دست یابی به زنجیره تامین سبز

عوامل و رویکردها برای دست یابی به زنجیره تامین سبز

امروزه در جهان، با افزایش آگاهی های زیست محیطی، بنگاه ها با فشارهای شدید از طرف ذینفعان مختلف از جمله دولت و مشتریان برای کاهش اثرات مضر آنها بر محیط زیست روبرو می شوند. از چند دهه گذشته، تأثیرات فزاینده ای از گرم شدن کره زمین، تغییرات آب و هوایی، زباله ها و آلودگی هوا باعث افزایش توجه جهانی کارشناسان به موضوع دست یابی به زنجیره تامین سبز شده است و آن ها رابه سمت راه حل بهینه سبز شدن سوق داده است. مدیریت زنجیره تأمین سبز (GSCM) در ایجاد انگیزه برای پایداری سازمان نقش مهمی دارد. با افزایش نگرانی های زیست محیطی به طور مداوم، GSCM یکی از  نگرانی های همیشگی جامعه به خصوص در کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است.


عوامل مهم در دستیابی به زنجیره تامین سبز

شکی نیست که زنجیره تأمین سبز ایده نسبتاً جدیدی است، که زمانی محبوبیت خود را به دست می آورد که عملکرد محیطی را در کل زنجیره بهبود بخشد ما شش عامل مهم موفقیت آمیز زیر را برای دست یابی به زنجیره تامین سبز و دستیابی به پایداری بهتر محیط زیست شناسایی کرده ایم:

  • رهبری اخلاقی / مدیریت داخلی
  • مدیریت مشتری
  • مدیریت تأمین کننده
  • رقابت پذیری
  • اجتماعی
  • نظارتیهلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی

1-رهبری اخلاقی / مدیریت داخلی

مدیریت محیط داخلی شامل پشتیبانی و تشویق مدیران ارشد است. مدیریت داخلی یک عامل بسیار مهم در موفقیت شرکتها برای اتخاذ فرآیندهای سبز است. فشار کارکنان باعث ایجاد، تشویق و حمایت در حفاظت از محیط زیست می شوند که به مدیران ارشد انگیزه می دهد. در همین حال، درک خطرات زیست محیطی درگیر می تواند تغییر مثبتی در اتخاذ رویه های سبز ایجاد کند.

 

2-مدیریت مشتری

در زنجیره تامین های سبز، مشتریان نقش مهمی و مؤثری را ایفا می کنند. در واقع، بنگاه های کشورهای در حال توسعه برای تحقق تقاضای مشتریان تحت عنوان تقاضا محوری، فشارهای سنگینی را برای اتخاذ رویه های سبز در زمینه فعالیت های زنجیره تأمین خود دارند تا بتوانند در بازار رقابتی حضور داشته باشند. همکاری با مشتریان برای دستیابی به مزایای مثمر ثمر در مدیریت زنجیره تأمین سبز بسیار مفید است.

 

3-مدیریت تأمین کننده

شیوه های زنجیره تامین سبز بدون مشارکت فعال مشتریان و تأمین کنندگان امکان پذیر نیست. همکاری شدید با تأمین کنندگان سیستمهای تشویقی را تقویت می کند و موجب پذیرش و توسعه ایده های نوآورانه زیست محیطی می شود.

فن آوری ها، توافق نامه های مشارکت سبز ممکن است باعث افزایش عملکرد عملیاتی و زیست محیطی برای دستیابی به اهداف اقتصادی بنگاه ها شود. انتخاب این تامین کنندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است در این وبسایت به مبحث انتخاب تأمین کننده نیز پرداخته شده است که می توانید به آن رجوع کنید.

 

4-رقابت

تعدادی از تحقیقات منتشر شده نشان داده اند که صلاحیت و عناصر مربوطه می توانند در اجرای روشهای سبز در زنجیره تأمین خود نقش داشته باشند. رقابت پذیری یکی ار نکات کلیدی  سازمانها برای حمایت از پایداری محیط زیست سبز تلقی شده است.

 

5-اجتماعی

تعدادی از محققان اهمیت عوامل اجتماعی را برای دستیابی به اهداف شیوه دوستی با محیط زیست میدانند.

با توجه روزافزون نهادهای نظارتی و آگاهی مشتریان از محیط زیست، شرکت ها مجبورند اطلاعات نهایی را در مورد تأثیر عملیات زنجیره تأمین آنها بر جامعه محلی و زندگی مردم را در اختیار آنها قرار دهند. علاوه بر این، سازمان های غیردولتی، رسانه های الکترونیکی و اجتماعی در اعمال فشار بر بنگاهها برای اتخاذ رویه های سبز مؤثرتر هستند.

 

6-نظارتی

افزایش اهمیت نگرانی های زیست محیطی، مقامات نظارتی را وادار كرده است كه قوانین و سیاستهای زیست محیطی خود را سختگیرانه كنند. نهادهای دولتی برای کنترل تغییرات آب و هوا، گرم شدن کره زمین و آلودگی، قوانین سختگیرانه محیط زیست را به کار گرفته اند. و شرکتها موظفند تأثیر منفی زنجیره تأمین خود را بر پایداری محیط زیست کاهش دهند.

 


برای اطلاع از جدیدترین مقالات و ویدیوهای کاسپین، ما را در اینستاگرام دنبال کنید


رویکردهای شناخته شده زنجیره تامین سبز

با رویکردهای بیشمار سبز، شرکتها در فعالیتهای تجاری و زنجیره تأمین خود با رشد بهتر محیط زیست، بازدهی خود را بهبود می بخشند. برخی از شیوه های شناخته شده سبز به شرح زیر است:

1-منبع مواد سبز

منابع سبز به معنای تهیه یا خرید مواد و اجزای سازنده آن است که دارای ویژگی های اقتصادی قابل ملاحظه ای مانند قابلیت استفاده مجدد، بازیافت مجدد و عدم استفاده از مواد شیمیایی خطرناک است.

با نگرانی های بیشتر و بیشتر در مورد حفاظت از محیط زیست، متخصصان تدارکات در پی این برآمده اند تا دوباره در منابع پیشنهادی، استراتژی خرید و تأثیر آنها بر پایداری محیط زیست تجدید نظر کنند.

 

2-بازاریابی سبز

بازاریابی سبز شامل طیف گسترده ای از فعالیتهای بازاریابی (به عنوان مثال، برنامه ریزی، تولید، فرآیند، قیمت، ارتقاء و خدمات پس از فروش) میشود  برای نشان دادن هدف سازمان برای کاهش اثرات مضر از محصولات آنها را دربر میگیرد.

شیوه بازاریابی سبز محصولاتی را با خواص سازگار با محیط زیست ترویج می کند. این شامل فعالیتهایی است که می تواند خواسته های انسان را از حداقل اثرات منفی بر زیبایی محیط زیست برآورده سازد. بعلاوه، بازاریابی سبز باعث افزایش رقابت و عملکرد مالی و زیست محیطی بنگاه ها با شهرت و تصویر مثبت شرکت ها می شود.

 

3-مدیریت سبز

شیوه های مدیریت سبز  (GMP) یک منبع اطلاعات تکمیلی را به یک شرکت ارائه می دهد که می تواند اهداف تجاری و محیطی آنها را ارتقا بخشد. اتخاذ شیوه های مدیریت سبز به بهبود چهره شرکت، افزایش کارآیی، بهبود رعایت محیط زیست، پس انداز هزینه، دستیابی به تعهد اجتماعی و کاهش انتشار کربن و غیره کمک می کند.

 

4-توزیع و انبارداری سبز

توزیع و انبارداری سبز می تواند ضایعات را کاهش داده و نقش مهمی در کاهش انرژی و افزودن ارزش محصولات سبز در انبارداری بطور چشمگیری در بهبود عملکرد کلی سازمان با تصویر بهتر شرکت ها داشته باشد .. توزیع سبز به بنگاهها کمک می کند عملکرد اقتصادی برتری داشته باشند.

