آموزش و مشاوره تضمینی!

جستجو کردن

بیگ دیتا چیست؟

بیگ دیتا یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در انقلاب صنعتی چهارم است که تحول بزرگی را در داده کاوی از اطلاعات بدست آمده از پایگاه‌ها، به وجود آورده است. این حوزه امروزه بسیار مورد توجه افراد فعال در پردازش داده‌ها و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

در این مقاله شما را با بیگ دیتا، کاربرد و آینده‌ی پیش رو آن آشنا خواهیم کرد.


بیگ دیتا (Big Data) چیست؟

بیگ دیتا

یکی از موضوعات پرکاربرد است که با شکل گیری انقلاب صنعتی چهارم توجه همه را به خود جلب کرد. با توجه به افزایش روز افزون داده‌ها در بخش‌های مالی، صنعتی، اجتماعی و … بحث بیگ دیتا بیشتر خود را نشان می‌دهد؛ این داده‌ها از حجم بالایی برخوردار بوده که با سرعت زیاد و تنوع بالا هم در هر ثانیه در حال تولید شدن هستند.

دغدغه اصلی که در مواجه با بیگ دیتا به وجود می‌آید، نحوه پردازش و تحلیل و آن‌ها است که در آینده تصمیم‌گیری‌های درستی از آن‌ها به وجود بیاید. این پردازش‌ها باید به نحوی باشد تا حجم، تنوع و سرعت بالای تولید داده‌ها تحلیل کرده و نتایجی در خور استفاده را ایجاد کند.

همان طور که گفته شد بیگ دیتا که با نام کلان داده‌ هم شناخته می‌شود، به حجم، تنوع و سرعت بالای تولید داده در یک پایگاه گفته می‌شود، اما سوال اینجا است بیگ دیتا چه کاربردی دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را متوجه شوید.


بیگ دیتا چه کاربردی دارد؟

زمانی که استفاده از هارد و رم‌هایی با گنجایش پایین که تنها قابلیت ذخیره کردن حجم کمی از اطلاعات را داشتند، بیگ دیتا به بهره‌برداری رسید و تحلیل این اطلاعات را راحت‌تر کرد. با توجه به ماهیت آن استفاده از کلان داده در بخش‌های مختلفی همچون بهداشت و درمان، آموزش، تولید، فروش و مشتریان، علوم اجتماعی و روانشناسی و… رونق دارد.

بیگ دیتا برای آن که بتواند نیازهای کاربران خود را برطرف کند، به تخصص‌هایی مانند علوم داده‌ها، هوش مصنوعی و داده کاوی احتیاج دارد تا بتواند با جمع‌آوری و ذخیره کردن داده‌ها تحلیل‌ها را به درستی انجام بدهد؛ به همین دلیل است که صرفا کلمه بیگ دیتا معنای خاصی نداشته و در تجزیه و تحلیل دیتاها معنا پیدا می‌کند.


مقاله پیشنهادی: انقلاب صنعتی پنجم | انقلابی جدید در راه است…


در هر سازمان  یا شرکت هم مدیران به دنبال تحلیل داده‌ها هستند و برای اینکه این کار به درستی انجام شود واحدهایی را به نام مدیریت داده‌ها در نظر گرفته‌اند؛ که این موضوع نشان دهنده اهمیت زیاد بیگ دیتا برای مدیران عصر جدید است.

از جمله نمونه کاربردهایی از بیگ دیتا، عبارتند از:

