بازاریابی مصرفی | B2C Marketing

زمانی که صحبت از بازاریابی می شود معمولاً دو دسته بندی کلی بازاریابی به ذهن می آید، بازاریابی صنعتی یا B2B و بازاریابی مصرفی یا B2C .
البته در کنار این دو بازاریابی دولتی یا B2G هم دیده می شود، این مدل بازاریابی شرکت هایی است که محصولاتشان را به ارگان های دولتی می فروشند و سبک و سیاق خاص خودشان را دارند.

در مطلب قبلی در رابطه با بازاریابی صنعتی صحبت کردیم؛ حال در این مطلب می خواهیم به توضیحی در خصوص بازاریابی مصرفی بپردازیم و در این خصوص بیشتر صحبت کنیم.

بازاریابی مصرفی B2C (Business to Customer Marketing) به کسب و کارهایی گفته می شود که محصولات و خدماتشان را مستقیماً به مشتری نهایی و مصرف کننده ارائه می کنند و در مقابل B2C بازاریابی B2B  (Business to Business Marketing) است، یعنی کسب و کاری، محصولات و خدماتش را به یک کسب وکار دیگر ارائه می کند و سپس به مصرف کننده نهایی می رسد.


بازاریابی مصرفی


این موضوع با مثال های زیر ساده تر می شود:

یک فروشگاه محصولات غذایی که محصولاتش را به مشتریان می فروشند، بازاریابی مصرفی است. یک کارخانه تولید کیک و کلوچه که محصولاتش را به عمده فروش می فروشد، B2B است.

دانستن اصول و مهارت های لازم در بازاریابی مصرفی می توانند با سازمان ها در موفقیت و پیشرفت کمک کند که ما در اینجا به برخی از مهمترین اصولی که لازم است رعایت شود می پردازیم.

 

در بازاریابی مصرفی احساس از منطق مهم تر است.

در بازاریابی مصرفی B2C مهم است که فروشنده ها و کسب و کارها تمرکز را برروی احساس فرد بگذارند تا منطق. وقتی فردی برای خرید محصولی به یک فروشگاه یا یک سایت اینترنتی می رود، بدنبال این است که این محصول چه منفعتی برای او دارد و اینکه ایا می تواند با آن محصول ارتباط برقرار کند.

به همین خاطر است که به شدت بر روی نحوه معرفی محصول تاکید داریم و اینکه فروشنده ها باید بتوانند منافع محصولشان را به خوبی به مشتری معرفی کنند تا او به خرید مشتاق تر شود.

همین موضوع در تبلیغات تجاری برندها هم مطرح است. وقتی یک کسب و کار بزرگ برای چذب مشتری اقدام به تبلیغات می کند، هدفش این است که مصرف کننده ها محصولات او را خریداری کنند. به همین خاطر است که تبلیغات خلاق و تبلیغ هایی که بر روی احساس مشتری ها دست می گذارد، موفق تر هستند.

 

مهارت های حرفه ای ارتباط با مشتری مهم است.

همانطور که در قانون قبل گفتیم، باید برروی احساس تمرکز کرد، به همین خاطر فروشنده ها و بازاریابان B2C باید با مهارت های حرفه ای ارتباط با مشتریان آشنا باشند تا بتوانند بهترین رفتار را با مشتریان داشته باشند و این رفتارهای حرفه ای منجر به فروش بیشتر می شود.


هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


به وفادارسازی مشتریان فکر کنید.

در بازاریابی مصرفی یکی از علل موفقیت، بازاریابی دهان به دهان است، یعنی مشتری ها از محصولات و خدمات برای دیگران تعریف می کنند و آنها را ترغیب به خرید از سازمان ما می کنند.
هرچه کسب وکارها بتوانند مشتریان وفادارتری داشته باشند، میزان این تبلیغات دهان به دهان بیشتر شده و کسب و کار رونق بهتری می گیرد.

 

از اینترنت و فضای مجازی غافل نشوید.

تحولی که اینترنت و فضای مجازی در بازاریابی مصرفی ایجاد کرد، بی سابقه است. بسیاری از سازمان ها با استفاده از این فضا به سمت بازاریابی مصرفی رفتند و به صورت مستقیم با مصرف کننده نهایی همکاری کردند.

این کار باعث شده، محصولات با قیمتی رقابتی وبهتر به دست مصرف کننده برسد.

اگر کسب و کاری دارید حتماً به اینترنت و فضای مجازی توجه کنید، چراکه یکی از مهمترین پارامترهای بازاریابی مصرفی، توجه به اینترنت و فروش در فضای اینترنت است.


هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


به دنبال آسان کردن فرآیند خرید مشتری باشید.

هرچقدر تلاش کنید مشتری را تنبل تر کنید، موفق تر خواهید بود. در بازاریابی مصرفی اگر کاری کنید که مشتری زحمت کمتری بکشد، زمان کمتری مصرف کند، مطمئناً شما در صدر انتخاب های او خواهید بود.

یکی از ابزارها فروش اینترنی است.

زمانی که شما محصول را رایگان برای مشتری حمل می کنید، یک امتیاز خوب به مشتری داده اید و فرایند خرید او را آسان کرده اید. وقتی مدل های متنوع را یکجا جمع می کنید، خرید مشتری را آسان کرده اید.

وقتی در فروشگاه خودتان یک محل بازی برای کودکان تعبیه کرده اید، خرید مشتری را آسان کرده اید و بسیاری اقدامات دیگر.

تلاش کنید اقداماتی انجام دهید که خرید مشتری آسان شود، این گزینه می تواند در بازاریابی مصرفی به شدت به کسب و کار شما کمک کند.


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


تهیه شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید