تاریخچه و پیش نیازهای اجرای نظام آراستگی 5S

تاریخچه نظام آراستگی 5S

بارها در صفحه سایت و اینستاگرام کاسپین در رابطه با 5S و آموزش تضمینی 5S صحبت کردیم اما امروز میخواهیم در مورد تاریخچه نظام آراستگی 5S صحبت کنیم و پیش نیازهای اجرای 5S را بررسی کنیم.


تعریف 5S را می توان اینگونه ارائه کرد: سیستمی برای بهسازی و آراستگی محیط. سیستمی که به منظور برقراری و حفظ فضای کیفیتی در یک سازمان به کار گرفته می شود و از پنج کلمه ژاپنی Seiri , Seition, Seios, Seiketsu, Shitsuke ایجاد شده است.

نظام آراستگی تحت عنوان 5S اولین بار توسط ژاپنی ها ارائه شد اما گفته می شود ایده اولیه این موضوع برداشتی از برخی صنایع امریکایی و اروپایی بوده است که پس از توسعه و سیستماتیک نمودن آنها ارائه شده است.

این الگو برداری از سه دسته از صنایع اروپایی و امریکایی بوده است که منجر به ارائه 5S یا همان سیستم نظام اراستگی شده است.

دسته اول صنایعی هستند که رعایت بهداشت و تمیزی در انها بعنوان یک زیر ساخت اساسی شناخته میشد. سازمان هایی مانند صنایع ارایش و بهداشتی، دارویی، یا صنایع میکروالکترونیک که عموماً نیازمند اتاق تمیز یا Clean Room بودند.

دسته دوم، سازمان های خدماتی مانند هتل ها، سوپرمارکت ها، کتابخانه ها و مراکز تفریحی در بر می گیرد. در این سازمان ها مشتری با محیط سازمان تماس مستقیم دارد و از نزدیک ان را لمس می کند. حساسیت بالای مشتریان در این سازمان ها باعث می شد این سازمان ها برای بقا در رقابت، تلاش کنند اصول خاصی را برای نظم و نظافت رعایت کنند. معمولاً این اصول را که یا قانونی بود یا بصورت عرف درآمده بود را خانه داری خوب یا Good House Keeping می نامیدند.

دسته سوم شامل سازمان های پیشرو می باشند که به اهمیت مباحثی همچون ماشین، انسان، کار و انسان، مخیط توجه خاصی نموده و تلاش میکردند ارتباطی منطقی و سالم بین انسان-ماشین-کار ایجاد نمایند

تمام این موارد سبب شد اصل و تکنیکی سیستماتیک با عنوان نظام آراستگی 5S بوجود بیاد که در عصر نوین تکنولوژی بسیار پرکاربرد است و روز به روز در حال گسترش است.


آموزش تضمینی 5S برای سازمان ها و دانشجویان توسط اساتید مجرب

همراه با ارائه گواهینامه معتبر

هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی

جهت درخواست برگزاری دوره کلیک کنید


پیش نیازهای اجرای 5S | چگونه 5S را مرحله به مرحله در سازمان اجرا کنیم؟

  • قبل از شروع با مفاهیم نظام آراستگی 5S آشنا شوید. لازم است این آموزش ها برای تمام کارکنان سازمان نیاز است و برای اینکار تیم نظام آراستگی باید دوره های کامل و تخصصی تر را بگذرانند.
  • کارکنان سازمان باید باور جدی به اجرای این استاندارد داشته باشند تا بتوان بخوبی آن را اجرا و پیاده سازی کرد.
  • هدف گذاری کنید و با برنامه نظام آراستگی 5S را پیاده سازی نمایید. برای اینکار برای هر بخشی برنامه زمانبندی شده داشته باشید و منابع مورد نیاز را در نظر بگیرید.
  • ابتدا کارها و اقدام های ساده را در نظر بگیرید و اجرا کنید تا سریعتر نتیجه بگیرید. اینکار باعث می شود با انرژی و روحیه بیشتری کار را ادامه دهید.
  • محیط کار را تقسیم بندی نمایید تا مدیریت بهتری داشته باشید. بعنوان مثال می توانید اتاق کارتان را به قسمت هایی همچون میز، کمد، کتابخانه و… تقسیم کنید و برای هر قسمت برنامه داشته باشید.
  • از قسمتی شروع کنید که بهترین تسلط را به آن دارید و می دانید بهتر بهینه می شود.
  • از کارکنان در مجموعه مشارکت کنید. اینگونه همه در اجرای نظام آراستگی 5S همکاری می کنند و مشارکت دارند و کارها بهتر پیش می رود.
  • افراد مختلف را در قسمت های مختلف به عنوان مسئول انتخاب کنید تا بر اجرا نظارت داشته باشند.
  • اجرای 5S در هر بخشی را با هماهنگی مدیران و افراد آن بخش شروع کنید و با آنها هماهنگ کنید که چه زمانی می توانید 5S را اجرا کنید که آنها هم نهایت مشارکت را داشته باشند.

 


تهیه شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | گردآوری شده از ایران آکادمی


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید