فهرست مطالب
Toggle
لجستیک سیستمی برای حمل و انتقال مواد و محصولات نهایی از تأمینکنندگان به مشتریان است که در زنجیره تأمین در گردش است. انواع لجستیک : لجستیک علمی برای بکارگیری صحیح تجهیزات و تدارکات برای به منظور دسترسی سریعتر و بهتر مشتری به خدمت و محصول موردنظر است به همین دلیل به طراحی، برنامهریزی، اجرا و کنترل نیاز دارد تا اهداف را در زمان و مکان مطلوب به نتیجه برساند.انواع لجستیک در صنایع نظامی و غیرنظامی کاربرد گسترده دارد اما موضوعی که در این مطلب به آن میپردازیم انواع لجستیک در صنایع غیر نظامی است که به دو دستهی لجستیک خرد و کلان طبقهبندی میشوند؛ در ادامه به تشریح این دو دسته و زیر شاخههای آن میپردازیم.
انواع لجستیک
لجستیک خرد
برای تولید محصول لازم است تا قطعات به بخشهای مختلف کارخانه رفته تا فرآیندهای متفاوت تولید بر روی آنها انجام شود یعنی محصول برای تکمیل نیاز است تا به بخشهای مختلف در داخل کارخانه حمل و منتقل شود که این امر نیازمند برنامهریزیهای صحیح برای جلوگیری از ایجاد گلوگاه و افزایش زمان تولید است؛ وظیفهی این حمل و انتقال برعهده واحد لجستیک درون کارخانه (لجستیک خرد ) است که شامل:
- لجستیک مقدم: همانطور که از نام آن مشخص به لجستیک مواد و قطعات اولیه که از سوی تأمینکنندگان ارسال میشود، تعلق میگیرد تا مواد اولیه را از تأمینکنندگان به واحدهای تولیدی منتقل کند.
- لجستیک درون کارخانهای: کلیه فرآیندهای تولیدی به تبع در یک نقطه از کارخانه انجام نمیشود و برای تکمیل فرآیندهای مختلف نیاز تا قطعات در سطوح مختلف کارخانه گردش داشته باشند؛ این نقل و انتقال علاوه بر جریان فیزیکی، جریان اطلاعاتی را هم شامل میشود.
- لجستیک بیرونی: شامل تمام نقل و انتفالی است که خارج از کارخانه و پس از تولید نهایی محصول برای ارسال به مشتری صورت میگیرد.
- لجستیک معکوس: در صورتی که کارخانه در سطح خدمات خود برگشت محصول را نیز قرار داده باشد، باید برای این نوع لجستیک نیز برنامهریزیهای مربوطه را داشته باشد.
توصیه میکنیم ویدیوی مصاحبه با دکتر میرزاحسینیان را ببینید: با بازار کار لجستیک و زنجیره تامین بیشتر آشنا شوید
دستهی دوم از انواع لجستیک را لجستیک کلان شامل میشود
این دسته از انواع لجستیک سطح گستردهتری از عملیاتهای لجستیک را دربرمیگیرد که لجستیک در شبکه جهانی، تجارتهای بینالمللی و سیستمهای توزیع جهانی را شامل میشود؛ بنابراین این نوع از لجستیک به برنامهریزی استراتژیکتری نیازمند است چراکه باید در سطح گستردهتری از توزیع، تنوع محصولات، شرکتهای طرف قرارداد رضایت مشتریان را افزایش داده تا سود حاصل از تولید را حداکثر کند.
برای انجام عملیات لجستیک روشهای مختلف حملونقل وجود دارد که بنابر سیاستهای کارخانه و شرکت روشی باید انتخاب شود تا در کنار کاهش هزینههای حملونقل سطح دسترسی مشتری به محصول را باید افزایش دهد.
این روشها شامل: روش هوایی، جادهای، ریلی، آبی، خط لوله و الکترونیکی است که هرکدام ظرفیت ارسال، سرعت، هزینه و انعطافپذیری متفاوتی هم دارند؛ آنچه که در انتخاب روش حملونقل برای انجام عملیات لجستیک اهمیت دارد توجه به هزینههای ثابت و متغیری است که به وسیله هرکدام از روشها به شرکت تحمیل میشود، عدم توجه به این هزینههای محصول تولید شده نهتنها سودآوری برای شرکت ندارد بلکه منابع را هم به هدر میدهد.
شاید این مقاله برایتان مفید باشد: حذف الزام هزینه حمل اضافه برای ارزیابی تامین کنندگان در استاندارد IATF
هرکدام از روشهای حملونقل استراتژیهای خاصی را برای انتقال مورد استفاده قرار میدهند که در مطالب بعدی به تشریح آنها خواهیم پرداخت.
کلام پایانی
صنعت لجستیک بسیار گسترده بوده به طوری که هنوز استفادههایی که از انواع لجستیک میتوان داشت به بهره برداری نرسیده است؛ توجه به انواع لجستیک و استفاده از آنها میتواند همکاریهای خوبی را بین شرکتها داشته باشد تا برای کسب سود بیشتر برنامهریزی کنند، به همین دلیل شناخت کافی نسبت به آنها دارای اهمیت است.
هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر
در قسمت دیدگاه در پایان مقاله ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.
تهیه شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: سیده فاطمه حوائجی
منابع: پایگاه تحلیلی_خبری لجستیک و زنجیره تأمین، سایت گسترش ترابر
بدون دیدگاه