آموزش و مشاوره تضمینی!

جستجو کردن

استارت‌آپ موفق

آخرین اخبار و مقالات

دسته بندی‌ها

برای اطلاع از جدیدترین اخبار میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید

یک استارت‌آپ موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

این که چطور یک استارت‌آپ یا ایده اولیه را به سرمنزل موفقیت برسانیم، مهم ترین سئوالی است که بعد از رسیدن به ایده اولیه، نیاز به پاسخ آن دارید. بنابراین کسب اطلاعات و افزایش آگاهی شما می‌تواند نقش چشم‌گیری در موفقیت نهایی استارت‌آپ شما داشته باشد. آن را به یک استارت‌آپ موفق تبدیل کند.

هرچند که استارت‌آپ تاریخچه‌ای به وسعت تمدن انسان اولیه دارد اما آنچه امروز آن را به عنوان استارت‌آپ می‌شناسیم، درواقع از سال ۱۹۱۱ شروع شد و پس از آن شرکت هایی بزرگ مانند IBM و Apple توانستند با همین استارت‌آپ، به جایگاه امروزی برسند. اما راز موفقیت این شرکت‌ها در چیست و چه چیزی باعث موفقیت آن‌ها شد؟ در ادامه درباره انواع استارت‌آپ و ویژگی های یک استارتاپ موفق توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

 

استارت‌آپ موفق/استارت‌آپ

 

انواع استارت‌آپ و روش‌های فعالیت آن‌ها

پیش از این‌که به سراغ رازهای موفقیت استارت‌آپ برویم ابتدا بهتر است انواع استارت‌آپ را بشناسیم. خب به طور کلی پنج نوع استارت‌آپ وجود دارد که از آن‌ها به عنوان استارت‌آپ‌های موفق یاد می‌شود:

استارت‌آپ سبک زندگی

نوعی از استارت‌آپ که به زندگی روزمره انسان‌ها مربوط بوده و درواقع به دنبال اصلاح لایف استایل انسان‌ها می‌باشد. اگر ایده‌ای دارید که می‌تواند به جذابیت زندگی افراد اضافه کرده و یا حتی مشکلات آن‌ها را برطرف کند، استارت‌آپ شما یک استارت‌آپ سبک زندگی است.

کسب‌و‌کار کوچک

این نوع از استارت‌آپ معمولا در یک خانواده یا یگ گروه دوستی کوچک ایجاد می‌شود تا مخارج زندگی یا همان آب باریکه، از آن به دست بیاید. البته برخی از این کسب‌و‌کارهای کوچک امکان بزرگ شدن را هم دارند و می‌توانند فراتر از یک کسب‌و‌کار کوچک ظاهر شوند.

استارت‌آپ‌های گسترش پذیر

همان‌طور که از اسمش پیداست این استارت‌آپ‌ها مخصوص افرادی هستند که چشم انداز بسیار بزرگی را برای خود و کسب‌و‌کارشان در نظر دارند. هرچند که این مدل کارها زودبازده‌تر بوده و سود بیشتری هم دارند. اما معمولا به انسان‌هایی با استعداد و ریسک پذیر نیاز دارد تا این افراد بتوانند در کنار سرمایه ایجاد شده، نیاز بازار را تامین کنند.

استارت‌آپ‌های فروشی

این نوع از استارت‌آپ‌ها با اهداف بزرگی ایجاد نمی‌شوند و تنها برای رسیدن به مبلغی که از پیش مد نظر بنیانگذار آن بوده ایجاد می‌شوند. زیرا پس از به نتیجه رسیدن پروژه، به سرعت فروخته می‌شوند و ادامه راه با شخص دیگری خواهد بود.

استارت‌آپ‌های اجتماعی

این نوع از استارت‌آپ‌ها درواقع با هدف کمک به افراد محروم و ضعیف جامعه ایجاد می‌شوند و هدف نهایی آن‌ها کسب پول و درآمد نیست. البته این استارت‌آپ‌ها با اختصاص مزایای خود به جامعه ضعیف‌تر می‌توانند درآمدی نیز کسب کنند اما در بسیاری از مواقع این کار به صورت رایگان انجام می‌شود.

استارت‌آپ شرکت‌های معروف

شرکت‌هایی مانند گوگل یا امثال آن با این‌که بسیار بزرگ و پردرآمد هستند اما برای ماندن در بازار رقابت و حفظ مشتریانشان، محصولی جدید را برای مشتریان فعلی خود ایجاد می‌کنند و آن را به صورت یک استارت‌آپ‌ گسترش می‌دهند.

علت علاقه افراد به راه‌اندازی یک استارت‌آپ چیست؟

شاید مهم ترین دلیلی که باعث شده افراد از کار کارمندی خسته شده و به سمت کارآفرینی بیایند، افزایش درآمد باشد. هرچند که کار کردن برای خودمان می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد و هرفردی از زمانی که با محیط کاری آشنا می‌شود آرزوی آن را دارد، اما این کار کردن برای خود، قطعا سختی‌های خاص خود را هم دارد و در بسیاری از مواقع با شکست مواجه می‌شود. در حال حاضر آماری که ارائه شده این‌گونه نشان می‌دهد که از هر ۵۰ استارت‌آپ، تنها ۵ مورد آن باقی می‌مانند و یا به یک استارتاپ موفق تبدیل می‌شوند.

بنابراین وقتی به زیبایی‌ها و جذابیت‌های آن فکر می‌کنید حتما این بخش ماجرا را هم در نظر داشته باشید تا دچار افسردگی بعد از شکست یا مشکلات روحی و روانی و حتی مالی نشوید. البته برای این کار بهترین راه، ایجاد کارهایی با ریسک پایین‌تر است. با قرار دادن محصول خود در اختیار تعدادی از افراد و دریافت بازخورد آن می‌توانید تا حدودی نسبت به آینده کاری خود و درصد موفقیت آن اطمینان حاصل کنید. این کار را “اسنپ” هم انجام داد و بعد از گذشت چند سال، امروز یکی از معروف‌ترین استارت‌آپ‌های کشور است.

بنابراین شاید به نظرتان راه‌اندازی یک استارت‌آپ موفق و یا یک وب سایت بسیار راحت به نظر برسد اما مطمئن باشید در این اقیانوس باید به خوبی شنا کردن بلد باشید واگرنه به سرعت غرق می‌شود. در این مسیر پر پیچ و خم می‌توانید روی شتابدهنده استارتاپ بینا هم حساب کنید که با افراد پر تجربه و کاربلد شما را تا انتها یاری کرده و اجازه نمی‌دهند ایده‌های خوب شما به هدر برود.

 

استارت آپ موفق/استارت‌آپ

 

نحوه ارزش‌گذاری یک استارت‌آپ چگونه است؟

معمولا ارزش‌گذاری روی یک استارت‌آپ به صورت احتمالی و با تکیه بر حدسیات است که ممکن است در آینده این ارزش محقق شود و یا ممکن است محقق نشود. به طور کلی ارزش‌گذاری روی یک استارت‌آپ با توجه به آینده آن در نظر گرفته می‌شود نه ارزشی که در حال حاضر دارد. اما در هر صورت ارزش گذاری روی یک استارت‌آپ کار بسیار مهمی است زیرا یکی از مهمترین عوامل برای مشخص کردن درصد سود سرمایه‌گذار است.

ارزش‌گذاری استارت‌آپ می‌تواند هم کمتر از ارزش واقعی آن تعیین شود و هم بیشتر از آن، که در هر دو صورت ممکن است به ضرر ممکن است به ضرر خود استارت‌آپ باشد. زمانی که ارزش گذاری آن کمتر از چیزی که باید باشد تعیین می‌شود، در قبال یک پول ثابت، مقدار بیشتری به VCتعلق می‌گیرد که این باعث کاهش انگیزه سرمایه‌گذار می‌شود. در مورد ارزش گذاری بیشتر یا Over Evaluate هم ممکن است ابتدا استارت‌آپ‌ها از آن استقبال کنند و سرمایه گذار هم بعد از یک سال پول بیشتری بدست آورد اما بعد از ۳-۴ بار جذب سرمایه، به خاطر ارزش گذاری بیش از حد، آن استارت‌آپ به مشکل جذب سرمایه می‌خورد.

روند جذب مخاطب یا مقدار فروش محصول، رقبای موجود و هزینه‌های اولیه همگی از مواردی هستند که برای ارزش گذاری روی یک استارت‌آپ مد نظر قرار می‌گیرند. استارت‌آپی که سابقه بیشتری داشته و فعالیت طولانی‌تری داشته است، بهتر و ساده‌تر می‌تواند ارزش‌گذاری شود زیرا با فعالیتی که تا کنون انجام داده آینده آن بیشتر مشخص شده است. معمولا در این استارت‌آپ‌ها از روش کمی برای تعیین ارزش آن استفاده می‌شود اما برای استارت‌آپ‌های نوپا، روش کیفی مد نظر قرار می‌گیرد.

ویژگی های یک استارت‌آپ موفق

حتما خودتان می‌دانید که کارآفرینان برای عبور از مشکلاتی که در راه یک استارت‌آپ وجود دارد، چه چالش‌هایی را پشت سر می‌گذارند. عواملی چون کمبود سرمایه، عدم اطلاعات کافی و دانش فنی، مشکلات جذب نیرو، عدم توجه به برند سازی جدید، اشتباه در جذب مشتریان و مواردی این چنین، همگی از مواردی هستند که باعث ایجاد مشکلات در یک استارت‌آپ و یا حتی شکست آن می‌شوند.

موفقیت استارت‌آپ

اما چه عواملی هستند که باعث موفقیت یک استارت‌آپ می‌شوند؟ خب حتما شما هم شنیده‌اید که فلان کار بعد از یک سال توانست جذب سرمایه کند یا فلان استارت‌آپ در زمینه فروش بلیط هواپیما الان درآمدی بسیار زیادی داشته و ۵۰ نیرو استخدام کرده. باید بدانید که تمام این استارت‌آپ‌ها از راه اصولی جلو رفته‌اند و امروز توانسته‌اند به این موفقیت برسند. در ادامه، ویژگی های یک استارت‌آپ موفق را به طورمختصر شرح می‌دهیم.

ایده اولیه استارت‌آپ موفق

اولین گام برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار، ایده آن است. افرادی که خلاق‌تر هستند و ایده‌های جذاب‌تری دارند قطعا در این مسیر هم موفق‌تر هستند زیرا این ایده‌ باید به شکلی باشد که هم تقاضای بازار را شامل شود و هم مشابه آن وجود نداشته باشد. در صورتی که ایده اولیه این دو مورد را نداشته باشد، بدون شک، شکست خواهد خورد.

انگیزه و پشتکار

کارآفرینی یک ویژگی غریزی نیست که از بدو تولد با افراد باشد، بلکه مهارتی اکتسابی است که با تلاش، آموزش و تجربه بدست می‌آید. اما قبل از آموزش باید یک انگیزه درونی در شما ایجاد شود که این انگیزه همان میل به موفقیت است و زمانی که این انگیزه در شما بیدار شد می‌توانید با آموزش و کسب تجربه، بدون از دست دادن امید به آینده، کار خود را جلو ببرید و گسترش دهید.

هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی

 

تیم خوب یک استارت‌آپ موفق

تیم سازی یکی از عوامل بسیار مهم برای رسیدن به موفقیت استارت‌آپ است. بررسی بسیاری از نمونه‌های قبلی، نشان می‌دهد که موفقیت آن‌مواردی که بیش از یک بنیانگذار داشتند بیشتر بوده است. بنابراین اهمیت داشتن یک تیم خوب را نمی‌توان نادیده گرفت. برای این‌که جذب نیرو را با دقت بیشتری انجام دهید، باید آن را مانند یک ازدواج تصور کنید زیرا قرار است با این تیم سال‌های سال زندگی کنید و در کنار هم باشید. بنابراین داشتن صبر و تحمل در جذب نیرو، اضافه کردن افرادی کلیدی و با توانایی‌های متفاوت از نکات کلیدی در تیم سازی است.

جذب سرمایه

خب رسیدیم به یکی از کلیدی‌ترین موارد در موفقیت یک استارت‌آپ. البته تامین مالی در تمام کسب‌و‌کارها یک فاکتور بسیار مهم است اما در استارت‌آپ‌ها نیز این مورد حائز اهمیت است. در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ دلار و تورم موجود در کشور، هزینه‌ها نیز بالاتر رفته و این بالا رفتن هزینه‌ها شامل استارت‌آپ هم می‌شود. بنابراین قطعا در حال حاضر جذب سرمایه کمی مشکل‌تر از گذشته شده است. میزان ریسک پذیری پروژه و بازده زمانی بازگشت پول از مواردی هستند که برای تعیین مقدار سرمایه گذاری تعیین کننده هستند.

البته تامین مالی یک استارت‌آپ از طرق مختلفی انجام می‌شود اما کمک گرفتن از شتاب‌دهنده‌ها یکی از راه‌های بسیار مناسب و آسان‌ است که این شتابدهنده‌ها به خاطر داشتن افرادی متخصص در تیمشان، بهترین کار را برای تامین مالی پروژه شما انجام خواهند داد و در ازای این سرمایه‌گذاری، درصدی از مالکیت آن را در اختیار خواهند گرفت. شتاب‌دهنده کسب‌و‌کار بینا یکی از این شتاب‌دهنده‌هاست که می‌توانید با اطمینان از این تیم متخصص استفاده کنید و بودجه مورد نیاز کار خود را تامین کنید.

کارمندان یک استارت‌آپ موفق چه کسانی هستند؟

برای موفقیت یک استارتاپ علاوه بر مواردی که گفته شد، عامل مهم دیگری هم وجود دارد که درواقع زیرمجموعه همان “تیم خوب” است. کارمندان در یک مجموعه، نقش بسیار پررنگی در میزان موفقیت آن مجموعه دارند. یعنی هرکدام در جایگاه خودشان، می‌توانند باعث پیشرفت و یا ایجاد مشکلاتی برای یک کسب‌و‌کار بشوند.

به طور کلی کارمندان یک استارتاپ باید ۷ ویژگی مهم داشته باشند که ترکیب آن‌ها با هم یک کارمند نمونه و موفق را ایجاد می‌کند.

– شجاعت

– میل به یادگیری

– شور و شوق

– ریسک پذیر بودن

– دنبال کردن رویاها

– روحیه ازخود گذشتگی

– تسلیم نشدن

کارمندان می‌توانند با شناخت این ویژگی‌ها و کار کردن روی خوشان، این ویژگی‌ها را در خودشان تقویت کنند و کارآفرینان نیز با انتخاب افرادی با این ویژگی‌ها، اطمینان بیشتری برای کسب موفقیتشان داشته باشند.

از موارد مهم دیگر در موفقیت یک استارت‌آپ می‌توان به عرضه محصول در زمان مناسب، حفاظت از مالکیت فکری و ایده اولیه، بازاریابی درست و خدمات پس از فروش، اشاره کرد.

سخن پایانی

یک کسب‌و‌کار تا زمانی که هدف و برنامه مشخصی نداشته باشد، حتی اگر تامین مالی هم بشود به خاطر نداشتن استراتژی، نمی‌تواند به موفقیت برسد. در این مقاله تلاش کردیم تا استارت‌آپ را بهتر درک کنید و عواملی که باعث موفقیت استارت‌آپ و یا شکست آن می‌شوند را بشناسید.

 

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین / منبع : http://kend.ir


 

برای اطلاع از جدیدترین اخبار میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
0