بازاریابی محتوایی ، اهداف و مراحل آن

فهرست مطالب

بازاریابی محتوایی (Content Marketing) چیست؟


بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا  یی چیست؟

بازاریابی محتوایی (Content Marketing) یکی از روش های بازاریابی، برندینگ و جذب مخاطب با استفاده از تولید و نشر محتوا است. در حقیقت بازاریابی محتوا نوعی از روش های بازاریابی است که باعث جذب بیشتر مشتریان از طریق تولید محتوا می شود.

بازاریابی محتوا یک فرآیند بلند مدت است و باید در استراتژی بازاریابی کسب وکار ها لحاظ شود. بازاریابی محتوا بدون محتوای باکیفیت، اثر بخش نخواهد بود. کیفیت محتوای تولید شده، بر روی بسیاری از روش‌های بازاریابی مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی و سئو تاثیرگذار است. محتوا می تواند به شکل های مختلف باشد: محتوای متنی، محتوای تصویری و محتوای ویدئویی.


خواندن مقاله بازاریابی مصرفی را توصیه میکنیم


معرفی ۸ نوع بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا، می تواند ارتباط شما با مشتریانتان را به طرق مختلف گسترش دهد.در بسیاری از موارد تنوع در مدل های محتوایی برای جذب مخاطب و برقراری ارتباط با آنها در روند فروش و بازاریابی می تواند موثر باشد. در ادامه  ۸ نوع بازاریابی محتوا رایج را برایتان توضیح داده ایم:

۱- استفاده از پست های وبلاگ 

برای بسیاری از برندها و کسب و کارها، پست های بلاگ، می تواند قسمت مهمی از بازاریابی محتوایشان باشد.استفاده از وبلاگ می تواند باعث افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت (در نتیجه برندینگ) از طریق موتورهای جستجو شود.

طبق گزارشات سایت Forbes سایت هایی که از وبلاگ استفاده می کنند حدود ۴۳درصد بیشتر, صفحات سایتشان توسط گوگل ایندکس می شود و این نشان می دهد که احتمال قرار گرفتن در صفحات اول گوگل بیشتر است و کسب و کارهایی که دارای وبلاگ هستند حدود ۹۷ درصد بیشتر دارای لینک های داخلی هستند که این نکته، به نوبه خود یکی از فاکتورهای بهینه سازی سئوی سایت است.
برای استفاده از وبلاگ به منظور بازاریابی محتوا، نیازمند استراتژی هستید که در آن تیترهای لازم برای پستهای وبلاگتان را مشخص کنید، برای این کار میتوانید از سرچ کلمات کلیدی که فکر می کنید کاربران آن ها را سرچ می کنند که به برند شما برسند، شروع کنید و توسط آنها موضوعاتی که مرتبط با کلمات مورد نظر سرچ شده است را به عنوان پست وبلاگ در نظر بگیرید.

بازاریابی محتوا- وبلاگ

۲- استفاده از محتوای ویدیویی

اگر می خواهید همیشه از رقبای خودتان در دنیای دیجیتال مارکتینگ پیشی بگیرید. توجه مخاطبان را به خود جلب کردن و درگیر کردن آنها از موارد مهمی است که نباید از آن غافل شوید.

امروزه کاربران، بیشتر از قبل محتوای ویدیویی را مشاهده می کنند که همین باعث می شود که محتوای ویدیویی یکی از بهترین انواع محتوا، برای جذب مخاطب هدف و درگیر کردن آنها با برندتان شود.

طبق سایت BrightCove، برندهایی که از محتوا های ویدیوی استفاده می کنند، حدود ۵۷ درصد ترافیک ارگانیک سایتشان از سمت موتورهای جستجو بیشتر خواهد شد. اگر بخواهید از قدرت ویدیو در جلب توجه مخاطبین تان استفاده کنید این را باید در نظر داشته باشید که چه نوع محتوا و موضوعی مناسب آنها است و این به صورت خودکار به سفر مشتری شما مربوط می شود. ویدیو های کوتاه و قابل توجه بیشتر برای ارائه اطلاعات مفید و افزایش آگاهی برندتان موثر هستند و  ویدیو های آموزشی هم برای تاثیر گذاشتن بر تصمیم خرید از سمت مشتری مناسب است.

بازاریابی محتوای ویدیویی/برندینگ


۳- محتوای اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها می توانند به کسب و کارها، در زمینه آموزش و دادن اطلاعات مفید به مخاطبین، کمک شایانی بکنند. بازدید کنندگان با مشاهده محتوای بصری مربوط به موضوعی خاص، از آن محصول یا سرویس درک بیشتری را پیدا میکنند و در نتیجه اعتماد آنها بیشتر خواهد شد.

اگر شما به عنوان صاحب کسب و کار میخواهید از محتوای اینفوگرافیکی برای جذب مخاطب استفاده کنید، بهتر است بدانید چه موضوعاتی  مناسب برای این نوع بازاریابی است. بنابراین هر اطلاعاتی که در محتوای بصری مفید واقع شود، می تواند اینفوگرافیک عالی ای را بسازد.

 

 ۴-محتوای مطالعه موردی (Case Study)

یکی دیگر از انواع محتوای ارزشمند بازاریابی محتوا ، استفاده از محتوای مطالعه موردی است، در واقع مطالعه موردی، محتوای آموزش است که  نشان می دهد کسب و کار شما چگونه می تواند به نیاز مشتری پاسخ دهد. مخاطبین به این دلیل این نوع محتوا را دوست دارند که به سادگی به کاربر نشان می دهد که چقدر برند شما به کسب و کار و یا زندگی آنها ارزش می دهد.
مواردی مانند: خلاصه یک موضوع خاص، توضیح یک راه حل، بیان یک مشکل که مخاطبین شما با آن درگیر هستند، محتواهای آموزشی و … می توانند در دسته ی این نوع محتوا قرار بگیرند.

برای استفاده از این نوع محتوا در برندینگ باید این را در نظر داشته باشید که برای چه دسته از مخاطبینتان می خواهید تولید محتوا کنید و بهتر است برای کسانی باشد که سرویس و محصول شما تا به الان برایشان مفید بوده است. شما می توانید این مطالعات موردی را در وبلاگ، ایبوک، پست های شبکه های اجتماعی، و … قرار دهید.


هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


 

 

۵- محتوای ایبوک یا کتاب الکترونیکی

ای بوک ها هم یک نوع از روش های بازاریابی محتوا به صورت طولانی هستند که می توانند به مخاطبین شما ارزش بدهند. در استفاده از این نوع محتوا باید این نکته را در نظر داشته باشید که مخاطب به دنبال محتوای ۵ الی ۱۰ صفحه ایی که فقط در آن تبلیغ استفاده شده است، نیست.

هدف استفاده از ایبوک باید ارائه اطلاعات مفید به کاربر باشد، طوری که کاربر با شما به گونه ایی ارتباط برقرار کند که علاوه بر استفاده از اطلاعاتی که دادید، بتواند به برند شما اعتماد کند. در استفاده از محتوای ایبوک به دلیل اینکه کاربر برای استفاده از آن باید قسمتی از اطلاعات شخصی خود مانند ایمیل، را وارد کند پس می توان گفت که این نوع محتوا ،برای به دست آوردن سرنخ مشتریان (Lead)  بسیار مناسب است.
استفاده از ایبوک ها به منظور بازاریابی محتوایی و جذب مخاطب نسبت به روش های قبل هزینه زیادی لازم دارد ولی با سرنخی که توسط این نوع محتوا تولید می شود نرخ بازگشت سرمایه ی تقریبا مشخصی را می تواند به شما دهد.

محتوای ایبوک/تولید محتوا/برندینگ

۶- استفاده از محتوای مقالات سفید

مقالات سفید، بسیار شبیه ایبوک ها هستند با این تفاوت که  ایبوک ها مطالبی طولانی هستند که در قالب کتاب هستند ولی نوشته های سفید کوتاهتر و جزیی تر از ایبوک ها هستند ولی مانند ایبوک ها اطلاعات مفیدی در زمینه یک محصول و یا برند خاصی می دهند.

مزیتی که این نوع تولید محتوا نسبت به ایبوک ها دارند این است که اطلاعات را به صورت جزیی تر و متراکم در اختیار کاربران می دهند و اگر به صورت مستقیم در راستای فروش محصول استفاده شوند بسیار ارزشمند هستند، البته این نکته قابل ذکر است استفاده از این نوع محتوا نیازمند هزینه و زمان زیادی است.

۷- بازاریابی محتوا با متن های مصاحبه

استفاده از متن های مصاحبه ایی که با برندتان و یا حتی مشتریانتان انجام شده باشد، یکی دیگر از روش های بازاریابی محتوایی است که می تواند محتوای با ارزشی را تولید کند که با خواندن آن نیاز و سوال مشتریان حل شود. برای استفاده از محتوای مصاحبه ،روش های مختلفی مانند موارد زیر وجود دارد که میتوانید از آنها برای بازاریابی محتوایتان استفاده کنید.

  1. قراردادن ویدیوهای آنلاین مانند وبینارها دروبسایت یا وبلاگ.
  2. ضبط کردن ویدیوهای مصاحبه و قرار دادن آنها در سایت هایی مانند آپارات، یوتیوب و …
  3. استفاده از مصاحبه های متنی در محتوای وبلاگ.
  4. پیدا کردن موقعیت هایی که بتواند از شما محتوای مصاحبه ایی تولید کند.

۸- پست های شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام ،توییتر و لینکدین به برندینگ شما در برقراری تعامل با مخاطب و جذب مخاطب کمک بزرگی خواهد. محتوای شبکه های اجتماعی نقش مهمی را در ایجاد Engagement با کاربران را ایفا می کند. اینکه چگونه از پست های شبکه های اجتماعی در استراتژی تولید محتوای برندتان استفاده کنید به این بستگی دارد که هدف شما از تولید محتوا چیست.

استفاده از پست های شبکه های اجتماعی به کاربران امکان آشنایی با محصول جدید برندتان را می دهد و آنها را می تواند از تخفیف ها و پروموشن های جدید باخبر کند که خود این موارد باعث ایجاد سرنخ های جدید می شود.
برای استفاده از شبکه های اجتماعی به منظور بازاریابی محتوا بهتر است از لحن مکالمه عامیانه با مخاطبین استفاده کنید و این را در نظر داشته باشید که از محتواهای آموزشی و غیرآموزشی مانند  پروموشن ها در کانالهای شبکه اجتماعی تان استفاده کنید.


از بازاریابی صنعتی بیشتر بدانیم


اهداف بازاریابی محتوا


تولید محتوا/برندینگ


افزایش آگاهی از برند

هر کسب‌وکاری در آغاز کار، باید به فکر اطلاع‌رسانی در مورد برند خود باشد و نام خود را به گوش مخاطبان هدفش برساند که اصطلاحا به این کار ” برندینگ” می‌گویند. بازاریابی محتوایی به کسب‌وکارها کمک می‌کند که در مورد خود، اطلاع‌رسانی کنند و افراد را از حضور خود آگاه کنند.

افزایش آگاهی در مورد محصولات و خدمات 

در کنار تمرکز روی افزایش شهرت برند خود، لازم است که پیوسته محصولات یا خدمات خود را به نمایش بگذارید و در مورد آن ها و ویژگی‌های آن ها اطلاع‌رسانی کنید. محصول یا خدمت شما شما زمانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که تماما، روی منحصر به فردترین ویژگی محصول یا خدمت خود تمرکز کنید.

افزایش تعداد موقعیت‌های فروش بالقوه

با پیاده سازی راهکارهای بازاریابی محتوا و انتشار آن ها در کانال‌های اجتماعی مناسب و مرتبط با کسب‌وکارتان، می‌توانید موقعیت‌های بالقوه بسیاری برای فروش محصولات و خدمات خود ایجاد کنید. با یک لندینگ پیج و قرار دادن یک محتوای مفید در آن، می‌توانید ایمیل مخاطبان خود را گرفته و از این طریق، اطلاع‌رسانی‌های مربوط به محصولات و خدمات خود را به آن ها ارسال کنید.

ایجاد وفاداری در مخاطبان

هر چه قدر که محتواهای تولیدی شما برای مخاطبان تان مفید و با ارزش‌تر باشند، وفاداری آن ها به شما بیشتر افزایش پیدا می‌کند. همیشه به محتوایی که تولید می شود توجه خاصی داشته باشید و همواره خود را جای مخاطبتان بگذارید تا بتوانید روابط موثرتری با آن ها ایجاد کنید.

زیرا این کار به شما اطمینان می دهد که محتوای تولید شده شما مفید بوده است. آنالیز محتوا به شما کمک می‌کند که میزان مفید بودن محتوای خود، برای مخاطبتان را متوجه شوید و نیازها و علایق آن ها را بهتر درک و شناسایی کنید.

افزایش فروش

معمولا تمام کسب‌وکارها پیوسته برای افزایش فروش خود در تلاش هستند و به همین دلیل هم هست که به دنبال محتوا می‌روند تا به کمک آن بتوانند مخاطبان خود را راضی نگه دارند و ارزشی مضاعفی به آن ها ارائه دهند. بازاریابی محتوا به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی فروش و جذب مخاطب تاثیر می‌گذارد. بنابراین کیفیت محتوا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مخاطبان مشتاق

همیشه محتوای خوب و با کیفیت، مشتری‌های خود را به همراه دارد؛ فقط کافیست که آن ها را به دست مخاطبان هدف خود برسانید و همواره در طول زمان، مخاطب خود را با محتوای جدید، بروز نگه دارید تا ارزشمند شمرده شدن خودش را حس کند. با تداوم این کار، افرادی که به مشترکین شما تبدیل شده‌اند، همواره مشتاق محتواهای شما و حتی محصولات و خدمات برند شما خواهد بود.


هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


مراحل بازاریابی محتوایی 


برنامه‌ریزی

در اولین مرحله از بازاریابی محتوا، لازم است که به تحقیق و جستجو بپردازید تا متوجه شوید که چه محتوایی برای کسب‌وکار شما مفید و جذاب محسوب می شود. سپس باید به دنبال ایده‌پردازی محتوایی بروید.

برای این منظور بهتر است که یک جلسه طوفان مغزی برگزار کنید تا همه ایده‌ها استخراج شوند و بهترین آن ها را اجرایی کنید. در قدم بعدی لازم است که برای تولید ایده‌های استخراج شده یک برنامه محتوایی تنظیم کنید.

تولید محتوا

در این مرحله لازم است که مستقیما وارد عمل شوید و به تولید محتوا بپردازید. فراموش نکنید که این مرحله، جهت جذب مخاطب زمان زیادی از شما در این دوره می‌گیرد و بیشتر از بقیه موارد، باید مراقب کیفیت آن باشید. توجه داشته باشید که باید طبق استراتژی و برنامه‌ای که در مرحله اول فراهم کرده‌اید، محتوای کسب‌وکار خود را تولید نمایید.


جهت مشاوره با همکاران ما در ارتباط باشید.

هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


بهینه‌سازی

با اشتراک‌گذاری مطالب خود در شبکه‌های اجتماعی و بررسی رفتار مخاطبان، علاقمندی مخاطبان خود به محتوای تولید شده را دریابید تا بتوانید استراتژی و برنامه خود را، برای مخاطبان هدف‌تان بهینه‌سازی کنید. در این مرحله آنالیز محتوا هم می تواند به شما کمک کند تا محتوای بهتری تولید کنید.

 توزیع و پخش محتوا

در این مرحله لازم است که محتوای‌های خود را در همه جا پخش کنید. از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا وب‌سایت‌هایی که در قبال هزینه‌، این کار را برای شما انجام می‌دهند و می‌توانند در بازاریابی محتوا به شما کمک کنند. توجه داشته باشید که فقط کانال‌های باکیفیت هستند که برای شما بازخورد مثبت در پی دارند.

آنالیز

در آخرین مرحله، لازم است که محتوای پخش شده خود را با ابزارهای آنالیز، مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار دهید تا متوجه شوید که کدام محتوا بهترین بازخورد ممکن را در کانال‌های مورد نظرتان داشته‌ است؟ همچنین باید بازخورد محتواها را از کانال‌های جداگانه مورد بررسی قرار دهید تا انتخاب‌‌های شما در دوره‌های بعدی هوشمندانه‌تر باشد.


بازاریابی محتوایی

 

 


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین/ نویسنده محسن کیان / منبع : mediaad.org


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید