APQC ؛ چارچوب طبقه بندی فرآیند

APQC ؛ چارچوب طبقه بندی فرآیند

APQC، مهم‌ترین مرجع جهانی در معیارسنجی، بهبود فرآیند و عملکرد و مدیریت دانش

American Productivity & Quality Center

کمک به سازمان‌ها برای کار دقیق‌تر، سریع‌تر و با اعتماد به نفس بیشتر

 

APQC یک موسسه تحقیقاتی و آموزشی بین‌المللی است که در زمینه بهبود بهره‌وری و کیفیت فعالیت می‌کند. این موسسه در سال ۱۹۷۷ تأسیس شده است و مرکز آن در هیوستون، تگزاس قرار دارد.

APQC به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا با بهره‌گیری از داده‌ها، دانش و منابع موجود، بهبودهای عمده‌ای در زمینه‌هایی مانند مدیریت دانش، بهره‌وری عملیاتی، مدیریت فرآیندها، نوآوری و مدیریت عملکرد ایجاد کنند.

این موسسه به ارائه گزارش‌ها، آموزش‌ها، مقالات و رویدادهای آموزشی در زمینه‌های مختلف مدیریت و بهره‌وری می‌پردازد و به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا از تجربیات و دانش دیگران بهره‌مند شوند و بهبودهای لازم را در سازمان خود اعمال کنند.

 

سطوح APQC

APQC یا شورای بهره‌وری و کیفیت آمریکا، با هدف کمک به سازمان‌ها در شناسایی و بهبود فرآیندهای کسب و کار خود ایجاد شده است، که سطوح آن به شرح زیر است:

  • طبقه‌بندی: در بالاترین سطح، فرآیندها دسته بندی می‌شوند که شامل جنبه هایی مانند مدیریت زنجیره تامین یا مدیریت خدمات مشتری می‌شود.
  • فرآیند گروهی: سطح بعدی فرآیندها را با هم گروه‌بندی می‌کند و خوشه‌هایی مانند خدمات پس از فروش یا تدوین استراتژی فروش را تشکیل می‌دهد.
  • فرآیند: این سطح مجموعه ای از فعالیت ها را تعریف می‌کند که برای تبدیل ورودی ها به خروجی طراحی شده اند، مانند ایجاد پیش بینی فروش یا برنامه ریزی برای تولید مواد خام.
  • فعالیت: در پایین‌ترین سطح، وظایف کلیدی خاصی که در طول اجرای یک فرآیند انجام می‌شوند، مانند دریافت درخواست‌های مشتری یا حل و فصل شکایات مشتری به تفصیل بیان می‌شوند.
  • وظیفه: عنصری از کاری است که برای اجرای یک فعالیت انجام می‌شود.

 

این سطوح به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای خود را به شکل سلسله‌مراتبی و جامع تعریف و مدیریت کنند. با استفاده از این چارچوب می‌توان موقعیت فعلی سازمان را ارزیابی و مسیر بهبود مستمر را مشخص کرد.

 

گروه‌های فرآیندی APQC

APQC چارچوب فرآیندهای کسب و کار را به 13 گروه اصلی دسته‌بندی می‌کند که عبارتند از:

  1. تدوین چشم‌انداز و استراتژی
  2. توسعه و مدیریت محصولات و خدمات
  3. بازار و فروش محصولات و خدمات
  4. تحویل محصولات فیزیکی
  5. ارائه خدمات
  6. مدیریت خدمات مشتری
  7. توسعه و مدیریت منابع انسانی
  8. مدیریت فناوری اطلاعات
  9. مدیریت منابع مالی
  10. خرید، جمع‌آوری و مدیریت دارایی‌ها
  11. مدیریت ریسک، انطباق، اصلاح و انعطاف‌پذیری سازمانی
  12. مدیریت روابط خارجی
  13. توسعه و مدیریت قابلیت‌های تجاری

 

هر یک از این گروه‌های فرآیندی شامل زیرفرآیندها و فعالیت‌های متعددی هستند که سازمان‌ها می‌توانند آنها را شناسایی و بهبود دهند.

این دسته‌بندی به عنوان یک استاندارد به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای خود را به شکل منظم و جامع در قالب یک چارچوب تعریف و مدیریت کنند.

APQC

تخصص و خدمات APQC 

1. مدیریت عملکرد و فرآیند

ابزارها، تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی را که برای بهبود چابکی کسب‌وکار و عملکرد عملیاتی خود نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد. از منابع و ابزارهای پیشرو در صنعت برای بهینه‌سازی چارچوب‌های فرآیند خود استفاده کنید یا سازمان خود را به تمرکز مبتنی بر فرآیند تغییر دهید. کتابخانه منابع APQC  شامل طیف گسترده‌‎ای از اطلاعات برای کمک به مدیریت فرآیند کسب و کار، بهبود مستمر و عملکرد سازمانی است.

اگر به دنبال معیار، مدیریت محتوا یا تعریف فرآیندهای تجاری هستید، اتخاذ چارچوب طبقه‌بندی فرآیند (PCF) APQC می‌تواند در وقت و تلاش شما صرفه‌جویی کند. PCF یک طبقه بندی (یا فهرست) از فرآیندهای تجاری جهانی است که توسط هر کسب و کار انجام می‌شود. این به شما یک زبان مشترک برای برقراری ارتباط و تعریف فرآیندهای کاری در سراسر سازمان می‌دهد. از PCF برای پشتیبانی از محک زدن، مدیریت محتوا و انجام سایر وظایف کلیدی مدیریت عملکرد استفاده کنید.

2. بنچ‌مارکینگ

“بهترین شیوه‌ها را به عنوان شیوه‌های خود بسازید”

بنچمارک به شما این امکان را می‌دهد که بدانید در رابطه با رقبای خود در چه جایگاهی قرار دارید و این اولین قدم برای بهبود است. APQC طیف گسترده ای از ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌ها را ارائه می‌دهد تا به شما در درک وضعیت فعلی خود کمک کند تا بتوانید خطوط پایه و اهدافی را برای ابتکارات بهبود تعیین کنید. با ارزیابی‌های محک APQC می‌توانید عملکرد خود را در بیش از 4000 معیار در برابر سازمان‌ها در سراسر جهان تقریباً در هر صنعتی مقایسه کنید. داده‌های معیار به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با دادن اطلاعاتی که برای شناسایی مؤثر سطوح پیشرفت عملکرد و فرآیندهای تجاری هدایت‌کننده، بهبود پیدا کنند.

از معیارهای استانداردهای باز یا ارزیابی‌های عملکرد سریع APQC برای مقایسه و اندازه گیری عملکرد سازمان خود با دیگران استفاده کنید. دریابید که عملکرد کجاها کمتر از حد مطلوب است و اقداماتی را برای بهبود انجام دهید.

ارزیابی‌های APQC با پشتیبانی از بزرگترین پایگاه داده جهان از داده‌های معیار معتبر، اطلاعات دقیق و عینی درباره سازمان و همتایانتان به شما می‌دهد، تا یک ارزیابی عملکرد سریع برای شناسایی سریع بهترین شیوه‌ها و فرصت‌های بهبود انجام دهید.

 


مقاله پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر : مدیریت دانش و اجرای آن در سازمان


3. مدیریت دانش

مدیریت دانش (KM) مجموعه‌ای از رویکردهای سیستماتیک برای کمک به جریان یافتن اطلاعات و دانش بین افراد مناسب و در زمان مناسب است. APQC منبع پیشرو برای تفکر نوآورانه و آخرین تحقیقات در مدیریت دانش است. از زمانی که رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سابق APQC، کارلا اودل، در سال 1993 به ایجاد KM به عنوان یک رشته تجاری حیاتی کمک کرد، APQC در خط مقدم مدیریت دانش بوده و به همه امکان دسترسی به مجموعه‌ای از منابع قابل اعتماد را می‌دهد.

4. خدمات مشاوره

اگر به دنبال راهنمایی متخصص برای تسریع پذیرش چارچوب طبقه‌بندی فرآیند (PCF) باشید، اولین استراتژی مدیریت دانش (KM) خود را توسعه دهید یا برای کسب‌وکار، یک مدیریت فرآیند مطرح کنید، تیم خدمات مشاوره هلدینگ کاسپین  می‌تواند به شما کمک کند. کارشناسان مدیریت فرآیند و دانش APQC فرصت‌های مشاوره و آموزش معتبری را ارائه می‌دهند تا به شما کمک کنند تا از تحقیقات و ابزارهای گسترده برای به دست آوردن حداکثر ارزش سرمایه‌گذاری‌های خود در فرآیند، عملکرد و مدیریت دانش استفاده کنید.

بهترین چیز در مورد APQC این است که آنها سعی ندارند محصولی را بفروشند. بسیاری از کارشناسان KM علاوه بر تخصص خود، محصولی نیز دارند که سعی در فروش آن دارند.

 

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای کاسپین / امیررضا محمدزاده /منبع : https://www.apqc.org


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید