فهرست مطالب
Toggleهمان طور که در قسمت قبلی مقاله کارآفرینان برتر ایرانی گفته شد با توجه به اینکه افراد خیلی تمایلی به کارمند بودن ندارند و از طرفی فضاهای مختلفی برای کار وجود دارد که هنوز به آنها توجه نشده است، کارآفرین شدن به موضوعی جذاب تبدیل شده است. در این مقاله با کارآفرینانی همچون مؤسس شرکت اسنپ، استارتاپ ای نتورک، تخفیفان، جامابا و علی بابا آشنا شدید.
در دومین قسمت از مقالههای کارآفرینان برتر ایرانی با دیگر کارآفرینان آشنا خواهید شد، با ما همراه باشید.
کارآفرینان برتر ایرانی
تبسم لطیفی مؤسس استارتاپ مامان پز
او متولد شهر خرم آباد است که با قبولی در دانشگاه صنعتی شریف برای تحصیل در رشته مهندسی برق به تهران آمد. پس از گذارندن چند ترم از این رشته متوجه شد که تمایل او بیشتر به رشته مهندسی کامپیوتر بوده است و البته از علاقه او به غذا و آشپزی هم نمیتوان صرف نظر کرد.
با تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف و زندگی با افرادی که تمام تمرکز آنها درس و پیشرفت است، باعث شد تا از تبسم مهندسی ساخته شود که قدرت بالایی در تحلیل نیازها و مسائل جامعه دارد و همین موضوع او را به فکر حل آنها انداخت. با توجه به علاقه او به کامپیوتر و آشپزی در نهایت موجب شد که برای ادامه تحصیل رشته MBA را انتخاب کند.
از طرفی چون به زندگی کارمندی علاقهای نداشت، موجب شد تا با دانشی که بدست آورده است به فکر راه اندازی کسب و کار خود بیافتد. البته قبل از راه اندازی کسب و کار خود مدتی را در بانک پاسارگاد سپری کرده بود و همین موضوع به او دید بهتری نسبت به فضای IT داد و ایدههای بهتری را در ذهنش ایجاد کرد.
تبسم به دنبال کارآفرین شدن بود، اما زندگی کارمندی را انتخاب کرده بود تا روزی به هدف اصلی خود و آنچه که به آن علاقه دارد برسد.
شروع ایده
با فعالیت در بخش مارکتینگ بانک پاسارگاد کم کم ایدههای استارتاپی در ذهن تبسم شکل گرفت. با تجربهای که از خوردن غذاهای دانشگاه و بیرون در دوران دانشجویی خود داشت، به این فکر افتاد که برای خانمهای خانه دار تهران زمینهای را به وجود بیاورد تا بتوانند در این اوضاع اقتصادی به درآمدی برسند.
با مطرح کردن ایده خود با استقبال همه مواجه شد؛ به دنبال آن تصمیم گرفت وب سایتی را طراحی کند که خانمهایی که فکر میکنند دستپخت خوبی دارند، بتوانند از راه آشپزی کسب درآمد کنند.
در نهایت اسم استارتاپ خود را مامان پز گذاشت که به معنای کلی پایه گذار کسب و کار نوین با کارآفرینی خانمهای خانه دار بود. مهمترین موضوع در مورد مامان پز این است که هیچ نمونه مشابه خارجی ندارد.
او شروع کار خود با ارسال پیامک به دوستان آغاز کرد و از این راه سفارش میگرفت و تمام کارها مانند خریدن ظرفهای یکبار مصرف را خودش انجام میداد و غذاها را با پیک به مشتریها میرساند. به گفته تبسم سروکله زدن با پیکها سختتری بخش کاری او بود.
نقطه پرتاب برای مامانپز
با استخدام 4 مامان و معرفی آنها به شرکت و دوستان کار جدی مامانپز شروع شد و شروع ماه رمضان سکوی پرتابی برای تبسم بود چون رستورانها در این ماه غذای گرمی ارسال نمیکردند و این موضوع به نفع مامانپز بود؛ در همین ماه بود که سفارشات به اوج خود رسید و قرارداد با سرمایهگذار نهایی شد و در همین زمان یک همکار به تبسم اضافه شد.
با بیشتر شدن سفارشات چالشهای کارآفرین شدن هم بیشتر میشد و یکی از این چالشها هزینه ارسال بود که برای کاهش آن تصمیم گرفته شد تا غذاها یکجا تحویل گرفته شود و به نوبت ارسال شود تا هزینه سنگینی را به مشتری که از چند مامان غذا سفارش داده، متحمل نشود.
مقاله پیشنهادی: اصول پایهریزی استارت آپ
استارتاپ مامانپز امروز برای بیش از 1500 زن خانهدار در تهران بستر درآمدزایی ایجاد کرده است و حتی یکی از مامانها توانسته فروش 25 میلیون در ماه را بزند.
این استارتاپ روزانه حداقل 10 هزار غذا از مامانها به دست مشتریها میرساند. تبسم لطیفی هیچ وقت به دنبال ایجاد رستورانی فیزیکی نبوده و بیشترین تعدادی که سرویس داده است، تعداد هزار نفر مشتری در مراسمی در برج میلاد بوده است.
محمد جواد شکوری مقدم مؤسس آپارات و فیلیمو
شکوری فارغالتحصیل برق الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و روزی قصد داشت درسش را تا مقطع دکتری ادامه دهد، اما نیمه راه رها کرد و به فکر ادامه دادن در حوزه برنامه نویسی افتاد؛ البته متأهل بودن او هم مزید بر علت شد تا در کنار تحصیل و کار کارمندی به برنامه نویسی مشغول شود تا بتواند از پس مخارج زندگی بربیاید.
به همین دلیل درس خواندن را مانعی برای کار و زندگی خود میدید و در نتیجه آن را رها کرد البته هیچ وقت این را به کسی توصیه نمیکند! این شد که بدون رسیدن به دکتری و حتی کارشناسی با درس و دانشگاه خداحافظی کرد و مشغول حرفه برنامهنویسی شد که از پانزده سالگی آن را انجام میداد.
شروع برنامهنویسی راه را برای کارآفرین شدن شکوری هموارتر کرد و او را به هدفش نزدیکتر کرد. البته راه ترک تحصیل را برای کارآفرین شدن به علاقهمندان توصیه نمیکند!
آشنایی با: بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (ربایشی)
از همان زمان به قدرت فضای دیجیتال پی برد و به این فکر افتاد که استارتاپهایی را کلید بزند و همهی آنها با شکست روبهرو شد، اما محمد جواد تسلیم نشد و از شکستهای خود درس گرفت.
برای آن که بتوان به یک کارآفرین موفق تبدیل میشد، اول از همه به فکر تیم سازی افتاد؛ در آن زمان شبکه اجتماعی اورکات در ایران سرو صدای زیادی کرده به نوعی نیرو محرکهای برای او به حساب میآمد.
شروع ایده
با راهاندازی پروژه کلوب در زمانی که وبلاگ تنها سرویسهای ایران در آن زمان بود و هنوز فیسبوک و تلگرام رایج نبودند، استقبال خوبی از این ایده در ایران شد.
بعد از مدتی محمد جواد به همراه دوستانش شرکتی را به نام صبا ایده تأسیس کردند. به خاطر تأمین کردن هزینههای کارآفرین شدن مجبور به تأسیس آژانس تبلیغاتی صبا شدند و از همین جا آپارات به میدان آمد.
با درخواست کاربران از کلوب مبنی بر پخش ویدیو سرویس نوپایی را ایجاد کردن که از دیگر زیر سیستمهای خود بالاتر بود و به همین دلیل آن را سرویس جداگانهای در نظر گرفتن و اسمش را آپارات گذاشتند. به گفته محمد جواد شکوری مقدم نحوه صحیح پیاده کردن مارکتینگ بزرگترین عامل در موفقیت آنها بود.
با وجود نداشتن تجربه زیاد در زمینه اشتراک گذاری و هاست کردن میلیونها ویدیو، اما به علت روحیه عملیاتی و شجاعتی اعضای تیم به آنها جرئت داد تا در کاری که خیلی در آن تجربه نداشتن موفق شوند.
در کاسپین بخوانید: آشنایی با بازاریابی ویروسی
آپارات و یوتیوب
آپارات را تقریبا با یوتیوب برابر دانستهاند و چرا که حجم و ترافیک استفاده از آپارات در ایران به اندازهای است که میتوان گفت همه گیر شده است، اما متاسفانه این بستر در ایران و آپارات وجود ندارد تا با توجه به سرویسهای اینترنت داخلی پهنای باند افزایش پیدا کند در صورتی که یوتیوب فقط چهار طبقه را به کارشناسان خود برای بالا بردن کیفیت اختصاص داده است.
با این حال با مدام در حال توسعه هستیم به طوری که کانورتور ویدیو اولیه را بعد از دو ماه و بعدی را بعد از هفت ماه عوض کردیم. در حال حاضر با وجود فیلتر بودن یوتیوب شرایط برای آپارات خیلی خوبی است اما اگر روزی آزاد شود واقعا مشخص نیست چه اتفاقی برای آپارات خواهد افتاد؟، مدیر عامل این طور میگوید که برای این قضیه فکرهایی کردهاند.
فیلیمو کلید خورد
در سالهایی که محمد جواد و هم تیمیهایش به فکر توسعه آپارات بودند آرام آرام به سمت راهاندازی فیلیمو حرکت کردند. آپارات برای آنها پروژه موفقی بود و سعی کردند ویژگیهای بهتری به آن اضافه کنند و آن را به نقطه تکامل برسانند که به فیلیمو رسیدند هر چند معتقدند هم که فیلیمو نقطهی نهایی نیست و باید به توسعه ادامه بدهند و همهی اعضا سخت مشغولاند.
کلام پایانی
مهمترین نکته در راه اندازی کسب و کارها و استارتاپ داشتن یک تیمسازی قوی است و هر کدام از اعضا کار را از خودشان بدانند و دلسوزانه برای آن تلاش کنند. تفکر توسعه هم باید در تمام اعضا وجود داشته باشد که تیم و پروژهها را به جلو هداست کند که در غیر اینصورت مطمئن باشید کسب و کارها با شکست مواجه خواهند شد.
وقتی هر کدام از اجزای سیستم به درستی کار کنند قطعا خروجی خوبی حاصل خواهد شد.
تهیه شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: سیده فاطمه حوائجی | منبع: کتاب استارتاپ به سبک ایرانی
بدون دیدگاه