 

5-تولید سبز

شیوه های تولید سبز شامل اجرای شیوه های پاسخگو اجتماعی و زیست محیطی برای کاهش اثرات مضر تولید و افزایش سودآوری شرکتها است.. شیوه های سبز در تولید باعث افزایش کارایی فرایندها می شود.

همینطور این عمل شامل استفاده از منابع سبز است که می تواند با کاهش هزینه محصولات و بهبود کیفیت محصولات، منجر به مزیت رقابتی شود. صنعت تولید ناب و سبز هر دو برای از بین بردن زباله و بهبود کارآیی فرآیندهای تولیدی تلاش می کنند .

6-طراحی زیست محیطی

لوترا و همکاران خاطرنشان كردند كه با اتخاذ طرح اكولوژيك در مديريت زنجيره تأمين مي توان اثرات 80 درصدي بر محيط زيست را از محصوالت و فرآيند مربوط به آن كنترل كرد. طراحی زیست محیطی ایده های بسیاری مانند استفاده از فرآیندهای فناوری پاک کننده، مواد اولیه سبز و اجزای سازنده را در بر می گیرد. طراحی سبز محصولات، اثرات زیست محیطی محصولات را در طول دوره عمر محصول کاهش می دهد. علاوه بر این، طراحی سبز محصولات همچنین از استفاده مجدد، بازیافت و تولید مجدد محصولات نیز پشتیبانی می کند، که نه تنها به بنگاه ها کمک می کند تا عملکرد محیطی خود را بهبود بخشند بلکه فرصتی را برای کاهش هزینه های محصول فراهم می کند.

7-حمل و نقل سبز و تدارکات معکوس

حمل و نقل سبز و شیوه های لجستیکی معکوس فرصتی را در اختیار سازمان ها قرار می دهد تا تصویر خود را بهبود بخشند و هزینه های خود را کاهش دهند. از طریق ارتقاء کارایی سیستم حمل و نقل و تقویت ارتباط با مشتری، می توان سودآوری بیشتری را ایجاد کرد. فعالیت های لجستیکی یکپارچه با توانبخشی شامل عمل لجستیک معکوس (استفاده مجدد، بازیافت و تولید مجدد) است که می تواند محصولاتی را تولید کند که بتواند دوباره برای مشتریان استفاده شود. عمل لجستیک سبز به بنگاهها كمك می كند تا با بهبود كیفیت و كاهش هزینه، اثرات زیست محیطی خود را كاهش دهند.

8-انرژی تجدید پذیر و سوخت های زیستی

بدون تردید، عملیات لجستیکی و زنجیره تأمین جهانی عمدتا به انرژی و همچنین سوخت فسیلی وابسته است، که علت اصلی گرم شدن کره زمین و آلودگی با انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای کربن  است . انرژی های تجدید پذیر و سوخت های زیستی در عملیات زنجیره تأمین مورد نیاز است تا بتواند از رشد پایدار زیست محیطی و اقتصادی برخوردار باشد  فعالیت های مرتبط با تدارکات انرژی بیشتری را برای انجام وظیفه خود مصرف می کنند.

انرژی های تجدید پذیر و سوخت های زیستی باعث بهبود عملکرد اقتصادی بنگاه ها و همچنین باعث کاهش انتشار کربن می شود. علاوه بر این، سوخت فسیلی از سوختهای زیستی و منابع انرژی سبز گرانتر است. سیاست های سختگیرانه دولت به همراه آگاهی مشتری و فشاری که دوست داران محیط زیست بر شرکت ها وارد میکنند آنها را وادار به وارد شدن به حوزه سوخت های زیستی میکند. همینطور وجه بهتری از شرکت ها در جوامع ایجاد میکند.

نقش انرژی های تجدید پذیر در زنجیره تامین سبز

 

 


تهیه شده توسط گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: محسن کیان


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید