خدمات لجستیکی و ایجاد برنامه برای مدیریت آن

خدمات لجستیکی و ایجاد برنامه برای مدیریت آن

برنامه‌ریزی برای مدیریت خدمات لجستیکی

برنامه‌ریزی خدمات لجستیکی
برنامه‌ریزی خدمات لجستیکی

مشتری واژه‌ای است که شرکت‌ها برای آن تولید محصول می‌کنند و به نوعی به آن خدمات ارائه می‌دهند؛ بخش مهمی از این ارائه خدمات به خدمات لجستیکی مربوط می‌شود که در صورتی که به طور جامع مدیریت شود می‌تواند بخشی از سودآوری شرکت را به خود اختصاص دهد.

ما در این مطلب سعی داریم آن٬‌چه که برای مدیریت خدمات لجستیکی باید انجام شود را توضیح دهیم.

مراحل برنامه‌ریزی برای مدیریت خدمات لجستیکی به مشتری

برنامه‌ای که برای این موضوع استفاده می‌شود، 5 مرحله اصلی را شامل می‌شود که به‌ترتیب: تعریف خدمات، تعیین استانداردها، پیاده‌سازی ، اندازه‌گیری و کنترل انجام می‌شود؛ اولین مرحله از این برنامه با درنطر گرفتن معیارهای مختلف خدمت به مشتریان آغاز می‌شود که شامل:

  • زمان تلف شده بین صدور یک سفارش توسط مشتری و تحویل کالاها در محل کسب و کار وی
  • کسری از کالاها که در شرایط قابل فروش به محل کسب‌وکار مشتری رسیده‌اند.
  • کسری از سفارشات مشتری که بطور کامل برآورده شده‌اند.
  • درصدی از مشتریان که در یک بازه زمانی مشخص از انبار تأمین‌کنندگان کالا دریافت کرده‌اند.
  • فاصله زمانی بین دریافت سفارش در انبار تأمین‌کنندگان و ارسال آن سفارش از انبار.
  • کمترین اندازه یک سفارش یا حدود یک اندازه سفارش که تأمین‌کننده از مشتریانش می‌پذیرد.
  • سادگی و منعطف بودن روش‌هایی که یک مشتری می‌تواند سفارش خود را صادر کند.
  • درصد اقلامی که در یک لحظه مشخص انبار تأمین‌کننده با کمبود آن مواجه است.

    چگونه جلوی ضرر را بگیریم؟


معیارهای گفته شده برای هر شرکت مطابق با اهدافی که دارد، دارای اولویت‌های متفاوت است، به همین دلیل شرکت‌ها باید بین معیارهای موجود رتبه بندی لازم را انجام دهند و برای معیارها با اهمیت بالاتر رتبه‌ی بالاتری را اختصاص دهند.


استانداردسازی
استانداردسازی

مرحله دوم

تعیین استانداردها

پس از آن‌که معیارهای خدمت به مشتریان انتخاب و رتبه‌بندی شدند، باید با درنظر گرفتن ملاحضات اقتصادی، ماهیت محیط کسب‌وکار، ماهیت محصول، مشخصات فیزیکی و ماهیت تقاضا استانداردهای مربوطه تعیین شده و سیاست‌های ارائه خدمات لجستیکی به مشتریان مشخص شود؛ با تهیه فهرستی از این سیاست‌ها می‌توان برنامه‌ریزی بهتری را خدمات به مشتری انجام داد.


استانداردسازی را به ما بسپارید!

 


مرحله سوم

پیاده‌سازی

در هنگام پیاده‌سازی سیاست‌هایی که در مرحله قبل آن‌ها را تعیین کردیم، معمولا با مشکلات رایجی مواجه خواهیم شد که علت‌های زیر را شامل می‌شود همچون:

  • جنبه‌های انسانی سیستم در نظر گرفته نشده باشد.
  • رویه‌هایی برای شرایط غیراستاندارد در نظر گرفته نشده باشد.
  • هزینه و زمان برای کافی برای برنامه‌های ارتباط با مشتری در نظر گرفته نشده باشد.

مرحله چهارم

اندازه‌گیری

استانداردهای خدمات لجستیکی برای متناسب با عملکرد سیستم لجستیکی تعریف شود؛ برای اندازه‌گیری این استانداردها به مشتریان و باربرها نیاز است تا زمان ترانزیت و زمان تحویل به مشتری مشخص شده و اطلاعات مورد نیاز سنجیده شود. اطلاعاتی که در اندازه‌گیری این استانداردها کمک‌کننده هستند، شامل: زمان سفارش‌دهی، زمان ارسال سفارش، زمان دریافت سفارش توسط مشتری


مرحله پنجم

کنترل فرآیند
کنترل فرآیند

کنترل

پس از تعیین معیارهای خدمات لجستیکی، تعیین استانداردها و اندازه‌گیری آن‌ها، اطلاعاتی که به اصلاح و پیشرفت کارها کمک می‌کنند باید مورد استفاده قرار گرفته و گزارشاتی از اطلاعات بدست آمده تهیه کرد تا بتوان بر روی سیاست‌های صورت گرفته برای خدمات لجستیکی کنترل‌های لازم صورت گیرد.

مدیران شرکت‌ها باید از نحوه‌ی عملکرد خود آگاهی داشته باشند و برای بهبود سطوح عملکرد خود، استانداردهای اجرا شده را کنترل کنند، برای این کار از متخصصانی که در این حوزه فعالیت دارند نیز می‌توانند کمک بگیرند.



کلام پایانی

خدمات لجستیکی موضوعی است که امروزه بسیار مورد توجه مدیران قرار گرفته است تا رضایت و اعتماد بیشتری را از سوی مشتریان به محصولات شرکت خود جلب کنند؛ بنابراین توجه به این بخش از عملیات اهمیت خاصی را پیدا کرده است.

 

 


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


تهیه شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: سیده فاطمه حوائجی | منابع: مدیریت زنجیره تأمین تیموری


 

یک نظر بگذارید