ارزیابی تامین کنندگان؛ معیارها و شاخص های پایش

ارزیابی تامین کنندگان؛ معیارها و شاخص های پایش

ارزیابی تامین کنندگان

درتمامی استاندارد های مدیریتی ، به ارزیابی تامین کننده و نظارت بر فعالیت برون‌سپاری توجه شده| ارزیابی تامین کنندگان؛ معیارها و شاخص های پایش/شاخص‌های ارزیابی تامین کنندگان…
به منظور مشخص نمودن فعالیت های نظارت و کنترلی بر تأمین کنندگان، روش ارزیابی تامین کنندگان در فرآیند خرید یا روش اجرایی ارزیابی تامین کنندگان در سازمان ها تهیه می‌شود.

در این مطلب به صورت خلاصه سیستم ارزیابی تامین کننده آمده است.

ارزیابی تامین کننده در استانداردهای مدیریتی:

  • بند 7-4-1 خرید، استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2008
  • بند 8-4 کنترل محصولات و خدماتی که برون سازمان واگذار می‌شود، استاندارد ISO 9001:2015
  • بند 4-4-6 کنترل عملیات،استاندارد ایزو 14001 و OHSAS 18001
  • بند 4-5-1 پایش. اندازه گیری عملکرد ایزو 14001 و OHSAS 18001
  • بند 8-4-2 استاندارد IATF 16949

 


ابتدا باید طبقه‌بندی مشخصی از تامین کنندگان سازمان شما تهیه شود و سپس برای هر یک از گروه تأمین کنندگان فرم‌های موردنیاز با توجه به الزام استاندارد مرتبط تهیه شود.

گروه بندی تامین کنندگان می‌تواند شامل:

  • تامین کنندگان خدماتی شامل تأمین کننده آموزشی، آزمایشگاه‌ها، باربری ها و…
  • تامین کنندگان سازنده یا تولیدی
  • تامین کننده فروشنده

 

تأمین کنندگان بر اساس معیارهای مشخص‌شده، مورد ارزیابی اولیه و ارزیابی مجدد قرار گیرد. بدین منظور شاخص‌های ارزیابی هر یک از گروه تأمین کنندگان تعریف شده و برای هر یک از شاخص‌ها وزن مشخص می‌شود.

 



برخی از شاخص‌های ارزیابی اولیه تامین کنندگان فروشنده:

  • قیمت (ارزان،گران و گران‌تر با توجه به مقایسه ب سایر تأمین کنندگان)
  • کیفیت (با توجه به نمونه‌های دریافتی)
  • شرایط پرداخت (نقدی،چک مدت‌دار)
  • سابقه کار
  • مسافت

 

برخی از شاخص‌های ارزیابی اولیه تامین کننده خدماتی آموزشی:

  • قیمت (ارزان، گران و گران‌تر با توجه به مقایسه با سایر تأمین کنندگان)
  • سوابق آموزشی مرکز آموزشی
  • تعداد مدرسین مرکز آموزشی

 

برخی از شاخص‌های ارزیابی تامین کننده پیمانکار خدماتی:

  • قیمت
  • سوابق کاری
  • گواهینامه HSE (در صورت داشتن گواهینامه های مدیریتی امتیاز تأمین کننده بیشتر می‌شود)
  • شاخص‌های ارزیابی عملکرد تامین کننده می‌تواند شامل:
  1. کیفیت
  2. تحویل به‌موقع

 

هر یک از شاخص‌های ارزیابی در فرم مربوطه لحاظ شده و برای هر شاخص معیار پذیرش و امتیاز مشخص می‌شود.

 

مثلاً معیار شاخص تحویل به‌موقع می‌تواند شامل:

  • تحویل به‌موقع
  • تأخیر حداکثر 2 روز
  • تأخیر 2 تا 5 روز
  • تأخیر بیش از 5 روز

 

تأمین کنندگان بر اساس فرم ارزیابی تامین کننده ارزیابی شده و به‌صورت دوره ای مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرند. تامین کنندگانی که در ارزیابی‌ها، امتیاز کمتر از امتیاز مشخص‌شده کسب نمایند از لیست تأمین کنندگان خارج می‌شود.

 

 


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


تهیه شده توسط گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: مهندس خرازیان