مشاوره شناسنامه مشاغل

مشاوره‌ شناسنامه مشاغل

بدون شک مهم‌ترین منبع استراتژیک سازمان، نیروی انسانی است که از ارزشی والا برخوردار است

گروه کارشناسان باتجربه هلدینگ،دانش و تجارب خود را بر اساس مهم‌ترین نیازها در اختیار مشتریان قرار می دهند.

شناسنامه مشاغل چیست؟!

شرح شغل عبارت است از مجموع وظایف و مسئولیت‌های مرتبط و مستمر که در جامعه یه عنوان کار واحد شناخته می­شود شرح شغل باید دقیقاً منعکس‌کننده وظایف و مسئولیت‌های موقعیت شغلی باشد. هنگامی‌که به خوبی تنظیم شود، تصویری واقع بینانه از شغل ایجاد می‌کند و به این سوال مهم پاسخ می‌دهد که “فردی که قرار است در این موقعیت شغلی قرار گیرد، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و واقعاً چه کارهایی را باید انجام دهد؟”

طرح طبقه‌بندی شناسنامه مشاغل و اجرایی شدن صحیح آن به منابع انسانی یک سازمان این امکان را می­دهد که با در دست داشتن تصویر روشن و واضحی از فضای کاری و آینده شغلی و نیز چگونگی شروع، ادامه و خاتمه فعالیت‌ها، موقعیت و وظابف نفرات سازمان را دقیقا مشخص ساخته و در مورد نحوه نظارت یا ارزیابی‌ها تصمیمی‌منطقی و مبتنی بر اطلاعات لازم اتخاذ نماید.

1. ترسیم وضعیت فعلی ساختار و فرآیندهای سازمانی و مشاغل

2. بهینه‌سازی ساختار سازمانی و فرآیندها

3. بهینه‌سازی وضعیت آموزشی و استانداردهای آموزشی

4. تدوین شرح وظایف

5. تدوین دستورالعمل‌های سطوح مهارتی و سطح‌بندی مهارتی کارکنان

6. استاندارد‌سازی یا یکپارچه‌سازی مشاغل بر اساس قوانین موجود

7. پیش‌بینی و برآورد اثرات اجرای پیشنهادات

8. پیاده‌سازی پیشنهادات با پشتیبانی مدیریت و مشارکت کارکنان

هلدینگ کاسپین

اهمیت مشاوره شناسنامه مشاغل

هلدینگ کاسپین

خدمات کاسپین

1. بررسی اولیه پروژه با حضور مدیر پروژه و مدیران مرتبط در خصوص تثبیت مسیر و اهداف پروژه

2. تهیه گانت‌چارت اولیه پروژه و تصویب آن با نظر سازمان

3. آموزش‌های ابتدای پروژه جهت همگام‌سازی پرسنل سازمان با تیم پروژه

4. بررسی الزامات قانونی یا مقرراتی و استاندارهای جاری در سازمان و موثر در پروژه (مثل طرح طبقه‌بندی مشاغل یا سایر الزامات استخدامی)

5. تجزیه و تحلیل ساختار سازمانی و پیشنهادات احتمالی جهت بهبود آن

6. بررسی و در صورت نیاز پیشنهادات اصلاح در خصوص فرآیندهای سازمان و تعاملات فرآیند و ارتباط بین مدل فرآیندی سازمان با ساختار سازمانی جهت حرکت پروژه در مسیر استاندارد (ISO 9001, ISO 34000 , ISO 10015)

7. تجزیه و تحلیل آموزشی و بازنگری استانداردهای آموزشی مجموعه

8. تجزیه و تحلیل شغلی با کمک مدل‌های استاندارد و مصاحبه‌های شغلی با مدیران و پرسنل سازمان

9. تدوین و اجرای ماتریس‌های مهارتی پرسنل

10. تدوین شرح شغل و شرایط احراز آن برای کلیه عناوین شغلی در سازمان

11. پیش‌نویس شناسنامه شغلی برای کلیه عناوین شغلی در سازمان

12. بررسی پیش‌نویس شناسنامه شغلی جهت اصلاحات احتمالی و بازنگری آن

13. آموزش و پیاده‌سازی پروژه

14. مدیریت کیفیت

امتیاز‌های

استفاده از

شناسنامه مشاغل

  • طبقه‌بندی مشاغل
  • تنظیم شرح وظایف به معنی دسته‌بندی مشاغل در گروه‌های مختلف، برمبنای تشابه مسئولیت‌ها
  • بازبینی وضعیت فعلی سازمان شامل فرآیندها، ساختارسازمانی و استانداردهای آموزشی
  • بررسی و ارزیابی انطباق با ماموریت­ها و اهداف اصلی و قانونی سازمان
  • تغییر در مشاغل فعلی دستگاه ایجاد شده (در صورت لزوم) و احیانا ایجاد، حذف، ادغام و یا تجزیه برخی مشاغل
  • تقسیم دقیق و مناسب وظایف و ماموریت­های محوله در قالب مشاغل اختصاصی، به نحوی که از یک سو مجموعه مشاغل اختصاصی دستگاه تمام وظایف اصلی آن را پوشش داده و هیچ وظیفه­ای مغفول نماند و از سوی دیگر مشاغل طراحی شده هم پوشانی نداشته باشند.
      • تیم کاسپین متشکل از جوانان با انگیزه و سرتیم‌های نامدار با چندین دهه تجربه حرفه‌ای در این حوزه می‌باشد.
      • تضمینی بودن خدمات هلدینگ کاسپین
      • امکان تقسیط قرارداد و یا معرفی به موسسات مالی جهت اخذ وام و تسهیلات
      • رعایت اصول محرمانگی و حفظ اسرار مشتریان
      • تجربه عملی پیاده‌سازی و استقرار استاندارد در صنایع مختلف و در بیش از 30 شرکت و سازمان
      • استقرار استاندارد شناسنامه مشاغل در خود شرکت
      • توانایی ارائه خدمات آموزشی کامل و جامع توسط مدرسین با تجربه و توانمند
      • دارا بودن مجوز آموزش کارکنان دولت (مزیت برای مشتریان دولتی)
      • بیش از یک دهه تجربه شرکت در زمینه خدمات مشاوره در حوزه منابع انسانی
      • ارتباط موثر و کارآمد با دانشگاه‌های برتر و دانشجویان و متخصصین توانمند و مستعد سراسر کشور و امکان همراهی مشتریان در مسیر جذب شایسته محور پرسنل
هلدینگ کاسپین

چرا کاسپین؟!

هلدینگ کاسپین

سوالات متداول مشاوره شناسنامه مشاغل

1. شناسنامه مشاغل چیست و چه کاربردی دارد؟

شناسنامه مشاغل مجموعه‌ای از اطلاعات و مشخصات مربوط به یک شغل خاص است. این اطلاعات شامل وظایف و مسئولیت‌ها، شرایط احراز، دانش و مهارت‌های مورد نیاز و سایر ویژگی‌های شغل است. شناسنامه مشاغل برای طراحی سیستم‌های مدیریت منابع انسانی مانند توصیف شغل، ارزیابی عملکرد و جبران خدمات کاربرد دارد.

2. چه افرادی در تهیه شناسنامه مشاغل دخیل هستند؟

تهیه شناسنامه مشاغل معمولاً توسط متخصصان منابع انسانی با همکاری مدیران انجام می‌شود. مدیران خط به دلیل آشنایی با جزئیات شغل، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تیم تهیه‌کننده قرار می‌دهند.

3. چه تفاوتی بین شناسنامه مشاغل و توصیف شغلی وجود دارد؟

توصیف شغلی بر وظایف و مسئولیت‌های شغل تمرکز دارد. در حالی که شناسنامه مشاغل، اطلاعات جامع‌تری شامل شرایط احراز، شایستگی‌ها و سایر ویژگی‌های شغل را ارائه می‌دهد. شناسنامه مشاغل به عنوان مبنایی برای تهیه توصیف شغلی و سایر فرآیندهای منابع انسانی به کار می‌رود.

4. چرا تهیه شناسنامه مشاغل برای سازمان‌ها مهم است؟

شناسنامه مشاغل به عنوان پایه و اساس اکثر فرآیندهای منابع انسانی نقش حیاتی دارد. این اطلاعات برای طراحی سیستم‌های استخدام، آموزش، ارزیابی عملکرد و پرداخت‌ها ضروری است. با تهیه شناسنامه مشاغل، سازمان می‌تواند انتظارات از هر شغل را به صورت واضح تعریف و مدیریت کند.

5. چه روش‌هایی برای تهیه شناسنامه مشاغل وجود دارد؟
  • مصاحبه با شاغلین و مدیران
  • پرسشنامه تحلیل مشاغل
  • مشاهده و بررسی فرآیندهای کاری
  • بررسی اسناد و مدارک موجود
  • انجام گروه‌های کانونی با ذینفعان