آموزش و مشاوره تضمینی!

جستجو کردن

انبارداری نوین | اصول و ابزارهای آن

فهرست مطالب

اصول انبارداری نوین را چقدر می‌شناسید؟

انبارداری نوین


انبارداری نوین موضوعی است که پس از اینکه شرکت‌ها در تهیه و نگهداری کالاها برای عرضه با مشکلات متعدد در زمان و هزینه مواجه شدند، محققان به ایجاد آن روی آوردند. انبارداری در زنجیره اقتصادی هر کشور به عنوان واسطه‌ای برای انتقال و نگهداری کالای مشتریان در نظر گرفته می‌شود.

انباداری با هدف نگهداری از سرمایه شرکت‌ها و برنامه‌ریزی آن‌ها برای دستیابی به سود بیشتر، در فضایی مناسب و به دور از هرگونه خطرات احتمالی که متوجه کالا است صورت می‌گیرد. به جهت اندازه و نوع کالاها و حساسیت در نگهداری، از روش‌های مختلفی برای محافظت از آن‌ها تا رسیدن به دست مشتری استفاده می‌شود.

با توجه به آسیب‌هایی که در این راه بعضا به کالاها وارد شده است، انباداری نوین مطرح می‌شود. تا در افزایش سود، حداقل کردن هزینه‌ها، بدست آوردن اعتماد مشتریان و… از ابزارهای مدرن در این مسیر استفاده شود.

در مقاله قصد داریم شما را با اصول انبارداری نوین و ابزاری که در این راستا استفاده می‌شود، آشنا کنیم.


انبارداری نوین چیست؟

امروزه پیشرفت تکنولوژی به انبارها هم سرایت کرده است ابزار در جهت نگهداری و توزیع کالاها به کار گرفته می‌شود. با روی کار آمدن اصول انبارداری نوین ایجاد انعطاف در سازمان بیشتر شده است. پیش‌بینی وقوع رویدادها به واقعیت نزدیک‌تر شده است. با استفاده از این اصول می‌توان برای مدیریت صحیح انبار، نیروی انسانی و تجهیزات را بر عهده داشت.

مدیریت نوین انبارها این قابلیت را دارد تا ارزش کالاهایی که به وارد و از آن خارج می‌شوند در نظر گرفته و آن‌ها کنترل کند تا از وقفه در عملکرد مؤثر انبارهای در عرضه مواد جلوگیری کند.


مقاله پیشنهادی: روش‌های حمل و نقل و ویژگی آن‌ها


سطوح انباداری نوین

سطوح انبارداری نوین
سطوح انبارداری نوین

سطح اول: فرآیند خودکار سازی محدود

استراتژی ارتقا، کارایی انبار نگهداری فرآیندهای کاری موجود و استفاده از اتوماسیون‌ها ساده در سطح انبار. مانند استفاده از بارکد و شبکه وای فای باعث کاهش میزان استفاده از کاغذ و رسیدن به مزایایی همچون:

ورود به موقع داده‌ها

بهبود موجودی کالاها

ایجاد اطلاعات به موقع و یکپارچه که بتواند به سیستم ERP وارد شود

بهبود سطح خدمات مشتری

جلوگیری از اشتباهات ارسال سفارشات

بهبود سرعت آماده سازی سفارشات

بهبود کارایی در رابطه با انبارگردانی


سطح دوم: مهندسی مجدد فرآیند کار (BPR)

در این سطح سازمان‌ها مایل به حفظ زیر ساخت‌های موجود بوده که به منظور بهینه سازی فرآیندهای انبارداری برنامه‌ریزی می‌کند. این بهبود و افزایش کارایی در عملیات‌های جایگذاری، برداشت و بازچینی انجام می‌شود. مزایای به‌کارگیری BPR در انبارداری شامل:

  • استفاده بهینه از فضای انبار
  • بالا بردن کارایی نیروی انسانی
  • استاندارد شدن انبار از لحاظ چیدمان و راهروهای جابه‌جایی کالاها
  • بالا بردن کارایی حمل کننده‌ها
  • کاهش وابستگی به حافظه نیروی انسانی
  • رعایت شدن اصل FIFO در انبارها
  • کنترل لحظه‌ای سلول‌های انبار بصورت گرافیکی و کمیتی جهت برنامه‌ریزی سفارش و خرید کالاها

    آشنایی با: متدولوژی ‌های مهم مهندسی ‌مجدد فرآیند های کسب و کار (BPR)


سطح سوم: مهندسی مجدد زیر ساخت انبار

عملیات در این سطح در راستای استفاده بهینه از نیروی انسانی، تجهیزات ذخیره سازی، فضا و موجودی کالا به کار گرفته می‌شوند. این عملیات شامل: طرح آرایش انبار، قفسه بندی و طراحی مجدد انبار و قرار دادن محصولات با گردش بالاتر در مناطق طلایی انبار است.

انبار و سیستم WMS (Warehouse management system) با جانمایی صحیح کالا و تجهیزات بهترین عملکرد را دارد. با قفسه بندی انبار این کارایی به حداکثر مقدار خود می‌رسد. توجه به اصل قانون پارتو مبنی بر قرار داشتن 20% ترکیب محصولات در 80% سفارشات، قرار گیری سفارشات در نقاطی از انبار که دسترسی راحت‌تری دارد انبارداری را سرعت بخشیده و هزینه‌های کمتری را هم تحمیل می‌کند.


سطح چهارم: تجهیزات اتوماسیون

رسیدن به بالاترین سطح کارایی منوط به استفاده از تجهیزات خودکار مانند کار و سلول‌های عمودی و افقی، سیستم‌های نوری سفارش برداری و نقاله‌های هوشمند است.


آشنایی ابزار انبارداری نوین

ابزار انبارداری نوین

نرم‌افزار سیمارا

این نرم‌افزار از چهار زیر سیستم کدینگ، سیستم امور انبار، سیستم مدیریت چیدمان و حمل و نقل تشکیل شده است. با هدف برنامه‌ریزی، کنترل و تصمیم‌گیری در انبار بکارگرفته می‌شود. با استفاده از این نرم‌افزار در شرایط مختلف انبارداری نوین مانند حفظ یا بهنیه سازی وضع موجود انبار، می‌توان مسیرها، راهروها، بخش‌های ذخیره سازی، دریافت و ارسال اقلام را در قالب نقشه‌ها و گزارشات متنوع مستند کرد تا برای یکپارچگی در مدیریت و آرایش انبار استفاده شوند.

 


مشاوره کاسپین


نرم‌افزار سیمساد

از این نرم‌افزار برای مدیریت اقلام‌های دپو شده استفاده می‌شود که از پایگاه داده مرتبط بهم تشکیل شده  است. شامل اطلاعات مربوط به دپوها(انبار و ذخائر) در کل کشور می‌باشد. مدیران با استفاده از این سیستم پشتیبانی عملیات، مدیریت مواد و امکان مشاهده و محاسبه‌ی فضای موجود برای اقلام در دپو را می‌دهد.

از طریق این شرایط امکان پشتیبانی واحدها فراهم کرده که امور انبار در دپوها اقلام را با ایجاد اطلاعات یکپارچه و سراسری بصورت گرافیکی و گزارشات آماری، مدیریت می‌کنند.

به طور کلی اطلاعات پردازش شده به وسیله سیمارا به سرور سیمساد وارد شده و بعد از جمع بندی و سازمان‌دهی اطلاعات مربوط به هر کاربر به سرور مربوطه منتقل می‌شود.


در کاسپین بخوانید: آشنایی با سیستم اطلاعات مدیریت (MIS)


قابلیت‌های نرم‌افزار سیمارا و سیسمساد

در انبارداری نوین استفاده از سیمارا و سیسمساد به جهت داشتن توانایی‌ها و قابلیت‌ها برای مدیریت با بیشترین کارایی، توصیه می‌شود. از جمله این کارایی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناسایی کالا
  • کنترل موجودی کالا
  • بسته‌بندی
  • تهیه الگو چیدمان کالا
  • حمل برای جایگزینی
  • استقرار
  • جابه‌جایی
  • برنامه‌ریزی برای سفارش بردای
  • کنترل سرزمینی انبارها
  • انبارگردانی
  • حمل برای برداشت
  • یکپارچه سازی اطلاعات
  • به‌روزآوری موجودی
  • ارائه خروجی‌های گرافیکی

کلام پایانی

امروزه بنابر رشد و پیشرفتی که درتکنولوژی شاهد آن هستیم، وارد کردن پایگاه‌های داده در امور مدیریتی از مزیت‎های زیادی برای شرکت برخوردار است. انبارداری نوین هم به چنین سیستم‌های داده محور برای پردازش، مدیریت و یکپاچه‌سازی اطلاعات نیاز دارد. با استفاده از این سیستم کارایی و سود حاصل از نگهداری کالا حداکثر میشود.

بسیاری از شرکت‌ها استفاده از انبارداری نوین را در برنامه‌های خود قرار داده‌اند.  مشاوران ما در این زمینه کمک می کنند تا استقرار اصول انبارداری مدرن به بهترین شکل ممکن انجام شود. با این سیستم شرکت در مسیر سوددهی قرار میگیرد.

 


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


تولید شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: سیده فاطمه حوائجی | منابع: سیستم مدیریت انبار از سلول تا سرزمین(بهروز فتحی)


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید