فهرست مطالب
Toggleدر این مقاله قرار است یاد بگیریم استراتژی STP دقیقاً چیست و چطور میتوانیم به کمک این استراتژی بازاریابی نسبت به رقبا متمایز بشویم. این واژه مخفف کلمات تقسیم بازار (Segmentation)/ هدف گیری در بازار (Targeting)/تعیین جایگاه در بازار (Positioning)است.
ولی قبل از آن اجازه دهید به شما بگوییم که ماجرای پشت این استراتژی چیست.
تا دهۀ 70 میلادی، اصلیترین استراتژی بازاریابی «ساخت یک محصول با کیفیت بیشتر» بود؛ در واقع اکثر مدیران و متخصصان خیال میکردند که محصولی پیروز است که باکیفیتتر باشد.
در آن زمان ایده جایگاه یابی مخالفان بسیاری داشت. هیچکس دوست نداشت این واقعیت (به ظاهر تلخ) را قبول کند که کیفیت محصول اهمیّت ندارد. اما کمکم، ایده جایگاهیابی به عنوان یک استاندارد بازارایابی (و حتی مهمترین بخش آن) قبول شد.
بعد از آن، فیلیپ کاتلر (پدر بازاریابی مدرن) وارد صحنه شد و این ایده را با ذهن خلاق و نکتهسنج خود، به زیبایی هر چه تمامتر توسعه داد. نتیجه زحمات او STP بود، یک مدل بینظیر برای طراحی استراتژی بازاریابی یک کسب و کار.
بدون دیدگاه