استراتژی STP کلیدی برای موفقیت در بازاریابی!!!

استراتژی STP کلیدی برای موفقیت در بازاریابی


استراتژی STP کلیدی برای موفقیت در بازاریابی


در این مقاله قرار است یاد بگیریم استراتژی STP دقیقاً چیست و چطور می‌توانیم به کمک این استراتژی بازاریابی نسبت به رقبا متمایز بشویم. این واژه مخفف کلمات تقسیم بازار (Segmentation)/ هدف گیری در بازار (Targeting)/تعیین جایگاه در بازار (Positioning)است.

ولی قبل از آن اجازه دهید به شما بگوییم که ماجرای پشت این استراتژی چیست.

تا دهۀ 70 میلادی، اصلی‌ترین استراتژی بازاریابی «ساخت یک محصول با کیفیت بیشتر» بود؛ در واقع اکثر مدیران و متخصصان خیال می‌کردند که محصولی پیروز است که باکیفیت‌تر باشد.

در آن زمان ایده جایگاه یابی مخالفان بسیاری داشت. هیچ‌کس دوست نداشت این واقعیت (به ظاهر تلخ) را قبول کند که کیفیت محصول اهمیّت ندارد. اما کم‌کم، ایده جایگاه‌یابی به عنوان یک استاندارد بازارایابی (و حتی مهمترین بخش آن) قبول شد.


هلدینگ کاسپین


بعد از آن، فیلیپ کاتلر (پدر بازاریابی مدرن) وارد صحنه شد و این ایده را با ذهن خلاق و نکته‌‎سنج خود، به زیبایی هر چه تمام‌تر توسعه داد. نتیجه زحمات او STP بود، یک مدل بی‌نظیر برای طراحی استراتژی بازاریابی یک کسب و کار.


هلدینگ کاسپین


 مدل استراتژی STP شامل سه مرحله کلیدی به شرح ذیل می باشد:

۱- تقسیم بازار (Segmentation)
۲- هدف گیری در بازار (Targeting)
۳- تعیین جایگاه در بازار (Positioning)

1. مرحله تقسیم بازار :

فرایند تقسیم بازار به گروه های کوچک تر با نیازهای محصول مشابه و یا ویژگی های قابل شناسایی، با هدف انتخاب بازارهای هدف مناسب. Segmentation یعنی تقسیم بازار به گروه‌های کوچک تری از خریداران که نیازها‌، ویژگی یا رفتار متمایزی دارند و ممکن است به محصولات یا ترکیب عناصر بازاریابی جداگانه‌ای نیاز داشته باشند. هر شرکت برای بخش بندی بازار و تعیین شرح مشخصات بخش‌های مختلف آن از شیوه های مختلفی استفاده می‌کند.

تعیین جایگاه در بازار/تقسیم بازار


2. مرحله هدف گیری در بازار:

انتخاب فعال سازمان از سگمنت مارکت مناسب (یا سگمنت ها) با قصد تمرکز بالا بر عرضه ی بازاریابی و فعالیت های شرکت نسبت به فعالیت های مرتبط با مشتریان این شرکت. هدف گیری یعنی انتخاب بازار هدف که عبارت است از ارزیابی میزان جذابیت هر یک از بخش‌های بازار و انتخاب یک یا چند بخش برای ورود به آنها.
استراتژی STP/تعیین جایگاه در بازار/تقسیم بازار

3. مرحله تعیین جایگاه در بازار:

گاهی اوقات به عنوان موقعیت یابی محصول نامیده می شود. درک بازار هدف از مزایای کلیدی محصول و ویژگی ها، نسبت به ارائه محصولات رقابتی است.
جایگاه یابی که عبارت است از اشغال رتبه ای شفاف و متمایز و مطلوب در ذهن مصرف کنندگان هدف نسبت به محصولات رقیب.
استراتژی STP/تعیین جایگاه در بازار/تقسیم بازار


تهیه شده توسط گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: محسن کیان


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید