آموزش و مشاوره تضمینی!

جستجو کردن

پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت (QMS)

در این مقاله به بررسی مراحل پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت (QMS) میپردازیم. مشاغلی که از یک سیستم مدیریتی پیروی می کنند ، به یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) کاملاً منسجم و منظم نیاز دارند. بسیاری از سازمان ها موفق به مدیریت QMS نشدند در حالی که دیگران به خوبی آن را مدیریت کردند.

QMS چیست و چرا مهم است؟

QMS شامل رهنمودها و رویه های مکتوب و کنترل شده ای است که پایه و اساس کلیه روش ها را تشکیل می دهد.

QMS سازمان یافته گام های مربوط به فرآیندهای اصلی را تشخیص می دهد و روش های جلوگیری از خرابی ها را به موقع تشکیل می دهد.

QMS برای محافظت از مارک تجاری ، فرایندهای سازمانی و علاقه مشتریان سازمان یافته است.


در همین راستا مطالعه مقاله ی مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت و اخذ گواهی آن در سازمان پیشنهاد میشود.


مزایای اجرای QMS چیست؟

اجرای سیستم مدیریت کیفیت باید به منافع مالی طولانی مدت منجر شود. در اینجا لیستی از چند مزیت اجرای موثر QMS آورده شده است:

دستیابی به اهداف سازمانی

کاهش خطاهای پرهزینه

بهبود رضایت مشتری

انجام تجارت به طور موثرتر

مدیریت رشد به طور موثرتر

بهبود بخشی به در دسترس بودن اسناد

اصلاح مسائل جهت بهبود محصولات و خدمات

افزایش سهم بازار  در مناطق جدید و بخشهای بازار

ایجاد فرهنگ کیفیت

ایجاد چشم انداز برای همه پروژه ها

ارتباطات داخلی بهتر

محصولات سازگار

اندازه گیری عملکرد افراد و تیم ها

بهبود انطباق

 

QMS به چه مواردی نیاز دارد؟

پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت به بسیاری از عناصر مهم احتیاج دارد. در اینجا تعداد کمی از آنها وجود دارد:

سیاست کیفیت مستند و اهداف کیفی

یک کتابچه راهنمای با کیفیت که دامنه ، مستثنیات را توجیه می کند. QMS شامل رویه های مستند ، دستورالعمل ها ، چک لیست ها است. این امکان مشاهده کیفیت و بهبود مستمر را فراهم می کند.

رویه های سند با استاندارد انطباق

اسناد مورد نیاز شرکت برای برنامه ریزی ، بهره برداری ، نظارت و کنترل موثر.

اهمیت سازمان سلسله مراتب

سازمان هنگام کار با اسناد کنترل شده روحیه بیشتری پیدا می کند. سلسله مراتب پیشنهادی برای مدیریت اسناد QMS این است:

راهنمای کیفیت/ سیاست های/رویه ها/دستورالعمل کار/لیست ها/چک لیست ها

 

Importance of Hierarchical Organization/پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت

 

مراحل ایجاد یک سیستم مدیریت محتوا موثر

مراحل مورد نیاز برای ایده پردازی و اجرای QMS شامل موارد زیر است:

1. فرآیندهای خود را تعریف و ترسیم کنید

ایجاد نقشه های فرایند ، سازمان را مجبور به تجسم و تعریف فرایندهای خود می کند. در این فرآیند ، آنها توالی تعامل آن فرایندها را تعریف می کنند. نقشه های فرآیند برای قدردانی از فرد مسئول بسیار حیاتی است. روند اصلی کسب و کار خود را مشخص کنید و جریان آن را معکوس کنید.

 

Quality System Documentation Overview/پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت

 

2. خط مشی کیفیت خود را مشخص کنید

خط مشی کیفیت شما وظیفه سازمان را همانطور که در مورد کیفیت است بیان می کند. این ماموریت ممکن است همان چیزی باشد که مشتریان به آن احتیاج دارند، یک ماموریت با کیفیت. هنگام ساخت سیستم مدیریت کیفیت ، تعهد نسبت به مشتری مداری را در نظر بگیرید. مدیریت کیفیت باید رضایت مشتری و بهبود مستمر باشد.

3. اهداف کیفی خود را مشخص کنید

همه سیستم های مدیریت کیفیت باید اهداف داشته باشند. هر کارمند باید تأثیر خود را بر کیفیت درک کند. اهداف کیفی مشتق از سیاست کیفیت شما هستند. در کل سازمان قابل اندازه گیری و تنظیم است. هدف ممکن است در قالب عوامل حیاتی موفقیت باشد. این به سازمان کمک می کند تا سازمان را به سمت انجام مأموریت خود سوق دهد. این اقدامات مبتنی بر عملکرد ، اندازه گیری را برای تعیین انطباق با اهداف آن ارائه می دهند.

برخی از عوامل حیاتی موفقیت عبارتند از:

عملکرد مالی کیفیت محصول

بهبود فرایندرضایت مشتری

سهم بازار

رضایت کارمندان

4. تدوین معیارها

برای پیگیری و نظارت بر داده های CSF پس از مشخص شدن عوامل حیاتی موفقیت، اندازه گیری ها و معیارها پیشرفت را پیگیری می کنند. این کار را میتوان از طریق یک روش گزارش داده انجام داد که برای جمع آوری داده های خاص استفاده می شود. اطلاعات پردازش شده را با رهبران به اشتراک بگذارید. هدف فرایند افزایش نمره شاخص رضایت مشتری است. برای تعیین دستیابی به آن هدف باید یک هدف و معیار وجود داشته باشد.

پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت

 

5. نقص را برای هر فرآیند تعریف کنید

نقص عدم انطباق است که به عنوان نقص محصول یا کمبود فرآیند اتفاق می افتد. هر زمان نقصی ایجاد شود باید اندازه گیری و اصلاح شود. اقدامات اصلاحی مورد نیاز را شناسایی کنید.

هنگام تعریف نقص خود:

حجم عمل را تعیین کنید

نقص در محصول و فرآیند را تعیین کنید

فرآیندی را برای ثبت نقص تعریف کنید

فرآیندی را برای گزارش نقص در قالب های مشخص شده تعریف کنید

6. اسناد و مدارک را توسعه دهید

QMS باید برخی از اطلاعات و قالب های مستند را داشته باشد.

با حداقل تنظیم سند مورد نیاز شروع کرده و در صورت لزوم اضافه کنید.

اطلاعات سند اجباری را طبق مدل تجاری ایجاد کنید

سیاست ها ، رویه ها و فرم های اساسی کیفیت را ایجاد کنید

برای هر فرآیند تعریف شده اطلاعات و قالب های مستند (سوابق) ایجاد کنید

7. فرآیند کیفیت را تعریف کنید

رویه کیفیت شما شامل حسابرسی داخلی ، بررسی مدیریت ، فرآیند اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه و فرایندهای ارتباطی است.


جهت هماهنگی و رزرو مشاوره با همکاران ما در ارتباط باشید.

هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


8- نیازهای آموزشی را تعیین کنید

همه افراد باید شغل خود را نشان دهند. آموزش فقط شروع کار است و می تواند در شغل اتفاق بیفتد ، می تواند یک کلاس یا آموزش الکترونیکی باشد. برخی از زمینه های مهم آموزشی عبارتند از: صلاحیت حسابرس داخلی ، آموزش اقدام اصلاحی. آموزش تجزیه و تحلیل اثرات حالت های شکست (FMEA).

9. از سیستم مدیریت کیفیت استفاده کنید

استفاده از QMS به معنای تولید بهترین محصول با کیفیت است. در حال انجام استعدم انطباق را جمع آوری و ضبط کنید.برای اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه این داده ها را مرور کنید. در صورت لزوم ، FMEA ها را برای خطر و اقدامات بررسی کنید

انجام ممیزی های داخلی و انجام بررسی های مدیریتی.

بهبود مستمر سیستم مدیریت کیفیت

 

پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت

 

10. اندازه گیری ، نظارت و اجرای فعالیت ها برای بهبود عملکرد

پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت به معنای جمع آوری داده است. این داده ها را تجزیه و تحلیل کنید تا بررسی کنید آیا داده های جمع آوری شده استفاده خوبی دارند و آیا می توان نتایج مورد نظر را بدست آورد. شما باید:

اهداف کیفیت و عملکرد آن را پیگیری کنید

معیارهای معیار عملکرد جدیدی را تعریف کنید

با شناخت روندها ، الگوها یا همبستگی ها ، شانس بهبود در داده ها را تعیین کنید.

اگر از طریق داده ها روندها را شناسایی کرده اید ، زمان آن رسیده است که اقدام کنید.

هدف ایجاد پیشرفت است و این توسط: ترتیب فرصت های بهبود خود انتخاب چشم اندازهایی که تفاوت ایجاد می کنند حمایت از “تعهد به کیفیت” برای دستیابی به نتایج بهترابزاری که در QMS استفاده می شود

 

Tools using in QMS

 

نقشه ها یا نمودارهای جریان را پردازش کنید

ایجاد نمودار جریان (نقشه فرآیند) مهم است ، این یک ابزار آماری محبوب است. این به ساده سازی فرایندکلی تولید کمک میکند. فهم آسان و بسیار مفید ، در تجسم کل فرآیند کمک می کند. این در شناسایی تمام مشکلات احتمالی ممکن است رخ دهد کمک می کند. یک نمودار جریان به درستی ساخته شده ، ایستگاه های بازرسی کیفیت ، انتظارات اسناد را به نمایش می گذارد. همچنین سایر قسمت های برنامه کنترل رسمی را نشان می دهد.

برنامه کنترل توسط رهبران تضمین کیفیت تأیید یا امضا می شود. تمام بخشهای ذیربط مراحل نهایی مراحل و نمودار جریان را تأیید می کنند. مراحل مهم FMEA پس از آن انجام می شود.

نگاه دقیق تر به FMEA

FMEA در شناسایی خرابی های احتمالی کمک می کند. این همچنین توانایی تیم را در درک و شناسایی خرابی ها مشخص می کند. برای تیم FMEA مهم است که این عوامل را تخمین زده و آنها را در مقیاس یک تا 10 ارزیابی کند. سپس ، آنها اولویت های پر خطر (RPN) را شناسایی می کنند. RPN بستری را برای توسعه کلیه روشهای نوشتاری با کیفیت و همچنین کنترلها تشکیل می دهد. پس از آن ، اندازه گیری ها بر اساس نتایج RPN انجام می شود. این برای فرآیند تولید اتفاق می افتد. با ذکر مثالی ، ناسا از FMEA برای شناسایی خرابی های احتمالی در روند جابجایی فضانوردان آمریکایی به ماه و برگرداندن سالم آنها به زمین استفاده کرده است.

سیستم ها و ابزارهای اندازه گیری

برای اطمینان از سطح دقت بیشتر ، کالیبراسیون لازم است. این اطمینان حاصل می کند که سیستم های اندازه گیری از القای خطا در فرآیندهای درگیر خودداری می کنند. کالیبراسیون مناسب دستگاه های اندازه گیری دستی و همچنین الکترونیکی یک امر ضروری است. به خصوص برای قرائت های قبل از کالیبراسیون که برای ویژگی های مهم تری ضبط می شوند. اندازه گیری های انجام شده در این مرحله بخشهای مهمی از تکرارپذیری و تکرار سنج هستند. اینها عموماً به صورت صدك خطای اندازه گیری بیان می شوند.

برخی سیستم های مدیریت کیفیت از Six Sigma برای از بین بردن علل نقص / خطا استفاده می کنند. شش سیگما برای به حداقل رساندن تغییرات در فرایندهای تولید استفاده می شود. موارد دیگر شامل ممیزی های کمیاب و ابزار آماری متنوع برای کاهش هزینه ها و افزایش سود است.نقش روشهای خوب تولیدی کنونی [cGMP]بیشتر مشاغل نیاز به اطمینان دارند که محصولات و فرآیندهای آنها از الزامات خاص پیروی می کنند. همچنین برای نیازهای هویت ، قدرت و خلوص. ایجاد ، پیاده سازی و نگهداری از انطباق با cGMP کار سختی است. مشارکت یک تیم مدیریتی متعهد ، ممیزی های معمول و کارمندان متعهد یک امر ضروری است. cGMP همچنین به یک سیستم مدیریت کیفیت مدون و موثر نیاز دارد. شرکت هایی که از این مقررات پیروی می کنند ، تأمین کنندگان و فروشندگان خود را چنین کاری فرض می کنند.

نتیجه

اطمینان حاصل کنید که هر کارمند بینش را درک می کند. به دنبال روشهایی باشید تا تضمین سازگاری کلیه فرایندهای داخلی باشد. کارکنان باید آموزش لازم برای درک استاندارد را داشته باشند. شرکتهای با کیفیت و موفق به ادامه رهبری ارشد نیاز دارند. این نیاز به پشتیبانی از طریق یک ساختار ، فرآیند ها و انتقال های کاملاً مشخص دارد. مشارکت سهامداران برای استفاده موثر از پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ضروری است.

 

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین / منبع : https://www.greycampus.com


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید