومه خود گروه بندی کنید.

مثال:مهارت های مربوط مدیریت زمان: به طور مداوم بیش از شش پروژه را در یک زمان انجام داده و 100٪ از ضرب الاجل ها را رعایت کرده است.سازمان: ایجاد یک سیستم بایگانی آنلاین کارآمد برای گروه بزرگی از مشتریان با استفاده از پوشه‌ها و اسناد دارای کد رنگی و همچنین برچسب‌هاسازگاری: گردش کار تنظیم شده برای پاسخگویی به مسئولیت های اضافی، از جمله برنامه ریزی دقیق کار و ردیابی زمان

2. مهارت های توسعه شخصی را در نامه حمایتی خود برجسته کنید

چند مهارت توسعه فردی را انتخاب کنید که احساس می کنید قوی و مرتبط با شغل هستند. در متن نامه خود، به طور مختصر توضیح دهید که چگونه می‌توانید هر یک را در مسئولیت‌های آن شغل اعمال کنید، یا مثالی از این که چگونه آن مهارت در گذشته برای شما مفید بوده است را بیان کنید. مثال: من به‌عنوان یک حل‌ال مشکل مؤثر، به مشتریان کمک کردم تا مشکلات برنامه‌نویسی خود را سریع عیب‌یابی کنند. مشتریانی که با آنها کار کردم، نرخ موفقیت 92 درصدی را در حل مشکلات رایانه ای تحت راهنمایی من گزارش کردند.

3. مهارت های توسعه فردی را در طول مصاحبه شغلی خود برجسته کنید

هنگام پاسخ دادن به سؤالات مصاحبه، قوی ترین مهارت های توسعه شخصی خود را فهرست کنید، مانند “نقاط قوت و ضعف شما چیست؟” یا “اهداف شما چیست؟” مهارت های برتر خود، برنامه خود برای پیشرفت بیشتر و جایی که جای پیشرفت دارید را شرح دهید. همچنین می توانید از مثال هایی برای نشان دادن مهارت های توسعه فردی خود استفاده کنید.  اینها تنها تعدادی از مهارت های توسعه شخصی هستند که می توانند برای زندگی و کار شما مفید باشند. خودسازی یک فرآیند مادام العمر است که بر اساس آن می توانید به پیشرفت خود ادامه دهید. روی توسعه مهارت هایی تمرکز کنید که به بهترین نحو به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می کند.

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین

منبع : https://www.indeed.com/career-advice/career-development/improve-your-personal-development-skills