سهم ۱۰ درصدی ایران از تجارت سودآور بانکرینگ خلیج فارس
مشاوره پروژههای نفت گاز و پتروشیمی قشم با اشاره به سهم ۱۰ درصدی ایران از تجارت و بازار بانکرینگ خلیج فارس از اخذ مصوبات مجلس و دولت برای تبدیل قشم به کانون جدید سوخت رسانی دریایی به کشتیها و نفتکشها در خلیج فارس خبر داد.
بانکرینگ (Bunkering) اصطلاحی است که برای عملیات سوخت رسانی به کشتیها و سایر شناورها در دریا بکار میرود.
به گزارش گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمدجواد دهقانی در سومین همایش تخصصی معرفی فرصتهای سرمایه گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه بر اساس مصوبات مجلس و دولت قشم به عنوان هاب(hub) بانکرینگ ایران در خلیج فارس انتخاب شده است، گفت: نتایج بررسی آخرین مطالعات نشان می دهد، گردش مالی بازار و صنعت جهان تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به حدود ۲۱۰ میلیارد دلار رسیده که سنگاپور، امارات و آمریکا سهم ۳۵ درصدی از این بازار را در اختیار دارند.
وی با اشاره به تردد سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار فروند انواع کشتی، شناور و نفتکش از تنگه هرمز تصریح کرد: حجم و ارزش بازار و صنعت بانکرینگ در خلیج فارس ۱۵ میلیارد دلار در سال بوده و به طور متوسط سالانه ۲۲ میلیون تن سوخت از مراکز بانکرینگ به کشتیها و شناورها تحویل می شود.
وی با اشاره به سهم ۱۰ درصدی ایران از بازار خلیج فارس، اظهار کرد: باید سهم بانکرینگ ایران در خلیج فارس به ۱۰ میلیون تن معادل ۵۰ درصد افزایش پیدا میکرد که هم اکنون از برنامههای توسعه این بازار در خلیج فارس عقب هستیم.
این مقام مسئول از قشم با توجه به موقعیت جغرافیایی و و ژئوپلیتیکی بهعنوان عنوان یکی از کانونهای تبدیل به هاب بانکرینگ خلیج فارس نام برد و افزود: هم اکنون بندر فجیره امارات ۸۵ درصد بازار بانکرینگ خلیج فارس را در اختیار دارد و این در حالی است که حدود ۸۰ درصد سوخت مورد نیاز این بندر توسط ایران تامین می شود.
دهقانی از تاسیس شرکت سوخت رسانی به کشتی ها در جزیره قشم با مشارکت کشتیرانی جمهوری اسلامی شرکت ملی نفتکش و سازمان منطقه آزاد قشم برای خبر داد و خاطرنشان کرد: این شرکت از توان و پتانسیل عرضه سالانه یک و نیم میلیون تن سوخت که کشتی ها برخوردار است.
تهیه شده در گروه تولید محتوای کاسپین | منبع: ایسنا
بدون دیدگاه