اثر شلاق چرمی بر زنجیره تامین

اثر شلاق چرمی بر زنجیره تامین

اثر شلاق چرمی بر زنجیره تامین

اثر شلاق چرمی چیست؟

چگونه اثر شلاق چرمی بر زنجیره تامین تاثیر می گذارد؟ اثر شلاق چرمی یک پدیده زنجیره تامین است که توصیف می کند چگونه نوسانات کوچک تقاضا در سطح خرده فروشی می تواند باعث نوسانات تدریجی تقاضا در سطوح عمده فروشی، توزیع کننده، تولید کننده و تامین کننده مواد خام شود.

اثر شلاق چرمی از فیزیک مربوط به شکستن شلاق نامگذاری شده است. هنگامی که شخصی که شلاق را در دست دارد مچ دست خود را می زند، حرکت نسبتاً کوچک باعث می شود که الگوهای موج شلاق به طور فزاینده ای در یک واکنش زنجیره ای تقویت شود.

در مدیریت زنجیره تامین، مشتریان، تامین کنندگان، تولیدکنندگان و فروشندگان، همه فقط درک جزئی از تقاضا و کنترل مستقیم تنها بر بخشی از زنجیره تامین دارند. اما هر کدام با نادرستی پیش‌بینی خود (سفارش بیش از حد یا خیلی کم) بر کل زنجیره تأثیر می‌گذارند. تغییر در هر پیوند در طول زنجیره تامین می تواند تاثیر عمیقی بر بقیه زنجیره تامین داشته باشد.

با توجه به این موضوع، عوامل و عوامل زیادی در اثر شلاق چرمی در مدیریت زنجیره تامین وجود دارد. یک مثال ساده از اثر شلاق اثر شلاق اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که خرده‌فروشان به شدت نسبت به تقاضا واکنش نشان می‌دهند و به نوبه خود انتظارات پیرامون آن را تقویت می‌کنند که باعث ایجاد یک اثر دومینو در طول زنجیره تامین می‌شود.


مقاله پیشنهادی برای مطالعه بیشتر : برنامه ریزی تحول دیجیتال اثربخش در زنجیره تامین


برای مثال، فرض کنید یک خرده‌فروش معمولاً ۱۰۰ بسته شش تایی از یک برند نوشابه را در انبار نگه می‌دارد. اگر به طور معمول 20 بسته شش تایی در روز بفروشد، آن مقدار جایگزین را به توزیع کننده سفارش می دهد. اما یک روز، خرده فروش 70 بسته شش تکه را می فروشد و فرض می کند که مشتریان شروع به خرید محصول بیشتری خواهند کرد. آنها با سفارش 100 بسته شش تایی پاسخ می دهند تا این تقاضای پیش بینی شده بالاتر را برآورده کنند.

سپس توزیع کننده ممکن است با سفارش دو یا 200 بسته شش تایی از سازنده پاسخ دهد تا مطمئن شود که تمام نمی شود. سپس سازنده 250 بسته شش تایی تولید می کند تا در قسمت ایمن باشد. در پایان، افزایش تقاضا زنجیره تامین را از 100 بسته شش تکه در سطح مشتری به 250 در تولید کننده افزایش داد.

این مثال بسیار ساده شده است، اما حس افزایش تصاعدی ناهماهنگی را با ادامه فعالیت ها و واکنش ها در زنجیره بالا و پایین منتقل می کند. اثر شلاق  نیز در نتیجه کاهش تقاضا در سطح مشتری رخ می دهد و می تواند در سایر نقاط در طول زنجیره ایجاد شود.

علل اثر شلاق چرمی شرکت‌ها

باید تقاضای مشتری را بر اساس اطلاعات ناکافی پیش‌بینی کنند و سعی کنند پیش‌بینی کنند که مشتریان واقعاً چه مقدار محصول را می‌خواهند و در عین حال عوامل پیچیده‌ای را که امکان تحویل درست و به موقع آن مقدار را فراهم می‌کنند، در نظر می‌گیرند.

در هر مرحله از زنجیره تامین، نوسانات و اختلالات احتمالی وجود دارد که بر تعداد بی‌شماری سفارشات تامین‌کننده تاثیر می‌گذارد. تغییرات در تقاضای مشتری به طور مستقیم بر سایر عوامل در طول زنجیره، از جمله موجودی، تأثیر می گذارد. با این حال، اثر شلاق چرمی  حتی در بازارهای نسبتاً باثباتی که تقاضا اساساً ثابت است نیز می تواند رخ دهد.

پیش بینی تقاضا همیشه یک تلاش دشوار بوده است. پیچیدگی روزافزون زنجیره‌های تامین جهانی امروزی این دشواری را تشدید می‌کند، همانطور که ترجیح مصرف‌کننده برای تجارت الکترونیک و همه‌کانال افزایش می‌یابد.

چند مورد از رایج ترین وابستگی هایی که می توانند باعث ایجاد اثر شلاق چرمی شوند عبارتند از:

مسائل مربوط به زمان تولید، مانند تاخیر در تولید؛تصمیمات کمتر از حد مطلوبی که توسط ذینفعان زنجیره تامین در هر نقطه از زنجیره گرفته می شود. به عنوان مثال، خدمات مشتری یا حمل و نقل.

فقدان ارتباط و همسویی بین هر پیوند یا سازمان ذینفع در زنجیره تامین؛

واکنش بیش از حد یا کم به انتظارات تقاضا، مانند سفارش تعداد بیش از حد واحد یا ناکافی بودن.

شرکت‌های مشتری ، اغلب خرده‌فروشان منتظر می‌مانند تا سفارش‌ها قبل از سفارش‌دادن به تامین‌کنندگان خود، به‌عنوان یک روش دسته‌بندی سفارش، جمع‌آوری شوند.

تخفیف، تغییرات هزینه و سایر تغییرات قیمت که الگوهای خرید منظم را مختل می کند. وپیش‌بینی‌های نادرست ناشی از اتکای بیش از حد به تقاضای تاریخی برای پیش‌بینی تقاضای آینده.

اثر شلاق چرمی بر مدیریت زنجیره تامین

اثر شلاق چرمی می تواند برای همه سازمان های زنجیره تامین هزینه بر باشد. موجودی اضافی می تواند منجر به اتلاف شود، در حالی که موجودی ناکافی می تواند منجر به کاهش زمان تحویل، تجربه مشتری ضعیف و از دست دادن تجارت شود.

اکثر کسب و کارها از سهام ایمنی (موجودی ذخیره) به عنوان یک بافر در برابر نوسانات تقاضا استفاده می کنند. با این حال، سهام ایمنی راه حلی برای اثر شلاق  نیست. اما این محصول به اندازه کافی برای تکمیل سفارشات تا زمانی که تعداد بیشتری از تامین کنندگان برسد، فراهم می کند.

راه حل هایی برای اثر شلاق اطلاعات بیشتر برای کاهش اثر شلاق ضروری است. این به معنای ارتباط بهتر بین شرکای زنجیره تامین و روش‌های پیش‌بینی بهتر است. برخی از اقدامات معمول توصیه شده شامل موارد زیر است:

تقویت ارتباطات و همکاری زنجیره تامین

همسویی بهتر در مورد مسائل زنجیره تامین هم در داخل شرکت و هم در بین مشتریان، تامین کنندگان، توزیع کنندگان، تولید و بقیه شرکا مورد نیاز است. وقتی تامین کنندگان نیازهای مشتری را درک کنند، می توانند موجودی بیش از حد را کاهش دهند. پورتال های تامین کننده و پروژه، تراکنش های تبادل الکترونیکی داده ها و سایر قابلیت های نرم افزار مدیریت زنجیره تامین می تواند کمک کند.

از ابزارهای پیش بینی و دید بهتر استفاده کنید

طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارها، پیش‌بینی‌های دقیق‌تری از تقاضا را امکان‌پذیر می‌سازد و آنچه را که در طول زنجیره تامین اتفاق می‌افتد قابل مشاهده است. اینها شامل نرم‌افزار سنجش تقاضا، نرم‌افزار پیش‌بینی، نرم‌افزار بهینه‌سازی موجودی، ابزارهایی است که از تجزیه و تحلیل (به‌ویژه تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده)، هوش مصنوعی و اتصال به اینترنت اشیا استفاده می‌کنند.

یک رویکرد تقاضا محور برای مدیریت زنجیره تامین را بررسی کنید

یک رویکرد مبتنی بر تقاضا متکی بر سیستمی از فناوری‌ها و فرآیندهای هماهنگ شده برای به دست آوردن بینش در مورد رویدادهای زنجیره تامین و واکنش سریع به آنها است. از بسیاری از رویکردهای ذکر شده در قبل استفاده می کند، به ویژه همکاری و ارتباطات و همچنین فن آوری های جدید برای ایجاد دید در زنجیره تامین، برای یک رویکرد جامع هماهنگ.

هر شرکت باید در مورد رویکرد فشار کشش مناسب برای استراتژی خود تصمیم بگیرد، جایی که رویکرد فشار برای محصولات پایدار و رویکرد کشش برای کسانی که تقاضای نامنظم‌تری دارند استفاده می‌شود.

درس هایی در مورد اثر شلاق چرمی با استفاده از بازی آبجو

بازی آبجو که در دهه 1960 در دانشکده مدیریت MIT Sloan توسعه یافت، بازی توزیع آبجو نیز نامیده می شود، یک بازی شبیه سازی نقش آفرینی است که در آن بازیکنان به طور مستقیم پیچیدگی مدیریت زنجیره تامین را تجربه می کنند. زنجیره تامین آبجو را با استفاده از خرده فروش، عمده فروش، توزیع کننده و آبجو شبیه سازی می کند. هدف این است که هزینه های عملیاتی را تا حد امکان پایین نگه دارید و تیم ها به دلیل داشتن موجودی بیش از حد جریمه می شوند.

بازیکنان تنها می‌توانند از طریق انتقال سفارشات از طریق کانال‌های معمولی، تقلید از زنجیره تامین واقعی، ارتباط برقرار کنند و باید با موجودی‌ها و انباشتگی‌ها و همچنین تاثیر آن‌ها بر قیمت نهایی برخورد کنند.

در میان درس های آن، پیچیدگی سیستم به عنوان یک کل و دشواری انتخاب صحیح با اطلاعات محدود و همچنین زنده کردن سریع اثر شلاق چرمی در عمل را نشان می دهد.

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین / مینا بشیری/ منبع : https://www.techtarget.com


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید