فهرست مطالب
Toggleمدل تعالی سازمانی EFQM 2020 در 24 اکتبر سال 2019 (2 آبان 1398) توسط بنیاد کیفیت اروپا و در مجمع سالیانه این نهاد منتشر شد.
ساختار مدل تعالی سازمانی ویرایش جدید از 3قسمت جهت گیری، اجرا و نتایج و 7 معیار تشکیل شده است که جزییات ساختار و امتیازدهی در هر یک از معیارها در ادامه آمده است.
مدل تعالی سازمانی ویرایش جدید، 17 هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد را پشتیبانی می کند.
برای رزرو زمان مشاوره با ما تماس بگیرید
مدل تعالی سازمانی EFQM 2020
قسمت اول؛ جهتگیری
معیار 1: مقصود، چشم انداز و استراتژی
یک سازمان برجسته، مقاصد الهامبخش، چشماندازی که آرزویش است و استراتژی هایش را ارائه مینماید.
1-1- تعیین مقاصد و چشمانداز
2-1- شناسایی و درک نیازهای ذینفعان
3-1- درک اکوسیستم، قابلیتها و چالشهای اساسی
4-1- توسعه استراتژی
5-1- طراحی و استقرار چارچوب
حاکمیتی و عملکرد سیستم مدیریت
معیار 2: فرهنگ سازمانی و رهبری
فرهنگ سازمانی مجموعهای خاص از ارزشها و قاعدههایی است که توسط کارکنان سازمان به اشتراک گذاشته میشود که به مرور زمان، بر نحوه رفتار آنها با یکدیگر و با سهامداران کلیدی خارج از سازمان تأثیر میگذارد.
رهبری سازمان جهتگیریهایی از بالا به فرد یا تیم ارائه مینماید
1-2- هدایت فرهنگ و ارزشها در سازمان
2-2- ایجاد شرایط برای تحقق نمودن تغییر
3-2- توانمند سازی خلاقیت و نوآوری
4-2- متحد شدن و مشارکت در مقاصد، چشمانداز و استراتژیها
بیشتر بخوانید و بدانید: تفاوت مدل تعالی سازمانی EFQM و استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001
قسمت دوم؛ اجرا
معیار 3: مشارکت ذی نفعان
برای یک سازمان، دستیابی به نتایج برجستهای که انتظارات ذینفعان را برآورده نماید ضروری است اما کافی نیست.
تعیین مقاصد الهامبخش
ایجاد چشمانداز آروز بخش
توسعه استراتژیهای متمرکز بر خلق ارزش پایدار
ساخت فرهنگ برنده
تنظیم جهتگیریهای اشارهشده بالا، سازمان را برای طی نمودن مسیر سرآمدی آماده مینماید اما پس از آن نیاز است استراتژیهای بهطور مؤثر و کارا اجرا شود و اطمینان حاصل شود که:
اطلاع از اینکه ذینفعان در کجای اکوسیستم هستند و مشارکت آنها برای موفقیتها، کلیدی است.
زیر معیار 3: مشارکت ذی نفعان
1-3- مشتری: ایجاد روابط پایدار
2-3- کارکنان: جذب، مشارکت، توسعه و حفظ
3-3- کسبوکار و حکمرانی ذینفعان -امن و حمایت از پشتیبانی مداوم
4-3-جامعه: توسعه همکاریها، تندرستی و موفقیت
5-3- شرکا و تأمینکنندگان: ایجاد ارتباطات و اطمینان از پشتیبانی برای ایجاد ارزش پایدار
معیار 4: خلق ارزش پایدار
سازمان برجسته میداند که ایجاد ارزش پایدار برای موفقیت پایدار و توانایی مالی بسیار مهم است.
سطوح عملکرد موردنیاز را برای موفقیت امروز هدایت میکند و در زمان یکسان پیشرفت و تحول را برای موفقیت در آینده به همراه دارد.
1-4- طراحی ارزش و چگونگی ایجاد آن
2-4-ارتباط و پیشنهاد فروش ارزش
3-4- تحویل ارزش
4-4- تعریف و استقرار تجارب کلی
مقاله پیشنهادی: ارزش آفرین باشیم
معیار 5: محرک عملکرد و تحول
حال و آینده یک سازمان باید بتواند دو نیاز مهم محرک عملکرد و تحول را همزمان برآورده نماید تا موفق بماند.
1-5-هدایت عملکرد و اداره نمودن ریسک
2-5-تغییر برای آینده سازمان
3-5-هدایت نوآوری و بهکارگیری فناوری
4-5-قدرت نفوذ داده، اطلاعات و دانش
5-5-اداره نمودن سرمایه و منابع
برای آشنایی کاربردی با این مدل، شرکت در دوره آموزشی EFQM را به شما پیشنهاد میکنیم
قسمت سوم؛ نتایج EFQM
معیار 6: برداشتهای ذینفعان
این معیار، برداشتهایی از نتایج مبتنی بر بازخورد از ذینفعان کلیدی درباره تجارب شخصی در برخورد با سازمان است.
مثالهایی از نتایج برداشتهای ذینفعان البته به این موضوعات محدود نیست.
نتایج برداشتهای مشتریان نتایج برداشتهای کارکنان نتایج برداشتهای کسبوکار و حاکمیت سازمانی نتایج برداشتهای ذینفعان نتایج برداشتهای جامعه نتایج برداشتهای شرکا و تأمینکنندگان
معیار 7: نتایج استراتژیک و عملکرد عملیاتی
این معیار، نتایج مرتبط با عملکرد سازمان از نظر توانایی تحقق مقاصد، ارائه استراتژی و ایجاد ارزش پایدار و تناسب آن با آینده است.
گردآوری شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین | اینستاگرام ما را دنبال کنید
بدون دیدگاه