آموزش و مشاوره تضمینی!

جستجو کردن

اصول پایه‌ریزی استارت آپ

مطمئناً این روزها کلمه استارتاپ را زیاد شنیده‌اید. استارت آپ ، StartUp و یا هر نوعِ نوشتاری دیگری را دیده یا خوانده‌اید. استارتاپ یا استارت آپ به معنای راه اندازی کسب و کار نوپا است که یک ایده نو را به همراه دارد. اگر در بستر فناوری باشد، لزوما از یک تکنولوژی جدید نیز بهره می گیرد. البته ی همه ی استارتاپ ها هم لزوما آنلاین و دارای فناوری پیچیده نیستند. ایده اصلی راه اندازی استارتاپ از احساس نیاز در جامعه می آید.

اما شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چطور یک استارتاپ راه اندازی کنیم و آن را به مراحل سودآوری برسانیم؟ در این مقاله، بطور خلاصه راه اندازی یک استارت آپ را بررسی می‌کنیم.

استارت آپ/ایده/فناوری/ کسب و کار

 


در خصوص استارتاپ مصاحبه هلدینگ کاسپین با مهندس حسام نوری مدیر همراه مکانیک را از دست ندهید.

هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


1⃣ انتخاب ایده

استارت آپ/ایده/فناوری

یکی از مهم ترین دغدغه های استارتاپ ها در سراسر دنیا انتخاب ایده است . خیلی ها چندین ایده خوب درذهن شان دارند اما نمی دانند کدوم ایده برای آنها مناسبتر است ؟ تجربه نشان داده که یک ایده اگرچه مهم است اما به تنهایی نمی تواند یک استارت آپ را موفق کند ، بلکه سازگاری ایده با تیم و نحوه اجرایی کردن آن ایده موثرترازخود ایده است .بنابراین در انتخاب ایده باید به سه رکن اساسی  توجه داشته باشید اول اینکه آیا ایده شما همان چیزیست که به آن علاقه دارید؟ دوم اینکه ایا توانایی و استعداد اجرای آن را دارید ؟ و سوم ایا فضایی که قصد دارید در آن فعالیت کنید مناسب ایده و فناوری مد نظر شما هست یا نه ؟حالا با توجه به این سه نکته می توانید بهترین ایده ممکن را برای استارتاپ خودتان انتخاب کنید.

مفهوم استارت آپ از یک ایده شروع می‌شود، این ایده ممکن است خلاقانه و جدید بوده و یا ممکن است برگرفته از یک کسب‌و‌کار خارجی یا داخلی باشد. به عنوان مثال، قرار نیست که همیشه یک کسب‌و‌کار جدید برمبنای یک اختراع جان بگیرد، شاید یک فرد خلاق بتواند با تغییر کوچکی در یک فلاسک چای، توجه مشتریان را به آن جلب کرده و آن را به عنوان محصول بفروشد. پس همیشه قرار نیست ایده یک استارت آپ پیچیده و سنگین باشد یا هزینه زیادی برای سرمایه گذاری لازم داشته باشد.


2⃣ استراتژی

استارت آپ/ایده/فناوری/کسب و کار

 

داشتن استراتزی برای یک تیم بسیار مهم وضروری است شما حتما قبل شروع استارتاپ خودتان یک برنامه و استراتژی از کسب و کار خود تهیه کنید و در آن چشم انداز هایی در بازه های مختلف زمانی تعیین کنید این کار باعث میشه تا حدودی بتوانید فعالیت های استارتاپ خود را مدیریت کنید. داشتن نقشه راه و فناوری بسیار حیاتی است و نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت تیم ایفا می‌کند.

سرعت بخشیدن به روند کار در برخی مراحل و کاهش سرعت آن در چالش‌ها به عنوان یک استراتژی حرکتی در نظر گرفته می‌شود و باعث می‌شود که کلیه اعضای تیم از آن پیروی کنند. به خاطر داشته باشید که در روند رشد یک کسب‌و‌کار، هیچ وقت رشد بیش از حد سریع یا بیش از حد کند وجود ندارد.


3⃣ انتخاب تیم

استارت آپ/ایده/فناوری/کسب و کار

 یک تیم خوب  برای موفیقت در کسب و کار بسیار موثراست.بنابراین درانتخاب افراد تیم  سعی کنید مناسب ترین افرادرا شناسایی کرده و بادقت انتخاب کنید . چون ممکن است یک انتخاب اشتباه به کسب و کارتان اسیب جدی وارد کند و استارت اپ شما دچار افت و سقوط بشود.

استارت آپ در معنی پنهان خود به عنوان تیمی معنی می‌شود که به دنبال یک رؤیا هستند. همانند یک تیم فوتبال، تمامی اعضای یک گروه به سمت یک هدف حرکت می‌کنند و هر چه هماهنگی و همسانی این اعضا با یکدیگر بیشتر باشد، موفقیت آنها تضمین شده است.

احتمال خطا و اشتباه توسط همه افراد جامعه وجود دارد، اما اگر اعضای یک تیم بتوانند پشتیبانی لازم را از یکدیگر داشته باشند و تیم را در چالش‌های مختلف همراهی کنند، طی کردن مسیر موفقیت برای آنها سخت نخواهد بود.


4⃣کارگروهی

استارت آپ/ایده/فناوری

از زمانی که تیم خودتان را تشکیل دادید همه با هم همکارهستید و همه در استارت آپ سهیم هستید. متاسفانه در بسیاری از استارت آپ ها صاحبان ایده خود را برتر از دیگر اعضای تیم می دانند واین نکته میتواند حکم نابودی یک استارت اپ را صادر کند. توجه داشته باشید یک ایده به تنهای نمی تواند یک کسب و کاررا موفق کند، بلکه نحوه کار اعضای تیم میتواند یک استارت اپ رابه اوج برساند. متاسفانه اکثر استارت اپ های ما در کار گروهی مشکل دارند.


مقاله پیشنهادی : بیزینس پلن چیست و چه محتوایی دارد


5⃣ داشتن دانش کافی درحوزه کاری

استارت آپ/ایده/فناوری

 یکی از مهم ترین مشکلات  استارت اپ های ایرانی نداشتن دانش کافی در زمینه فناوری است .متاسفانه سطح دانش استارت آپ های ما به خصوص در حوزه برند سازی ضعیف است . لذا باید سعی کنید از تجربیات افراد موفق در این زمینه استفاده کنید  .سعی کنید آن تجربیات را کاملا درک کنید و با فضای مارکت داخل کشور بسنجید .همچنین  افراد تیم تان را برای مطالعه وتحقیق پیرامون این تجربیات و کسب دانش روزدر بالاترین سطح تشویق کنید.


هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی

6⃣ :شناخت مشتری

استارت آپ/ایده/فناوری

قبل از شروع یک کسب و کار باید شخصیت  و رفتار مشتری های خودتان را بشناسید .ان ها چه کسانی هستند؟چه سبکی را بیشتر می پسندند؟وضعیت اقتصادی واجتماعی و سطح درامد مشتریان چگونه است؟ هر چقدر آنالیز مشتریان دقیق تر باشد میتواند استارت آپ شما را هدفمند تر و هوشمندانه تر کند.

رای شناخت بهتر مشتری خود را جای او بگذارید و نوع تجربه‌ای که به او می‌دهید را بررسی کنید. به چند روش برای مشتریان در دسترس هستید؟. به عنوان مثال می‌توان به ایمیل، تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، وب‌سایت، نمایشگاه‌، نظرسنجی‌ها، باشگاه و خدمات مشتریان اشاره کرد. هر بخش از تجربه مشتری (قبل، حین و بعد از خرید) را تحلیل کنید تا ببینید در چه بخشی چون احساس رضایت نمی‌کنند ممکن است شما را رها کنند.


7⃣سرمایه گذار:

استارت آپ/ایده/فناوری/کسب و کار

یکی از مهمترین مراحل و شاید بزرگترین چالش برای راه اندازی استارت آپ، پیدا کردن یک سرمایه‌گذار برای پروژه است که بتواند ریسک سرمایه‌گذاری بر روی یک ایده نو را بپذیرد. استارت آپ ها همیشه با ایده‌های نو شروع نمی‌شوند و ممکن است در برخی از آنها ایده‌های تکراری یا ایده‌های اجرا شده در سایر کشورها پیاده‌سازی شود. من بر اساس تجربیات شخصی به استارتاپ ها توصیه می کنم  بعد از ساخت و شکل گیری نمونه اولیه کسب و کار خود به سراغ سرمایه گذار ها بروید دراینصورت سرمایه گذارها هم راحت تر می توانند روی استارت اپ همراه با فناوری شما ریسک و سرمایه گذاری کنند.

 

 


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


تهیه شده توسط گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: محسن کیان / منبع : شنبه اولین هفته نامه اختصاصی استارتاپ ها/http://sorenacenter.ir


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید