فهرست مطالب
Toggleوظایف واحد مدیریت بازاریابی چیست؟
مدیریت بازاریابی نقش بسیار مهمی در سازمان ها دارد و می توان گفت که این واحد ارتباط تنگاتنگی با واحدهای محتلف سازمان دارد و خیلی اوقات در تصمیم گیری های مختلف سازمان نقش دارد.
در این مقاله قصد داریم تا به وظایف اصلی مدیریت بازاریابی اشاره کنیم و ببینید که برای مدیریت مارکتینگ باید چه کارهایی را انجام دهید و یا اینکه با چه روش هایی آشنا شوید.
مقاله پیشنهادی : سازمان و اجزای آن
وظایف اصلی مدیریت بازاریابی
ما باید وظایف اصلی مدیریت بازاریابی را بدانیم تا بتوانیم سازمان خود را درک کنیم.
موارد زیر برخی از مهمترین کارکردهای مدیریت بازاریابی است که باید از آن ها اطلاع داشته باشید.
- فروش
- خرید و مونتاژ
- حمل و نقل
- ذخیره سازی
- استاندارد سازی و درجه بندی
- تامین مالی
- ریسک پذیری
- اطلاعات بازار
فرایند بازاریابی، یک مسیر است که از طراحی و تولید محصول شروع می شود تا تحویل محصول به مصرف کننده و خدمات پس از آن که هر کدام مشمول اقدام ها و کارهای خاص خود است که این فرایند، به بهترین نحو اجرا شود.
در برخی از سازمان ها، همه فعالیت ها صرفاً توسط خود سازمان انجام نمی شود و ممکن است برخی از بخش های فرایند بازاریابی برون سپاری شود. به هرحال تفاوتی نمی کند که این فعالیت ها درون سازمان شکل می گیرد یا توسط پیمانکار، در کل، توصیه می شود که توسط هر شرکتی که می خواهد سیستم های بازاریابی آن با موفقیت کار کند، این کارها را انجام دهد.
فروش
فروش قطعی، یعنی مدیریت بازاریابی به صورت صحیح و استاندارد است. فروش نقش بسیار مهمی را در تحقق هدف نهایی سازمان، که سود است، بازی می کند.
فروش از طریق فروش شخصی و تبلیغات و ابزارهای دیگر صورت می گیرد. کارآیی در فروش، میزان سود و سود شرکت را، حجم فروش محصولات تعیین می کند.
خرید و مونتاژ و یا تولید
این موضوع که با چه چیزی بخرید، از چه کیفیتی، چه مقدار از چه کسی، چه زمانی و با چه قیمتی سروکار دارد. افرادی که در تجارت هستند برای افزایش فروش یا کاهش هزینه ها اقدام به خرید مواد اولیه با کمترین قیمت و بیشترین کیفیت می کنند.
نمایندگان خریدار از لحاظ کیفیت، خدمات و قیمت وسوسه می کنند و اینگونه نیز نوعی مدیریت بازاریابی انجام می دهند.
مواد اولیه خریداری شده در فرایند تولید و یا مونتاژ قرار می گیرد و تبدیل به محصول نهایی می شود، محصولی که قرار است به دست مصرف کننده برسد، به همین خاطر بسیار مهم است که محصول بخوبی تولید شود و محصولی به دست مصرف کننده برسد که کیفیت در خور توجه را داشته باشد.
حمل و نقل
حمل و نقل وسیله ای فیزیکی است که از طریق آن محصولات از مکانی که تولید می شوند به مکان هایی که برای مصرف نیاز دارند، منتقل می شوند.
حمل و نقل از تهیه مواد اولیه تا تحویل محصولات نهایی به اماکن مشتری بسیار مهم است. حمل و نقل به طور عمده به راه آهن، کامیون، آبراه، خط لوله و راه هوایی بستگی دارد.
به عنوان کسی که کار مدیریت بازاریابی را در دست گرفته، باید نحوه ارسال کالا را نیز بداند. چراکه این موضوع بسیار مهم است و اگر در این موضوع کوتاهی شکل بگیرد، محصول با کیفیتی که مد نظر مشتری است، تحویل نمی شود. تصور کنید، شما یک محصول غذایی را بصورت ناصحیح حمل کنید و محصول بصورت فاسد شده به دست مشتری برسد. این موارد علاوه بر نارضایتی شدید مشتری، تبعات مالی و قانونی هم بدنبال دارد.
انبارداری و نگهداری صحیح
این شامل نگه داشتن محصولات در شرایط مناسب است. محصولی که تولید می شود، باید بخوبی نگهداری شود و اصول نگهداری و جانمایی آن مشخص باشد تا در طول انبارش، به محصولات آسیبی وارد نشود و از کیفیت آن کاسته نشود.
استاندارد سازی و درجه بندی
استانداردسازی به معنای تنظیم استانداردها یا مشخصات خاص برای محصولات مبتنی بر خصوصیات ذاتی هر مورد است.
این ممکن است شامل مقادیری مانند وزن و اندازه یا کیفیت مانند رنگ، شکل، ظاهر، مواد، طعم، شیرینی و غیره باشد و در کل استاندارد باعث یکنواختی محصولات می شود. با ایجاد استانداردها شما همواره محصولاتی ارائه می کنید که از نظر کیفیت در سطح ثابتی قرار داد. یکی از موضوعاتی که استانداردهای بین المللی مانند ایزو 9001 بر روی آن تاکید دارد، همین ثبات کیفیت است. (ثبات کیفیت گامی مهم برای بازگشت مشتریان)
تامین مالی
تامین مالی شامل استفاده از سرمایه برای تامین نیازهای مالی آژانس هایی است که با فعالیت های مختلف بازاریابی سروکار دارند.
تامین اعتبار برای سرمایه در گردش و سرمایه ثابت، که ممکن است از سه منبع متعلق به سرمایه، وام بانکی و اعتبار پیشبرد و تجارت تضمین شود، لازم است
ریسک پذیری
خطر به معنی از بین رفتن به دلیل برخی شرایط پیش بینی نشده است.
تحمل ریسک در بازاریابی به معنای ریسک مالی است که در مالکیت کالاهایی که برای تقاضای پیش بینی شده نگهداری می شوند، از جمله ضررهای احتمالی ناشی از افت قیمت و ضررهای ناشی از فساد، استهلاک، منسوخ شدن، آتش سوزی و جاری شدن سیل یا هرگونه ضرر دیگر که ممکن است اتفاق بیفتد سرمایه گذاری شده است که مدیریت بازاریابی باید به خوبی از این نوع ریسک آگاه باشد.
زمانی که ریسک های یک کار حساب می شود و برای پیشگیری از بروز این ریسک ها برنامه ریزی می شود، می توان ساده تر با ریسک ها احتمالی مقابله کرد.
هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر
در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.
تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین
بدون دیدگاه