فهرست مطالب
Toggleنرم افزار حسابداری حالا عضو لاینفک همه کسبوکارهاست. چه بهصورت نرم افزار شرکتی و چه بهصورت نرم افزار فروشگاهی. همین مسئله باعث شده است تا دغدغه تازهای نزد صاحبان کسبوکار و مدیران مالی آنها شکل بگیرد و آن پیدا کردن بهترین نرم افزار حسابداری برای فروشگاه یا شرکت آنها است.
در این یادداشت قصد داریم تا معروفترین و بهترین نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی و شرکتی را معرفی کرده و ضمن برشمردن ویژگیهای اصلی آنها، مزایا و معایب آنها را نیز برای شما بازگو کنم.
بهترین نرم افزارهای حسابداری ایران به ترتیب حروف الفبا
نرم افزار حسابداری آرین سیستم
شرکت دادهپردازی آرین سیستم که از سال 83 کار خود را آغاز کرده است، عرضهکننده سیستمهای مدیریت یکپارچه مالی، اداری و منابع انسانی است. نرم افزار آرین سیستم که ازجمله نرم افزارهای ارائهشده توسط این شرکت است، مخصوص سازمانها و شرکتهای بزرگ با حجم کاری بالا است.
درصورتیکه در مجموعه خود از تمامی مجموعه نرم افزارهای ERP آرین سیستم استفاده کنید، از مزایای هماهنگی نرم افزار حسابداری آن با دیگر نرم افزارها بهرهمند خواهید بود. همچنین این نرم افزار قابلیت اجرا بر روی اکثر سیستمعاملها ازجمله نسخههای قدیمی ویندوز و اندروید را دارد و آرین سیستم قول بهروزرسانیهای مداوم را به مشتریان خود میدهد.
نرم افزار شرکتی آرین سیستم نصب، آموزش و 6 ماه پشتیبانی رایگان داشته و تا 10 سال تضمین پشتیبانی دارد. رابط کاربری این نرم افزار سنتی و شبیه به نسخههای قدیمی آفیس است. دموی این نرم افزار نیز از روی وبسایت این شرکت در دسترس است.
10 ویژگی اصلی نرم افزار آرین سیستم
- قابلیت گزارشگیری به دو زبان لاتین و فارسی
- مجهز بودن به کارتابل آفلاین در زمان قطعی اینترنت
- پشتیبانی از تسعیر ارز
- امکان دسترسی تحت وب و از طریق تبلت و موبایل
- امکان گزارشگیری بر اساس تجزیه سنی حسابها
- تعریف حسابهای گروه، کل، معین، تفصیلی، سطح 5 و سطح 6 و سطح 7 بهصورت درختوارهای
- تعریف حسابها بدون محدودیت ارقام کدینگ و کنترل ماهیت حسابها در صدور سند حسابداری
- تعریف شرحهای استاندارد برای هر یک از حسابها در نرم افزار
- تعریف حسابهای معین با ویژگیهای تعدادی، ارزی، پیگیری و بودجهای
- سازگاری کامل با نرم افزارهای Office و قابلیت ارسال گزارشها بهصورت: Excel،Word و …
مزایا و معایب نرم افزار آرین سیستم
همانطور که گفته شد نرم افزار آرین سیستم مخصوص کسبوکارهای بزرگ و سازمانها بوده و مناسب حجمهای کاری بالا است. این نرم افزار ازاینجهت امکانات گستردهای داشته و میتواند بهعنوان نرم افزار شرکتهای حسابداری مورداستفاده قرار گیرد.
با تمام اینها، این نرم افزار مناسب کسبوکارهای متوسط و کوچک و فروشگاهها نیست و پیچیدگیهای آن از سرعت انجام کار میکاهد. برخی کاربران این نرم افزار از راحت نبودن و زمانبر بودن فرایند ثبت سند و فاکتور در این نرم افزار گلایه داشته و ادعا کردهاند که این نرم افزار مناسب سیستمهای فروش نیست.
نرم افزار حسابداری پارسیان
نرم افزار پارسیان در سال 1383 در اصفهان تولید و عرضه شد. باوجوداینکه شرکت سازنده این نرم افزار آن را مناسب برای فروشگاهها و شرکتها میداند، اما با توجه به ویژگیهای آن بیشتر آن را بهعنوان یک نرم افزار فروشگاهی میشناسند.
نرم افزار فروشگاهی پارسیان در 4 نسخه ساده، ویژه، پیشرفته و جامع ارائه میشود که هریک بر اساس نیازهای بخشی از کاربران طراحیشدهاند. نرم افزار حسابداری فروشگاهی پارسیان همچنین مجهز به زیرسیستمهای حسابداری، انبارداری، خریدوفروش، حقوق و دستمزد و پخش مویرگی است.
نرم افزار پارسیان همچنین نسخههایی اختصاصی برای برخی صنوف ارائه کرده است که ازجمله آنها میتوان به رستوران، سوپرمارکت، آتلیه عکاسی، خیریه و سنگ فروشی اشاره کرد. هرکدام از این نسخهها امکاناتی را برحسب ویژگیهای اختصاصی آن صنف با خود به همراه دارند.
10 ویژگی اصلی نرم افزار پارسیان
- صدور اسناد به دو صورت اتوماتیک و غیر اتوماتیک
- استفاده از دستگاه کارتخوان بانکی به هنگام انجام مراودات مالی
- گزارش عملکرد موجودی بانک و صندوق در هرلحظه
- گزارشهای فصلی فاکتورها جهت ارائه به وزارت دارایی
- امکان تعریف انبارهای متعدد
- نمایش موجودی کالا در همه انبارها بهصورت یکجا
- صدور فاکتورهای خرید، فروش، برگشتی و پیشفاکتور
- تهیه دیسکت بیمه و فایل مالیات و فایلهای پرداختی ویژه بانکها
- گزارش بدهکاری و بستانکاری اشخاص
- گزارش دفاتر حسابداری و ترازهای مختلف
مزایا و معایب نرم افزار پارسیان
نرم افزار فروشگاهی پارسیان ازجمله نرم افزارهایی است که بهعنوان یک نرم افزار صندوق فروشگاهی در میان صنوف مورد استقبال قرارگرفته است. این نرم افزار همچنین در کنار یک سال گارانتی رایگان، آپدیت مادامالعمر رایگان نیز دارد که مزیت بزرگی محسوب میشود.
با تمام اینها نرم افزار پارسیان مشکلات پشتیبانی حضوری در نقاط مختلف کشور داشته و همچنین مشکلاتی در ارائه پشتیبانی اینترنتی دارد. این نرم افزار همچنین محدودیتهایی دارد که ممکن است کسبوکارهای بزرگ را دچار مشکل کند و آنطور که باید امکانات کاملی را در اختیار آنها نگذارد.
نرم افزار حسابداری پارمیس
نرم افزار پارمیس، بیشتر با نسخه موبایلی خود شهرت دارد؛ اپلیکیشن کاربردی و رایگانی که یکی از محبوبترین اپلیکیشن های حسابداری شخصی ایرانی محسوب میشود؛ اما این اپلیکیشن محصول شرکت «فناوری اطلاعات پارمیس» که از سال 1383 آغاز به کار کرده است. این شرکت چندین راهکار برای حسابداری شرکتها و کسبوکارها ارائه کرده است. «پارمیس پرو» مخصوص کسبوکارهای متوسط و کوچک، «پارمیس استار» مخصوص کسبوکارهای بزرگ و سازمانها و «پارمیس 360» راهکار ابری برای کسبوکارهای کوچک است.
نرم افزار پارمیس در میان حسابداران قدیمی چندان شناختهشده نیست که این مسئله به دلیل شیوه کاری این نرم افزار است. این نرم افزار بیشتر به درد کسانی میخورد که آشنایی کمتری با حسابداری دارند و شاید برای حسابداران باتجربه و قدیمی که به شیوه کار با نرم افزارهای حسابداری قدیمیتر عادت کردهاند چندان جذاب نیست.
نرم افزار پارمیس پرو در چهار سری «فروشگاهی»، «شرکتی»، «تولیدی» و «جامع» عرضه میشود. پارمیس استار نیز قابلیت نصب زیرسیستمهای «حسابداری و مالی»، «انبار»، «بازرگانی»، «بازرگانی خارجی»، «خزانه»، «فروشگاه اینترنتی»، «CRM»، «تولید و بهای تمامشده»، «حقوق و دستمزد» و 7 زیرسیستم کاربردی دیگر است.
10 ویژگی اصلی نرم افزار پارمیس
- امکان تعریف شعب و تجمیع اطلاعات مالی آنها
- درختواره گردش حسابها بر اساس کلیه سطوح حسابداری
- امکان تجمیع، مرتبسازی و کپی اسناد و امکان جستجوی اسناد با استفاده از حداقل اطلاعات
- تعریف سرفصلها در یک سطح گروه، یک سطح کل، بینهایت معین، بینهایت تفصیلی و بینهایت تفصیلی شناور
- امکان معرفی و نگهداری اسناد و حسابهای چند شرکت مختلف با تعداد نامحدود بهصورت مجزا روی یک سیستم
- امکان اختصاص 3 شماره و یک شماره عطف به هر سند
- قابلیت ارائه گزارش از مانده تفصیلیهای یک حساب به تفکیک سطوح
- امکان مشخص کردن افراد امضاکننده پای گزارشها و اضافه کردن امضاکنندگان بهصورت نامحدود
- امکان معرفی، اصلاح و حذف دورههای مالی دائمی یا ادواری با تعداد نامحدود و تعیین محدوده زمانی دلخواه
- امکان ایجاد سند افتتاحیه بهطور خودکار از روی سند اختتامیه سال قبل
مزایا و معایب نرم افزار پارمیس
نرم افزار پارمیس برای کسبوکارهای کوچک با اقبال خوبی مواجه شده است که این به دلیل رابط کاربری ساده آن است. پارمیس پرو شاید انتخابی خوب برای خردهفروشان و فروشگاههای اینترنتی باشد. از سویی دیگر نسخههای اختصاصی آن برای برخی صنوف نیز عرضهشده است. این نرم افزار با کمترین مشکل و پیچیدگیای، کاربرانی که اطلاعات زیادی از حسابداری ندارند را همراهی میکند.
در کنار اینها شاید نرم افزار پارمیس را نتوان به کسبوکارهای بزرگ توصیه کرد. برخی کاربران اعتقاددارند که محیط کاری این نرم افزار برای حسابداران چندان کاربردی و جذاب نبوده و بهنوعی غیرحرفهای است و امکانات آن کفاف کارهای یک حسابدار نیست.
نرم افزار حسابداری پیوست
گروه نرم افزاری پیوست، یکی از قدیمیترین شرکتهای ساخت نرم افزارهای سازمانی در ایران است. این شرکت با نزدیک به 30 سال سابقه در این عرصه، حالا مشتریان بزرگی از میان سازمانها و نهادهای بزرگ دولتی دارد. نرم افزار پیوست از مجموعه نرم افزارهای مالی پیوست است که حدود 15 سال از ساخت آن میگذرد. این نرم افزار مخصوص سازمانها و شرکتهای بزرگ و کسبوکارهای با حجم کاری بالا است.
نرم افزار شرکتی پیوست قابلیت نصب چندین زیرسیستم را در خود دارد که ازجمله آنها میتوان به زیرسیستمهای «حسابداری»، «اموال»، «انبار و کالا»، «خزانه داری»، «پیمانها و قراردادها»، «بازرگانی»، «ساخت و تولید»، «هولدینگ»، «ارزی»، «حسابداری دولتی» و «بودجه و اعتبارات» اشاره کرد.
ارتباط کامل این نرم افزارها با یکدیگر و دیگر نرم افزارهای سازمانی پیوست، مهمترین ویژگی این نرم افزار شرکتی است که در سازمانهای بزرگ بسیار کاربردی و مهم است. نرم افزار پیوست تقریباً تمامی امکاناتی که برای حسابداری یک مجموعه بزرگ نیاز خواهید داشت را برای شما فراهم میکند. نرم افزار پیوست ازجمله نرم افزارهای مورد تأیید سازمان امور مالیاتی است و ادعا میکند رابط کاربری کاربر محور آن، دسترسی حسابداران به قسمتهای مختلف برنامه را سهلالوصول میکند.
10 ویژگی اصلی نرم افزار پیوست
- تعریف کدینگ دلخواه حسابداری متناسب با نیاز شرکت
- امکان دریافت سند مالی از نرم افزارهای شرکتهای دیگر در قالب وبسرویس یا فایل متنی و اکسل
- امکان انتقال اطلاعات اسناد حسابداری بین شرکتها
- تعیین سطح دسترسی کاربران به حسابها در کلیه سطوح و دسترسی کاربران به کلیه فرمهای عملیاتی
- مشاهده اطلاعات سایر نرم افزارها از طریق آرتیکلهای وابسته در اسناد حسابداری
- ارائه خلاصه سند ماهانه برای ارائه دفاتر و اسناد بهصورت مکانیزه به سازمان امور مالیاتی
- ارائه دفاتر حسابهای عوارض و مالیات بر ارزش افزوده
- ارائه صورتهای مالی اساسی شامل ترازنامه و سود و زیان با تنظیمات دلخواه
- گزارش دفتر روزنامه در سطوح کل، معین، تفصیلی به همراه تفصیلیهای شناور و ارز
- تهیه فرم چاپی دفتر روزنامه بر اساس دفتر چاپی استاندارد 26 سطری
مزایا و معایب نرم افزار پیوست
نرم افزار شرکتی پیوست را شاید بتوان یکی از بهترین انتخابها برای سازمانها و شرکتهای بزرگ دانست. این نرم افزار با زیرسیستمهای متنوع و البته نرم افزارهای سازمانی دیگر، بستری کامل برای یکپارچهسازی سیستم اتوماسیون سازمان شما فراهم میکند.
بااینحال این نرم افزار به دلیل پیچیدگیها و گستردگیهای خود مناسب کسبوکارها و شرکتهای متوسط و کوچک نیست و تا حدودی میتواند باعث کند شدن فرایند کاری اینگونه کسبوکارها شود. از سویی دیگر وجود مشتریان قدرتمند باعث شده است تا سیستم پشتیبانی این شرکت چندان رغبتی به ارائه پشتیبانی به مشتریان کوچکتر خود نداشته باشد و گزارشهایی از عدم رضایت آنها از پشتیبانی پیوست شنیدهشده است. در ضمن باید یادآور شویم که نرم افزار پیوست نسخه فروشگاهی ندارد.
نرم افزار حسابداری تدبیر
شاید یکی از قدیمیترین نرم افزارهای حسابداری این لیست، نرم افزار تدبیر محصول شرکت «پردازش موازی سامان» باشد. اولین نسخه نرم افزار تدبیر سال 1377 عرضه شد که امکانات و محیطی ساده داشت. این نرم افزار توسط شرکتهای بزرگی همچون گلدیران و سام سرویس مورداستفاده قرار گرفت و همین مسئله باعث توسعه روزبهروز این نرم افزار شد.
هماکنون شرکت پردازش موازی سامان یکی از تولیدکنندگان قدیمی و بزرگ نرم افزارهای سازمانی ازجمله نرم افزار حسابداری در ایران است. نرم افزار تدبیر یکی از گزینههای اصلی برای استفاده در سازمانها و شرکتهای بزرگ بوده است. شهرت این نرم افزار به حدی است که بسیاری از شرکتهای حسابداری نام خود را با تلفیقی از نام این نرم افزار انتخاب کردند.
نرم افزا تدبیر قابلیت نصب زیرسیستمهای «حسابداری مالی»، «خزانه داری و کنترل نقدینگی»، «عملیات ارزی»، «انبار و حسابداری انبار»، «اموال و داراییهای ثابت» و «بودجه و اعتبارات» است.
نرم افزار تدبیر ماژول محور نیست و خدمات پشتیبانی تقریباً نامحدودی دارد. درصورتیکه از نرم افزارهای سازمانی دیگر تدبیر استفاده کنید، همگامسازی بین این نرم افزارها باعث سهولت کار درونسازمانی شما خواهد شد. رابط کاربری این نرم افزار کماکان مانند سالهای دور آن است که البته از نصب آسانی برخوردار است و نسخه دموی آن نیز در دسترس است.
10 ویژگی اصلی نرم افزار تدبیر
- امکان معرفی دورههای مالی (دائمی یا ادواری) با تعداد نامحدود
- امکان معرفی و نگهداری حسابهای چند شرکت مختلف بهصورت مجزا روی یک سیستم
- امکان تهیه دفاتر حساب روی کلیه اسناد
- امکان تهیه دفاتر حساب روی کلیه دورههای مالی
- امکان کنترل کدینگ حسابها در کلیه سطوح، هنگام صدور سند افتتاحیه
- امکان کنترل شماره و تاریخ اسناد جدید با شماره و تاریخ اسناد صادرشده قبلی
- امکان چاپ سریع اطلاعات در کلیه فرمهای سیستم
- امکان مشاهده و چاپ سرفصلهای کل، معین و تفصیلی
- امکان ارائه تراز آزمایشی دو، چهار یا شش ستونی در هر محدوده زمانی و برای کلیه حسابها
- امکان تهیه پشتیبان از اطلاعات دیسک سخت و بازیابی، بازسازی و فشردهسازی اطلاعات
مزایا و معایب نرم افزار تدبیر
نرم افزار شرکتی تدبیر در کنار دیگر نرم افزارهای سازمانی همین شرکت، گزینهای مناسب برای شرکتها و سازمانهای بزرگ محسوب میشود. از سویی دیگر پشتیبانی نامحدود این نرم افزار ازجمله مزایای بزرگ آن محسوب میشود.
رابط کاربری قدیمی و بهروز نشده این نرم افزار گلایه بسیاری از حسابداران را با خود همراه کرده است. برخی از کاربران از وجود مشکلات کوچک اما قدیمی در این نرم افزار خبر میدهند که باوجود گذشت سالها مرتفع نشدهاند. یکی از نقصهای بهظاهر کوچک این نرم افزار، وجود code page اختصاصی آن است. این مسئله باعث میشود تا در ورود اطلاعات و خروجی گرفتن از آنها دچار مشکلات عجیبوغریبی شوید؛ اما مهمتر از همه اینها باید گفت که تدبیر برای کسبوکارهای کوچک و کاربرانی که تسلط کاملی به مهارتهای حسابداری ندارند بههیچعنوان مناسب نیست. البته محصول جدید این شرکت تحت عنوان «تدبیر لایت» مدعی طراحی اختصاصی برای کسبوکارهای کوچک و متوسط است.
نرم افزار حسابداری رافع
نرم افزار رافع محصولی از شرکت تدبیر رایانه آسیا است که از سال 1381 کار خود را آغاز کرده است. این نرم افزار در سه نسخه اصناف، رافع 8 و رافع ویژه نسخه 2 عرضه میشود. نرم افزار رافع اصناف ویژه خردهفروشی بوده و یک نرم افزار فروشگاهی است. نرم افزار رافع 8 نیز برای شرکتهای متوسط و رافع ویژه نسخه 2 برای سازمانها و شرکتهای بزرگ طراحیشده است.
نرم افزار رافع ویژه، در بستههای بازرگانی، تولیدی، پیمانکاری و پخش مویرگی عرضه میشود. همچنین نرم افزار شرکتی رافع 8 مجهز به زیرسیستمهای مالی، خریدوفروش، انبارداری، خزانه داری و اموال و داراییها است. نرم افزار فروشگاهی رافع اصناف نیز به زیرسیستمهای خریدوفروش، خزانه داری و انبارداری است.
هریک از سه نرم افزار رافع میتوانند پاسخگوی نیاز کاربران موردنظر خود باشند. این نرم افزارها دارای یک سال گارانتی رایگان است و دموی آنها نیز از وبسایت آن در دسترس است.
10 ویژگی اصلی نرم افزار رافع
- امکان انتقال و ارسال کلیه گزارشها به محیطهای کاربردی ازجمله Adobe reader (pdf), Excel، Word و…
- امکان ایجاد دفاتر و دورههای متعدد مالی
- امکان تعریف حسابهای بانکی متعدد
- امکان تهیه صورت عملکرد سود و زیان و ترازنامه استاندارد
- امکان تعریف واحد سنجش و تعریف ضرایب تبدیل آنها
- امکان تعیین و تنظیم گروه کالا در چهار سطح و کدینگ کردن کالا بهصورت مکانیزه
- امکان تعیین 5 نرخ برای فروش یک کالا
- امکان اخذ و چاپ فاکتور فروش مطابق با فرمت ارائهشده از سوی وزارت اقتصاد و دارایی
- صدور پیشفاکتور فروش و امکان تبدیل آن به فاکتور فروش
- تعریف و نگهداری اطلاعات مشتریان
مزایا و معایب نرم افزار رافع
نرم افزار رافع جزو معدود نرم افزارهای حسابداری است که برای همه انواع کسبوکارها راهکار و نرم افزار اختصاصی ارائه داده است. این نرم افزار برای سازمانها و شرکتهای بزرگ، نرم افزار شرکتی و نرم افزار فروشگاهی.
البته معایب رافع را باید نسخه به نسخه بررسی کرد و ممکن است یک عیب مربوط بهتمامی نسخههای آن نباشد. نرم افزار رافع 8 دارای مشکلاتی است که برخی کاربران گزارش کردهاند و ازجمله آن میتوان به؛ عدم امکان خرد کردن سطح تفصیلیها به بیشتر از 4 سطح، پیچیدگی در بخش انبار نرم افزار، سرعت پایین و تنوع پایین گزارشها اشاره کرد.
نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم
نرم افزار سپیدار سیستم را میتوان پرفروشترین و یکی از معروفترین نرم افزارهای حسابداری ایران معرفی کرد. این نرم افزار محصول شرکت همکاران سیستم؛ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نرم افزارهای ERP در ایران است. باوجود گذشت کمتر از 10 سال از عرضه نرم افزار سپیدار سیستم، به دلیل برندینگ خوب، بازاریابی موفق و البته تکیهبر نام همکاران سیستم، این نرم افزار توانسته است به پرفروشترین و مطرحترین نام در عرصه نرم افزارهای حسابداری و مالی تبدیل شود.
نرم افزار سپیدار سیستم در دو نسخه «سپیدار» و «دشت» عرضه میشود. نرم افزار شرکتی سپیدار مخصوص شرکتهای متوسط و کوچک طراحیشده است که بستههای نرم افزاری بازرگانی، خدماتی، تولیدی، پیمانکاری و پخش را در کنار خود دارد. همچنین این نرم افزار مجهز به زیرسیستمهای حسابداری، دارایی ثابت، مشتریان و فروش، پخش و سفارش گیری، دریافت و پرداخت، انبارداری، حقوق و دستمزد، تولید، پیمانکاری و تردد است.
نرم افزار فروشگاهی دشت نیز برای فروشگاهها و خردهفروشیها طراحی و عرضهشده و بسته اختصاصی برخی اصناف مانند سوپرمارکت، طلافروشی و آرایشی بهداشتی را در کنار خود دارد.
