آشنایی با نسل‌های لجستیک

نسل‌های لجستیک جز لاینفک سیستم لجستیک در یک شرکت هستند. بکارگیری این نسل‌ها فرآیندهای لجستیکی را سریع‌تر کرده و در جهت افزایش رضایت مشتریان و بهبود جریان زنجیره تأمین استفاده می‌شوند. آشنایی با این نسل‌ها می‌تواند در انتخاب استراتژی درست برای سیستم لجستیک کمک کننده باشد.

در این مقاله قصد داریم شما را با نسل‌های لجستیک آشنا کنیم، ما را تا انتها دنبال کنید.


نسل‌های لجستیک در زنجیره تأمین

نسل‌های لجستیک/زنجیره تأمین
نسل‌های لجستیک

استفاده از خدمات برون سپاری در سیستم لجستیک شرکت‌ها، به مزیت رقابتی بین آن‌ها تبدیل شده است. پیاده کردن این خدمات نیازمند استفاده از نسل‌های مختلفی است تا واحد لجستیک مطابق با آن‌ها پیش برود. در یک زنجیره تأمین بهینه توصیه می‌شود تا از نسل‌های لجستیک برای مدیریت بهتر در فضای رقابتی استفاده شود.

با رشد فناوری و تکنولوژی هوش مصنوعی، نسل‌های لجستیکی هم گسترده‌تر شده و کار را برای شرکت‌ها و مشتریان راحت‌تر کرده است. در حال حاضر ۱۰ نسل توسط کارشناسان و پژوهشگران معرفی شده است که با پیشروی از نسل اول تا نسل دهم، می‌توان شاهد حضور مؤثر تکنولوژی از نسل‌های جدید بود.

در ادامه به بررسی هر کدام از این نسل‌های می‌پردازیم.


لجستیک طرف اول (1PL)

در نسل اول شرکت لجستیکی همان شرکت حقیقی است که برای حمل و نقل و انتقال محصولات خود، از هیچ شرکت دیگری کمک نگرفته و خودش تمام فرآیند لجستیکی را انجام می‌دهد؛ در واقع کل فرآیند دریافت مواد اولیه و ارسال محصولات را بر عهده دارد.

لجستیک طرف اول می‌توان یک شرکت حقیقی یا حقوقی باشد یا در سطح بین المللی فعالیت‌هایی نظیر خرده فروشی، عمده فروشی، صادرات و واردات را انجام دهد. این نسل  ممکن است معایبی همچون در دسترس نبودن، کمبود زمان، عدم تقسیم زیان و تأخیر در ارسال و دریافت را به سیستم زنجیره تأمین وارد کند.


لجستیک طرف دوم (2PL)

شرکت‌هایی هستند که تمام امکانات لجستیکی اعم از کامیون و انبار را دارا می‌باشند. بسیاری از این شرکت‌ها توانایی بکارگیری انواع لجسستیک مانند حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی داشته و یا آن‌ها را تحت مالکیت خود دارند. همچنین این شرکت‌ها می‌توانند با واحدهای حمل و نقل دیگر ارتباط داشته و امکانات حمل و نقلی را اجاره کرده یا اجاره بدهند.

این نسل باعث می‌شود تا با بکارگیری دیگر شرکت‌های حمل و نقل سرعت ارسال و دریافت محصولات افزایش پیدا کرده و سفارش‌ها در کوتاه‌ترین زمان به بدست مشتریان برسد. نکته مورد توجه این است که باید در انتخاب شرکت‌هایی که از آن‌ها امکانات اجاره می‌شود، دقت لازم را به کار برد تا از ضررهای احتمالی به سیستم و امکانات جلوگیری شود.


لجستیک طرف سوم (3PL)

لجستیک طرف سوم/زنجیره تأمین
لجستیک طرف سوم

لجستیک طرف سوم یا شخص ثالث، یکی از پرطرفدارترین شرکت‌های لجستیکی برای برون سپاری خدمات لجستیک است. این شرکت‌ها با ارائه خدمات متعدد تمرکز بر افزایش کارایی، بهبود خدمات، کاهش هزینه حمل و نقل، بازسازی زنجیره‌های تأمین و ایجاد بازار را جز سیاست‌ای اصلی خود قرار داده‌اند.

از جمله خدماتی که شرکت‌‌های شخص ثالث ارائه می‌کنند؛ حمل و نقل، انبارداری‌، اتصال متقابل، مدیریت موجودی، بسته بندی و حمل و نقل کالا می‌باشد. با توجه به مزیت‌های اینگونه شرکت‌ها، مدیران برای انتخاب بهترین ارائه دهنده خدمات لجستیکی، باید فرآیند تصمیم‌گیری را با در نظر گرفتن تمام جوانب، معیارها و سیاست‌ها انجام دهند تا سود حداکثری را فراهم کنند.

با توجه به اینکه قرارداد این شرکت‌های بلند مدت است بنابراین فرآیند تصمیم گیری برای انتخاب بهترین شرکت متناسب با حساسیت موضوع زمان‌بر خواهد بود.


لجستیک طرف چهارم (4PL)

نسل‌های لجستیک به طرف چهارم هم رسیده است با این تفاوت که حتی در مدیریت جامع زنجیره تأمین، راه حل‌هایی را به مشتریان خود ارائه می‌کند. این شرکت‌ها در جهت یکپارچه سازی منابع، قابلیت‌ها و فناوری‌ها با دیگر شرکت‌های تولید و توزیع، خدمات لجستیکی را به صورت کاملا مستقل ارائه می‌کنند.

ارائه اینگونه خدمات با همکاری شرکت‌های حمل و نقل ملی و بین المللی، کاهش هزینه‌های لجستیکی را برای مشتریان به همراه دارد.


مقاله پیشنهادی: انقلاب صنعتی پنجم | انقلابی جدید در راه است…


لجستیک طرف پنجم (5PL)

شرکت‌های لجستیکی طرف پنجم، سفارش‌های 3PL و بخش‌های مختلف زنجیره تأمین را در یک فضای گسترده تجمیع می‌کنند؛ این کار باعث می‌شود تا با یکجا کردن سفارش‌ها، مسیر برای کاهش نرخ‌ امکانات انواع حمل و نقل از طریق مذاکره بین طرفین هموار شود. تمامی اعضای زنجیره تأمین در نسل به صورت الکترونیکی مدیریت می‌شوند.

با جلو رفتن نسل‌های لجستیک، استفاده از بسترهای دیجیتالی برای ارائه خدمات گسترده‌تر شده و از اتکا به دارایی‌های سرمایه‌ای به حاشیه رفته است. در این نسل از لجستیک هم بر خلاف نسل‌های قبلی بکارگیری سیستم‌های الکترونیکی برای برقراری همکاری بین اعضای یک زنجیره تأمین با دیگر شرکت‌های لجستیکی برای بهبود ظرفیت‌ها و کاهش هزینه‌ها، در بطن سیاست‌های آن به چشم می‌خورد.

تنظیم عمده فروشان مجازی به منظور ارسال محصولات، از جمله برنامه‌های لجستیک طرف پنجم است تا از این طریق بتواند برای بنگاه‌های کوچک و متوسط در بازارهای صادراتی و بین المللی، ارائه محصولات را ممکن کند. بنابراین می‌توان گفت لجستیک طرف پنجم در زنجیره تأمین‌های بین المللی نقش مهمی را ایفا می‌کند.


لجستیک طرف ششم (6PL)

نسل‌های بعدی لجستیک هنوز آن طور که باید در عمل پیاده سازی نشده و در حال امکان سنجی‌ها برای قابلیت استفاده در سطوح بالا هستند. از لجستیک طرف ششم کاربرد هوش مصنوعی در فرآیندهای لجستیکی بیشتر جای خود را باز کرده و ترکیب با دیگر نسل‌های لجستیک را ممکن کرده است.


لجستیک طرف (7PL)

زمانی که شرکتی خدمات لجستیک نسل سوم و چهارم را به مشتریان ارائه می‌دهد، نوع دیگری از نسل‌های لجستیک به وجود می‌آید که به آن نسل هفتم لجستیک گفته می‌شود. در چنین شرکتی نه تنها کار ارسال محصولات توسط فناوری‌های روز انجام می‌شود، بلکه مالکیت منابع هم در اختیار شرکت است.

در نسل‌های بعدی تا نسل دهم، رشد هوش مصنوعی چشمگیر بوده و نقش نیروی انسانی البته ن متخصص کمرنگ‌‌تر می‌شود، اما تمامی این پیشرفت‌های به منظور آسان‌تر کردن فرآیند حمل و نقل، سرعت بخشیدن به ارسال و افزایش رضایت مشتریان است.

با این حال در حال حاضر سیستم‌های زنجیره تأمین برای بخش حمل و نقل خود ترجیح می‌دهند تا از لجستیک طرف سوم یا 3prlp استفاده کنند؛ دلیل آن کاهش قیمت تمام شده محصولات، فاصله از محدودیت‌های مرزی در یک کشور برای استفاده از انواع حمل و نقل، افزایش میزان خدمت‌دهی به مشتریان و استفاده صحیح از تکنولوژی در فرآیندهای لجستیکی.


کلام پایانی

امروزه شرکت‌های تمایل دارند تا برای ماندن در بازارهای رقابتی، تمام تلاش خود را به کار گیرند و از ابزاری که موجب افزایش رضایت مشتری می‌شود استفاده کنند. صنعت لجستیک در جریان زنجیره تأمین در نسل‌های مختلفی خدمات متفاوتی را به شرکت‌ها و مشتریان ارائه داده است که به کار گرفتن این نسل‌ها در شرکت لازمه بهبود هر زنجیره تأمینی می‌باشد.

 

 


تهیه شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: سیده فاطمه حوائجی | منابع: www.payegan.ir


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید