R&D مخفف (Research and Development) که به معنی تحقیق و توسعه میباشد و واحد تحقیق و توسعه نقش بسیار مهمی در موفقیت کاری دارد و به استقامت کسب و کار کمک میکند . تحقیق و توسعه ، کشف دانش جدید درباره محصولات ، فرآیندها و خدمات و بکارگیری دانش برای ایجاد محصولات ، فرآیندها و خدمات جدید و توسعه یافته است که نیازهای بازار را پوشش دهی می نماید.
تحقیق و توسعه (R&D) تاثير مستقيمی بر نوآوری، بهره وری، كيفيت، سطح استاندارد زندگی، سهم بازار و نيز ديگر عواملي كه در افزايش توان رقابتي سازمانها موثر هستند، دارد.واحد تحقیق و توسعه، قلب یک شرکت یا سازمان است و نقش آن تغذیه تکنولوژیکی شرکت در همگامی با روند پیشرفت علم و دانش و خواسته های مدیریت است. واحدهای تحقیق و توسعه باید جستجوگر تکنولوژی و نوآوری باشند .
حدود سالهای ۱۹۶۰ بود که برای نخستین بار، واحد تحقیق و توسعه به شکل جدی و رسمی در چارت سازمانی برخی شرکتها مشاهده شد.
مفهوم تحقیق و توسعه به طور گسترده ای با نوآوری در بخش های شرکتی و دولتی مرتبط است. تحقیق و توسعه به شرکت اجازه می دهد تا از رقبای خود جلوتر بماند. بدون برنامه تحقیق و توسعه، یک شرکت ممکن است به تنهایی دوام نیاورد و ممکن است مجبور باشد به روشهای دیگری برای نوآوری مانند مشارکت در ادغام و تملک (M&A) یا مشارکت تکیه کند. از طریق تحقیق و توسعه، شرکتها میتوانند محصولات جدید طراحی کرده و محصولات موجود خود را بهبود بخشند.
تحقیق و توسعه متمایز از اکثر فعالیت های عملیاتی است که توسط یک شرکت انجام می شود. تحقیق و/یا توسعه معمولاً با انتظار سود فوری انجام نمی شود. در عوض، انتظار می رود که به سودآوری بلندمدت یک شرکت کمک کند. تحقیق و توسعه اغلب به شرکتها اجازه میدهد تا از مالکیت معنوی، از جمله حق ثبت اختراع، حق چاپ، و علائم تجاری در حین انجام اکتشافات و ایجاد محصولات محافظت کنند.
شرکتهایی که دپارتمانهایی را راهاندازی میکنند و به کار میگیرند که کاملاً به تحقیق و توسعه اختصاص یافته است، سرمایه قابل توجهی را به این تلاش متعهد میکنند. آنها باید بازده تعدیل شده بر اساس ریسک مخارج تحقیق و توسعه خود را تخمین بزنند که ناگزیر ریسک سرمایه را در بر می گیرد. دلیل آن این است که هیچ بازدهی فوری وجود ندارد و بازگشت سرمایه (ROI) نامشخص است. همانطور که پول بیشتری در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می شود، سطح ریسک سرمایه افزایش می یابد. سایر شرکت ها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله اندازه و هزینه، تحقیق و توسعه خود را برون سپاری کنند.
اهداف واحد تحقیق و توسعه (R & D )
اهداف واحد تحقیق و توسعه که در جهت تلاش برای دستیابی به سطح مطلوب برای یک سازمان می باشد، براساس اولویتها و نیازهای آن سازمان در یک چارچوب منسجم تدوین میگردند که میتوان برخی را به شرح زیر نام برد.
- تولید محصول یا محصولات جدید و ارتقای کیفیت
- تولید دانش نوین به منظور توسعه محصولات و بهینه سازی فرآیندها
- بازدهی سریع سود، بهبود سریع عملکردها
- کشف و درک فرصتها و نیازهای بازار
- پاسخ به نیازها و خواسته های مصرف کنندگان و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم
- مشارکت قوی در جریانهای دانش و یادگیری
- ارتقای بازدهی فعالیت نیروی انسانی که نهایتا باعث افزایش درآمد افراد نیز میگردد
- افزایش نیروی رقابتی در عرصه های داخلی و خارجی و حضور فعال در بازارهای جهانی
- ارتقای میزان خوداتکایی
- تحقیقات در راستای کاهش ضایعات تولیدی و یافتن راهکارهای هوشمندانه برای کاهش هزینه تولید
- آنالیز دقیق وضعیت محصولات موجود و آنالیز دقیق میزان کارآمدی برنامه های جاری و پرسنل موجود
تهیه شده توسط گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | لینک پست مرتبط با این مطلب در اینستاگرام
بدون دیدگاه