سرمایه گذاران نیک اندیش

فهرست مطالب

۱۰ نکته‌ای که پیش از تبدیل‌شدن به یک سرمایه‌گذار نیک‌اندیش باید بدانید.

سرمایه گذاران نیک اندیش

 

سرمایه‌گذاری هم مثل هرکار دیگری نیازمند تمرین و یادگیری است؛ چه بسا تمرین خیلی زیاد. به خصوص اگر این سرمایه‌گذاری از جنس سرمایه گذاری نیک‌ اندیش باشد که با سرمایه‌گذاری در بورس، املاک، سکه، و ارز بسیار متفاوت است. نکات زیادی وجود دارد که پیش از ورود به این حوزه بایددر باره سرمایه گذاران نیک اندیش  دانست.

باید به این نکته توجه کنید که سرمایه گذاران نیک اندیش روی استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآوری سرمایه‌گذاری می‌کنند که بتوانند ارزش جدیدی به جامعه عرضه کنند. ما در این مقاله به طور خلاصه ۱۰ نکته کلیدی در این خصوص را بیان می‌کنیم:


۱. با اصطلاحات رایج در اکوسیستم استارتاپی آشنا شوید.

برای آنکه بتوانید با استارتاپ‌ها و سایر سرمایه گذاران ارتباط خوب و حرفه ای داشته باشید، لازم است که به اصطلاحات رایج در این حوزه مسلط شوید. اصطلاحاتی مثل MVP، LTV، CAC، PMF، Burn Rate و بسیاری اصطلاحات کاربردی دیگر.


۲. برای خودتان در میزان سرمایه گذاری محدوده قائل شوید.

بهتر است بین ۵ تا ۱۰ درصد از سرمایه خالص شما صرف سرمایه گذاری بر روی استارتاپ‌ها شود. باقی سرمایه خود را برای سرمایه گذاری‌های کم ریسک تر نگه دارید. این شاید کلیدی ترین نکته باشد. هرگز فراموش نکنید که این یک بازی پر ریسک و البته در عین حال با نرخ بازگشت بالاست. پس فقط بخشی از سرمایه شما باید به آن اختصاص داده شود.


۳. برای تمرین و یادگیری هم که شده شروع به سرمایه گذاری کنید.

قطعا در این مسیر انتخاب‌های اشتباهی هم خواهید داشت اما این بد نیست. برای ۳ تا ۵ سال ابتدایی ورود شما به این حوزه لازم است که به طور متوسط سالانه روی ۱۰ استارتاپ سرمایه گذاری کنید. جالب است بدانید آمارهای جهانی نشان داده است که برای بازگشت سرمایه خود، لازم است حداقل روی ۲۰ استارتاپ سرمایه گذاری کنید. چراکه در این راه بسیاری از این استارتاپ‌ها ممکن است شکست بخورند.


۴. به شبکه سرمایه گذاران نیک اندیش (فرشتگان کسب و کار) بپیوندید.

این کار به شما کمک خواهد کرد تا در موارد ۲ و ۳ بالا بهتر عمل کنید. شانس آشنایی با استارتاپ‌های بیشتر و همچنین امکان سرمایه گذاری به صورت اشتراکی با سایر سرمایه‌گذاران نیک اندیش (فرشتگان کسب و کار) در این گروه‌ها، ریسک را برای سرمایه گذاری به میزان زیادی کاهش می‌دهد.


سرمایه گذاران نیک اندیش


۵. درست و دقیق انتخاب کردن را تمرین کنید.

این مهارتی است که باید تلاش کنید در طی ۲۰ استارتاپ اولی که برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنید، به دست آورید. برای آن که جزو سرمایه‌گذاران نیک‌اندیش موفق باشید، لازم است بدانید که شما قادر نخواهید بود به تمام استارتاپ‌هایی که درخواست سرمایه می دهند کمک کنید. لازم است بدانید که رد کردن درخواست استارتاپ در این پروسه بسیار رایج است و نباید برای شما ناراحت کننده باشد.


۶. قدرت شبکه‌سازی خود را افزایش دهید.

