فهرست مطالب
Toggleبازاریابی گوشه ای یا Niche Marketing
اگر در کسب و کار و بازار احساس اشباع از سایر رقبا دارید ، گاهی اوقات برجسته شدن غیرممکن به نظر می رسد. تمایز برند شما در یک بازار شلوغ با بازاریابی گوشه ای یا Niche Marketing قابل دستیابی است.
بازاریابی گوشه ای چیست؟
بازاریابی گوشه ای یک استراتژی تبلیغاتی است که بر یک بازار هدف منحصر به فرد تمرکز می کند. این استراتژی به جای بازاریابی برای همه افرادی که می توانند از یک محصول یا خدمات بهره مند شوند، منحصراً بر یک گروه متمرکز است، یک بازار نیچ، یا جمعیتی از مشتریان بالقوه که بیشتر از مزایای آن سود خواهند برد.
بازار گوشه بخشی متمرکز و قابل هدف از بازار وسیع تری است که در آن محصولات یا خدمات تخصصی قابل فروش است. ایجاد این بازار به مشاغل کمک می کند تا مزایای رقابتی کسب کنند. بخشی از بازار بزرگتر است که خواسته ها و ترجیحات خاص خود را دارد. شرکت ها بر بازارهای نیچ تمرکز می کنند تا بتوانند مصرف کننده خاصی را بهتر از رقبایی که مخاطبان گسترده ای را هدف قرار می دهند ، ارائه دهند.
با توجه به خواسته های منحصر به فردی که ارائه دهندگان اصلی به آن توجه نمی کنند ، مشاغل بازارهای خوبی را برای ایجاد وفاداری و درآمد با مخاطبان نادیده گرفته شده دنبال می کنند. به عنوان مثال ، به جای ارائه خدمات نظافت عمومی ، یک کارآفرین ممکن است با ارائه خدمات پرداخت کف به طور انحصاری ، قسمتی از بازار را دنبال کند.
مصاحبه های هلدینگ کاسپین در خصوص آشنایی با بازار کار را در کاسپین فیلم دنبال کنید.
مشاغل دیگر در همان شهر ممکن است بازار هدف جداگانه ای داشته باشند و فقط در زمینه محصولات پاک کننده زیست تخریب پذیر تخصص داشته باشند. بازارها با هر اندازه قابل تشخیص شامل زیر مجموعه های متعددی هستند ، اگرچه همه بازارهای گوشه احتمالی ارزش هدف گذاری را ندارند. کلید ایجاد این بازار تحقیق است. با تحقیق، یک کسب و کار می تواند تعیین کند که چه بخشهای منحصر به فردی در حال حاضر وجود دارد، کشف کند که کجا می توان بخشهای جدیدی را با موفقیت توسعه داد.
هنگامی که یک بازار هدف احتمالی را پیدا کردید ، باید در مورد سودآور بودن آن فکر کنید. اگر این یک بازار هدف بدون رقابت است ، ممکن است که مشاغل قبلاً سودآور نبوده یا ارزش تلاش را ندارند. اگر تعداد کمی از محصولات یا خدمات مشابه وجود دارد، این می تواند نشانه ای باشد که ایده شما به طور بالقوه سودآور است. ترفند سرمایه گذاری در بازارهای نیچ ، یافتن یا توسعه بخشی است که دارای مشتریان قابل دسترس ، فضای رشد و بدون رقابت غالب باشد.
یک Niche Market می تواند به دلیل موارد زیر از دیگران متمایز شود.
منطقه جغرافیایی
سبک زندگی وعلائق
مناسبت
حرفه
سبک
فرهنگ
فعالیت یا عادات
رفتار – اخلاق
جمعیت شناسی
نیاز
کاهش یا افزودن ویژگی
شما می توانید بر اساس بسیاری از عوامل بازار نیچ را تعریف کنید. اما برخی از روش های متداول عبارتند از: ارزش ها، علایق و سرگرمیها، جغرافیا، قیمت درآمد، کیفیت
برآوردن خواسته های مخاطبان معین بستگی به تخصص ، تضمین کیفیت و ارتباط با مخاطبان مورد نظر دارد.
هدف گذاری در بازاریابی گوشه ای چندین مزیت دارد:
کاهش رقابت
تمرکز بر تلاش های تجاری
ارائه تخصص
ایجاد وفاداری به برند
هرچه محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید تخصصی تر باشد ، رقابت کمتری وجود خواهد داشت. که به مشاغل فرصتی می دهد تا از سهم بزرگتر بازار و رقابت قیمت کمتر استفاده کنند. هدف قرار دادن مخاطبان باریک تر همچنین به مشاغل این امکان را می دهد تا تلاش خود را بر روی تأمین نیازهای خاص مشتریان متمرکز کنند. به عنوان مثال ، اگر کوله پشتی می فروشید ، انواع بی شماری وجود دارد که می توانید ارائه دهید ، و اگر سعی کنید همه آنها را ارائه دهید ، رضایت همه انواع مشتری عملاً غیرممکن است.
با این حال ، فرض کنید شما بر کوله هایی تمرکز کرده اید که برای کوهنوردان مشتاق طراحی شده اند و به سفرهای چند روزه می روند و در خارج اردو می زنند. در این صورت ، تمرکز بر تلاش برای ایجاد بهترین محصول ممکن برای آن مصرف کننده بسیار آسان تر می شود. این تلاش متمرکز فرصتی را برای شناخته شدن به عنوان متخصص یک محصول یا خدمات خاص ارائه می دهد و باعث می شود که یک کسب و کار توسط مشتریان خود توصیه شود.
تثبیت موقعیت بازار در بازاریابی گوشه ای می تواند به یک تجارت کمک کند تا با اطمینان خاطر عرضه خود را در بازارهای جدید و وسیع تری گسترش دهد. اگر شناخته شده اید که کوله پشتی های باکیفیتی برای پیاده روی ارائه می دهید ، اگر تصمیم به توسعه و شروع به ارائه کوله پشتی مدرسه بگیرید ، مارک تجاری شما به مشتریان شما اعتماد بیشتری می دهد.
مزیت نیچ مارکتینگ این است که به برندها اجازه می دهد تا خود را متمایز کنند. به عنوان یک مقام منحصر به فرد ظاهر شوند و با مجموعه ای متمایز از مشتریان ، عمیق تر طنین انداز شوند. به جای اینکه با بسیاری از مارک های دیگر که نوع یا محصول مشابهی را ارائه می دهند ترکیب شود. یک مارک تجاری می تواند از برجسته ترین بازاریابی برای برجسته شدن ، ارزشمندتر نشان دادن ، رسیدن به پتانسیل رشد خود و ایجاد ارتباط قوی تر و طولانی مدت با ایده آل خود استفاده کند.
انتقاد از Niche Market
مهمترین عیب تمرکز بر روی Niche Market این است که ممکن است بیش از حد به یک محصول یا خدمات وابسته شوید و خود را در برابر تغییرات بازار و رکود رشد آسیب پذیر کنید. از سوی دیگر ، اگر خود را در موفقیت ببینید ، احتمالاً رقبای بیشتری خواهید داشت. هنگامی که یکی از کسب و کارها یک محل سودآور ایجاد و بررسی کرد ، دیگران سریع وارد می شوند. این امر به ویژه در مورد شرکت های بزرگتر با پول و منابع برای جلوگیری از موانع ورود صادق است.
چگونه می توان یک Niche Market پیدا کرد و آن را متعلق به خود کرد؟
این چهار مفهوم اساسی کلید موفقیت بازارهای بزرگ هستند.
1. یک محصول یا خدمات منحصر به فرد ارائه دهید.
در حالت ایده آل ، شما می خواهید تنها کسی باشید که می فروشید. ترفند ارائه محصول یا خدمات منحصر به فرد این است که به دنبال نیازهای برآورده نشده باشید. برای مثال ، یکی از کارآفرینان ساحل شرقی در حال ایجاد لباس های دست ساز قرون وسطایی است. خرده فروشان بزرگ و حتی مغازه هایی که در زمینه لباس تخصص دارند این نوع پوشاک را عرضه نمی کنند. فرآیندها نیز می توانند محصول باشند. به عنوان مثال ، شخصی یکبار کارتریج چاپگر جوهر افشان را در نظر گرفت و ایده و فرآیند دوباره پر کردن آنها را مطرح کرد.
2. محصول یا خدمات قابل عرضه را ارائه دهید
شما ممکن است انواع محصولات و خدمات خلاقانه و اصلی را ارائه دهید. اما اگر هیچ کس آنچه را که تولید کرده اید نمی خواهد ، استفاده چندانی از آنها نمی شود. علاوه بر این ، اگرچه شما یک بازار نیچ را هدف قرار می دهید ، اما برای محصول شما باید تقاضای کافی برای سودآوری شما وجود داشته باشد. برای تعیین تقاضا ، باید بازار خود را بسنجید و تحقیقات گسترده ای در بازار انجام دهید. اگر می خواهید بدانید که آیا بازار محصول شما وجود دارد یا خیر. بهترین راه برای پیدا کردن این است که به بازار هدف خود برسید این است که سوال کنید.
3. یک بازار نیچ موجود را انتخاب کنید
بازارهای نیچ معمولاً کوچک هستند. قبل از اینکه خودتان یک کسب و کار راه اندازی کنید. درباره رقبای خود ، اندازه بازار و میزان آن بازار در دسترس شما تحقیق کنید. اگر رقیبی ندارید و تقاضا زیاد به نظر می رسد ، مفهوم کسب و کار شما پتانسیل بالایی دارد.
4. بازار ، بازار ، بازار
شاید بازاریابی برای مشاغل تخصصی مهمتر از هر نوع کسب و کار دیگری باشد زیرا آگاهی مصرف کننده از محصول شما پایین است. موفقیت یا شکست شما بستگی به برقراری ارتباط دقیقاً با نوع مناسب مشتری یا مشتری و آگاهی از نیاز آنها به محصول شما دارد. به عنوان مثال ، اگر استارباکس را باز کنید ، مردم می دانند چه انتظاری دارند و می دانند که آیا به قهوه نیاز دارند یا خیر. تبلیغات از اهمیت کمتری برخوردار است.
در مقابل ، اگر یک کسب و کار برای ارائه درمان های طبی برای افراد مسن راه اندازی کنید. مردم اطلاعات کمتری دارند و مطمئن نیستند که به محصول شما نیاز دارند. از طریق بازاریابی ، می توانید به مشتریان بالقوه خود دسترسی پیدا کرده و آنها را آموزش دهید. پس از ایجاد سرنخ ها ، با ایجاد ارتباط منظم ، رابطه ایجاد کنید.
اگر از چهار مفهوم بالا استفاده کنید ، کسب و کار کوچک شما از مزیت رقابتی قدرتمندی که تسلط بر یک بازار هدف فراهم می کند ، برخوردار خواهد شد.
تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین / منبع : https://www.thebalancesmb.com
بدون دیدگاه