شرح وظایف مدیر نگهداری و تعمیرات

شرح وظایف مدیر نگهداری و تعمیرات

شرح وظایف مدیر نگهداری و تعمیرات

شرح وظایف مدیر نگهداری و تعمیرات : برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات جهت کاهش توقفات ماشین‌آلات و افزایش عمر تجهیزات و ماشین‌آلات از مهمترین وظایف مدیر نگهداری و تعمیرات می‌باشد.

تجهیزات و دستگاه‌های که به درستی نگهداری و تعمیر می‌شوند، عملکرد سازمان را بهبود می‌بخشند و سرعت عملیات را افزایش می‌دهند.

تجهیزات که به طور منظم تعمیر می‌شوند، باعث ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات سازمان می‌شود که این امر بهبود رضایتمندی مشتریان را به‌همراه دارد.

به طور کلی، هدف اصلی وظایف مدیر نگهداری و تعمیرات ، اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح تجهیزات و تسهیل روند تولید و عملیات سازمان است تا به بهره‌وری بیشتری دست یابد و خسارت‌ها و اتلاف‌ها را به حداقل برساند.

مدیر نگهداری و تعمیرات، برای افزایش بهره‌وری و کاهش استهلاک تجهیزات و ماشین‌آلات، فعالیت‌های سرویس منظم و دوره‌ای را برنامه‌ریزی و اجرا می‌نماید.


جهت آشنایی بیشتر مطالعه مقاله سازمان و اجزای آن پیشنهاد می شود.


شرایط احراز شغل مدیر نگهداری و تعمیرات

تحصیلات : حداقل کارشناس مکانیک / رشته‌های مهندسی
سابقه کار: حداقل 5 سال

آموزش‌های موردنیاز مدیر نت

  • آموزش نگهداری و تعمیرات PM
  • مدیریت نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر TPM
  • دوره آشنایی با نظام آراستگی 5S
  • مدیریت هزینه در نگهداری و تعمیرات
  • نگهداری و تعمیرات ساختمان
  • آشنایی با گزارش نویسی
  • نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان
  • آشنایی با آفیس بخصوص اکسل جهت گزارش دهی

 


آموزش های مورد نیاز پرسنل سازمان خود را تضمینی به ما بسپارید…

هلدینگ کاسپین

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید


مهارت‌های موردنیاز 

  • مهارت‌های ارتباطی
  • کار تیمی
  • حل مسائل
  • مهارت تصمیم‌گیری به‌موقع

هلدینگ کاسپین


شرح وظایف مسئول نگهداری وتعمیرات

مهم‌ترین مسئولیت‌های مدیر نگهداری و تعمیرات در زیر لیست شده است

  • تلاش در جهت تحقق خط‌مشی و اهداف تعیین‌شده توسط مدیریت عامل
  • پیشنهاد راهکارهای بهبود به مدیریت عامل جهت اثربخشی سیستم مدیریتی
  • برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات
  • تعیین اهداف مرتبط با نگهداری و تعمیرات
  • نظارت بر فعالیت‌های تعمیرکاران و انجام فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات
  • شناسایی، ارزیابی اولیه و انتخاب تأمین کننده قطعات یدکی و ماشین‌آلات
  • پیگیری عقد قرارداد با تأمین کنندگان قطعات یدکی و ماشین‌آلات
  • ارزیابی عملکرد تأمین کنندگان قطعات یدکی و ماشین‌آلات
  • نظارت بر تدوین مستندات نگهداری و تعمیرات شامل کُدگذاری تجهیزات،روش اجرایی، دستورالعمل و فرم‌های نگهداری و تعمیرات
  • نظارت و کنترل بر فعالیت‌های لوله‌کشی ساختمانها، تعمیر وسایل تأسیساتی و تهیه طرحهای نوسازی ساختمان‌ها
  • نظارت بر تدوین دستورالعمل‌های فنی در ارتباط با موارد مختلف تأسیساتی
  • بررسی درخواست‌های تعمیرات اتفاقی و اولویت بندی آن‌ها جهت اقدام تعمیراتی
  • تدوین برنامه سرویس و نگهداری تعمیراتی ماشین‌آلات و تجهیزات.
  • نظارت بر اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
  • ارتباط با سایر واحدهای در خصوص در خصوص درخواست‌های تعمیراتی دریافتی و اجرای برنامه نگهداری و تعمیراتی
  • پایش و اندازه‌گیری فرآیند نگهداری و تعمیرات از طریق شاخص‌های تعیین‌شده.
  • به‌روزآوری لیست تأمین کنندگان نگهداری و تعمیرات.
  • ارائه گزارش‌های نگهداری و تعمیرات به‌صورت منظم به مدیریت عامل
  • شناسایی برنامه آموزشی موردنیاز کارکنان.
  • بررسی وضعیت تحقق اهداف و برنامه‌های مرتبط با واحد به‌صورت مستمر از طریق گزارش‌های دریافتی.
  • شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌های مرتبط با فرآیند نگهداری و تعمیرات و تلاش در جهت کنترل آنها
  • پیگیری انجام اقدام اصلاحی یا پیشگیرانه به‌منظور حذف عدم انطباق بالفعل یا بالقوه
  • انجام سایر امور محوله از طرف مدیرعامل

وظایف فرعی

  • حضور به موقع و مرتب و منظم و رعایت آیین نامه انضباطی
  • کمک به توسعه و انتقال مهارتهای احراز شده
  • استفاده بهینه از تسهیلات در اختیار

تجهیزات مورد نیاز

  • منابع اطلاعاتی
  • منابع انسانی مصوب
  • ابزار آلات
  • دارایی ثابت و مصوب جاری
  • منابع مالی مورد نیاز

الزامات عملكردی

  • نیروی تمام وقت (44) ساعت در هفته
  • آمادگی ماموریت داخل و خارج
  • امكان حضور و یا پیگیری خارج از ساعات اداری
  • شرایط فیزیكی و محدودیتهای ارگونومی خاص
  • پیگیری امور با صبر و حوصله

 

سخن پایانی

با فرض اينكه يك مجموعه داراي يك مديريت خوب در تأمین مواد و قطعات باشد، نيروي انساني ماهر و توانا در دسترس باشد، همچنين برنامه نت مناسب وجود داشته باشد، در اين زمان فرآيند ‘’مديريت كار’’ است كه مي‌تواند اين عناصر را گرد هم جمع كرده و سبب شود كه كار صحيح توسط شخص مناسب با استفاده از مواد و قطعات صحيح در وقت مناسب انجام شود.

شغل مدیر نگهداری و تعمیرات با توجه به واحد یا سازمان‌های مختلف، متفاوت است. از این رو در کنار تحصیلات، موضوع مهارت‌ها و تجربه نیز بسیار مهم است. از این رو ممکن است افراد در بدو استخدام و آغاز فعالیت‌ها با مشکلات و سختی‌هایی مواجه شوند. با توجه به این مشکلات، کسب مهارت و تجربه قبل از ورود به بازار کار می‌تواند بازدهی کاری را بالا ببرد و از طرفی از بار مشکلات مربوط به کار کم کند. مشاوره با فردی که دانش و تجربه لازم برای ارائه مشاوره دقیق و قابل اعتماد را دارد نیز می‌تواند کمک کننده برای احراز شغل مدیر نگهداری و تعمیرات باشد.

 


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


تهیه شده توسط گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین |منبع : مهندس خرازیان


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید