فهرست مطالب
Toggle36 راهکار برای برندسازی شخصی (Personal branding)
برندسازی شخصی (Personal branding) یکی از مؤثرترین استراتژیهای موجود برای مشاغل مدرن است. از آنجا که مصرفکنندگان به طور کلی به برند شرکتی بیاعتماد هستند. برندهای شخصی روشی بینظیر برای اعتمادسازی، افزایش وفاداری مشتری و در نهایت افزایش درآمد را ارائه میدهند.
در حالی که اصول اساسی برندسازی شخصی درک نسبتاً سادهای دارد، اما اجرای موفقیتآمیز این استراتژی همیشه ساده نیست.
مقاله ی پیشنهادی : مفاهیم اصلی در برند سازی
پرسنال برندینگ چیست؟
برند شخصی شما روشی است که با آن خود را به دیگران معرفی و تبلیغ میکنید. برندسازی شخصی ترکیبی بینظیر از مهارتها، تجربهها و شخصیتهایی است که میخواهید دنیا از شما ببیند. شما از برند شخصی خود استفاده میکنید تا خود را از افراد دیگر متمایز کنید.
از نظر حرفهای، برند شخصی شما تصویری است که افراد از شما میبینند. در گذشته برای این کار تنها یک کارت ویزیت وجود داشت که به صورت شخصی باید آن را به افراد منتخب ارائه میکردید.
امروزه با پیشرفت و گسترش اینترنت، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی میتوانید برند شخصی خود را به افراد و مشتریان بیشتری معرفی کنید.
بسیاری از مدیران برتر استارت آپ های معروف از این روش برای فروش بیشتر و کسب اعتماد افراد استفاده میکنند. آنها دریافتهاند که مردم ممکن است اعتماد زیادی نسبت به شرکتهای بزرگ و محصولاتشان نداشته باشند.
از این رو آنها خودشان را به دنیا و مشتریان معرفی میکنند. با این کار اعتماد مردم را نسبت به خود و تولیداتشان افزایش میدهند.
از بازاریابی محتوایی چه میدانید؟
رمز و رازهای برندسازی شخصی
۱- مناسب همه نیست
درست است که برندسازی شخصی (Personal branding) میتواند یک استراتژی مؤثر برای تقریباً هر صنعتی باشد. اما دقیقاً برای هر فردی مناسب نیست.
برای موفقیت، باید روزانه با مردم تعامل داشته باشید. ارتباطات جدید برقرار کنید. به همین دلیل، افراد برونگرا استراتژیهای برندسازی شخصی را با کارایی و موفقیت بیشتری نسبت به درونگراها اجرا میکنند.
این به معنا نیست که بگوییم درونگراها نمیتوانند موفق شوند. اما اگر یک شخص اجتماعی نیستید، ممکن است برند شخصی برای شما مناسب نباشد یا میتواند بسیار چالش برانگیز باشد.
۲- فرمولی وجود ندارد
برخی از استراتژیهای بازاریابی دارای الگوی مشخصی هستند و میتوان آنها را دنبال کرد. اما برندسازی شخصی یکی از این استراتژیها نیست. حتی اگر بهترین شیوههاوجود داشته باشد که به شما در موفقیت کمک کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که اقدامات خاصی منجر به نتایج بهتر شود. دلیل آن هم این است که برندسازی شخصی به تعامل شما با افراد دیگر مرتبط است و مردم غیرقابل پیشبینی هستند.
۳- هیچ میانبری وجود ندارد
برخی از بازاریابان اعتقاد دارند که روشهای مختلفی را میتوان به کار برد تا برندسازی شخصی را به سرانجام رساند. از جمله این روشها میتوان به کمپینهای برندسازی شخصی نام برد. اما هیچکدام از این ترفندها در طولانی مدت برای برند شخصی شما کار نمیکنند.
هیچ کلید میانبری برای ایجاد شهرت وجود ندارد. مدتی زمان لازم است تا بتوانید نوع نتایج مورد نظر خود را ببینید.
۴- برندسازی انحصاری آنلاین نیست
برندسازی شخصی به لطف محبوبیت و همهگیر بودن رسانههای اجتماعی تا حدی مانند طراحی پرسونا مخاطب تکامل یافته است. مطمئناً رسانههای اجتماعی بخشی جداییناپذیر از هر کمپین برندسازی شخصی است.
اما شما نمیتوانید به این شیوه به طور کامل اعتماد کنید که منحصراً به رشد شهرت شما بیانجامد. از تمام توان آنلاین خود برای این کار بهره ببرید. آنگاه میتوان در دراز مدت انتظار نتایج خوبی را داشت.
۵- یک استراتژی برای برندسازی کافی است
وقتی استراتژی بازاریابی محتوا یا یک کمپین سئو داشته باشید، برندسازی شخصی (Personal branding) میتواند ابزاری قدرتمند باشد.
با این حال، نام تجاری شخصی لزوماً به استراتژی دیگری نیاز ندارد. کافی است استراتژی برندسازی شخصی خود را به تنهایی پیاده کنید.
۶- هرکسی آن درود عاقبت کار که کشت
انتظار معجزه نداشته باشید. تجربه ثابت کرده که هر چقدر زمان برای ارتقای پرسنال برندینگ خود بگذارید، به همان اندازه نتیجه میگیرید.
اولین گام برای موفقیت در این زمینه این است که تعیین کنید برای کسب و کار شما پرسنال برندینگ حیاتی است یا فعالیتی جانبی. بدین ترتیب و بر همین اساس میتوان فعالیت خود را تنظیم کنید.
۷- هدف از برندسازی شخصی (Personal branding) چیست؟
توجه داشته باشید که از طریق برندسازی شخصی، باید بتوانید تأثیر شرکت خود را در بازار افزایش دهید. شهرت خود را بهبود بخشیده و از نظر شخصی و حرفهای موفق شوید.
۸- بلندمدت یا کوتاهمدت
باید بدانید که برندسازی شخصی یک استراتژی بلندمدت است که قبل از اینکه بتوانید شروع به دیدن نتایج کنید، تعهد شما جدی میشود.
تنها پس از چند ماه کار در حین ارتقاء، میتوانید با داشتن برنامه ریزی اصولی پیشرفتهای چشمگیری را در مخاطبان خود ببینید. بنابراین انتظار سریع پاسخ دادن را در این کار نداشته باشید.
۹- شناسایی مخاطب
برای اجرای موفق این استراتژی باید مخاطبان و مشتریان خود را شناسایی کنید و روی آنها تمرکز داشته باشید.
از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و لینکدین استفاده کنید.
۱۰- از مزایای رقابتی خود استفاده کنید
با استفاده از مزایای رقابتی خود و کسب و کارتان در مقابله با رقبا استفاده کنید.
۱۱- استایل و لحن خودتان را داشته باشید
برای ارتقاء رتبه برند شخصی خود، استایل و لحن مخصوص به خود را به مردم ارائه دهید. بدین ترتیب افراد حتی اگر شما را نشناسند میتوانند شما را از طریق استایل یا طرز حرف زدنتان از دیگران متمایز کنند.
۱۲- محتوای جذاب اما کاربردی
تولید محتوای جذاب به تنهایی نمیتواند شما را به موفقیت برساند. محتواهای کاربردی یا اطلاعاتی که در مورد خاصی آگاهسازی میکند برای مخاطب انتخابهای بهتری خواهند بود.
محتوای جذاب و کاربردی در افزایش تعداد مخاطبان و رشد استراتژی برندسازی شخصی تأثیر به سزایی دارد.
۱۳- داستان برند خود را تعریف کنید
انسان به صورت الگویی علاقه به داستان دارد. داستان خلق برند خود و چالشهای آن به صورتی جذاب میتواند به تأثیرگذاری بیشتر مخاطب کمک کند.
۱۴- وب سایت خودتان را داشته باشید
برای تعامل بیشتر با مشتریان و مخاطبان میتوانید از امکانات وب سایت نیز بهره ببرید.
جهت مشاوره با همکاران ما در ارتباط باشید.
۱۵- همیشه در دسترس باشید
با مخاطبان خود تعامل بیشتری داشته باشید و آنها را راهنمایی کنید. اگر خودتان وقت این کار را ندارید، میتوانید از فردی به عنوان ادمین برای انجام این کار استفاده کنید.
۱۶- با دیگر برندها و اشخاص در تعامل باشید
با حضور به عنوان مهمان در مصاحبهها، رویدادها و حتی ایجاد پست مهمان در پیجهای صفحات اجتماعی، میتوانید شانس بیشتر دید شدن را افزایش دهید.
۱۷- پول مهم نیست!
برای اینکه برند شخصی personal branding وجهه ای انسانی از شما نشان دهد تا اعتماد بیشتری از سوی مردم کسب کنید؛ باید به مردم بیشتر از پول اهمیت دهید.
۱۸- روابط مهم است
هر چه دایره روابط شما بزرگتر باشد، بهتر میتوانید خود را به مردم و جامعه معرفی کنید. از هر فرصتی برای ایجاد ارتباط بهره بگیرید.
۱۹- یادگیری مداوم
در خصوصص موضوع Personal branding روزانه در دنیا تغییرات بسیاری در حوزه فضای مجازی، اینترنت و شبکههای اجتماعی رخ میدهد. با یادگیری مداوم میتوانید مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنید.
۲۰- از اخبار مطلع باشید
برای اینکه بتوانید اطلاعات بیشتری به کاربران خود بدهید یا با آنها همگام و همدل باشید نیاز است تا از اخبار روز دنیا باخبر باشید.
۲۱- به مخاطبان خود گوش دهید
برخی اوقات مردم فقط به دنبال گوشی شنوا برای ابراز احساسات خود و دغدغههایشان هستند. با گوش سپردن به آنها میتوانید اعتمادشان را جلب کنید.
در ارتباط با این موضوع مقاله ی مشتری چگونه یک برند را انتخاب می کند را مطالعه کنید.
۲۲- ثبات داشته باشید
از نظر بسیاری از مردم دنیا به افراد بیثبات نمیتوان اعتماد کرد. این در مورد قول و وعدههایی که میدهید نیز صدق میکند.
۲۳- شفاف باشید
صداقت و شفاف بودن دو آیتم مهمی است که در برندسازی شخصی برای جلب نظر مشتریان میتوان از آن استفاده کرد.
۲۴- نظرات دیگران را جویا شوید
علاوه بر مشورت با افراد آگاه در حوزه فعالیت خود میتوانید نظر مخاطبان را درباره محصول یا خدماتی که ارائه میدهید، جویا شوید.
۲۵- انتقادپذیر باشید
هر آن ممکن است کسی از راه برسد و بگوید که با شما موافق نیست یا کسب و کار شما دارای ایراداتی است. برخی افراد صادقانه و برحسب تجربه شما را نقد میکنند اما برخی قصد آسیب به شما و برندتان را دارند.
در مورد اول حتماً نظرات ایشان را شنیده و درباره صحت آنها تحقیق کنید. صبر و حوصله و انتقادپذیری جزو خصوصیاتی است که در این راه بسیار به شما کمک میکند.
۲۶- اولویتهای خود را تعیین کنید
اولویتهای شما نقشه راه برای ادامه فعالیت را برایتان روشن میکند. شما میخواهید برند شماره یک طراحی لباس کودک باشید، بنابراین باید در این راه گام بردارید.
۲۷ – باید خودتان باشید
وقتی خودتان را با همه نقصها، ویژگیها و خصوصیات به دیگران معرفی میکنید، آنها شما را همانگونه که هستید میپذیرند. به این توجه داشته باشید که برای مدتی طولانی نمیتوانید ماسک بزنید و خود را زیر آن پنهان کنید. روزی که این ماسک پایین بیفتد شما اعتبار خود را از دست میدهید.
۲۸- بهترین خود باشید
در برندسازی شخصی مخاطبان شما به عنوان فردی قابل اعتماد تکیه میکنند. برای اینکه آنها را ناامید نکنید خودتان و تواناییهایتان را ارتقاء دهید. مردم همیشه در جستجوی افراد متخصص، منحصربهفرد و دارای خلاقیت هستند. پس با افزایش تواناییها خودتان را تبدیل به یک آدم منحصربهفرد کنید.
۲۹- تعیین چهارچوب
به دلیل طولانی بودن پروسه برندسازی شخصی (Personal branding) ممکن است در نیمه راه دچار سردرگمی شوید. با تعیین چهارچوب و اصولی که به آن اعتقاد دارید، میتوانید در صورت بروز مشکل به آن مراجعه و برای مدیریت مسیر شغلی برنامه ریزی کنید.
۳۰- اعتماد به نفس داشته باشید
عدم اعتماد به نفس یا اعتماد به نفس کاذب از چشم تیزبین بسیاری از افراد قابلتشخیص است. شما باید به خود و کاری که میکنید ایمان داشته باشید تا بتوانید دیگران را همراه خود کنید.
۳۱- ناامید نشوید
برندسازی شخصی یک شبه به دست نمیآید و ممکن است در طول مسیر با مشکلات متعددی روبرو شوید. ناامید نشدن و دست نکشیدن شما از هدف خود برای بسیاری از افراد جذاب و قابل احترام است. همین امر میتواند در جذب مخاطبان بیشتر به شما کمک کند.
۳۲- برای خودتان و کاری که میکنید، ارزش قائل شوید
اگر خودتان نسبت به خود یا کسب و کارتان شک داشته باشید یا ارزش آن را ندانید، چطور انتظار دارید که دیگران برای شما ارزش قائل شوند.
۳۳- ایده پرداز و نویسنده خوبی باشید
دید مردم نسبت به شما و برندی که از خودتان ارائه میدهید را برندسازی شخصی میگویند. برای تأثیرگذاری بیشتر و توضیح اینکه واقعاً شما چه کسی هستید باید ایدههای نو برای معرفی خود داشته باشید.
آشنایی با فن نوشتن نیز میتواند به شما در این راه کمک کند.
۳۴- به چالش کشیدن مخاطبان و انجمن گفتگو
هر راهی که تعامل شما را با کاربران افزایش دهد میتواند در رشد برند شخصی شما مؤثر باشد.
۳۵- الگوی ثابت
با استفاده از الگوی ثابت در ارائه محتوا به مخاطبان خود این امکان را میدهید که به سرعت شما را در شبکههای مختلف تشخیص دهند. استفاده از لوگو و طراحی ثابت برای این کار مناسب است.
۳۶- آموزش دهید
با آموزش دادن تخصص و تواناییهای خود به دیگران علاوه بر جذب مخاطب میتوانید به نقاط قوت و ضعف خود نیز آگاه شوید.
مطالعه ی مقاله ی چشمانداز، مأموریت و ارزش به شما در شروع کسب و کار و برندسازی کمک شایانی میکند.
هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر
در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.
تهیه شده توسط تیم تولید مجتوای هلدینگ کاسپین / منبع : https://eseminar.tv
بدون دیدگاه