خطاهای رایج مدیران منابع انسانی

خطاهای رایج مدیران منابع انسانی

خطاهای رایج مدیران منابع انسانی

عدم استخدام افراد بزرگ

مردم قلب هر تجارت بزرگی هستند. اولین اولویت شما به عنوان یک مدیر منابع انسانی باید این باشد که بهترین افراد را وارد سازمان خود کنید تا بتوانند به فرهنگ و موفقیت شرکت کمک کنند. البته برای اینکه بهترین‌ها را استخدام کنید، باید مطمئن شوید که فرآیندهای استخدام عالی را در اختیار دارید. اگر فرآیند استخدام شما ضعیف باشد، یا اگر موفق به برقراری ارتباط سریع و موثر نشوید، برخی از بهترین نامزدها را از دست خواهید داد.

 

عدم هماهنگی با استراتژی کلان سازمان

یکی از بزرگترین خطاهای رایج مدیران منابع انسانی، عدم همسویی فعالیت‌ها و فرآیندهای این بخش با اهداف و استراتژی‌های کلان سازمان است. این ناهماهنگی می‌تواند منجر به تمرکز واحد منابع انسانی بر اهداف و اولویت‌های اشتباه، هدر رفتن زمان و منابع و در نهایت، عدم دستیابی به اهداف سازمانی شود.

 

عدم تعادل میان حمایت از کارکنان و سازمان

یکی دیگر از اشتباهات رایج مدیران منابع انسانی، عدم تعادل در حمایت از کارکنان و سازمان است. گاه مدیران منابع انسانی بیش از حد بر راضی کردن مدیریت و تمرکز بر نیازهای آن‌ها متمرکز می‌شوند و در مقابل، نیازها و خواسته‌های کارکنان را نادیده می‌گیرند. در مقابل، گاه شاهد تمرکز بیش از حد بر حمایت از کارکنان و نادیده‌گیری منافع سازمان هستیم. این عدم تعادل می‌تواند منجر به نارضایتی کارکنان، کاهش بهره‌وری و در نهایت، آسیب به عملکرد سازمان شود. بهترین تیم‌های منابع انسانی می‌دانند که چگونه می‌توانند تعادل ایجاد کنند و هم شیوه‌ها و هم فعالیت‌ها را بهینه کنند.

 


مقاله پیشنهادی : سازمان و اجزای آن


ترکیب نادرست تیم منابع انسانی

تیم منابع انسانی متشکل از افراد با تخصص‌ها و تجربیات مختلف است. اگر این تیم به‌طور متعادلی از افراد با تجربه و تازه‌کار تشکیل نشده باشد، می‌تواند منجر به کمبود دانش و مهارت در برخی از حوزه‌ها و ناکارآمدی تیم شود.

 

مدیریت خرد

این یک روند معمول است که مدیران منابع انسانی کار را به کارمندان محول می کنند و سپس به طور مستمر بر آنها در هر مرحله از راه نظارت می کنند. نظارت به میزان محدودی ضروری است. اما اگر زیاده روی کنید، تاثیرات متفاوتی روی افراد مختلف خواهد داشت. برخی برای جلب اعتماد مدیر خود دست به هر کاری می زنند و برخی به مدیریت خرد عادت می کنند. کارمندان باید پاسخگوی کار خود باشند. چالش این است که نیازی به شناور شدن مدیران منابع انسانی بر روی زیردستان خود را از بین ببریم.

 

اجرای فرآیندهای منابع انسانی بدون اندازه‌گیری و ارزیابی

یکی از اشتباهات رایج مدیران منابع انسانی، عدم اندازه‌گیری و ارزیابی اثربخشی فرآیندهای منابع انسانی است. بدون اندازه‌گیری، نمی‌توان از کارایی و اثربخشی فرآیندها آگاه شد و در صورت نیاز، اصلاحات لازم را انجام داد.

 

مقاومت در برابر یادگیری و پذیرش ایده‌های جدید

تنها چیزی که ثابت است تغییر است، بنابراین جای تعجب نیست که دنیای کار در سال 2023 تغییر کرد. همچنین تعجب‌آور نیست که فراز و نشیب های زیادی وجود دارد. پس “همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد”، احتمالاً هرگز اتفاق نمی‌افتد. امروزه، دنیای منابع انسانی به‌ سرعت در حال تغییر و تحول است. مدیران منابع انسانی باید با جدیدترین رویکردها، قوانین و مقررات آشنا باشند و از آن‌ها در کار خود استفاده کنند. مقاومت در برابر یادگیری و پذیرش ایده‌های جدید می‌تواند منجر به عقب‌ماندگی از رقبا و ناکارآمدی در عملکرد شود. همچنین عدم سرمایه‌گذاری بر روی آموزش و توسعه مهارت‌های کارکنان، بازدهی و بهره‌وری سازمان را کاهش می‌دهد.

 

کپی‌برداری از رویه‌های منابع انسانی سایر سازمان‌ها

هر سازمانی با توجه به فرهنگ، ساختار، اهداف و نیازهای خاص خود، باید رویه‌های منابع انسانی متناسب با خود را تدوین کند. کپی‌برداری از رویه‌های سایر سازمان‌ها بدون در نظر گرفتن این موارد، می‌تواند منجر به ناکارآمدی و عدم تناسب رویه‌ها با نیازهای سازمان شود.

 

نادیده‌گیری فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی نقشی کلیدی در موفقیت هر سازمان ایفا می‌کند. مدیران منابع انسانی باید در تدوین و اجرای رویه‌های خود، به فرهنگ سازمانی توجه داشته باشند و رویه‌هایی را تدوین کنند که با این فرهنگ همسو و سازگار باشد.

 

 

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین / منبع :  https://eddy.com


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید