هوش تجاری و نیاز کسب و کارها به آن

هوش تجاری و نیاز کسب و کارها به آن

هوش تجاری به یکی از مباحث روز در کسب و کارهای تبدیل شده است به طوری که بدون آن هر کسب و کاری از روند پیشرفت و سود و زیان خود بی‌خبر می‌ماند.

هر کسب و کار برای رسیدن به اطلاعات جامع و صحیحی از نحوه عملکرد فعالیت‌ها در تیم خود باید گزارش‌های آماری متشکل از کلیه اطلاعات را در دست داشته باشد تا بتواند از آن‌ها در بررسی شرایط مختلف استفاده کند. ابزاری که برای این کار به کار گرفته می‌شود، هوش تجاری یا Business Inteligence است.


هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری
هوش تجاری

هوش تجاری (Business Inteligence) یا BI به مجموعه‌ای از فناوری‌ها و دانش گفته می‌شود که برای تجزیه و تحلیل اطلاعات کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این روش با رویکرد فناورانه به تحلیل داده‌ها می‌پردازد، تحلیل داده با استفاده از هوش تجاری این امکان را می‌دهد که اطلاعاتی عملی از کسب و کار ارائه شود.

هوش تجاری به کمک مدیران می‌آید تا عوامل موفقیت و شکست در برنامه‌های خود را شناسایی و آن‌ها را برطرف یا تقویت کنند تا در ادامه فعالیت‌ها به سود بیشتری برسند. با استفاده از هوش تجاری مدیران و ذی‌نفعان قادر هستند تا عملکرد بخش‌های مختلف در یک سازمان مانند تعداد خرید و فروش‌ها را بهتر مدیرت کنند.

از هوش تجاری می‌توان به عنوان یک مشاور هم یاد کرد در جایی که به کسب و کارها کمک می‌کند تا با استفاده از داده‌هایی از واقعیت حال و آینده کسب و کار را نشان دهد؛ هوش تجاری از داشبوردها، نقشه، گراف، گزارش، چارت و… برای نشان دادن تحلیل داد‌ها و گزارش کار استفاده می‌کند.

هوش تجاری برای تحلیل داده‌ها از ابزار و اپلیکیشن‌های مختلفی استفاده می‌کند تا بتواند داده‌ها را از سیستم داخلی و منابع خارجی جمع آوری کرده و آن‌ها را برای تحلیل آماده کند. در پیاده سازی هوش تجاری این داده‌ها با انجام عملیاتی ویژه در پایگاه داده ذخیره شده و در ادامه راهکارهای مفیدی را ارائه می‌دهد

نقطه‌ی  شروع فعالیت‌های هوش تجاری از پایگاه داده است؛ داده‌ها و اطلاعاتی که در پایگاه‌های داده ذخیره می‌شوند دارای ابعاد زمانی و مکانی هستند. هوش تجاری استراتژی‌هایی تازه‌ای را برای بهبود کشف کرده و روش‌هایی را برای بهبود پیشنهاد می‌دهد.


هوش تجاری چه مزایایی دارد؟

تهیه سریع گزارشات و ارائه تصمیمات هوشمندانه

هر کسب و کار اطلاعاتی در بخش‌های مختلف دارد که همه‌ی آن‌ها به نحوی در آینده شرکت تأثیرگذار هستند به همین دلیل در روند تحلیل داده باید تأثیر داده شوند، اما چون داده‌های ذخیره شده پراکنده هستند باید تا در انباری مخصوص به نام انبار داده جمع آوری شده و سپس به تحلیل آن‌ها پرداخت تا تحلیل جامع تری ارائه گردد.

استفاده از ابزارهای هوش تجاری زمان برای تحلیل و ارائه گزارشات را کوتاه کرده و زمان را ذخیره می‌کند و گزارش بهتری از نحوه عملکرد و وضعیت شرکت بدست می‌آورند؛ یکی از دلایل  استفاده از هوش تجاری در کسب و کارها اتخاذ  تصمیمات با سرعت بالا و به صورت هوشمندانه است؛ چون رقابت در دنیای تکنولوژی بر سر سرعت است.

برای عملی کردن استراتژی‌های شرکت باید اعداد و ارقام موجود به سرعت تحلیل شود تا اطلاعات به صورت ساختارمند شرکت را به سمت هدف پیش ببرد.


آشنایی با: اصول پایه‌ریزی استارتاپ


علاوه بر راهبردهای عملیاتی هوش تجاری، یکی از مهم‌ترین مزایای آن قرار دادن وضعیت مالی شرکت در حالتی است که افزایش بهره‌وری را برای کسب و کار به دنبال دارد.

BI با نمایش راهکارهای غلط به مدیران اجازه می‌دهد تا وضعیت کنونی شرکت بررسی کرده پرداخته و با مشخص کردن اولویت کارها و اهداف، زمان بندی فعالیت‌ها را به نحوی تنظیم کند که شرکت بیشترین بهره‌وری را بدست آورد. از طرفی هوش تجاری با کاهش هزینه‌های حمل و نقل، سرمایه را در راستای بهبود بیشتر نیز قرار می‌دهد.

تسریع در بازگشت سرمایه

تمامی شرکت‌ها به دنبال آن هستند تا با تنظیم فرآنیدها و بودجه‌ریزی، سرمایه‌ای که در ابتدا بکار گرفته‌اند به آن برسند، یکی از ابزارهای این هدف استفاده از هوش تجاری است؛ هوش تجاری با مرتبط کردن بخش‌های مختلف شرکت استرتژی کلی را پیاده سازی می‌کند که در کنار کاهش زمان و هزینه، موجب می‌شود تا شرکت را سریع تر به سرمایه اولیه خود و حتی به سود برساند.

کاهش هزینه‌ها نیروی انسانی

از آنجا که BI یک رویکرد فناورانه است، به همین دلیل به نیروی انسانی زیادی نیاز نیست، در نتیجه هزینه‌های مرتبط با نیروی انسانی را برای شرکت به حداقل می‌رساند.

کاهش نیاز به نیروی انسانی به معنای حذف آن از چرخه فعالیت‌ها نیست، بلکه نیاز به نیروی متخصص بیشتر از گذشته در این حوزه احساس می‌شود و باید به آن توجه ویژه داشت.


در کاسپین بخوانید: چالش های مدیریت منابع انسانی


ابعاد هوش تجاری چیست؟

  • فنی و تکنیکال

این بعد به بخش ساختار پایگاه داده، ساخت داشبورد و… مربوط می‌شود؛ این بعد شامل سه بخش زیر است:

ساخت: لازم است تا درباره کلیت شرکت و کسب و کار تحلیل صورت بگیرد و بخش‌های مختلف آن شناسایی شود.

طراحی انبار داده: اطلاعات بدست آمده در بخش اول باید در مکانی به نام انبار داده ذخیره سازی شود.

تهیه گزارش: پس از ذخیره سازی لازم است تا از اطلاعاتی که در انبار داده نگهداری می‌شود گزارش تهیه کرد تا برای مدیران ذی‌نفعان قابل فهم گردد.

  • فرهنگی

در این بعد با تحلیل‌های فرهنگی انجام شده خلاء‌های فرهنگی موجود در کسب و کارها شناسایی شده و نیازمندی‌های فرهنگی آن‌اه بر طرف می‌شود؛ در این بعد تحلیل‌ها بر مبنای حقایق و آنچه قرار است به صورت واقعی فعالیت شرکت را تحت تأثیر قرار دهد انجام می‌شود.

نکه مهم در این بعد هوش تجاری این است که تا کسب و کارها از انعطاف بالایی برخوردار باشند تا در صورت تغییر در ابعاد فرهنگی جامعه، سلایق و فرهنگ مردم کسب و کار قابلیت تغییر و هماهنگی با شرایط ایجاد شده را داشته باشد.


نرم افزارهای پرکاربرد

نرم افزارهای هوش تجاری
نرم افزارهای هوش تجاری
  1. Power BI

می‌توان گفت مهم‌ترین و پر کاربردترین نرم افزار در حوزه هوش تجاری است که محصول شرکت ماکروسافت می‌باشد.

  1. Tableau

به علت داشتن گستردگی بالا تمام نیازهای کاربر خود را برطرف می‌کند و قابلیت کنترل و مدیریت صنایعی مانند:

بهداشت و درمان، صنایع منابع انسانی، صنعت‌های مالی و اقتصادی، بانکداری، بازاریابی و خرید و فروش دارد.

  1. QlikSense

توسط شرکت Qlik تولید و منتشر شده است؛ برخی از ویژگی‌ها این نرم افزار شامل:

  • کشیدن و رها کردن اطلاعات با سرعت بالا
  • جستجوی کاملا هوشمند
  • اتصال سریع و مطمئن به منابع داده ها
  • دسترسی به نتیجه‌های بدست آمده از تحلیل داده
  • ادغام داده‌های مختلف با هم
  • دارا بودن امنیت بالا
  • اشتراک گذاری نتایح بدست آمده
  • کاربر پسند
  • تفسیر عمیق و سطحی از داده
  • داشتن API‌های قوی و استاندارد

    مقاله پیشنهادی: فناوری‌های برتر آینده


  1. SAP Business Intelligence

این نرم افزار با ارائه راه حل‌های پیشرفته تحلیلی جزء بهترین نرم افزارهای هوش تجاری است؛ علاوه بر شناسایی مشکلات راهکارهای بهینه کردن عملکرد را هم ارائه می‌دهد.


هلدینگ کاسپین


  1. Domo

نرم افزاری پر استفاده در این حوزه است که برای تصمیم گیری‌های سریع و آگاهانه کاربرد فراوانی دارد؛ بر پایه سرویس‌های ابری است ک نسخه‌های متفاوتی را هم به بازار عرضه کرده است. از ویژگی‌های این نرم افزار می‌توان به یکپارچه سازی با سایر دستگاه‌ها اشاره کرد.

  1. SAS Visual Analytics

ویژگی‌ها این نرم افزار عبارتند از:

  • بررسی عمقی Sentiment Analysis روی اطلاعات منتشر شده
  • رسم خودکار نمودارها و چارت ها
  • ایجاد نقشه از روی داده‌ها به صورت خودکار
  • برقراری رابطه بین داده ها
  1. Sinsense

ویژگی‌های این نرم افزار عبارتند از:

  • نمایش نمودارها و گزارش‌ها در برنامه تحت وب
  • استفاده از این نرم افزار در سرویس‌های ابری و محلی
  • پوشش بخش‌های مختلف کسب و کارها
  • ارائه راه حل برای پیشبرد فعالیت‌های عملیاتی
  1. Board

این نرم افزار دارای سه ابزار است که هنگام خرید در دسترس قرار می‌گیرد؛ این ابزار عبارتند از:

  • ابزارهای ابتدایی هوش تجاری
  • ابزارهایی کارا در تحلیل‌های پیش بینی شده
  • ابزارهای مدیریتی

کلام پایانی

استفاده از هوش تجاری و توجه به آن موجب می‌شود تا مدیران در کسب و کارها با دقت بیشتری فعالیت‌ها را بررسی و آن‌ها را درجه بندی کنند تا به این وسیله بتوانند فعالیت‌های سودآور را شناسایی کرده و آن‌ها را تقویت کنند؛ همچنین از فرآیندهایی که فقط منابع را صرف و خروجی ندارند بپرهیزند.

 

 


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


نوشته شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: سیده فاطمه حوائجی | منابع: www.novin.com


 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید