فهرست مطالب
Toggleارزش های سازمانی بر همه جنبه های یک شرکت تأثیر می گذارد : نحوه انجام کار ، نحوه تصمیم گیری ، نحوه برخورد با کارکنان و مشتریان. بیایید نگاهی بیندازیم که ارزشهای سازمانی چیست ، هدف آنها چیست ، چند مثال ، و در نهایت ، چگونه ارزشهای سازمانی خود را تعریف و زندگی کنید.
ارزش های سازمانی چیست؟
به بیان ساده ، ارزش های سازمانی اصول راهنمایی هستند که به سازمان هدف و جهت می دهند. آنها به شرکت ها در مدیریت تعاملات خود با مشتریان و کارکنان کمک می کنند.
“ارزش های ما این اطمینان را به ما می دهد که هر تصمیمی ، از جلسات و رویدادهای همه جانبه گرفته تا بازخوردها و بررسی های فصلی ، با در نظر گرفتن ارزشهای مشترک ما انجام می شود.”
هدف ارزشهای سازمانی چیست؟
توسعه سازمانی یک فرایند مهم است که باید با معیارهای منابع انسانی مناسب کنترل شود. این معیارهای استراتژیک به شما در مدیریت توانایی تغییر سازمان کمک می کند. ما تلاش می کنیم شرکتی باشیم که سطح موفقیت را بالا ببرد و باعث افتخار مردم آن شود.
اعتماد: ما به طور پیش فرض اعتماد می کنیم. این بدان معناست که بهترین نیت را در نظر بگیرید و از روز اول به مردم فضا و آزادی بدهید. نه اینکه از آنها بخواهید آن را به دست آورند.
انسان اول: ما کل انسان را فراتر از هر هدف یا لحظه ای در نظر می گیریم. انجام این کار به ما کمک می کند تا از یکدیگر و مشتریانمان به طور معناداری حمایت کنیم.
غرور و عصبانیت: برای ایجاد تغییرات جدی ، ما باید عمیق تر عمل کنیم و هوشمندانه فکر کنیم. ذره بین بودن ، انعطاف پذیری و خلاقیت از ویژگی های افراد کم ارزش است.
تنوع خودخواهانه: پذیرش تنوع یک وظیفه اخلاقی است ، اما در عین حال هوشمندانه است. ما طیف کاملی از استعدادها را در تیم خود می خواهیم. هر دیدگاهی ما را تقویت می کند. ارزشهای سازمانی به یک شرکت کمک می کند: خود را از رقبای خود متمایز کند.
مقاله پیشنهادی : مدل تعالی سازمانی EFQM 2020
ارزش های شرکت شما از نظر مشتریان ، شرکای تجاری ، کارکنان و داوطلبان، شما را از سایر شرکت ها متمایز می کند. به این ترتیب ، آنها بخش مهمی از فرهنگ شرکت شما هستند ، که اغلب به عنوان شخصیت سازمان شما توصیف می شوند. کارکنان را در تصمیم گیری راهنمایی کنید.
ارزشها می توانند راهنمای روشنی برای کارکنان شما در مورد نحوه رفتار در شرایط مختلف در شرکت شما ارائه دهند.
باید از روز اول به مردم اعتماد کرد و نیازی به جلب این اعتماد ندارند. همانطور که خود آنها می گویند ، “مردم با یک مخزن کامل اعتماد شروع می کنند ، این بدان معناست که به تخصص و مهارت خود ، قضاوت و نیت خود اعتماد کنید.
این امر می تواند به ویژه برای مدیران زمانی اهمیت داشته باشد که از استخدام جدید تیم استقبال کنند. شانس خود را برای جذب ، جذب و حفظ استعدادهای برتر افزایش دهید. داوطلبان جذب ارزشهایی می شوند که با آنها همذات پنداری می کنند. ارزشهای سازمانی به وضوح تعریف شده که در تلاش های برندسازی کارفرمای شما و در طول فرآیند جذب شما منعکس می شود. ارزش های سازمانی به تضمین فرهنگ کمک می کند. این تناسب به دو صورت انجام می شود.
به عنوان یک شرکت ، می توانید ارزیابی کنید که آیا یک داوطلب با فرهنگ شما مطابقت دارد یا خیر و به عنوان متقاضی ، می توانید همان کار را انجام دهید. در نتیجه ، سطح مشخصی از انتخاب شخصی از طرف داوطلبان انجام می شود و برخی افراد تصمیم می گیرند که شرکت شما برای آنها مناسب نیست.
برای افزایش سریع مقیاس ها ، ارزش شرکت شما می تواند چیزی باشد که استعدادهای برتر را به ارمغان می آورد ، به خصوص اینکه همیشه نمی توانید در مواردی مانند کمپین با افراد بزرگ رقابت کنید. صادق بودن در مورد ارزش های خود و نحوه زندگی با آنها در محیط کار مهم است. هیچ شرکتی وجود ندارد که برای همه مناسب باشد ، بنابراین شما نیز ممکن است از ابتدا آن را تصدیق کنید. مشتریانی با ارزشهای یکسان جذب کنید. وقتی صحبت از ارزش ها و ترجیحات خرید مردم می شود، به نظر می رسد که آمار بهتر از کلمات صحبت می کند.
71 درصد از مصرف کنندگان ترجیح می دهند از برندهایی خرید کنند که ارزشها و ایدئولوژی های آنها مشترک است. برای هزاره ها ، همسویی ارزش از اهمیت بیشتری برخوردار است ، 83 بر این امر تأکید می کنند و وقتی مارکی را برای خرید محصولات یا خدمات انتخاب می کنند ، این را در نظر دارند. نمونه ای که اغلب ذکر می شود نایک است. در سال 2018 ، هنگامی که تصمیم گرفت کالین کپرنیک را در کمپین سی امین سالگرد خود شرکت دهد ، موضع گیری کرد.
به طور خلاصه ، Kaepernick ، بازیکن NFL ، تصمیم گرفت هنگام شروع بازی در هنگام سرود ملی در اعتراض به بی عدالتی و خشونت پلیس زانو بزند. با حضور او در کمپین خود ، نایک به طور واضح نشان داد که شرکت به چه معناست. در حالی که قیمت سهام در ابتدا سقوط کرد و مردم محصولات نایک خود را مستقیماً در رسانه های اجتماعی سوزاندند. بسیاری دیگر به دلیل اینکه ارزش های یکسانی داشتند، مشتریان وفادار شدند.
“ارزش های ما به ما کمک می کند تا ابزارهایی را انتخاب کنیم تا بتوانیم کارمان را بهتر انجام دهیم.”
استراتژی کسب و کار خود را اعلام کنید همانطور که ارزشهای اصلی شما کارکنان شما را در تصمیم گیری راهنمایی می کند ، آنها همچنین راهنمایی هایی را در مورد مسیری که می خواهید به عنوان یک شرکت در آن حرکت کنید ارائه می دهند. در نهایت ، این به موفقیت تجاری سازمان شما کمک می کند.
آنها همچنین به ما کمک می کنند تصمیم بگیریم که آیا سیستم عامل ها ، ابزارها و شرکا با اهداف ما مطابقت دارند یا خیر. مشارکت و انگیزه کارکنان را افزایش دهید. مدل خوشبختی کارکنان 15 عامل جهانی تعامل و شادی کارکنان را تعریف می کند. این مدل از 4 ستون تشکیل شده است: سازمان ، افراد ، شغل و رفاه. هر ستون از چندین محرک اصلی تشکیل شده است. محرک مهم در “ستون سازمان” چشم انداز و ارزش های شرکت است.
چندین عنصر وجود دارد که بر مشارکت کارکنان در این زمینه تأثیر مثبت می گذارد: درک چشم انداز و ارزشها، شناسایی ارزشها، رفتار منطبق با ارزشها مورد تأیید قرار می گیرد. به عبارت دیگر ، هنگامی که شرکت واقعاً بر اساس ارزشهای خود زندگی می کند و این ارزشها برای کارکنان طنین انداز می شود ، افراد انگیزه ذاتی بیشتری در محل کار دارند.
ارزشها برای هر سازمان منحصر به فرد است، چند موضوع وجود دارد که اغلب حول آنها می چرخد، مانند: تمامیت، نوآوری، همکاری کار گروهی ، مشورت . یک نمونه کوچک از ارزش های سازمانی نتفلیکس است که Netflix واقعاً ارزشهای سازمانی خود را زندگی می کند و تنفس می کند.
به این ترتیب ، شرکت ارزش های خود را در استخدام ، 360 بررسی و تقویت می کند. در نتفلیکس ، آنها در هر موقعیتی ستاره می خواهند. برای اطمینان از این امر ، مدیران از آزمون موسوم به Keepers Test استفاده می کنند. به طور خلاصه ، این بدان معناست که آنها از خود می پرسند اگر به آنها بگویند که آنها را اخراج خواهند کرد ، کدامیک از افرادشان برای حفظ آنها سخت تلاش می کنند. عملی که هم با ارزش “شجاعت” و هم “صداقت” شرکت مطابقت دارد. همین امر در مورد کارکنان نیز صدق می کند ، آنها تشویق می شوند که شجاع باشند و هر از گاهی از مدیر خود بپرسند که چقدر سخت است که آنها را در Netflix نگه دارند.
مثال عالی دیگر شرکت ابزار مدیریت رسانه های اجتماعی Buffer است. بافر دارای 10 ارزش اصلی است. از جمله مقداری که “Default to Transparency” نامیده می شود. به منظور تلاش برای برآوردن این ارزش خاص ، آنها چندین چیز را کاملاً شفاف کرده اند: حقوق و دستمزد همه مشاغل و پست ها منبع باز است. نقشه راه محصول آنها، همه داده های تنوع و گنجاندن آنها منبع باز است.
در اینجا هفت سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید و نکاتی که باید هنگام تعیین ارزشهای سازمان خود به خاطر بسپارید.
1. هدف سازمان شما چیست؟
هنگامی که ماموریت و چشم انداز سازمان خود را می شناسید ، تعریف ارزش هایی که به شما در دستیابی به اهداف شما کمک می کند آسان تر می شود.
2. دوست دارید جهان چگونه شما را ببیند؟
این به آنچه به عنوان یک سازمان برای شما مهم است برمی گردد. آیا می خواهید مشتریان ، کارکنان ، متقاضیان شغل ، تأمین کنندگان و سایر ذینفعان سازمان شما را ببینند؟ برای درک این موضوع ، می توانید با پرسیدن نیروی کار فعلی خود که ارزش های اصلی شرکت شما در حال حاضر وجود دارد ، شروع کنید ، مفید خواهد بود. در Buffer ، آنها یک نظرسنجی ساده برای مردم خود ارسال کردند تا آنچه قبلاً وجود داشت را رسمی کنند.
3. چگونه این ارزشها در فرآیندهای سازمان شما شکل می گیرد و در آن قرار می گیرد؟
ارزشهای سازمانی اصول راهنمای نحوه عملکرد سازمان شما هستند. اما این در عمل چگونه به نظر می رسد؟
ابزارهایی که برای راهنمایی اعضای تیم از طریق نقشه فرایند به ارزشهای شما طراحی شده اند ، به اعضای تیم کمک می کند تا عملکرد و اهداف خود را ارزیابی کنند. و شفاف بودن نظرات این اطمینان را می دهد که هر یک از اعضای تیم می دانند در حال حاضر در کجا هستند و برای پیشرفت در حرفه خود در چه چیزی لازم است.
4. چه رفتارهایی ارزش های شما را نشان می دهد؟
برای اطمینان از زنده شدن ارزشهای اصلی خود ، مهم است که در مورد آنها از نظر رفتارهای محل کار فکر کنید. اطلاعات کارکنان را دریافت کنید و تعریف بسیار غنی از معنی هر ارزش اصلی ایجاد کنید. افرادی را در سازمان بشناسید و از آنها قدردانی کنید که قبلاً ارزش های شرکت را داشته اند و نمونه های واقعی زندگی را به اشتراک می گذارندبه طور جمعی به این فکر کنید که چگونه شرکت می تواند تجسم ارزشهای سازمانی را تشویق کند . در این زمینه شناخت کارکنان نقش مهمی ایفا می کند.
5- چگونه می خواهید ارزش های شرکت خود را بیان کنید؟
هنگامی که ارزش های خود را مشخص کردید، باید مطمئن شوید که آنها را به صورت داخلی و خارجی ارتباط می دهید. چگونه می خواهید این کار را انجام دهید؟ و چگونه می خواهید مطمئن شوید که آنها فقط کلمات خالی نیستند که روی یک دیوار مجازی نوشته شده اند؟ راه های مختلفی در این زمینه وجود دارد. یک راه ساده و در عین حال موثر برای برجسته سازی مداوم ارزش های شرکت این است که به طور مختصر آنها را در جلسات شرکت یا تیم خود ذکر کنید.
به عنوان مثال ، این می تواند یک استندآپ شرکتی باشد که در آن چند کارمندی که نشان دادند. راه دیگر برای برقراری ارتباط در مورد ارزشهای سازمانی شما می تواند به شکل تشخیص همسالان باشد. کارکنان و مدیران از یکدیگر برای یک کار خوب انجام شده ، برای زندگی واقعی با یک یا چند ارزش شرکت و غیره تعریف می کنند. به رسمیت شناختن و قدردانی از همسالان می تواند انواع مختلفی داشته باشد ، چه بصورت آنلاین و چه آفلاین. اما پیوند دادن آن به چیزی قابل مشاهده، مانند نشان مجازی ، جایزه یا یادداشت فیزیکی پست الکترونیکی یا حتی کارت پستال-، این مزیت را دارد که مردم در واقع ارزش های شما را درون سازمان “زنده” می بینند.
6. چگونه می خواهید ارزش های خود را رسمی کنید؟
برقراری ارتباط در مورد ارزش های خود و رسمیت بخشیدن به آن ها دو چیز است که دست به دست هم می دهند. یک راه برای انجام این کار ، بیان مختصر مقادیر است. یکی دیگر از راههای جالب برای رسمیت بخشیدن به ارزشهای خود و تشویق کارکنان به زندگی با آنها ، مدیریت عملکرد در برابر آنها است. در Zip.Co ، عملکرد کارکنان بر اساس “چگونه” و “چه” ارزیابی می شود. “چه” 50 درصد را نشان می دهد و درباره آنچه انجام داده اید است: تعداد فروش هایی که انجام داده اید ، کدی که نوشته اید و غیره. “چگونه” 50٪ دیگر را نشان می دهد و در مورد نحوه کار شما است. چگونه شغل ها را تغییر داده اید ، چگونه از همکاران خود حمایت کرده اید یا چگونه مشکلی دارید.
7. به خاطر داشته باشید که ارزشها دائما در حال تحول هستند
همانطور که در مثال بافر دیدیم ، ارزشهای سازمانی همیشه در حال تحول هستند. درست مانند محیطی که تجارت شما در آن فعالیت می کند ، افرادی که برای شرکت شما کار می کنند و خود سازمان شما. بنابراین ، خوب است که ارزش های اصلی خود را حفظ کنید. وقت بگذارید تا به طور منظم درباره آنها فکر کنید و بازخورد کارکنان خود و شاید سایر ذینفعان را نیز جمع آوری کنید. تغییرات در ارزشهای سازمانی شما می تواند ظریف باشد.
به عنوان مثال ، در شرکت بافر در ابتدا “در ارتباط با وضوح” را در لیست ارزشهای سازمانی خود قرار داده بود. پس از تلاش گسترده شرکت آنها برای بازنگری ارزشهای شرکت ، این امر بدین صورت یادداشت شد : “نسبت به وضوح تعصب داشته باشید” زیرا این مطلب ، جهت سازمان و آنچه که آنها در آن زمان می خواستند به دست آورند را، بهتر نشان می داد.
یادداشت پایانی
ارزشهای سازمانی می تواند راهی عالی برای ارائه هدف و جهت به سازمان شما و افراد در آن باشد. هنگام تعریف آنها ، سعی کنید تا آنجا که ممکن است بازخورد خود را از افراد خود جمع آوری کنید و به خاطر داشته باشید که ارزش های شما در طول زمان همچنان توسعه می یابد. و قسمت سرگرم کننده را فراموش نکنید! تعیین کنید که چگونه همراه با کارکنان خود ، این ارزشها را در فرایندهای (HR) خود زنده می کنید.
تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین / منبع : https://www.aihr.com
بدون دیدگاه