حتما برایتان پیش خواهد آمد که برای سرمایه گذاری روی یک استارتاپ خاص، به مشورت با خبرگان آن حوزه نیاز پیدا کنید. بهتر است همواره به فکر شبکه سازی با متخصصین و خبرگان حوزه‌های مختلف و خصوصاً حوزه‌هایی که برای سرمایه گذاری علاقه‌مندید باشید؛ اینگونه به راحتی قادر خواهید بود عملکرد استارتاپ را پیش از سرمایه گذاری و به منظور راستی آزمایی بسنجید.


۷. استارتاپ‌ها فقط به پول شما نیاز ندارند، آنها وقت و تجربیات شما را هم می‌خواهند.

سرمایه‌گذاران  نیک‌ اندیش واقعی کسانی هستند که حتی پس از بازنشستگی هم مایل هستند انسان فعال و مفیدی باشند. از سر و کله زدن با چالش‌های پیش روی استارتاپ‌ها لذت ببرند.  از در ارتباط بودن با کارآفرینان جوان و کمک کردن به آنها انرژی بگیرند.

پس دقت کنید که برای آن که یک سرمایه‌گذار نیک‌اندیش باشید فقط سرمایه کافی نخواهد بود؛ بلکه بایستی تلاش کنید ارزش افزا باشید.

شبکه‌های خود را به تیم استارتاپ معرفی کنید، اگر خودتان مهارتی در آن حوزه دارید به تیم مشاوره دهید و یا مشتریانی مثل کسب و کارهای بزرگ را با آنها ارتباط دهید.

وقتی چیزی بیش از سرمایه به استارتاپ ارائه می‌دهید، نه تنها به رشد آنها کمک خواهید کرد، بلکه برای خود نیز ارزش افزوده ایجاد می‌کنید. علاوه بر این، شما به سرعت متوجه خواهید شد که آیا در جای درستی سرمایه گذاری کرده اید یا خیر.

دریافت این بازخورد از انتخاب خودتان بسیار مهم است، چون برای سرمایه گذاری‌های بعدی درس خواهید گرفت.


۸. حتما مسیر استارتاپ‌های خود را دنبال کنید.

زمانی که وارد این حوزه شده و استارتاپی مد نظرتان برای سرمایه گذاری را انتخاب کردید، فراموش نکنید که به طور منظم مسیر رشد استارتاپ را بررسی نمایید.

معمولا مدیران عامل استارتاپ‌ها به دلیل مشغله ای که دارند وقت زیادی برای گزارش دهی ندارند. آنها مشغول رشد و توسعه استارتاپ خود و رویارویی با مسائل غیرمنتظره ای که هر لحظه برای هر استارتاپی پیش می آید هستند .

اما از طرفی، این حق سرمایه گذار است که گزارشی از روند رشد استارتاپ‌هایی که سرمایه خود را به آنها تقدیم نموده داشته باشند.


۹. برای خود یک یا چند حوزه خاص تعیین کنید.

هزاران حوزه و صنعت مختلف وجود دارد که استارتاپ‌ها به آنها رسوخ کرده اند. اما این شما هستید که باید در ابتدا علایق و اولویت‌های خود را مشخص کنید. دانستن محدوده سرمایه گذاری (به خصوص اگر حوزه ای باشد که کاملا به آن مشرف هستید)، به مقدار زیادی ریسک سرمایه گذاری‌های شما را کاهش خواهد داد.


۱۰. خودتان را برای از دست دادن پولتان آماده کنید.

تصور کنید که روی یک استارتاپ ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کرده اید؛ اگر ۸۰ میلیون از این سرمایه را از دست بدهید چه؟ این چیزیست که شما پیش از فرشته کسب و کار شدن باید به آن آگاهی پیدا کنید و خودتان را برای چنین شرایطی آماده کنید. این مبلغ می توانست صرف تحصیل در رشته MBA یا هر چیز دیگری شود؛ اما حالا به همان میزان تجربه کسب کرده اید. (به از دست دادن سرمایه ای که منجر به یادگیری می‌شود اصطلاحا Learning Money گفته می‌شود.)

 

 


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


تهیه شده توسط گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: محسن کیان


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید