فهرست مطالب
Toggleچند سالی است که بحث راهاندازی استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا در اکوسیستم اقتصادی ایران داغ شده است. پیشرفت تکنولوژی و رشد اینترنت باعث شده است که کسبوکارهای فناورانه موردتوجه جوانان قرار بگیرد تا آنان، با کمی خلاقیت، به رشد و توسعه برسند. آیا با استارتاپ های موفق ایرانی آشنا هستید؟ با ما در ادامه همراه باشید تا برترین استارتاپهای ایران را بررسی کنیم.
استارتاپ های موفق ایرانی
حالا بیایید باهم با استارتاپ های موفق ایرانی آشنا شویم. قبل از معرفی باید نکتهای را توضیح دهیم. ازآنجاکه ردهبندی استارتاپهای ایرانی در سایتهای مختلف جهانی باهم متفاوت است، ترجیح دادیم به روشی غیر از ردهبندیهای معمول عمل کنیم. درواقع بهجای اینکه بهترتیب درباره ده استارتاپ از استارتاپ های موفق ایرانی بگوییم، ترجیح دادیم که در هر حوزه چند استارتاپ برتر را معرفی کنیم؛ به این ترتیب میتوانیم با استارتاپهای بیشتری در ردهبندیهای مختلف آشنا شویم. مبنای ردهبندی و معرفی این استارتاپها رتبهبندی آنها در وبسایتهای استارتاپ رنکینگ و کرانچ بیس بوده است.
البته چون بسیاری از آمارهای اعلامشده در این وبسایتها بهروز نبودهاند، تصمیم گرفتیم که رتبه آمار بازدید وبسایت این استارتاپها در وبسایت الکسا و میزان بازخورد کاربران آنها و گردش مالیشان را ملاک بعدی موفقفرضکردن این استارتاپها در نظر بگیریم. با ما در ادامه همراه باشید.
خردهفروشیهای اینترنتی
همیشه سایتهای خرید اینترنتی جزو محبوبترین و پربازدیدترین سایتها به حساب میآیند. خریدوفروش اینترنتی یکی از ایدههایی است که همیشه جواب میدهد و با کمی خلاقیت میتوان در آن پیشرفت زیادی داشت.
دیجیکالا یکی از استارتاپ های موفق ایرانی بهطورکلی و نیز درزمینه خردهفروشی اینترنتی است. دیجیکالا حتی در مقطعی توانسته بود جزو صد استارتاپ برتر جهان جا بگیرد. دیجیاستایل نیز یکی از فروشگاههای وابسته به دیجیکالا است و درزمینه مد و پوشاک فعالیت دارد.
استارتاپهایی هم که در حوزه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت میکنند، از اقبال خوبی میان بازدیدکنندگان برخوردار هستند. خانومی، روبان و مو تن رو از استارتاپ های موفق ایرانی دراینزمینهاند.
حملونقل درونشهری
خدا پدر مبدع طرح تاکسیهای اینترنتی را بیامرزد! وقتی برای رسیدن به جایی عجله داریم، تاکسیهای اینترنتی بسیار به کارمان میآیند. استارتاپهای ایرانی هم از صف تاکسیهای اینترنتی جا نماندهاند و چند استارتاپ فعال دراینزمینه راه انداختهاند. اسنپ و تپسی استارتاپ های موفق ایرانی در حوزه حملونقل شهریاند که در بیشتر شهرهای ایران شناختهشدهاند و به فعالیت مشغولاند.
تبلیغات و برندینگ
بخش بزرگی از تبادلات مالی در تجارت الکترونیک در حوزه تبلیغات صورت میگیرد. اگر کمی خلاق و کاربلد باشید، میتوانید درآمد خوبی از تبلیغات داشته باشید. در ایران استارتاپهای فراوانی در این حوزه فعالیت میکنند؛ اما اگر بخواهیم نمونههای استارتاپ های موفق ایرانی را درزمینه تبلیغات معرفی کنیم، باید از یکتانت بهعنوان موفقترین آنها یاد کنیم. این شرکت، برای ایجاد کمپین تبلیغاتی و مدیریت آن، به شرکتهای مختلف پلتفرم ارائه میکند.
حامی مارکتینگ و تپسل هم از استارتاپ های موفق ایرانی در حوزه تبلیغات و برندینگ به شمار میآیند. حامی مارکتینگ درزمینه تبلیغات در گوگل ادوردز خدمات مناسبی به شرکتهای گوناگون ارائه میدهد. تخصص اصلی شرکت تپسل هم تبلیغات موبایلی است.
سفارش آنلاین غذا
امان از دست این شکم! حتما پیش آمده است که دلتان بخواهد غذای بیرون و فستفودهای خوشمزه بخورید؛ اما حوصله بیرونرفتن ندارید. در این مواقع بهترین گزینه استارتاپهایی هستند که درزمینه سفارش آنلاین غذا از رستورانها و فستفودها فعالیت میکنند. باید اعتراف کنیم که این ایده بسیار هوشمندانه و خلاقانه است!
مامانپز، اسنپفود و چنگال از استارتاپ های موفق ایرانی درزمینه سفارش آنلاین غذا هستند. این استارتاپها حوزه فعالیت خودشان را به شهرستانهای مختلف گسترش دادهاند و هر روز درحال گستردهترشدناند.
خرید آنلاین کالای سوپرمارکتی
احتمالا سوپریهای محلی که تلفنی سفارش میگرفتند و کالاها را درِ خانهها میفرستادند، الهامبخش خرید آنلاین کالای سوپرمارکتی بودند. ایده این سوپریها بسیار کارگشا بود و اهالی محل از آن استقبال میکردند. با گذشت روزگار و پیشرفت وسایل ارتباطی، ایده خرید آنلاین کالای سوپرمارکتی هم به یکی از ایدههای محبوب استارتاپی تبدیل شد.
در این میان بعضی از استارتاپهای فعال دراینزمینه، با بهکارگیری ایدههای خلاقانهتر و کالاهای متنوعتر و ارسال رایگان، از باقی رقبا سبقت گرفتند. اسنپ مارکت، اکالا و بیار از معروفترین و بهترین استارتاپهای ایرانی دراینزمینه به شمار میآیند.
سفر و گردشگری
نمیشود از سفر و گردشگری حرف بزنیم ولی اسم وبسایت علیبابا را نیاوریم. علیبابا یکی از نمونه استارتاپ های موفق ایرانی است که در حوزه سفر به ارائه خدمات مشغول است. عمده خدمات علیبابا و استارتاپهای مشابه آن عبارت است از: تهیه بلیت تا رزرو هتل و تورهای گردشگری.
جاباما یکی دیگر از استارتاپ های موفق ایرانی است که در حوزه رزرو فعالیت میکند. جاجیگا و شب هم از دیگر استارتاپ های موفق ایرانی درزمینه سفر و گردشگری هستند که با آنها میتوانید محلی در اقامتگاههای بومگردی در سرتاسر کشور رزرو کنید.
نیازمندیهای آنلاین
شاید خیلی از شما یادتان نیاید که در گذشته ناچار بودیم صفحههای عریضوطویل نیازمندیهای روزنامههای کثیرالانتشار را بگردیم تا آگهیهای خدمات را پیدا کنیم. حالا این روزها استارتاپهایی دراینزمینه فعالیت میکنند که جای آن روزنامهها را گرفتهاند. میتوانید با جستوجویی ساده در اینترنت، فهرست طولانی خدمات موردنظرتان را پیدا و از آن استفاده کنید.
وبسایتهای دیوار و شیپور استارتاپ های موفق ایرانی دراینزمینهاند. این دو با فروش کالاهای نو و دستدوم، ارائه خدمات مختلف درزمینه نیازمندیها و حتی کاریابی توانستهاند محبوبیت فراوانی بین کاربران پیدا کنند و به گردش مالی مناسبی برسند.
فروشگاه نرمافزارهای اندروید و آیاواس
با فراگیرشدن استفاده از گوشیهای هوشمند، طیف وسیعی از نیازهای مختلف دراینزمینه پیدا شده است. در این میان بهدنبال تحریم اپلیکیشنهای ارائهدهنده خدمات به کاربران اندروید و آیاواس، ضرورت ایجاد اپلیکیشنهایی که بتوانند نیاز کاربران داخلی را برآورده کنند، روزبهروز بیشتر احساس میشد. بازار و مایکت دو استارتاپ معتبر و معروف ایرانی هستند که خدمات وسیعی به کاربران گوشیهای اندروید ارائه میدهند.
سیباپ و سیبچه هم استارتاپ های موفق ایرانی درزمینه ارائه خدمات به کاربران گوشیهای دارای سیستم عامل آیاواس هستند که توانستهاند تا حدود زیادی نیاز کاربران را در حوزه اپلیکیشن رفع کنند.
سرویس بهاشتراکگذاری ویدئو
از زمانی که یوتیوب فیلتر شد، جای خالی استارتاپی که بتواند سرویس بهاشتراکگذاری ویدئو را در ایران برعهده گیرد، احساس میشد. جعبه و آپارات از استارتاپ های موفق ایرانی هستند که توانستهاند نیاز کاربران را دراینزمینه رفع کنند.
کاریابی
جابینجا یکی دیگر از استارتاپ های موفق ایرانی به شمار میرود. این استارتاپ توانسته است رابطی میان افراد جویای کار و شرکتها باشد و درزمینه معرفی افراد متخصص به شرکتهای مختلف بسیار موفق عمل کند.
تلویزیون اینترنتی
این روزها تلویزیونهای اینترنتی به محبوبیت چشمگیری میان کاربران رسیدهاند. میتوانید تنها با پرداخت هزینه کمی بهعنوان حق اشتراک به منبع عظیمی از فیلمهای سینمایی داخلی و خارجی و سریالهای روز دنیا دسترسی پیدا کنید. تلوبیون، نماوا، فیلیمو و آیو از استارتاپ های موفق ایرانی درزمینه ارائه خدمات تلویزیون اینترنتی به کاربراناند.
سلامتی و تناسب اندام
استارتاپ نوبت دات آی آر یکی از استارتاپ های موفق ایرانی در حوزه خدمات درمانی و پزشکی است. این استارتاپ در کنار وبسایت پذیرش ۲۴، خدمات درمانی متنوعی به کاربران ارائه میدهد. با جستوجو در وبسایت این استارتاپها میتوانید بهسادگی درباره پزشک موردنظرتان اطلاعاتی کسب کنید و برای دیدن آنها نوبت بگیرید.
دکتر ساینا یکی از استارتاپ های موفق پزشکی است که کاربران می توانند با ثبتنام در آن، بهصورت آنلاین توسط پزشکان متخصص ویزیت شوند و مشاوره بگیرند. داروکده هم یکی دیگر از استارتاپ های موفق ایرانی در این حوزه است که به ثبت اطلاعات دارویی و فروش آنلاین داروها اختصاص دارد.
همچنین از سایر استارتاپ های مطرح در حوزه سلامت می توان به دکترتو نیز اشاره کرد.
خدمات عمومی و فنی
با راهاندازی استارتاپهای حوزه خدمات فنی و عمومی، نیاز کاربران به پیداکردن تعمیرکاران حرفهای یا ارائهدهندگان خدمات نظافتی و سرویسهای مختلف کاهش یافته است. آچاره، سنجاق، اسپارد و استادکار از استارتاپ های موفق ایرانی در حوزه خدمات فنی به حساب میآیند.
خدمات آموزشی
آموزشهای مجازی و خدمات آموزشی یکی دیگر از نیازهای روبهتوسعه در فضای اینترنتی است. خوشبختانه استارتاپهای فراوانی در این حوزه فعالیت میکنند که طیف گستردهای از خدمات آموزش از راه دور را به مشترکان و کاربران ارائه میدهند.
اگر بخواهیم از استارتاپ های موفق ایرانی در حوزه خدمات آموزشی نام ببریم، فرادرس در صدر فهرست خواهد بود. این استارتاپ طیف متنوعی از خدمات آموزشی را به کاربران ارائه میدهد. استارتاپ موفق بعدی فرانش است. این استارتاپ هم مانند فرادرس، خدمات آموزش آنلاین به کاربران ارائه میکند.
سخن آخر
اکوسیستم اقتصادی ایران قابلیت بسیاری درزمینه پیشرفت استارتاپها دارد، بهخصوص حالا که دسترسی ما به خدمات بسیاری از استارتاپهای خارجی با محدودیت مواجه شده است. کافی است کمی خلاق باشید و از الگوی پیشرفت نمونههای موفق خارجی استفاده کنید. آنوقت خواهید توانست کسب و کار پررونق و پرسودی راه بیندازید.
هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر
در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.
تهیه شده توسط گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده : محسن کیان
بدون دیدگاه