مهمترین نکتهای که برای سپیدار سیستم میتوانیم بگوییم، فراگیری گسترده آن و سازگاری و امکان همگامسازی آن با بسیاری از نرم افزارهای CRM و ERP است. خروجی گزارشهای نرم افزار سپیدار سیستم تقریباً قابلارائه در همهجا هست و ازاینجهت دغدغهای نخواهید داشت.
سپیدار سیستم در حال حاضر توسط بخش بزرگی از شرکتها و فروشگاهها مورداستفاده قرار میگیرد و از این حیث بهنوعی رکورددار محسوب میشود. سپیدار سیستم یک سال پشتیبانی و خدمات پس از فروش رایگان داشته و نصب و راهاندازی آسانی دارد.
10 ویژگی اصلی نرم افزار سپیدار سیستم
- چهار نوع کدینگ پیشفرض تولیدی، خدماتی، بازرگانی و پیمانکاری
- گردش حساب و ماندهحساب در تمامی سطوح، به تفکیک دلخواه
- تبدیل ارزهای مختلف به ارز پایه در عملیات تجاری و صدور سند تسعیر ارز
- قابلیت اتصال سیستم حقوق و دستمزد به سیستم ورود و خروج کارکنان
- محاسبه مالیات به 3 روش
- امکان قیمتگذاری موجودی کالای انبار در زمانهای دلخواه و به روش میانگین موزون
- ثبت دفاتر قانونی به سادهترین روش ممکن
- گزارش از مانده و گردش حسابهای بانکی و صندوق
- امکان تسویه دستگاه کارتخوان
- پلاک گذاری و طبقهبندی داراییها
مزایا و معایب نرم افزار سپیدار سیستم
نرم افزار سپیدار سیستم تقریباً تمام نیازهای بخش حسابداری شرکت و یا فروشگاه شما را مرتفع میکند. بعید است که نیاز به انجام عملیاتی داشته باشید و سپیدار و دشت قادر به انجام آن نباشند. بخش جستوجوی نرم افزار سپیدار سیستم بسیار کاربردی و راه گشا بوده و در بسیاری از موارد میتواند باعث دسترسی سریعتر کاربران به محل دلخواهشان و صرفهجویی در زمان شود. سازگاری و همگامسازی ساده با نرم افزارهای دیگر و همچنین راحتی نصب و راهاندازی از دیگر مزایای نرم افزار سپیدار سیستم است.
«پشتیبانی ضعیف» بیشترین کلید واژهای است که بهعنوان ضعف سپیدار سیستم از سوی کاربران مطرحشده است. پشتیبانی ضعیف را تقریباً میتوان بهعنوان نقطهضعف مشترک تمامی نرم افزارهای حسابداری مطرح کرد، اما در مورد نرم افزار سپیدار سیستم ظاهراً قضیه فراتر از اینها است و آنقدر مشتریان خود را خشمگین کردهاند که برخی کاربران پشتیبانی این نرم افزار را «فاجعه» میدانند. برخی کاربران نیز بیان داشتهاند که برای کوچکترین کارها نیازمند پشتیبانی بودهاند.
سرعت کند نرم افزار سپیدار سیستم بهعنوان ضعف دیگر این نرم افزار مطرحشده است و برخی از حسابداران آن را باعث خستگی خود میدانند. قیمت بالا و هزینه پشتیبانی بسیار زیاد، وجود مشکلات قدیمی در برخی قسمتهای نرم افزار و عدم رفع آنها در بهروزرسانیها و تک سطحی بودن ازجمله دیگر معایب نرم افزار سپیدار سیستم است که از سوی برخی کاربران اعلامشده است. باید یادآور شویم که سپیدار سیستم مناسب کسبوکارهای بزرگ نیست.
نرم افزار حسابداری شایگان سیستم
نرم افزار شایگان سیستم یکی از قدیمیترین نرم افزارهای حسابداری ایران است که نسخههای اولیه آن از اوایل دهه 70 روانه بازار شد. نرم افزار شایگان سیستم که با نام «حسابگر» در بازار عرضه میشود دارای امکانات یکپارچه حسابداری، انبارداری، خریدوفروش، دریافت و پرداخت، مرکز هزینه، دفتر چک، دفتر قسط و… است.
نرم افزار شایگان سیستم بستههای نرم افزاری متنوعی ارائه کرده است که ازجمله آنها میتوان به حسابگر صنعتی، حسابگر بازرگانی، حسابگر ویژه پخش، حسابداری اموال و حقوق پرسنل و دستمزد اشاره کرد. نرم افزار شایگان سیستم قابلیت تعریف تا 10 سطح را دارا بوده و میتواند گزارشهای متنوعی را در اختیار اپراتور قرار دهد.
10 ویژگی اصلی نرم افزار شایگان سیستم
- ارائه بهصورت شبکه و تککاربره
- قابلیت ارائه بیش از ۱۵۰۰ نوع گزارش
- دسترسی به اطلاعات برنامه از طریق مرورگر اینترنتی
- قابلیت ایجاد شرکتهای مختلف با ساختار کدینگ
- نگهداری اطلاعات در دورههای مالی متعدد
- سطوح شناور تفصیلی واحد و مرکز هزینه
- ارسال و دریافت اطلاعات بین شرکتها
- گزارش ماهانه دفتر کل و روزنامه آماده
- امکان ایجاد کالاهای جدید با استفاده از تعریف ویژگی کالاها بهصورت انبوه
- استفاده از حواله انبار جهت مصرف کالا و مصالح پیمانکاران در پروژههای مختلف
مزایا و معایب نرم افزار شایگان سیستم
مجموعه نرم افزار حسابگر برای انواع کسبوکارهای مختلف ارائهشده است و میتواند گزینه مناسبی برای کسبوکارهای کوچک و متوسط باشد. برخی نسخههای اختصاصی نرم افزار شایگان سیستم میتوانند راه گشای فعالین برخی صنوف باشند. ازاینرو شایگان سیستم انتخابی خوب برای کسبوکارهای کوچک و فروشگاهها است. قابلیت گزارشگیری متنوع را نیز میتوان یکی دیگر از مزیتهای نرم افزار شایگان سیستم عنوان کرد.
هزینه خرید و راهاندازی بالا، هزینه پشتیبانی بالا و همچنین هزینههای مازاد بالا برای اضافه کردن کاربر جدید برای استفاده نرم افزار ازجمله معایب نرم افزار شایگان سیستم است. همچنین این نرم افزار را باوجود قدمت فراوان آن نمیتوان به سازمانها و شرکتهای بزرگ پیشنهاد کرد.
نرم افزار حسابداری فرداد
نرم افزار فرداد محصول اختصاصی آرین سیستم برای کسبوکارهای کوچک و متوسط است. این نرم افزار تازهوارد در سال 96 روانه بازار شد که البته به پشتوانه آرین سیستم بهسرعت توانست جای خود را در میان نرم افزارهای حسابداری شرکتی تثبیت کند.
ازجمله ویژگیهای مهم نرم افزار شرکتی فرداد، نصب و آموزش کاملاً رایگان آن است. این مسئله برای شرکتهای کوچک اهمیت بسیار زیادی دارد. نرم افزار شرکتی فرداد دارای 4 بسته نرم افزاری حسابداری تولیدی، حسابداری خدماتی، حسابداری پیمانکاری و حسابداری بازرگانی است.
نرم افزار شرکتی فرداد متناسب با بسته نرم افزاری انتخابی توسط کاربر، مجهز به نرم افزارهای حسابداری مالی، فروش، انبار و تأمینکنندگان، دریافت و پرداخت، حقوق دستمزد و ردیابی کالا و محصول است. درعینحال این نرم افزار قابلیت ارتقا به سیستم ERP آرین سیستم را دارد.
10 ویژگی اصلی نرم افزار فرداد
- حسابداری مالی 4 سطحی قابلافزایش تا 7 سطح
- قابلاستفاده بهصورت سینگل یا تحت شبکه
- پوشش تمامی عملیاتهای دریافت و پرداخت
- تهیه صورتهای سود و زیان و ترازنامه
- تهیه فایلهای بیمه، مالیات و خریدوفروش فصلی
- مجهز به پشتیبانی آنلاین از طریق پرتال مشتریان
- قابلیت استفاده از زیرسیستم ارزی در تمامی نرم افزارها
- قابلیت استفاده از واحدهای فرعی در نرم افزارهای انبار و فروش
- دارای 8 نرم افزار و 4 زیرسیستم
- یک سال پشتیبانی رایگان
مزایا و معایب نرم افزار فرداد
نرم افزار شرکتی فرداد را میتوان یکی از بهترین گزینهها برای شرکتهای کوچک بهحساب آورد. این نرم افزار شرکتی، تنها باهدف تأمین نیاز حسابداری شرکتهای کوچک ساختهشده است و ازاینرو میتواند گزینه بسیار مناسبی برای این کار باشد. فرداد با تکیهبر نرم افزار حسابداری قدیمی آرین سیستم طراحیشده است که این خود مزیت بزرگی محسوب میشود.
نکاتی که در بالا آورد شد میتوانند بهنوعی جزو معایب نرم افزار حسابداری شرکتی فرداد بهحساب آیند. این نرم افزار در سال 96 تولیدشده است و با توجه به عمر کم آن، بهصورت بالقوه میتواند مشکلات فراوانی را در خود داشته باشد. درعینحال تجربه کم کاربران از این محصول، باعث شده است که نتوان آن را به کسی پیشنهاد کرد. باید خاطرنشان کرد که نرم افزار حسابداری شرکتی فرداد نسخه فروشگاهی ندارد.
نرم افزار حسابداری قیاس
نرم افزار قیاس محصولی از شرکت نرم افزاری راهکار نوین سیاق است که خود یکی از قدیمیترین تولیدکنندگان نرم افزارهای ERP در ایران است. نرم افزار شرکتی و فروشگاهی قیاس با تکیهبر تجربه شرکت سیاق در تولید نرم افزارهای سازمانی ساخته شد و در سال 94 با تحول در رابط کاربری خود تبدیل به بهترین نرم افزار از جهت زیبایی و بهروز بودن ظاهر نرم افزار شد.
نرم افزار قیاس مخصوص کسبوکارهای کوچک و متوسط تولیدشده است و نسخه ابری آن نیز چندی است که عرضهشده است. نرم افزار شرکتی قیاس در نسخههای مالی، بازرگانی، تولیدی، خدماتی و جامع عرضه میشود. همچنین نرم افزار فروشگاهی قیاس غیر از نسخه معمول برای تمامی فروشگاهها، نسخه ویژه دفاتر مشاوره املاک دارد. این نرم افزارها در پلتفرمهای ویندوز، وب و اندروید عرضه میشوند.
نرم افزار قیاس 4 سطحی بوده و قابلیت ارتقا تا 6 سطح را نیز دارد. نرم افزارهای خزانه داری، فروش، انبار، حقوق دستمزد و تولید و گردش کالا ازجمله نرم افزارهایی هستند که در بستههای نرم افزاری قیاس وجود دارند. نسخه ابری قیاس این امکان را به کاربران میدهد تا بدون محدودیت جغرافیایی قادر به کنترل کسبوکار خود باشند.
10 ویژگی اصلی نرم افزار قیاس
- ساختار تفصیلی شناور و کنترل مراکز هزینه و پروژهها
- صدور اسناد مرجع حسابداری برای تحریر دفاتر قانونی
- عملیات پایان سال اتوماتیک و ایجاد سال مالی جدید
- اخذ دیسکت بیمه، دیسکت بانک، دیسکت مالیات بهصورت مکانیزه و دقیق از نرم افزار
- انجام حسابداری و مشاهده گزارشهای تحلیلی ویژه مدیران از راه دور حتی بر روی تلفن همراه
- کاهش هزینههای نگهداری نرم افزار و سرور و واحد آی تی
- امکان صدور همزمان فاکتور فروش خدمات و کالا در کنار یکدیگر
- مدیریت فرایند تولید از ابتدای سفارش تا انتهای تولید محصول
- تعریف انواع لیستهای قیمت و لیستهای تخفیف با قابلیت انتصاب یک یا چند قیمت به شخص یا گروه اشخاص
- امکان ارائه دسترسی محدود به مشتریان خاص یا نمایندهها
مزایا و معایب نرم افزار قیاس
عدم نیاز به نصب سرور در شرکت یکی از مهمترین مزایای نرم افزار قیاس است. این کار به میزان زیادی هزینههای ناشی از راهاندازی، تعمیر و نگهداری را کاهش میدهد. از سوی دیگر، دسترسی به اطلاعات از هرجا و از روی هر دیوایسی امکانپذیر است و محدودیت قفل سختافزاری برداشته میشود. رابط کاربری زیبا و پیشرفته قیاس آن را از رقبای سنتی خود متمایز کرده و باعث میشود تا در ساعات طولانیمدت حسابدار خستگی کمتری را حس کند.
در کنار اینها باید گفت نرم افزار قیاس شاید چندان مورد اقبال حسابداری کهنهکار که عادت به محیطهای قدیمی دارند قرار نگیرد. درعینحال وابستگی به اینترنت ممکن است در برخی مواقع روند کار را دچار مشکل کند. باید یادآوری کنیم که این نرم افزار برای سازمانها و شرکتهای بزرگ ساخته نشده است.
نرم افزار حسابداری کاوش فردا
نرم افزار کاوش فردا محصولی از شرکت کاوش افزار فردا واقع در مشهد است. این نرم افزار حسابداری برای کسبوکارهای متوسط و کوچک طراحیشده است و بستههای نرم افزاری متنوعی برای کسبوکارهای مختلف دارد. نرم افزار کاوش فردا مجهز به زیرسیستمهای مالی، خزانه داری و انبارداری است.
این نرم افزار کاوش فردا باوجود داشتن نسخه فروشگاهی، بیشتر بهعنوان یک نرم افزار شرکتی شناخته میشود. مجموعه نسخههای اختصاصی آن برای برخی از شرکتها جالبتوجه است؛ ازجمله نرم افزار حسابداری آسانسور که مخصوص شرکتهای نصب و پشتیبانی آسانسور است.
با تمام اینها نرم افزار کاوش بیشتر به نسخه اختصاصی آن برای شرکتهای ساختمانی معروف است. ظاهراً بسیاری از شرکتهای ساختمانی از این نرم افزار حسابداری استفاده میکنند.
10 ویژگی اصلی نرم افزار کاوش فردا
- امکان دستهبندی و تعریف سرفصلهای حسابداری در چهار سطح کل، معین، تفضیلی و تفضیلی شناور
- ارائه سرفصلهای حسابداری پیشفرض و امکان اصلاح و حذف آنها
- امکان ثبت اسناد حسابداری بهصورت دستی و خودکار
- امکان مشاهده سود و زیان در بازههای زمانی مختلف
- امکان تعریف انواع حسابهای بانکی و دستهچکهای آنها
- امکان ثبت و ویرایش انواع چکهای بانکی دریافتی و پرداختی و تراکنش آنها
- امکان گزارش ترازنامه
- امکان تعریف چندین انبار بهصورت نامحدود و مجزا
- امکان استفاده از صندوق فروشگاهی (POS) و تعیین سریال پورت آنها
- امکان خروجی اکسل در تمامی گزارشها و PDF
مزایا و معایب نرم افزار کاوش فردا
وجود نسخههای اختصاصی برای برخی از صنوف ازجمله تجهیزات پزشکی، بیمه، فروشگاه موبایل و … نرم افزار کاوش فردا را به یکی از ویژهترین نرم افزارهای حسابداری شرکتی موجود در بازار تبدیل کرده است. این نرم افزار همچنین با داشتن راهکار ابری میتواند برخی کاربران را که به فکر مدیریت ریموت کسبوکار خود هستند تحت پوشش نرم افزار حسابداری خود درآورد.
مهمترین معضلی که کاربران نرم افزار حسابداری کاوش فردا با آن روبرو بودهاند، هزینه بالای پشتیبانی است. این هزینه گاهی آنقدر بالا بوده است که برخی کاربران اقدام به تغییر نرم افزار حسابداری خود و کوچ به یک نرم افزار حسابداری دیگر کردهاند. عدم وجود دفتر در تهران و دیگر شهرهای بزرگ نیز میتواند جزو معایب نرم افزار کاوش فردا بهحساب آید.
نرم افزار حسابداری محک
نرم افزار حسابداری محک محصولی از گروه نرم افزاری محک است که از سال 1385 وارد عرصه نرم افزارهای حسابداری شد و بهسرعت تبدیل به یکی از مشهورترین نرم افزارهای حسابداری بازار شد. نرم افزار حسابداری محک محصولات خود را در 2 قالب عمومی (برای کسبوکارهای کوچک) و تجاری (برای کسبوکارهای بزرگ) عرضه میکند.
نرم افزار حسابداری محک در 3 نسخه عرضه میشود؛ نرم افزار حسابداری فروشگاهی محک، نرم افزار حسابداری شرکتی محک و نرم افزار حسابداری تولیدی محک. این 3 نرم افزار در سطوح مختلف و برای نیازهای مختلف ارائه میشوند تا به لحاظ قیمتی برای کاربران مقرونبهصرفه باشند. این نرم افزار حسابداری بسته به نوع نرم افزار و سطح انتخابی توسط مشتری مجهز به زیرسیستمهایی است که ازجمله آن میتوان به زیرسیستم بازرگانی، مالی، انبارداری، حقوق و دستمزد، تولید، پروژه و دارایی ثابت اشاره کرد.
نرم افزار حسابداری محک برای کلیه محصولات خود نصب و پشتیبانی یکساله رایگان ارائه کرده و برای برخی صنوف فروشگاهی امکانات اختصاصی تدارک دیده است. نرم افزار صندوق فروشگاهی محک و اپلیکیشن حسابداری شخصی محک نیز از دیگر محصولات محبوب و پرکاربر این شرکت است. نرم افزار حسابداری محک رابط کاربری جذابی داشته و نسخه دموی تمامی محصولات آن نیز در دسترس است.
10 ویژگی اصلی نرم افزار محک
- طبقهبندی دقیق حسابها
- ایجاد گزارشهای استاندارد مدیریتی و تکمیلی مانند گزارشهای سود کالا
- تعیین میزان سود بر اساس بازههای زمانی مشخص
- ثبتاسناد مالی و شمارهگذاری اتوماتیک
- ایجاد انسجام و یکپارچگی در مدیریت از اسناد و فاکتورهای مالی
- ثبت و کنترل تمامی عملیات خرید، فروش و…
- دقت بالا در انجام محاسبات مربوط به حقوق و دستمزد و سود و زیان شرکت
- امکان ثبت فاکتورهای رسمی و معمولی
- مدیریت عملیات مربوط به گردش چک و بانک
- عملیات بازرگانی و خزانهداری تکمیلی
مزایا و معایب نرم افزار محک
قیمتگذاری متنوع بر اساس نیاز کاربر را میتوان یکی از بزرگترین مزایای نرم افزار حسابداری محک عنوان کرد. کاربر بهراحتی میتواند تنها بهاندازه نیازهای خود از نرم افزار پول پرداخت کرده و برای امکاناتی که نیازی به آنها ندارد هزینه اضافی پرداخت نکند. رابط کاربری جذاب و مدرن از دیگر مزایای نرم افزار حسابداری محک است و برخلاف بسیاری از رقبا محیط نرم افزار بهروز بوده و از حالت قدیمی خارجشده است. امکانات فراوان نرم افزار حسابداری فروشگاهی محک برای صنوف مختلف دیگر مزیت این نرم افزار است.
اصلیترین مشکل نرم افزار حسابداری محک همچون بیشتر رقبا پشتیبانی ضعیف آن است. بر اساس گزارش کاربران پشتیبانی محک ضعیف بوده و حتی دانش حسابداری برخی کارشناسان پشتیبانی این نرم افزار در سطح پایینی است، بهطوریکه متوجه مشکل کاربر نمیشوند. بروز مشکل هنگام افزایش تعداد اسناد و همچنین پیچیدگی گزارشگیری از دیگر مشکلاتی است که برخی کاربران از نرم افزار حسابداری محک گزارش کردهاند.
نرم افزار حسابداری هلو
نرم افزار حسابداری هلو محصولی از شرکت طرفه نگار است که در سال 1377 وارد بازار نرم افزارهای حسابداری شده است. این نرم افزار حسابداری با پشتوانه حضور طولانیمدت خود در بازار و برندینگ قوی، تبدیل به یکی از محبوبترین نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی شده است.
نرم افزار حسابداری هلو حالا بستههای مختلف نرم افزاری در زیر دستههای نرم افزار حسابداری فروشگاهی، نرم افزار حسابداری شرکتی، نرم افزار حسابداری تولیدی، نرم افزار حسابداری جامع و صنعتی و نرم افزار حسابداری تخصصی اصناف ارائه میکند. وجود بیش از 200 عنوان تخصصی نرم افزار حسابداری برای اصناف مختلف از ویژگیهای منحصربهفرد نرم افزار حسابداری هلو است.
هلو نرم افزارهای حسابداری خود را در 4 سطح و قیمت برای نیازهای مختلف عرضه میکند تا تمامی کسبوکارها قادر به دریافت نسخه مناسب، متناسب با بودجه خود باشند. رابط کاربری نرم افزار حسابداری هلو بسیار ساده بوده و بدون دانش حسابداری قادر به استفاده از امکانات آن خواهید بود.
10 ویژگی اصلی نرم افزار هلو
- تعریف کالا در دو سطح
- تعریف چکهای دریافتی و پرداختی
- صدور فاکتور خریدوفروش و مرجوعیها
- گزارش صورت سود و زیان
- اعلام اتوماتیک سررسید چکها
- عملیات مالی بهصورت اتوماتیک و غیر اتوماتیک
- تیپ قیمت
- اطلاعات نموداری جهت ارزیابی سیستم و فروش
- امکان استفاده از بارکد خوان
- خروجی با پسوندهای مختلف
مزایا و معایب نرم افزار هلو
نرم افزار هلو را میتوان یکی از بهترین انتخابها برای اشخاصی دانست که دانشی در حوزه حسابداری ندارند. این نرم افزار حسابداری فروشگاهی امکانات موردنیاز صنوف را در اختیار آنها گذاشته و بهسادگی امور روزانه حسابداری آنها را حلوفصل میکند. نرم افزار حسابداری فروشگاهی هلو قطعاً یکی از بهترین نرم افزارهای حسابداری برای فروشگاههای کوچک است.
مهمترین مشکل نرم افزار حسابداری هلو عدم رعایت اصول سرفصلهای حسابداری است که به شکلی جدی باعث میشود بسیاری از حسابداران از این نرم افزار حسابداری گریزان باشند. مشکل دیگر نرم افزار حسابداری هلو پشتیبانی آن است که به شکلهای مختلف باعث نارضایتی گروهی از کاربران شده است، ازجمله اینکه در برخی مواقع ظرفیت پشتیبانی کمتر از کاربرانی است که نیاز به پشتیبانی دارند.
مقاله پیشنهادی : آشنایی با نرم افزارهای مدیریت کسب و کار
هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر
در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.
بدون دیدگاه