  • استفاده در حوزه مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) با رویکرد تحلیل اطلاعات و رفتار مشتریان برای بخش بندی آن‌ها و بازار
  • شخصی سازی خدمات در زمانی که حجم زیادی از اطلاعات وجود دارد و انتخاب مؤثرترین گزینه با استفاده از تحلیل داده‌ها
  • استفاده از کلان داده در سیستم‌های توصیه گر و کسب و کارهای دیجیتالی
  • کاربرد در بخش‌های مختلف پزشکی به منظور تشخیص بیماری، بررسی سوابق بیمار، کنترل ورود و خروج‌ در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به منظور دریافت خدمات
  • استفاده در طرح‌های پژوهشی و بیماریابی و جلوگیری یا پیشگیری از روند ابتلا افراد
  • کاربرد در صنعت بانکداری برای پردازش اطلاعات حسابداران و سرمایه‌گذاران برای کنترل موجودی‌ها، وام و طرح‌های تشویقی
  • کاربرد در صنعت بیمه برای پردازش داده‌‎های مربوط به افراد مختلف و نیازهای آن‌ها و تحلیل داده‌های ورودی و خروجی به بیمه مورد نظر
  • استفاده در حوزه عارضه یابی با پردازش اطلاعاتی زیاد از کاربران در محیط‌های اجتماعی، صنعتی و خطوط تولید
  • در حوزه‌ی گسترده سئو تحلیل و بررسی کلمات کلیدی و دریافت نحوه رفتار کاربران استفاده از سئو کلاه سفید را بهینه و استفاده از سئو کلاه سیاه را نامعتبر کرده است.
  • کاربرد در تشکیل پرسونا مخاطب
  • کاربرد در سیستم‌های آموزشی برای رفع مشکلات در تدریس و تحلیل رفتارها و نیازهای دانش‌آموزان برای بهبود در آموزش و افزایش پیشرفت‌های تحصیلی

چه آینده‌ای پیش روی بیگ دیتا است؟

آینده کلان داده
آینده کلان داده

با وجود کاربرد گسترده آن در اکثر حوزه‌ها، اما همچنان بسیار جای کار دارد و آینده‌ی خوبی در انتظار بیگ دیتا است؛ افرادی هم که در این حوزه فعالیت دارند از آینده شغلی خوبی برخوردار هستند.

با توجه به نیاز کسب و کارهای برای تحلیل داده‌های خود در حداقل زمان و هزینه، باید گفت فعالیت در این حوزه می‌تواند آینده را برای کسب و کارها محکم کند.

از طرفی با توجه به اینکه حجم و سرعت تولید اطلاعات کاربران روز به روز در حال افزایش است، بنابراین کسی در رقابت پیروز خواهد شد که سریع‌تر از بقیه بتواند رفتار و خواسته‌های مشتریان را تحلیل کرده و برای رفع آن‌ها تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کند. به همین علت کسب و کارها برای کسب موفقیت در بازار نیاز دارند تا از کلان داده و داده‌کاوی استفاده کنند.


هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


بسیاری از بخش‌های مختلف که در تحلیل داده‌ها مؤثر هستند مانند حوزه‌های هوش مصنوعی و داده کاوی، آینده خوبی در انتظار آن‌ها است.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و رشد کسب و کارهای در حوزه داده، استفاده از بسترهایی برای پردازش و مدیریت آن‌ها از ملزومات موفقیت برای شرکت‌ها به حساب می‌آید. با روی آوردن کسب و کارهای سنتی و شکل‌گیری تیم‌ها به صورت دیجیتال تقریبا می‌توان گفت نگرانی از بابت کاربرد کلان داده در آینده نباید داشت.

ممکن است افرادی به بیگ دیتا اعتماد نکرده و این سیستم یکپارچه را در شرکت پیاده‌سازی نکنند؛ توصیه به این افراد این است که فقط چند دقیقه به موقعیت شرکت خود فکر کنند.

در حالی که با حجم بالایی از داده‌ روبه رو هستند که نه زمان کافی و نیروی کافی برای بررسی آن‌ها وجود دارد، در این زمان رقیب به اندازه سال‌ها از آن‌ها پیشی خواهد گرفت بدون آن که کاری اضافه انجام داده باشد یا باعث پسرفت آن‌ها شود و فقط خودشان به شکست راضی شدند.


روند بیگ دیتا چگونه است؟

به طور کلی فرآیند اصلی کلان داده شامل 3 مرحله زیر است:

  1. ترکیب اطلاعات
  2. مدیریت داده‌ها
  3. آنالیز و تحلیل

در هر یک از مراحل داشتن دانش کافی از نحوه کار با داده‌ها در هر بخش و شناسایی چالش‌های مربوط به آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


کلام پایانی

آینده کسب و کارهای در گرو داده‌ها و بدون آن‌ها نمی‌توان به درستی تصمیم‌گیری کرد؛ بسیاری از شرکت‌ها نیز به این موضوع آگاه شده‌اند و به کلان داده روی آورده‌اند، اما این کافی نیست و باید با چالش‌های این راه هم آشنا شد تا زیر ساخت‌های لازم به درستی ایجاد شود.

 

 


تهیه شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: سیده فاطمه حوائجی | منبع: www.motamem.org


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید