فهرست مطالب
ToggleBPMN زبان مدل سازی فرایندهای کسب و کار است که بسیار شبیه به مفهوم فلوچارت می باشد. این زبان پیش از این در دهه هشتاد میلادی مورد استفاده قرار می گرفت. هدف از مدل سازی BPMN دادن امکان به کاربران است تا یک جریان کاری را به سادگی و به نحوی که برای دیگران نیز قابل فهم باشد، مدل کنند. همانند دیگر زبان ها، هدف زبان BPMN نیز ساده تر کردن ارتباط است و برای ایجاد ارتباط بهتر و درک مناسب تر فرآیندهای کسب و کار طراحی شده است. یکی از موفق ترین و پرکاربردترین ابزاری که از BPMN استفاده می کند، نرم افزار ProcessMaker (پروسس میکر) است که با استفاده از آن و به ساده ترین شکل ممکن می توان فرآیندهای کسب و کار را مدل سازی نمود.
پروسس میکر (Process Maker) چیست؟
Process Maker یک برنامه نرم افزاری از BPMN است که به صورت آنلاین و آفلاین مورد استفاده قرار میگیرد وبا خودکار کردن گردش کار و نحوه گردش اطلاعات بین دادهها و سیستمها در سازمان بهبود ایجاد میکند.
همچنین جزء نرم افزارهایی میباشد که با کشیدن و رها کردن کار را برای تحلیلگران کسب و کار آسان کرده است.
پروسس میکر جزء نرم افزارهای مقرون به صرفه، کاربرد آسان و منبع باز برای استفاده در مدیریت فرآیندهای کسب و کار میباشد.
از ویژگی های این نرم افزار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– ابزار کاربردی گردش کار، مقرون به صرفه و آسان جهت استفاده
– ارائه به صورت اپ سورس
– پشتیبانی از انواع مختلف طراحی از جمله فرم برای پاسخ گویان
– دارای ابزارهای متعدد جهت طراحی چرخه فرآیند، فرم ساز پویا، پشتیبانی از فیلدهای متعدد، ارتباط با پایگاه داده های مختلف، مدیریت اسناد و …
– مبتنی بر وب
– استفاده از API
– ساخت اسناد خروجی
-مدیریت کاربران
– دارای قابلیت ارتباط با سایر برنامه ها از طریق وب سرویس یا ارتباط مستقیم با پایگاه داده
– دریافت راحت و دائم به روز رسانی های برنامه
– دارای یک تیم امنیتی قوی، جهت بررسی کامل امنیت برنامه و سورس ها
مروری اجمالی بر قابلیتهای ProcessMaker
تاکنون بیش از ۱۰۰۰۰۰۰ بار دانلود نرم افزار Processmaker (بر اساس آمار سایت Processmaker) گزارش شده است. در حال حاضر Processmaker دارای ۳۵ نمایندگی در بیش از ۵ کشور می باشد. Processmaker دارای ابزارهای فرم ساز، گزارش ساز و ابزار طراحی گردش کار (Workflow) و داشبورد ساز (Dashboard) می باشد که با توجه به نیاز کاربران، امکان طراحی فرایند را به مشتری میدهد. مشتریان بزرگی همانند تویوتا ، سونی و …. از نسخه حرفه ای ProcessMaker استفاده میکنند.
این شرکت با توجه به سیاستهای فروش و نیازهای بازار اقدام به ارائه ۴ کلاس ابزار ProcessMaker کرده است :
متن باز (OPEN SOURCE)
نسخه استاندارد (STANDARD)
نسخه شرکتی (CORPORATE)
نسخه حرفه ای شرکتی(ENTERPRISE)
نسخه OPEN SOURCE به صورت مجانی بوده و از سایت ProcessMaker قابل دانلود می باشد. بقیه نسخه های ProcessMaker با توجه به کلاس و امکانات دارای قیمتهای متفاوتی است که البته در سایت ProcessMaker قیمتی ارائه نشده است و بایستی از طریق فرمی که در سایت گذاشته شده درخواست خرید و اعلام قیمت را ارسال نمود. البته با توجه به تحریمهای ایالات متحده امکان ارائه خدمات وجود ندارد و شخصا ایمیلی برای این شرکت فرستادم و مشخص شد در صورت نیاز به خرید بایستی از طریق کشور سومی اقدام صورت بگیرید و با توجه به قیمت بالا و افزایش مجدد آن و هزینه دلار مقرون به صرفه نیست.
ضمن اینکه Processmaker نماینده رسمی برای خدمات و پشتیبانی در ایران ندارد و خود ما بایستی با Develop ویژگی در سیستم اضافه کنیم.
در هر صورت چیزی که میتوان برداشت کرد این است که نسخه های رایگان آن در دسترس می باشد و سایر نسخ و کلاسهای ProcessMaker قابل ارائه در ایران نبوده و صرفا نسخه قفل شکسته آن موجود است. صرف نظر از اینکه برخی از شرکتهای همکار اقدام به فروش نسخه رایگان ProcessMaker میکنند باید در نظر داشت نسخه رایگان این BPMS دارای چه امکاناتی است.
مزایای پروسس میکر
• دارای جعبه ابزار گسترده جهت ایجاد آسان فرمهای دیجیتالی
• کاملاً مبتنی بر وب
• آسان بودن مدیریت و هماهنگی در گردش کار بین گروهها به دلیل تحت وب بودن
• طراحی و مدلسازی فرایند با استفاده از کشیدن و رها کردن
• مدلسازی بر اساس استاندارد BPMN 2.0
• امکان ساخت خروجیهای مناسب برای چاپ کردن مانند:
رسیدهای الکترونیکی – نامه ها – تأییدهها – فاکتورها
قراردادها و …
• امکان ایجاد نقشها، گروهها و بخشها توسط کاربران
• امکان سفارشی کردن فرایندها
• ارائه دیید کامل به تصمیم گیرنده ها با استفاده از داشبورد و شاخصهای کلیدی عملکرد
• امکان پیگیری درخواستها توسط کاربران
• امکان مشاهده روند پیشرفت درخواستهای داده شده توسط کاربران
معایب پروسس میکر
• امکانات آن نسبت به دیگر BPMS های متن باز مشابه کمتر است، امکانات اصلی در نسخه تجاری آن میباشد.
• تکمیل نبودن مجموعه عناصر BPMN
• وجود تنها قابلیت نصب بر روی ویندوز
• ضعیف بودن ظاهر فرمهای تولید شده برای کاربران نهایی
• نیازمندی به تجربه در زمینه Java Script و کدنویسی برای کار با آن
• پشتیبانی تنها از طریق فروم community
• قابلیت نسبتاً ضعیف آن جهت اتصال به دیگر سیستمها
• دشوار بودن پیاده سازی فرآیندهای بزرگ و پیچیده
داستان موفقیت شرکت Lenovo در استفاده از BPMS پروسس میکر (ProcessMaker)
Lenovo نرخ رضایت مشتریان اش را از طریق اجرای ProcessMaker افزایش داده است. این شرکت نرم افزار ProcessMaker و راه حل BPM را جاری سازی نموده و بدنبال آن نرخ رضایت مشتریان اش افزایش چشمگیری داشته است.
Lenovo یک شرکت تکنولوژی سیستم های شخصی ۲۱ بیلیون دلاری است. این شرکت دومین فروشنده PC مطرح در دنیا است. شرکت Lenovo در لیست ۵۰۰ شرکت برتر Global Fortune قرار دارد و در سرتاسر جهان بیش از ۲۶۰۰۰ کارمند در این شرکت فعالیت میکنند و دارای سرویس پشتیبانی در بیش از ۱۶۰ کشور میباشد. دفاتر مرکزی و تحقیقاتی این شرکت در ژاپن، چین و امریکا قرار دارد. کارخانه تولید محصولات این شرکت از کارولینای شمالی و مکزیک تا هند، چین و برزیل گستردگی دارد.
Denes Trestyanzski، رئیس مرکز پشتیبانی در این زمینه توضیح میدهد:
با تعداد کارکنان فراوان میتوان خدمات مناسبی به شرکتهای بسیاری ارائه نمود. واحدهای خدمات پشتیبانی به روش های جدید نیاز دارند تا بتوانند به جای استفاده از ارتباط ساختارنیافته از طریق میل و گردش مکاتبات، تعامل با مشتریان را مدیریت نمایند. علاوه برآن ، Lenovo به این نکته پی برد که همکاری و تعامل بین واحدی در یک محیط ابری میتواند از حجم ایمیل ها، نامه ها، یادداشت های اضافی و دیگر امور مربوطه غیرضروری بکاهد. در همین راستا Lenovo نیاز به یک راه حل BPM را احساس نمود.
فرآیند اجرا
فاز اول:
ProcessMaker با یک توسعه و اجرای ساده در یک واحد کوچک ۱۶ نفره با ۹ فرایند، مورد آزمایش قرار گرفت. هدف از این رویکرد این بود که مشخص گردد آیا ProcessMaker میتواند مشکلات ارتباطی حاصل از ایمیل را حل نماید. در این ارتباط نه فقط توسعه آزمایشی موفقیت آمیز بود بلکه گزارشات و داشبوردهای قابل توجهی در این فاز طراحی گردید. Lenovo معتقد است که دسترسی آسان و ساده به بانک های اطلاعاتی ProcessMaker برای راهبران آن، به تسهیل تهیه داشبوردهای بیشتر و قابلیت ها گزارشگیری متنوع تر، کمک مینماید.
فاز دو:
بعد از موفقیت در فاز اول، ProcessMaker به سرعت و سهولت در واحد دوم با ۲۵ پرسنل و ۱۶ فرایند (شامل پروژه ناب Six Sigma) توسعه پیدا نمود. هدف دوم که در این فاز محقق گردید ادغام یک فرآیند بین دو واحد مختلف بود که باعث صرفه جویی در ارتباطات داخلی غیرضروری و زمان میگردید.
فاز سوم:
فاز نهایی توسعه ProcessMaker در Lenovo و به منظور توسعه برنامه کاربردی برای مجموعه بیش از ۹۰۰ نفر پرسنل و ۲۰ فرآیند تخصیص یافت. Lenovo بر این باور بود که یکی از بزرگترین دستاوردها در این فاز این بود که زمان اجرای فرآیند داخلی (معروف به T.A.T) از ۶ روز به ۲ روز کاهش یافت. آخرین گام در این فاز انتقال این راه حل به محیط ابری بود (شامل موارد قدیمی و ورودی های بانک اطلاعاتی). Lenovo باور داشت که رضایت مشتری تا انتهای فاز سوم افزایش چشمگیری داشته است و یکی از رازهای این موفقیت و افزایش کارایی عملکرد در استفاده از ProcessMaker، توجه ویژه به استاندارد در فرآیندهای کسب و کار بوده است.
بدون دیدگاه